Pagina 2 van 8

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: za 19 jan 2013, 16:04
door Ennes
Wubbo schreef:Alsof het makkelijk is om voor die Benelux nog een plekkie te vinden op het Nederlandse net... Dat wordt een kansloze trein ben ik bang, of NS moet normale reizigerstreinen gaan opheffen om ruimte te maken voor een Benelux.
Och het scheelt een Fyra op Asd, Shl en Rtd, dat schept weer wat ruimte

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: za 19 jan 2013, 16:20
door iljitsch
Wubbo schreef:Alsof het makkelijk is om voor die Benelux nog een plekkie te vinden op het Nederlandse net...
Drukste tweesporige stuk waar die benelux dan bij moet is Rijswijk - Rotterdam. Is inderdaad druk, maar je maakt mij niet wijs dat daar geen enkele trein bij kan. Desnoods hangt-ie achter een sprinter dat stukje.

En blijkbaar kunnen al die leegmaterieelritten met V250s er momenteel wel bij.

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: za 19 jan 2013, 17:22
door Geert
Als er met Traxx gereden wordt kan het zaakje tussen Rotterdam en Schiphol toch wel over de HSL?
Of desnoods alleen tussen Rtd en België een verbinding.

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: za 19 jan 2013, 17:24
door Karl
Er waren toch Belgische traxxen en HSL traxxen. Dat schijnt elkaar te bijten.

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: za 19 jan 2013, 17:36
door deadlock
De ene heeft softwareversie 6 en de andere 7 inderdaad. In België mag zeven niet en in Nederland mag alleen 7 over de HSL.

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: za 19 jan 2013, 17:37
door Daniel
iljitsch schreef:Drukste tweesporige stuk waar die benelux dan bij moet is Rijswijk - Rotterdam. Is inderdaad druk, maar je maakt mij niet wijs dat daar geen enkele trein bij kan. Desnoods hangt-ie achter een sprinter dat stukje.
Op dat stuk is er op zich nog nieteens heel veel veranderd in de ligging van de treinen nadat de Benelux eruit ging, dus daar zou 'ie nog wel tussendoor moeten passen.
Via de HSL rijden blijft echter wel de meest optimale oplossing, want een pad over het drukke baanvak tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe vinden wat ook nog aansluit op een pad in België wordt een lastige opgave.

Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: za 19 jan 2013, 17:45
door VIRM
NS stelt Fyra-fabrikant aansprakelijk

De NS stelt fabrikant AnsaldoBreda van de Fyra aansprakelijk voor de problemen met de hogesnelheidstrein. De Fyra tussen Amsterdam en Brussel gaat pas weer rijden als alle problemen met de trein zijn opgelost, laat de NS weten.

http://nos.nl/artikel/463702-ns-stelt-f ... elijk.html

Maximaal 70 miljoen euro terug, dus. :)

Maarja, beetje faal dat er weer een treintype niet bestand is tegen het winterweer. Je zou denken dat na de SLT-blamage...

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: za 19 jan 2013, 17:50
door VIRM
Rover: Thalys voor Fyra-reizigers

Reizigersorganisatie Rover wil dat de Thalys wordt opengesteld voor Fyra-reizigers die nu gedupeerd zijn. De Thalys rijdt over hetzelfde traject en rijdt volgens Rover wel gewoon op tijd.

"De Thalys-treinen zijn vaak leeg en als we besluiten die treinen open te stellen voor een lager tarief, kunnen we morgen al een goede verbinding Amsterdam - Brussel hebben", zegt voorzitter Arriën Kruyt van Rover.

NS zegt dat er al reizigers zijn benaderd voor een omboeking naar een Thalys-trein. Wel benadrukt NS dat er ruim op tijd moet worden gereserveerd.


Rover pleit verder voor een terugkeer van de oude Beneluxtrein, die in december is opgeheven. Kruyt denkt dat het nog lang kan duren voordat NS een intercity-verbinding heeft gerealiseerd tussen Roosendaal en Antwerpen.

http://nos.nl/artikel/463726-rover-thal ... igers.html

Waarom zou het (tijdelijk) instellen van de Benelux problematisch moeten zijn? Als je als NSH weet dat er bij de introductie van een nieuw treintype kinderziektes kunnen optreden (als je dit kinderziektes kunt noemen), dan zorg je er toch voor dat je oude materieel een poosje stand-by staat? Dus waar staan ze?

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: za 19 jan 2013, 17:55
door iljitsch
Daniel schreef:want een pad over het drukke baanvak tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe vinden wat ook nog aansluit op een pad in België wordt een lastige opgave.
Hm, ja, vlak voor Lage Zwaluwe komt het goederenspul erbij.

Er zijn natuurlijk altijd wel dingen te bedenken, de vraag is alleen hoever je wilt gaan om eea mogelijk te maken.

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: za 19 jan 2013, 18:49
door webguy
Hier staat het volledige persbericht van de NS
Persbericht
NS stelt fabrikant Fyra aansprakelijk voor problemen

NS heeft besloten de fabrikant van Fyra, AnsaldoBreda, aansprakelijk te stellen voor de problemen
met de hogesnelheidstrein. De afgelopen dagen bleek dat Fyra onvoldoende bestand is tegen
winterse omstandigheden op het spoor. Vanwege de schade aan de Fyra-treinen besloot NS
daarom uit voorzorg geen Fyra treinen meer te rijden over de hogesnelheidslijn. Ook kent Fyra
diverse problemen sinds de start van de nieuwe dienstregeling. NS heeft het afnameprogramma
van nieuwe Fyra-treinen per direct stopgezet totdat de problemen met de Fyra-treinen door
fabrikant AnsaldoBreda zijn opgelost. Op dit moment zijn 9 van de 16 bestelde Fyra-treinen
afgeleverd.

De NS-directie heeft deze beslissingen genomen na een zorgvuldige beoordeling van de problemen met
Fyra-V250 van NS Hispeed. Bert Meerstadt, president-directeur NS: “Wij willen dat onze reizigers kunnen
rekenen op een betrouwbare en stabiele dienstverlening richting Brussel. De opstartproblemen in
combinatie met het ontstane veiligheidsrisico door de veroorzaakte schade door ijsblokken tonen aan dat
Fyra-V250 op het ogenblik niet voldoet aan wat wij met de fabrikant van Fyra hebben afgesproken.”

Uit voorzorg blijven de internationale Fyra-V250 treinen voorlopig aan de kant. “Alle technische storingen
aan de trein en achterliggende oorzaken moeten eerst worden opgelost. Daarom hebben wij de directie
van AnsaldoBreda formeel gewezen op de garantiebepalingen die in het contract zijn afgesproken.” Ook
zal NS een onafhankelijke partij verzoeken een second opinion uit te voeren naar de betrouwbaarheid van
het V250-Fyra materieel voordat de trein in de dienst terugkomt. De binnenlandse hogesnelheidstreinen
blijven wel rijden; dit is een ander treintype.

Maandag vindt er opnieuw overleg plaats tussen NMBS en NS. “De reiziger heeft tot onze grote spijt teveel
overlast ondervonden. Het belang van de klant staat centraal. Het vinden van alternatieve reisopties tussen
Nederland en België heeft voor NS nu de hoogste prioriteit”. Zo werken NMBS en NS in goed overleg samen
om zo spoedig mogelijk een directe Intercityverbinding Roosendaal-Antwerpen te realiseren. Voor de
zekerheid heeft NS vrijdag ook een ‘rijpad’ aangevraagd om op termijn een directe trein te kunnen rijden
tussen Nederland en België. De binnenlandse Fyra-verbinding tussen Amsterdam en Breda, de Thalys en de
reeds verdubbelde stoptreinverbindingen van Roosendaal naar België blijven de komende dagen
onverminderd van kracht. Alle additionele maatregelen om onze reizigers van dienst te zijn blijven van
kracht, zoals de omboekservice en de ruime coulance. Op de perrons en bij de klantenservice zijn extra
servicemedewerkers aanwezig die onze reizigers begeleiden.

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: za 19 jan 2013, 18:53
door R-Flow
Hoppa! Heel goed dit. Gewoon schande wat Ansaldo aanlevert aan troep.

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: za 19 jan 2013, 19:04
door Michael
AnsaldoBreda heeft inmiddels ook gereageerd:

Reactie van fabriek AnsaldoBreda

De Italiaanse fabrikant van de Fyra, Ansaldo Breda, biedt in een persbericht verontschuldigingen aan voor de problemen die de Nederlandse en Belgische spoorwegen ondervinden met de Fyra.

"We zetten alles op alles om de onverwachte situatie op te lossen. De problemen die de afgelopen dagen zijn ontstaan op de treinen van het type V250, zijn veroorzaakt door onverwachte problemen die na de eerste technische onderzoeken te maken lijken te hebben met de grote hoeveelheiden sneeuw die is bevroren en bij het loslaten schade heeft veroorzaakt aan het onderstel.

Lees verder op: http://nieuwsuur.nl/onderwerp/463822-re ... breda.html

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: za 19 jan 2013, 19:06
door Ennes
Alleen jammer dat het een paar treinstellen te laat komt, een stuk of 8 ofzo.

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: za 19 jan 2013, 19:10
door iljitsch
webguy schreef:Voor de
zekerheid heeft NS vrijdag ook een ‘rijpad’ aangevraagd om op termijn een directe trein te kunnen rijden
tussen Nederland en België.
Sorry! Laatste pad is aan de gemeente Den Haag gegeven. :twisted:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: za 19 jan 2013, 19:13
door Ardan
Persbericht schreef:De binnenlandse hogesnelheidstreinen blijven wel rijden; dit is een ander treintype.
Wordt de Fyra Amsterdam-Breda dan nog steeds door Traxx+ICR-Prio gereden?

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: za 19 jan 2013, 19:15
door Thom91
Ardan schreef:
Persbericht schreef:De binnenlandse hogesnelheidstreinen blijven wel rijden; dit is een ander treintype.
Wordt de Fyra Amsterdam-Breda dan nog steeds door Traxx+ICR-Prio gereden?
Zou de laatste serie zijn die over zou gaan op V250's. Dus ja, die rijden nog wel even met TRAXX en prio rijtuigen.

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: za 19 jan 2013, 19:47
door Daniel
De vervangende treinen naar België blijken ook gewoon Fyra te heten...
(Handig dat ze erbij zetten dat 'ie niet via het Duitse Essen gaat trouwens :mrgreen: )

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: za 19 jan 2013, 19:47
door Thom91
'Hogesnelheidstrein Fyra nog maanden uit de running'
UTRECHT - Het gaat nog maanden duren voordat de kapotte Fyra-treinen zo zijn aangepast dat ze weer veilig zijn voor gebruik. Dat verwacht de NS die om deze periode te overbruggen op zoek is naar een noodoplossing.
Het bedrijf zegt in een reactie aan NU.nl druk bezig te zijn met de fabrikant om tot een oplossing voor de storing aan het materieel te komen.


Bron en meer

Het nieuws m.b.t. de Fyra stapelt zich wel op vandaag..

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: za 19 jan 2013, 19:49
door Thom91
iljitsch schreef:
Wubbo schreef:Alsof het makkelijk is om voor die Benelux nog een plekkie te vinden op het Nederlandse net...
Drukste tweesporige stuk waar die benelux dan bij moet is Rijswijk - Rotterdam. Is inderdaad druk, maar je maakt mij niet wijs dat daar geen enkele trein bij kan. Desnoods hangt-ie achter een sprinter dat stukje.

En blijkbaar kunnen al die leegmaterieelritten met V250s er momenteel wel bij.
Grootste knelpunt is de Grote Brug bij Dordrecht, die zit potdicht getimmerd met treinpaden & goederenpaden terwijl die wel open moet blijven.

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: za 19 jan 2013, 20:10
door Daniel
Mwoh, de brug over moet nog wel lukken. Er zit redelijk wat ruimte tussen de reizigerstreinen gezien elk kwartier de Sprinter en IC vlak achter elkaar de brug over gaan. Je kunt eventueel ook nog de Sprinter inhalen onderweg, want met de huidige opzet van de dienstregeling tussen Rotterdam en Dordrecht liggen de voor veel geld aangelegde vier sporen er een beetje voor de sier (alleen de s1900 haalt daar nog wat in, de rest rijdt achter elkaar aan over de binnenste sporen)

Echt in de knoop kom je dan pas ten zuiden van Dordrecht: het meest voor de hand liggende pad is achter de IC aan rijden, maar dat kan alleen achter de s2200 aan want achter de s2600 heb je alweer de s1900 zitten. Met een dergelijk pad kom je alleen tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe achter de s5000 te hangen. (En het zou me niks verbazen als daarachter al een goederenpad Dordrecht - Roosendaal ligt, net voor de IC uit is daarvoor namelijk de meest logische mogelijkheid tussen de andere treinen door)

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: za 19 jan 2013, 20:53
door isadora
In Italië wordt men ook wakker?
Het Italiaanse bedrijf AnsaldoBreda heeft zaterdag Nederland en België excuses aangeboden voor de problemen met de Fyra-trein. Het bedrijf belooft zijn uiterste best te doen om de "onverwachte" problemen met de hogesnelheidstrein op te lossen. Dat blijkt uit een verklaring die vicepresident Alessio De Sio, verantwoordelijk voor de externe communicatie van het bedrijf, zaterdag heeft gepubliceerd.

Bron: Gazet van Antwerpen
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid ... -zich.aspx

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: za 19 jan 2013, 21:02
door Gertjan
Daniel schreef:Via de HSL rijden blijft echter wel de meest optimale oplossing, want een pad over het drukke baanvak tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe vinden wat ook nog aansluit op een pad in België wordt een lastige opgave.
Helaas, de Belgen willen geen loc met rijtuigen op de HSL hebben. Dus die optie is niet mogelijk.

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: za 19 jan 2013, 21:07
door webguy
Je kan nog altijd een combi maken - HSL in Nederland naar Breda en dan via Rosendaal. Bijvoorbeeld door in Breda een Belgische loc ervoor. Maar ja, Breda heeft vast niet zoveel spoorruimte over...

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: za 19 jan 2013, 21:10
door iljitsch
Wat is er tegen locomotieven op die lullige 20 km hogesnelheidslijn aan de Belgische kant?

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: za 19 jan 2013, 21:15
door webguy
Software en toelating. De Traxx locs in Belgie hebben andere (wel toegelaten) versie 7, de Fyra Traxx locs hebben versie 6 die wel werkt op onze HSL.