Geld op: geen bussen in Napels

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Geld op: geen bussen in Napels

Berichtdoor Daniel » Do 31 Jan 2013, 19:47

Vrijwel alle bussen in het Italiaanse Napels staan stil doordat er geen geld meer is voor diesel. Het gemeentelijke openbaar vervoerbedrijf Azienda Napoletana Mobilità (ANM) kan de brandstof niet meer betalen.
Volgens ANM ligt de schuld bij de landelijke overheid. De subsidie voor het busvervoer in en om Napels is fors gereduceerd.

Bron: AD/Amersfoortse Courant, pg. 19, 31-01-2013
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Berichtdoor Thom91 » Do 31 Jan 2013, 20:03

Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Berichtdoor Vinny » Do 31 Jan 2013, 21:55

Wellicht zou de prijs van de tickets meer richting reeële kosten moeten gaan?
http://www.unicocampania.it/?lang=it&ce ... i&action=4
Een uurkaartje is: 1,20 euro, een dagkaartje is 3,60 euro. Een jaarabonnement is maar 277 euro, terwijl dat van het GVB 880 euro is. Dat is echt een behoorlijk verschil. Het komt dus gewoon niet uit.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Berichtdoor Thom91 » Do 31 Jan 2013, 21:57

Misschien is het GVB wel onredelijk duur?
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Berichtdoor Vinny » Do 31 Jan 2013, 21:58

Nou het GVB heeft nog steeds geen 100% kostendekkingsgraad, dus het kan onmogelijk onredelijk duur zijn... (A)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Berichtdoor Ruben » Do 31 Jan 2013, 22:15

In het buitenland zijn de kaartjesprijzen van het OV meestal goedkoper, dat is ietwat jaar geleden nog uit een onderzoek gekomen: Amsterdam was redelijk aan de dure kant. Daar zal dus nog wel meer subsidie bij zitten (doorgaans) zodat het uit kan.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Berichtdoor Vinny » Do 31 Jan 2013, 23:00

Het aanbod in Amsterdam is ook tamelijk riant. In Zürich zijn er hele tramlijnen die 's avonds niet meer rijden. Nou je wordt met pek en veren overgoten als je ook maar iets in die richting voorstelt in Amsterdam als kostenbesparing... :lol:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: Di 07 Jul 2009, 12:38

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Berichtdoor midnet » Zo 03 Feb 2013, 08:29

1.was vorig jaar dagje in Napoli-de prijzen waren toen al 20/25% gestegen en de dienst sterk ingekrompen-in de hele regio overigens. Jarenlang was in heel IT het tarief 1 eur/stad- en dat was al stukken hoger als in Lires toen die er nog waren.
Overigens-het is toch overheid [die je altijd n..it] en daarvoor bestaat er in ITalia een diepe traditie van zwartrijden-ook in de hand gewerkt door dat rare systeem van helemaal niet op bus/tram kunnen betalen en veel gesloten kiosken die die kaartjes in de aanbieding hebben. Automaten worden toch maar leeggeroofd-dus daar doen we niet aan.
2.LONEN maken het overgrote deel van de kosten OV uit-en die liggen voor IT bussjofeurs echt waar, stukken lager als in NL-zeker als de totaalkosten, incl. sosiejale lasten e.d. worden meegeteld. Veel materiaal is eeuwenoud en al jaren afgeschreven.
3.waar dan weer tegenover staat dat er veels te veel niksdoend personeel is. Heeft net zo'n soort functie als de werkverschaffing of WaJong banen e.d. in NL. Is maar net hoe je het inkleedt.
4.en ook is er enorm veel stilstaand materieel-omdat er al jaren geen geld is om degelijk onderhoud te plegen. Maffiasysteem: dat besteed je uit-want dat schijnt te moeten. MAAR; er wordt enkel ingetekend door lokale mafiabazen aan veels te veel lires (pardon, eurootjes) en met veel bedreiging: als je mij niet neemt dan......
Dat is nou eenmaal inherent aan hoe de ITaliaanse overheid werkt-en nog veel meer daar in het diepe donkere zuiden.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Berichtdoor Vinny » Zo 03 Feb 2013, 10:13

De verschillen in salarissen tussen de EU-landen zijn de laatste 15 jaar behoorlijk afgenomen. Ik ben in 1996, 1999, 2001 en 2003 in Napels geweest. In die tijd was de stad booming - zeg maar aan het herstellen van een enorme klap van de de-industralisatie, waar ook steden als Charleroi (en in mindere mate: Rotterdam) mee te kampen hebben gehad. Het openbaar vervoer viel te typeren als "goedkoop maar slecht". Een uurkaartje kostte in 2001 overigens 70 eurocent.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Berichtdoor R-Flow » Ma 04 Feb 2013, 20:05

Thom91 schreef:Misschien is het GVB wel onredelijk duur?

Goedkoop is het in Amsterdam zeker niet, maar goed het rijdt tenminste wel (doorgaans).

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Berichtdoor Vinny » Ma 04 Feb 2013, 20:08

Met de chipkaart ben je voor een gemiddeld retourtje in Amsterdam zo'n 3 euro kwijt. Een pilsje op het Leidseplein is duurder. :|
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Berichtdoor Fles » Di 05 Feb 2013, 01:08

Vinny schreef:Met de chipkaart ben je voor een gemiddeld retourtje in Amsterdam zo'n 3 euro kwijt. Een pilsje op het Leidseplein is duurder. :|

Ja, en een hoer is NOG duurder en daar word je ook niet blij van. Je punt? :?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Berichtdoor Vinny » Di 05 Feb 2013, 13:00

Dat het tijd wordt dat de prostitutiesector 50% subsidie krijgt :evil:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Berichtdoor Stéphane » Di 05 Feb 2013, 17:32

Er wordt toch bespaard op cultuur? ;-)
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Berichtdoor R-Flow » Wo 06 Feb 2013, 12:05

Vinny schreef:Een pilsje op het Leidseplein is duurder. :|

En in Londen heb ik ooit €5 moeten betalen voor een zwarte koffie. Neem je dat ook graag als standaard?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Berichtdoor Vinny » Wo 06 Feb 2013, 13:09

Ja wat moet je anders als standaard nemen? Een taxirit is veel duurder. In Nederland kun je tenminste fietsen. In Napels zou ik dat afraden.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Berichtdoor Karl » Wo 06 Feb 2013, 13:37

De Bigmac index?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Berichtdoor Stéphane » Wo 06 Feb 2013, 18:52

Laten we maar het Bruto Nationaal Geluk nemen.

Maar hadden we het niet over het OV in Napels dat een beetje in de soep draaide? Hoe staat het ondertussen?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Berichtdoor Thom91 » Wo 06 Feb 2013, 18:54

R-Flow schreef:
Thom91 schreef:Misschien is het GVB wel onredelijk duur?

Goedkoop is het in Amsterdam zeker niet, maar goed het rijdt tenminste wel (doorgaans).

Het ging mij meer om de vergelijking met Napels. Die €220 werd gelijk veronderstelt als supergoedkoop, terwijl het GVB €880 kost, maar dan is misschien het GVB juist wel veel te duur ten opzichte van andere vervoersbedrijven. De aanname dat iets gelijk goedkoop of duur is kan je niet zomaar maken.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Kuba
Berichten: 40
Lid geworden op: Zo 11 Sep 2011, 22:30

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Berichtdoor Kuba » Wo 13 Feb 2013, 01:31

Je kunt toch niet enkel naar de ticketprijzen kijken als je de prijzen van het OV wilt vergelijken.

De Amsterdamse GVB ontvangt €122 miljoen aan subsidie per jaar. (bron).

De Brusselse MIVB ontvangt zo'n beetje het dubbele: €223 miljoen per jaar. (bron).

In Brussel kost een jaarabonnement €500. In Amsterdam betalen we €880.

Dat is echt niet genoeg om te stellen dat België goedkoper en dus beter is. In België is de bijdrage die je via de belastingen betaalt hoger. In Nederland is de eigen bijdrage van de gebruikers hoger.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Berichtdoor Vinny » Wo 13 Feb 2013, 08:31

Het aanbod in dienstregelingsuren moet je dan meenemen in je vergelijking. Hoeveel kost een dienstregelinguur de belastingbetaler? Goedkope vervoerbedrijven die weinig subsidie nodig hebben zijn het meest efficiënt. Maar dat zijn staatsbedrijven over het algemeen niet zo... :wink:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Berichtdoor Caspar » Wo 13 Feb 2013, 11:13

En dan heb je ook nog OV bedrijven die subsidies/leningen/fondsen krijgen van de wereldbank/IMF/EU etc. Dan wordt het toch al bijna ondoenlijk om nog een simpele berekening te maken?

Gebruikersavatar
Kuba
Berichten: 40
Lid geworden op: Zo 11 Sep 2011, 22:30

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Berichtdoor Kuba » Wo 13 Feb 2013, 13:58

Vinny schreef:Het aanbod in dienstregelingsuren moet je dan meenemen in je vergelijking. Hoeveel kost een dienstregelinguur de belastingbetaler?

Nouja, nee. We wilden eens kijken naar de prijs en kwaliteit van het aangeboden OV. Aangeboden dienstregeling valt onder de kwaliteit - wat je terugkrijgt voor alles waarvoor je betaalt. Probleem is dat de prijs bijna niet te bepalen is - subsidies en een hoop andere factoren die Caspar opnoemt die niet zouden voorkomen op de vrije markt.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Berichtdoor Vinny » Wo 13 Feb 2013, 20:51

Jammer dat op die manier elke vorm van vergelijken onmogelijk gemaakt wordt. Hierdoor ontstaat er geen prikkel voor vervoersbedrijven om efficiënter te werken...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31496
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Berichtdoor Suus » Wo 13 Feb 2013, 21:10

Natuurlijk is er wel een bepaalde vorm van vergelijken mogelijk. Er zijn al jaren West-Europese prijsmonitors die steden in bepaalde bevolkingsaantalcategorieën aan de hand van de vervoerstarieven van de steden die daarin vallen gemiddelde berekenen en zo per stad kunnen aangeven of de prijs voor het OV boven, gelijk of onder het gemiddelde ligt.

Daarnaast geven heel veel bedrijven informatie over welk percentage van de gemaakte kosten worden afgedekt door reizigersinkomsten. Vergeleken met andere landen doen Nederlandse steden mee in de middenmoot, in Duitsland zijn er uitschieters tot 98% te vinden. Neem dat bedrag samen met de prijzen die het vervoersbedrijf aan de klant rekent en kan een idee geven hoe het bedrijf functioneert.
Rame à l'approche


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten