Pagina 7 van 8

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: do 24 jan 2013, 14:15
door Ronald
Tuurlijk, nog een hogesnelheidsverbinding om zeep helpen :roll: .

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: do 24 jan 2013, 14:25
door Fles
Dwaas idee inderdaad :')

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: do 24 jan 2013, 14:34
door reisthijs
Veel te ingewikkeld gedoe om slechts 3 treinstellen vrij te spelen waarmee je nog steeds geen fatsoenlijke dienstregeling kan maken tussen B en NL.
hidihi schreef:De traxxen kunnen niet de hele HSL over vanwege softwareproblemen. Zijn er locomotieven van andere materiaalbouwers die meteen te leasen zijn en die deze problemen niet hebben?
Het antwoord is nee.
En niet alleen de locs vormen een probleem maar ook de rijtuigen. Het deursluitsysteem dat verplicht is op de Nederlandse HSL is niet toegelaten in België.

Het eigenlijke probleem is dat België en Nederland los van elkaar hun eigen HSL hebben aangelegd waarop totaal verschillende regels gelden. Als Rotterdam-Antwerpen gewoon één lijn was zou het allemaal veel eenvoudiger zijn.

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: do 24 jan 2013, 15:06
door Fles
Als je het zo bekijkt is het nog een wonder dat die lijnen toevallig op hetzelfde punt bij de grens aankomen :D

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: do 24 jan 2013, 15:10
door hidihi
reisthijs schreef:Veel te ingewikkeld gedoe om slechts 3 treinstellen vrij te spelen waarmee je nog steeds geen fatsoenlijke dienstregeling kan maken tussen B en NL.
hidihi schreef:De traxxen kunnen niet de hele HSL over vanwege softwareproblemen. Zijn er locomotieven van andere materiaalbouwers die meteen te leasen zijn en die deze problemen niet hebben?
Het antwoord is nee.
En niet alleen de locs vormen een probleem maar ook de rijtuigen. Het deursluitsysteem dat verplicht is op de Nederlandse HSL is niet toegelaten in België.

Het eigenlijke probleem is dat België en Nederland los van elkaar hun eigen HSL hebben aangelegd waarop totaal verschillende regels gelden. Als Rotterdam-Antwerpen gewoon één lijn was zou het allemaal veel eenvoudiger zijn.
Ik weet niet of de ICE treinen over de HSl zuid mogen maar mocht het zo zijn dat de treinen toch toegelaten worden vindt ik toch dat het opknippen van de ICE treinen toch wel het overwegen waard is. Ja ik weet dat een keer extra overstappen op Oberhausen niet wenselijk is en ja ik weet dat het ingewikkeld is maar wat wil je anders met de verbinding naar belgie? De oude beneluxtrein instellen wordt capiciteit technisch erg moeilijk. De beste oplossing is dan een tijdelijke trein Brussel Breda en daar overstappen op de binnenlandse Fyra maar dat kun je toch ook niet echt een oplossing noemen.

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: do 24 jan 2013, 15:12
door webguy
Fles schreef:Als je het zo bekijkt is het nog een wonder dat die lijnen toevallig op hetzelfde punt bij de grens aankomen :D
Deze bedoel je?
Afbeelding

Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: do 24 jan 2013, 15:27
door Daniel
Fabrikant Fyra in gebreke gesteld
Geplaatst op: donderdag 24 januari 2013 15:26
Laatst bijgewerkt: donderdag 24 januari 2013 15:27


UTRECHT - De NS heeft de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda donderdag formeel in gebreke gesteld vanwege de problemen met de Fyra. Dat zei directeur Bert Meerstadt donderdag op een persconferentie over het drama met de hogesnelheidstreinen. ,,We gaan niet meer uit van de goede bedoelingen van de leverancier.”
Grootste boosdoener blijken de afgelopen tijd vastzittende deuren te zijn geweest. Die gingen in sommige gevallen pas open na urenlang ontdooien met een gasbrander.
Lees verder | Dossier HSL-Zuid | Meer nieuws over HSL-Zuid

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: do 24 jan 2013, 15:34
door isadora
Houden die bloemetjes het wel met die vrieskou?
NS's nieuwste; de Pleurop-Express.

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: do 24 jan 2013, 15:38
door Fles
ja precies :D Dat plaatje heb ik een half uur naar lopen zoeken _O-

Re: Fabrikant Fyra in gebreke gesteld

Geplaatst: do 24 jan 2013, 15:44
door Fles
Daniel schreef:Grootste boosdoener blijken de afgelopen tijd vastzittende deuren te zijn geweest. Die gingen in sommige gevallen pas open na urenlang ontdooien met een gasbrander.
Urenlang? :')

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: do 24 jan 2013, 16:01
door webguy
Een collega gebruikte 'm vandaag in een IT-presentatie... (over Sharepoint ;) )

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: do 24 jan 2013, 16:23
door iljitsch
Dat moet toch op te lossen zijn, zou je denken. Desnoods vervang je ze allemaal.

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: do 24 jan 2013, 16:27
door reisthijs
iljitsch schreef:Ik neem aan dat alle traxxen dus 25 kV aankunnen? Maar dan vraag ik me af of die die voor de benelux gebruikt werden wel ERTMS aankunnen.
Het zijn dezelfde locs, ze hebben ook allemaal ERTMS, het enige verschil is de softwareversie.
Een traxx met de ene versie mag de Nederlandse HSL niet op, een traxx met de andere versie mag niet in België rijden.

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: do 24 jan 2013, 16:27
door Fles
Ronald schreef:Zijn de tijden ook al bekend? En vanaf wanneer gaat deze rijden?
Vanaf maandag doordeweeks:

A'pen C V 6:38 Rsd A 7:07
elke 2 uur
Laatste vertrek 20:38

Weekend:
A'pen C V 7:27 Rsd A 7:56
elke 2 uur
Laatste vertrek 21:27

Tijden van Rsd naar A'pen zoeken we nog op.

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: do 24 jan 2013, 17:11
door reisthijs
Typisch weer dat verschil week/weekend.
Even kijken wat we hier mee kunnen:

Doordeweeks Brus Z V 8.33 Rtd A 10.50
overstaptijd 14 minuten in Antwerpen en 6 minuten in Roosendaal
(in totaal 5 minuten sneller dan vandaag met het pendeltreintje Essen-Roosendaal)

Weekend Brus Z V 8.32 Rtd A 10.50
overstaptijd 5 minuten in Antwerpen en 17 minuten in Roosendaal.

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: do 24 jan 2013, 19:31
door Fles
terwijl je betaalt voor minder dan een uur en nul overstaps. En fors betaalt.

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: vr 25 jan 2013, 02:56
door Suus
Vertrek in Roosendaal is om :53, aankomst in Antwerpen-C om :21.
Eerste trein om 7:53, laatste trein om 21:53.

In het weekend is vertrek in Rsd om :04, aankomst in Atw om :33
Eerste trein om 8:04, laatste trein om 22:04.

Samenvattend:
Week
Atw: v. :38 (eerste vertrek 6:38, laatste vertrek 20:38)
Rsd: a. :07 (eerste aankomst 7:07, laatste aankomst 21:07)
Rsd: v. :53 (eerste vertrek 7:53, laatste vertrek 21:53)
Atw: a. :21 (eerste aankomst 8:21, laatste aankomst 22:21)
De trein rijdt vanaf Antwerpen elk even uur en vanaf Roosendaal elk oneven uur.

Uit Antwerpen-C richting Brussel-C
IR-trein naar Brussel: IR Kortrijk/Geraardsbergen om :36, aankomst in Brussel-C om :22.
IC-trein naar Brussel: IC Charleroi-Sud om :47, aankomst in Brussel-C om :28.
Uit Brussel-C richting Antwerpen-C
IR-trein naar Antwerpen: IR Antwerpen-C om :36 (oneven uur), aankomst in Antwerpen-C om :24
IC-trein naar Antwerpen: IC Antwerpen/Essen om :32 (oneven uur), aankomst in Antwerpen-C om :13

Uit Amsterdam en Rotterdam naar Roosendaal
IC-trein naar Vlissingen: Vertrek Asd om :59 (oneven uur), vertrek Rtd om :10 (oneven uur), aankomst Rsd om :48
Met Fyra: Fyra Breda vertrek Asd om :25 (even uur), aankomst Rtd om :06, dan verder met bovenstaande IC.
Uit Roosendaal naar Rotterdam en Amsterdam
IC-trein naar Lelystad: Vertrek Rsd om :13 (oneven uur), aankomst Rtd om :50 (oneven uur), aankomst Asd om :02 (oneven uur)
Met Fyra: Bovenstaande IC tot Rtd, dan om :55 Fyra Amsterdam, aankomst Asd om :35 (even uur)

Weekend
Atw: v. :27 (eerste vertrek 7:27, laatste vertrek 21:27)
Rsd: a. :56 (eerste aankomst 7:56, laatste aankomst 21:56)
Rsd: v. :04 (eerste vertrek 8:04, laatste vertrek 22:04)
Atw: a. :33 (eerste aankomst 8:33, laatste aankomst 22:33)
De trein rijdt vanaf Antwerpen elk oneven uur en vanaf Roosendaal elk even uur.

Uit Antwerpen-C richting Brussel-C
IC-trein naar Brussel: IC Charleroi-Sud om :38, aankomst in Brussel-C om :23.
Uit Brussel-C richting Antwerpen-C
IC-trein naar Antwerpen: IC Antwerpen-C om :37, aankomst in Antwerpen-C om :22.

Uit Amsterdam en Rotterdam naar Roosendaal
IC-trein naar Vlissingen: Vertrek Asd om :59 (oneven uur), vertrek Rtd om :10 (oneven uur), aankomst Rsd om :48
Met Fyra: Fyra Breda vertrek Asd om :25 (even uur), aankomst Rtd om :06, dan verder met bovenstaande IC.
Uit Roosendaal naar Rotterdam en Amsterdam
IC-trein naar Lelystad: Vertrek Rsd om :13 (even uur), aankomst Rtd om :50 (even uur), aankomst Asd om :02 (even uur)
Met Fyra: Bovenstaande IC tot Rtd, dan om :55 Fyra Amsterdam, aankomst Asd om :35 (oneven uur)

Bronnen: Railtime, NS Reisplanner.

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: vr 25 jan 2013, 08:09
door Ronald
Tweeuursdienst dus. Lekker hopeloos weer :neg:

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: vr 25 jan 2013, 08:46
door BR628
En ook handig dat het oneven/even patroon van vertrek op werkdagen anders is als in het weekend. Had dat op zn minst gelijk gehouden.

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: vr 25 jan 2013, 09:05
door Suus
Het lijkt iets met de IC N te maken te hebben. In het weekend rijdt hij vanaf Essen in het pad van die trein, doordeweeks rijdt hij er net voor. Er net na was beter geweest voor de aansluitingen in Antwerpen maar weer slechter voor de aansluitingen in Roosendaal.

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: vr 25 jan 2013, 09:32
door Suus
Metro heeft als eerste foto's van de onderkant van de V250: http://www.metronieuws.nl/nieuws/ns-rei ... f2U06oK6I/

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: vr 25 jan 2013, 09:56
door reisthijs
BR628 schreef:En ook handig dat het oneven/even patroon van vertrek op werkdagen anders is als in het weekend. Had dat op zn minst gelijk gehouden.
Kijk nog eens goed naar de tijden, het oneven/even patroon is alle dagen van de week hetzelfde er is alleen een kleine verschuiving in het weekend. Vertrekt uit Roosendaal is steeds ongeveer op de even uren.
Bee schreef:Het lijkt iets met de IC N te maken te hebben. In het weekend rijdt hij vanaf Essen in het pad van die trein, doordeweeks rijdt hij er net voor.
De vraag blijft dan waarom ze in het weekend niet gewoon op de doordeweekse tijden kunnen rijden?

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: vr 25 jan 2013, 12:27
door Wubbo
Bee schreef:Metro heeft als eerste foto's van de onderkant van de V250: http://www.metronieuws.nl/nieuws/ns-rei ... f2U06oK6I/
Inderdaad, niets aan de hand, binnen een paar dagen weer opgelost. -o-

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: vr 25 jan 2013, 13:57
door Fles
Zo zo, dat ziet er serieus uit :shock:

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: vr 25 jan 2013, 14:08
door webguy
Heb ook andere foto's gezien, er was geen cm onder die trein niet gevuld met ijs...