Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door Ennes »

Wubbo schreef:Alsof het makkelijk is om voor die Benelux nog een plekkie te vinden op het Nederlandse net... Dat wordt een kansloze trein ben ik bang, of NS moet normale reizigerstreinen gaan opheffen om ruimte te maken voor een Benelux.
Och het scheelt een Fyra op Asd, Shl en Rtd, dat schept weer wat ruimte
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door iljitsch »

Wubbo schreef:Alsof het makkelijk is om voor die Benelux nog een plekkie te vinden op het Nederlandse net...
Drukste tweesporige stuk waar die benelux dan bij moet is Rijswijk - Rotterdam. Is inderdaad druk, maar je maakt mij niet wijs dat daar geen enkele trein bij kan. Desnoods hangt-ie achter een sprinter dat stukje.

En blijkbaar kunnen al die leegmaterieelritten met V250s er momenteel wel bij.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door Geert »

Als er met Traxx gereden wordt kan het zaakje tussen Rotterdam en Schiphol toch wel over de HSL?
Of desnoods alleen tussen Rtd en België een verbinding.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door Karl »

Er waren toch Belgische traxxen en HSL traxxen. Dat schijnt elkaar te bijten.
Het is een spectrum.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door deadlock »

De ene heeft softwareversie 6 en de andere 7 inderdaad. In België mag zeven niet en in Nederland mag alleen 7 over de HSL.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door Daniel »

iljitsch schreef:Drukste tweesporige stuk waar die benelux dan bij moet is Rijswijk - Rotterdam. Is inderdaad druk, maar je maakt mij niet wijs dat daar geen enkele trein bij kan. Desnoods hangt-ie achter een sprinter dat stukje.
Op dat stuk is er op zich nog nieteens heel veel veranderd in de ligging van de treinen nadat de Benelux eruit ging, dus daar zou 'ie nog wel tussendoor moeten passen.
Via de HSL rijden blijft echter wel de meest optimale oplossing, want een pad over het drukke baanvak tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe vinden wat ook nog aansluit op een pad in België wordt een lastige opgave.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door VIRM »

NS stelt Fyra-fabrikant aansprakelijk

De NS stelt fabrikant AnsaldoBreda van de Fyra aansprakelijk voor de problemen met de hogesnelheidstrein. De Fyra tussen Amsterdam en Brussel gaat pas weer rijden als alle problemen met de trein zijn opgelost, laat de NS weten.

http://nos.nl/artikel/463702-ns-stelt-f ... elijk.html

Maximaal 70 miljoen euro terug, dus. :)

Maarja, beetje faal dat er weer een treintype niet bestand is tegen het winterweer. Je zou denken dat na de SLT-blamage...
Beul van de blindegeleidelijn
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door VIRM »

Rover: Thalys voor Fyra-reizigers

Reizigersorganisatie Rover wil dat de Thalys wordt opengesteld voor Fyra-reizigers die nu gedupeerd zijn. De Thalys rijdt over hetzelfde traject en rijdt volgens Rover wel gewoon op tijd.

"De Thalys-treinen zijn vaak leeg en als we besluiten die treinen open te stellen voor een lager tarief, kunnen we morgen al een goede verbinding Amsterdam - Brussel hebben", zegt voorzitter Arriën Kruyt van Rover.

NS zegt dat er al reizigers zijn benaderd voor een omboeking naar een Thalys-trein. Wel benadrukt NS dat er ruim op tijd moet worden gereserveerd.


Rover pleit verder voor een terugkeer van de oude Beneluxtrein, die in december is opgeheven. Kruyt denkt dat het nog lang kan duren voordat NS een intercity-verbinding heeft gerealiseerd tussen Roosendaal en Antwerpen.

http://nos.nl/artikel/463726-rover-thal ... igers.html

Waarom zou het (tijdelijk) instellen van de Benelux problematisch moeten zijn? Als je als NSH weet dat er bij de introductie van een nieuw treintype kinderziektes kunnen optreden (als je dit kinderziektes kunt noemen), dan zorg je er toch voor dat je oude materieel een poosje stand-by staat? Dus waar staan ze?
Beul van de blindegeleidelijn
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door iljitsch »

Daniel schreef:want een pad over het drukke baanvak tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe vinden wat ook nog aansluit op een pad in België wordt een lastige opgave.
Hm, ja, vlak voor Lage Zwaluwe komt het goederenspul erbij.

Er zijn natuurlijk altijd wel dingen te bedenken, de vraag is alleen hoever je wilt gaan om eea mogelijk te maken.
Laatst gewijzigd door Wubbo op za 19 jan 2013, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote hersteld
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door webguy »

Hier staat het volledige persbericht van de NS
Persbericht
NS stelt fabrikant Fyra aansprakelijk voor problemen

NS heeft besloten de fabrikant van Fyra, AnsaldoBreda, aansprakelijk te stellen voor de problemen
met de hogesnelheidstrein. De afgelopen dagen bleek dat Fyra onvoldoende bestand is tegen
winterse omstandigheden op het spoor. Vanwege de schade aan de Fyra-treinen besloot NS
daarom uit voorzorg geen Fyra treinen meer te rijden over de hogesnelheidslijn. Ook kent Fyra
diverse problemen sinds de start van de nieuwe dienstregeling. NS heeft het afnameprogramma
van nieuwe Fyra-treinen per direct stopgezet totdat de problemen met de Fyra-treinen door
fabrikant AnsaldoBreda zijn opgelost. Op dit moment zijn 9 van de 16 bestelde Fyra-treinen
afgeleverd.

De NS-directie heeft deze beslissingen genomen na een zorgvuldige beoordeling van de problemen met
Fyra-V250 van NS Hispeed. Bert Meerstadt, president-directeur NS: “Wij willen dat onze reizigers kunnen
rekenen op een betrouwbare en stabiele dienstverlening richting Brussel. De opstartproblemen in
combinatie met het ontstane veiligheidsrisico door de veroorzaakte schade door ijsblokken tonen aan dat
Fyra-V250 op het ogenblik niet voldoet aan wat wij met de fabrikant van Fyra hebben afgesproken.”

Uit voorzorg blijven de internationale Fyra-V250 treinen voorlopig aan de kant. “Alle technische storingen
aan de trein en achterliggende oorzaken moeten eerst worden opgelost. Daarom hebben wij de directie
van AnsaldoBreda formeel gewezen op de garantiebepalingen die in het contract zijn afgesproken.” Ook
zal NS een onafhankelijke partij verzoeken een second opinion uit te voeren naar de betrouwbaarheid van
het V250-Fyra materieel voordat de trein in de dienst terugkomt. De binnenlandse hogesnelheidstreinen
blijven wel rijden; dit is een ander treintype.

Maandag vindt er opnieuw overleg plaats tussen NMBS en NS. “De reiziger heeft tot onze grote spijt teveel
overlast ondervonden. Het belang van de klant staat centraal. Het vinden van alternatieve reisopties tussen
Nederland en België heeft voor NS nu de hoogste prioriteit”. Zo werken NMBS en NS in goed overleg samen
om zo spoedig mogelijk een directe Intercityverbinding Roosendaal-Antwerpen te realiseren. Voor de
zekerheid heeft NS vrijdag ook een ‘rijpad’ aangevraagd om op termijn een directe trein te kunnen rijden
tussen Nederland en België. De binnenlandse Fyra-verbinding tussen Amsterdam en Breda, de Thalys en de
reeds verdubbelde stoptreinverbindingen van Roosendaal naar België blijven de komende dagen
onverminderd van kracht. Alle additionele maatregelen om onze reizigers van dienst te zijn blijven van
kracht, zoals de omboekservice en de ruime coulance. Op de perrons en bij de klantenservice zijn extra
servicemedewerkers aanwezig die onze reizigers begeleiden.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door R-Flow »

Hoppa! Heel goed dit. Gewoon schande wat Ansaldo aanlevert aan troep.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Michael »

AnsaldoBreda heeft inmiddels ook gereageerd:

Reactie van fabriek AnsaldoBreda

De Italiaanse fabrikant van de Fyra, Ansaldo Breda, biedt in een persbericht verontschuldigingen aan voor de problemen die de Nederlandse en Belgische spoorwegen ondervinden met de Fyra.

"We zetten alles op alles om de onverwachte situatie op te lossen. De problemen die de afgelopen dagen zijn ontstaan op de treinen van het type V250, zijn veroorzaakt door onverwachte problemen die na de eerste technische onderzoeken te maken lijken te hebben met de grote hoeveelheiden sneeuw die is bevroren en bij het loslaten schade heeft veroorzaakt aan het onderstel.

Lees verder op: http://nieuwsuur.nl/onderwerp/463822-re ... breda.html
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Ennes »

Alleen jammer dat het een paar treinstellen te laat komt, een stuk of 8 ofzo.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door iljitsch »

webguy schreef:Voor de
zekerheid heeft NS vrijdag ook een ‘rijpad’ aangevraagd om op termijn een directe trein te kunnen rijden
tussen Nederland en België.
Sorry! Laatste pad is aan de gemeente Den Haag gegeven. :twisted:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Ardan »

Persbericht schreef:De binnenlandse hogesnelheidstreinen blijven wel rijden; dit is een ander treintype.
Wordt de Fyra Amsterdam-Breda dan nog steeds door Traxx+ICR-Prio gereden?
Ik doe ook maar wat
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Thom91 »

Ardan schreef:
Persbericht schreef:De binnenlandse hogesnelheidstreinen blijven wel rijden; dit is een ander treintype.
Wordt de Fyra Amsterdam-Breda dan nog steeds door Traxx+ICR-Prio gereden?
Zou de laatste serie zijn die over zou gaan op V250's. Dus ja, die rijden nog wel even met TRAXX en prio rijtuigen.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Daniel »

De vervangende treinen naar België blijken ook gewoon Fyra te heten...
(Handig dat ze erbij zetten dat 'ie niet via het Duitse Essen gaat trouwens :mrgreen: )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Thom91 »

'Hogesnelheidstrein Fyra nog maanden uit de running'
UTRECHT - Het gaat nog maanden duren voordat de kapotte Fyra-treinen zo zijn aangepast dat ze weer veilig zijn voor gebruik. Dat verwacht de NS die om deze periode te overbruggen op zoek is naar een noodoplossing.
Het bedrijf zegt in een reactie aan NU.nl druk bezig te zijn met de fabrikant om tot een oplossing voor de storing aan het materieel te komen.


Bron en meer

Het nieuws m.b.t. de Fyra stapelt zich wel op vandaag..
Komt wel goed schatje.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door Thom91 »

iljitsch schreef:
Wubbo schreef:Alsof het makkelijk is om voor die Benelux nog een plekkie te vinden op het Nederlandse net...
Drukste tweesporige stuk waar die benelux dan bij moet is Rijswijk - Rotterdam. Is inderdaad druk, maar je maakt mij niet wijs dat daar geen enkele trein bij kan. Desnoods hangt-ie achter een sprinter dat stukje.

En blijkbaar kunnen al die leegmaterieelritten met V250s er momenteel wel bij.
Grootste knelpunt is de Grote Brug bij Dordrecht, die zit potdicht getimmerd met treinpaden & goederenpaden terwijl die wel open moet blijven.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door Daniel »

Mwoh, de brug over moet nog wel lukken. Er zit redelijk wat ruimte tussen de reizigerstreinen gezien elk kwartier de Sprinter en IC vlak achter elkaar de brug over gaan. Je kunt eventueel ook nog de Sprinter inhalen onderweg, want met de huidige opzet van de dienstregeling tussen Rotterdam en Dordrecht liggen de voor veel geld aangelegde vier sporen er een beetje voor de sier (alleen de s1900 haalt daar nog wat in, de rest rijdt achter elkaar aan over de binnenste sporen)

Echt in de knoop kom je dan pas ten zuiden van Dordrecht: het meest voor de hand liggende pad is achter de IC aan rijden, maar dat kan alleen achter de s2200 aan want achter de s2600 heb je alweer de s1900 zitten. Met een dergelijk pad kom je alleen tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe achter de s5000 te hangen. (En het zou me niks verbazen als daarachter al een goederenpad Dordrecht - Roosendaal ligt, net voor de IC uit is daarvoor namelijk de meest logische mogelijkheid tussen de andere treinen door)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door isadora »

In Italië wordt men ook wakker?
Het Italiaanse bedrijf AnsaldoBreda heeft zaterdag Nederland en België excuses aangeboden voor de problemen met de Fyra-trein. Het bedrijf belooft zijn uiterste best te doen om de "onverwachte" problemen met de hogesnelheidstrein op te lossen. Dat blijkt uit een verklaring die vicepresident Alessio De Sio, verantwoordelijk voor de externe communicatie van het bedrijf, zaterdag heeft gepubliceerd.

Bron: Gazet van Antwerpen
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid ... -zich.aspx
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gertjan
Berichten: 302
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:30
Locatie: Zwijndrecht

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door Gertjan »

Daniel schreef:Via de HSL rijden blijft echter wel de meest optimale oplossing, want een pad over het drukke baanvak tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe vinden wat ook nog aansluit op een pad in België wordt een lastige opgave.
Helaas, de Belgen willen geen loc met rijtuigen op de HSL hebben. Dus die optie is niet mogelijk.
Most things are designed to be user friendly...
But nothing is ever designed to be idiot proof!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door webguy »

Je kan nog altijd een combi maken - HSL in Nederland naar Breda en dan via Rosendaal. Bijvoorbeeld door in Breda een Belgische loc ervoor. Maar ja, Breda heeft vast niet zoveel spoorruimte over...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door iljitsch »

Wat is er tegen locomotieven op die lullige 20 km hogesnelheidslijn aan de Belgische kant?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Bericht door webguy »

Software en toelating. De Traxx locs in Belgie hebben andere (wel toegelaten) versie 7, de Fyra Traxx locs hebben versie 6 die wel werkt op onze HSL.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten