Pagina 4 van 8

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: zo 20 jan 2013, 17:49
door Geert
111 Teletekst zo 20 jan
***************************************
NMBS:brutale maatregelen over Fyra

***************************************
` De Belgische spoorwegmaatschappij
NMBS zegt morgen "brutale maatregelen"
te nemen over de toekomst van de Fyra.
Dat zei NMBS-bestuurder Descheemaecker
tegen de VRT.Morgen komt de raad van
bestuur van NMBS bijeen om te kijken
hoe en of het verder wil met de trein.

Descheemaecker noemde de problemen met
de Fyra "hallucinant".Hij overweegt de
bestelling van drie Fyra-treinen bij de
Italiaanse fabrikant te schrappen.Ook
wil hij mogelijk minder treinen tussen
Amsterdam en Brussel inzetten.

De Fyra werd vorige week uit de dienst
gehaald,omdat treinstellen door sneeuw
en ijs beschadigd waren geraakt.
***************************************

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: zo 20 jan 2013, 18:00
door Suus
Maar alle reizigers van de Fyra met de al bestaande reizigers van de Thalys in een trein stoppen zal in veel gevallen niet passen. Meer ritten van de Thalys kunnen er zover ik weet ook niet rijden want op dit moment vind er groot technisch onderhoud aan de Thalys-treinstellen plaats waardoor er al minder Thalysdiensten dan gepland worden gereden.

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: zo 20 jan 2013, 18:17
door Z2N
Mansveld wil nog deze maand een plan voor Fyra
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) wil dat de NS en de Belgische vervoerder NMBS voor het einde van de maand met een plan komen om reizigers een alternatief te bieden voor de falende hogesnelheidstrein Fyra.

De alternatieve treindienst moet gaan rijden totdat de dienstverlening van de Fyra weer betrouwbaar is, aldus Mansveld. Verder wil ze weten hoe de vervoerders de problemen permanent gaan oplossen en hoe lang dat gaat duren. De trein zou een verbinding moeten vormen tussen Amsterdam en Brussel, maar rijdt niet meer op dat traject na een opeenstapeling van problemen.

lees verder

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: zo 20 jan 2013, 22:04
door BR628
Zojuist op het NOS Journaal nog meer gepruts: op de HSL is een Fyra-testrit defect geraakt op de grens tussen België en Nederland. Een Thalys stond daarachter en liep 3! uur vertraging op...

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: zo 20 jan 2013, 22:30
door iljitsch
Je zou denken dat die thalys gewoon achteruit kan rijden naar het vorige station...

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: zo 20 jan 2013, 23:20
door deadlock
BR628 schreef:Zojuist op het NOS Journaal nog meer gepruts: op de HSL is een Fyra-testrit defect geraakt op de grens tussen België en Nederland. Een Thalys stond daarachter en liep 3! uur vertraging op...
Ja een vriend van me zit in die Thalys.

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: ma 21 jan 2013, 00:45
door Fles
Nog ff en de fyra mag ook geen testritten meer rijden :') Dan kunnen we er wel mee stoppen ook :D

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: ma 21 jan 2013, 01:14
door iljitsch
Ja, alsof ermee stoppen veel praktisch verschil maakt... dat ding stopt zich al drie slagen in de rondte!

Voor de rest van alles met benen, vleugels of wielen zijn de grenzen in 1992 open gegaan, alleen de fyra stopt er nog voor.

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: ma 21 jan 2013, 01:18
door Fles
Ik zie het serieus nog wel zo ver komen dat de laatste operationele meters van de V250 op Nederlands spoor al gereden zijn, eigenlijk :cry:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: ma 21 jan 2013, 01:28
door Fles
En de Thalyssen die wel rijden lopen gewoon tegen +180 aan omdat er een Fyra voor hun neus gesneuveld is in een testrit :')

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: ma 21 jan 2013, 01:33
door iljitsch
En dan de huidige V250s op de schroothoop? Lijkt me sterk. Die dingen oplappen zal vast goedkoper zijn dan hele nieuwe bestellen.

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: ma 21 jan 2013, 01:48
door Suus
'Overdag geen testritten Fyra uitvoeren'
Er moet een verbod komen op het overdag uitvoeren van testritten met de hogesnelheidstrein Fyra.

Dat verzoekt reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV in een brief aan spoorbeheerder Prorail. Testritten stranden vaak en dat levert urenlange vertragingen op voor andere treinen, aldus Beter OV.

Zo zou een gestrande Fyra-trein bij de Nederlands-Belgische grens zondagavond gezorgd hebben voor ontwrichting van het Thalys-verkeer, de andere hogesnelheidstrein. Bovendien vreest de organisatie dat de treinen onderdelen verliezen tijdens de testritten, wat gevaarlijke situaties op kan leveren voor andere treinen en passagiers.
Bron: Nu.nl

Ik heb een beetje gemengde gedachtes bij dit bericht. Aan de ene kant moet de treinreiziger die toch al zoveel lijdt onder de gehele toestaan niet nog meer ellende over zich heen krijgen door die testritten, maar aan de andere kant, zonder die testritten zitten we mogelijk nog langer met allerlei toestanden dan misschien noodzakelijk is. Ik vermoed dat het tactiek is om dit ding helemaal weg te werken en de Beneluxtrein weer op poten te zetten, maar ze zouden daar toch moeten weten dat dat helemaal niet zo makkelijk is als ze beweren.

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: ma 21 jan 2013, 02:01
door Fles
Nou ja, laten we eerlijk zijn, Nederland, en ook België, en zelfs nederland en belgië samen, zijn gewoon te klein voor fatsoenlijk hogesnelheids-railvervoer.

Ja, het was donders geil om zoiets te willen toen de bomen tot in de hemel groeiden, maar het slaat eigenlijk realistisch gezien nergens op. Economisch rendabel zal het in geen 100 jaar worden. Dus het beste wat we kunnen doen is de schade beperken. Het hele fyra-gebeuren zo snel mogelijk vergeten en normaal gaan doen. De beneluxtrein terug dus., En nu met WEL bedrijfsvaardige locs en genoeg bakken. EN een halfuurdienst. Who cares about Vlissingen :N

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Geplaatst: ma 21 jan 2013, 02:05
door Fles
Bee schreef:Ik vermoed dat het tactiek is om dit ding helemaal weg te werken en de Beneluxtrein weer op poten te zetten, maar ze zouden daar toch moeten weten dat dat helemaal niet zo makkelijk is als ze beweren.
Tuurlijk wel. Waar een wil is, is een weg.
Maar ja, waar geen wil is......

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: ma 21 jan 2013, 02:32
door Suus
Het idee van een snelle trein tussen Amsterdam - Rotterdam enerzijds en Antwerpen - Brussel anderzijds is an sich niet zo verkeerd, alleen is de uitwerking nogal beroerd. Dat je daarnaast je langzamere verbinding opheft vind ik niet zo vreemd, ergens moet je je klanten vandaan halen.

Wel problematisch is dat nooit aan de treinreizigers heeft gedacht die ten zuiden van Rotterdam wonen en naar België moeten, daar zijn er heel veel van. Daarvoor had gewoon een snelle (intercity)trein tussen Roosendaal en Antwerpen ingelegd moeten worden die in de knoop van Roosendaal valt. Gezien het broodnodige dubbeldeksmaterieel voor de IC-treinen Antwerpen - Brussel - Charleroi is dat nu onmogelijk. De meest logische omwisseling om dat op te lossen lijkt een IC-trein uit Gent via Antwerpen -2 naar Roosendaal door te trekken (op dezelfde manier als de L-trein nu uit Puurs doet). Dan zit je alleen nog met de toelating van MS96 in Roosendaal. Dan heb je de verbinding tussen Brabant en Brussel nog steeds niet maar zit de reiziger niet 50 minuten in een boemel opgescheept waardoor lokale reizigers niet meer in die trein passen maar slechts 30 minuten.

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: ma 21 jan 2013, 02:40
door Suus
Een andere gedachte waar ik al een paar dagen mee zit: De kans bestaat dat nu een deel van de aflevering van de V250 nooit meer zal plaatsvinden, in hoeverre kan de NS zeggen dat ze aan 9-10 stellen van de V250 genoeg hebben en met het geld dat men hieraan overhoudt een kleine order te plaatsen bij Siemens voor Desiro's die identiek zijn aan de Belgische Desiro's, maar dan geschikt voor zowel 1,5 kV, 3 kV en 25 kV zodat daarmee een stoptreindienst Breda - Noorderkempen - Antwerpen opgezet kan worden die elk uur/elk half uur kan rijden. Dan is het geklaag dat de Nederlanders nooit moeite nemen voor internationale treinen ook uit de lucht, is er een oplossing voor Breda/Brabant. Voor de binnenlandse Fyra-treinen blijf je dan ICR + Traxx gebruiken.

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: ma 21 jan 2013, 03:03
door Z2N
Maar hoe wou je dan uiteindelijk van de ICR-rijtuigen afkomen? Die dingen hebben ook niet het eeuwige leven meer..

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: ma 21 jan 2013, 03:33
door Suus
ICR is pas dertig jaar oud, treinen gaan in Nederland bijna veertig jaar mee dus voorlopig kan je ermee uit de voeten. Als over een jaar of acht ook ICM weer in aanmerking komt voor een grote revisie (ICM-III gaat ook al sinds begin jaren tachtig mee) kan je besluiten een grote bestelling te doen voor nieuw IC-materiaal dat ook geschikt is voor binnenlandse HSL-diensten.

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: ma 21 jan 2013, 07:28
door deadlock
Fles schreef:Nou ja, laten we eerlijk zijn, Nederland, en ook België, en zelfs nederland en belgië samen, zijn gewoon te klein voor fatsoenlijk hogesnelheids-railvervoer.
Dat zijn ze helemaal niet. Hooguit als je het per land bekijkt. De driehoek Brussel/Parijs/Londen bewijst dat. Brussel-Parijs is hemelsbreed 300km. Dat is met klassieke treinen prima te doen.

Er is wel degelijk een markt voor een hogesnelheidstrein in Nederland. Het probleem is alleen dat bij de aanleg het wiel enkele keren opnieuw uitgevonden moest worden en onze staatsmonopolist koste wat het kost de enige vervoerder over de lijn wilde zijn waarna heel krampachtig keer op keer een veel te rooskleurig beeld werd geschetst over de situatie en de vooruitzichten. Het zou mij niet verbazen als er nog een vertrouwelijk intern rapportje van de NS boven water komt waarin het hele avontuur als een enorme flop bestempeld wordt.
Ja, het was donders geil om zoiets te willen toen de bomen tot in de hemel groeiden, maar het slaat eigenlijk realistisch gezien nergens op. Economisch rendabel zal het in geen 100 jaar worden. Dus het beste wat we kunnen doen is de schade beperken. Het hele fyra-gebeuren zo snel mogelijk vergeten en normaal gaan doen. De beneluxtrein terug dus., En nu met WEL bedrijfsvaardige locs en genoeg bakken. EN een halfuurdienst. Who cares about Vlissingen :N
Precies. Dus verlies nemen, de boel afschrijven en opnieuw beginnen. Het ding ligt er nu toch al en je kan er mooie dingen mee doen.

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: ma 21 jan 2013, 08:17
door webguy
Bee schreef:ICR is pas dertig jaar oud, treinen gaan in Nederland bijna veertig jaar mee dus voorlopig kan je ermee uit de voeten. Als over een jaar of acht ook ICM weer in aanmerking komt voor een grote revisie (ICM-III gaat ook al sinds begin jaren tachtig mee) kan je besluiten een grote bestelling te doen voor nieuw IC-materiaal dat ook geschikt is voor binnenlandse HSL-diensten.
Wat natuurlijk wel enigzins "handig" is, is dat de NS nu ook voor binnenlandse diensten materieel moet gaan regelen, en daar nu sowieso al druk over aan het vergaderen is. Nu hebben ze alleen wat meer bakken nodig dan ze dachten 8-) Geen flauw idee wat die oplossing is overigens, zou ombouw of nieuwbouw kunnen zijn.

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: ma 21 jan 2013, 09:27
door deadlock
ICK uit de mottenballen halen :lol:

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: ma 21 jan 2013, 10:39
door iljitsch
Als ze inderdaad de nog niet geleverde V250s afbestellen wordt het nogal lastig om met redelijke frequenties te werken. In dat geval lijkt mij het volgende een goede oplossing:

- nieuwe intercity Den Haag - Brussel rijdt ieder uur

- fyra Amsterdam - Brussel wordt ingekort tot Amsterdam - Antwerpen en rijdt ieder uur

- cross-platformoverstap tussen de twee in Antwerpen

- de Belgen kunnen de pot op met Noorderkempen

Bij problemen kan de intercity Brussel - Den Haag ingekort worden tot Roosendaal. Bij problemen met de fyra richting Nederland kan men in Antwerpen gewoon in de intercity blijven zitten. En de V250 rijdt alleen een trajekt waar-ie daadwerkelijk toegevoegde waarde heeft.

Wat me trouwens ook interessant lijkt is een rechtstreekse trein van Nederland richting Calais voor de aansluting op de kanaaltunnel. Dat is korter is dan via Brussel, en ik neem aan ook minder druk.

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: ma 21 jan 2013, 12:00
door Statler Rail
Oplossing voor de komende maanden lijkt me vrij voor de hand te liggen: in plaats van V250-stellen zullen NS en NMBS voorlopig Lok+rijtuigen moeten inzetten op de HSL. Daar zijn verschillende opties voor. Lokomotieven kunnen geleased worden en rijtuigen kunnen desnoods gehuurd worden van bijvoorbeeld de SNCF.

Voor de langere termijn is de vraag of de V250 straks wel voldoet aan datgene wat NS/NMBS en AnsaldoBreda zijn overeengekomen in het contract. Lukt dat wél, dan kan een nieuwe poging met V250 worden gedaan. Lukt dat niet, dan zullen NS en NMBS de koop proberen te ontbinden wegens wanprestatie. Dat betekent dat alle V250-stellen terug worden gestuurd naar AnsaldoBreda en de spoorwegmaatschappijen de reeds betaalde bedragen terugvorderen. Uiteraard zal dat vervolgens voor de rechter worden uitgevochten.

Indien de V250-stellen niet voldoen komt de bal bij de overheid te liggen. NS Hispeed voldoet dan namelijk niet aan het contract dat zij heeft met de overheid (de concessie) en dat kan betekenen dat de concessie wordt ingetrokken en opnieuw wordt aanbesteed. Als Wilma Mansveld meer clementie met NS heeft kan ze NS nog eerst de mogelijkheid bieden om zélf een oplossing te zoeken (nieuwe treinen? bestaande treinen ombouwen?). Maar ik zie het ook wel gebeuren dat NS er zélf de brui aan geeft en NS Hispeed failliet laat gaan of verkoopt aan een buitenlands spoorbedrijf. Bij een nieuwe aanbesteding kan NS dan weer met een schone lei beginnen.

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: ma 21 jan 2013, 12:17
door deadlock
iljitsch schreef:Als ze inderdaad de nog niet geleverde V250s afbestellen wordt het nogal lastig om met redelijke frequenties te werken. In dat geval lijkt mij het volgende een goede oplossing:

- nieuwe intercity Den Haag - Brussel rijdt ieder uur

- fyra Amsterdam - Brussel wordt ingekort tot Amsterdam - Antwerpen en rijdt ieder uur

- cross-platformoverstap tussen de twee in Antwerpen

- de Belgen kunnen de pot op met Noorderkempen

Bij problemen kan de intercity Brussel - Den Haag ingekort worden tot Roosendaal. Bij problemen met de fyra richting Nederland kan men in Antwerpen gewoon in de intercity blijven zitten. En de V250 rijdt alleen een trajekt waar-ie daadwerkelijk toegevoegde waarde heeft.

Wat me trouwens ook interessant lijkt is een rechtstreekse trein van Nederland richting Calais voor de aansluting op de kanaaltunnel. Dat is korter is dan via Brussel, en ik neem aan ook minder druk.
Raar plan. Vervoersvraag Asd/Shl-Brussel zal groter zijn dan richting Antwerpen. Den Haag-Brussel om het uur lijkt me ruim voldoende. Misschien kan je de slag die tussen 12:00 en 14:00 rijdt dan nog wel schrappen ook.

Re: Fyra mag niet meer rijden op Belgisch spoor

Geplaatst: ma 21 jan 2013, 12:29
door iljitsch
Naar mijn idee heeft de reiziger meer aan een verbinding elk uur met overstap dan aan elke twee uur zonder.

Uiteraard is elk uur zonder overstap het beste. Maar de kans dat niet de volledige orders voor V250s geleverd gaan worden is levensgroot. Dan zie ik liever die die er wel zijn wanneer ze eindelijk fatsoenlijk spoorwaardig zijn over de HSL rijden dan HS-materieel te verspillen door het over het langzame spoor tussen Antwerpen en Brussel te laten rijden.

Overigens is die rechtstreekse verbinding elke twee uur er al: de thalys.