Pagina 1 van 2

Geld op: geen bussen in Napels

Geplaatst: do 31 jan 2013, 19:47
door Daniel
Vrijwel alle bussen in het Italiaanse Napels staan stil doordat er geen geld meer is voor diesel. Het gemeentelijke openbaar vervoerbedrijf Azienda Napoletana Mobilità (ANM) kan de brandstof niet meer betalen.
Volgens ANM ligt de schuld bij de landelijke overheid. De subsidie voor het busvervoer in en om Napels is fors gereduceerd.

Bron: AD/Amersfoortse Courant, pg. 19, 31-01-2013

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Geplaatst: do 31 jan 2013, 20:03
door Thom91

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Geplaatst: do 31 jan 2013, 21:55
door Vinny
Wellicht zou de prijs van de tickets meer richting reeële kosten moeten gaan?
http://www.unicocampania.it/?lang=it&ce ... i&action=4
Een uurkaartje is: 1,20 euro, een dagkaartje is 3,60 euro. Een jaarabonnement is maar 277 euro, terwijl dat van het GVB 880 euro is. Dat is echt een behoorlijk verschil. Het komt dus gewoon niet uit.

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Geplaatst: do 31 jan 2013, 21:57
door Thom91
Misschien is het GVB wel onredelijk duur?

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Geplaatst: do 31 jan 2013, 21:58
door Vinny
Nou het GVB heeft nog steeds geen 100% kostendekkingsgraad, dus het kan onmogelijk onredelijk duur zijn... (A)

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Geplaatst: do 31 jan 2013, 22:15
door Ruben
In het buitenland zijn de kaartjesprijzen van het OV meestal goedkoper, dat is ietwat jaar geleden nog uit een onderzoek gekomen: Amsterdam was redelijk aan de dure kant. Daar zal dus nog wel meer subsidie bij zitten (doorgaans) zodat het uit kan.

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Geplaatst: do 31 jan 2013, 23:00
door Vinny
Het aanbod in Amsterdam is ook tamelijk riant. In Zürich zijn er hele tramlijnen die 's avonds niet meer rijden. Nou je wordt met pek en veren overgoten als je ook maar iets in die richting voorstelt in Amsterdam als kostenbesparing... :lol:

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Geplaatst: zo 03 feb 2013, 08:29
door midnet
1.was vorig jaar dagje in Napoli-de prijzen waren toen al 20/25% gestegen en de dienst sterk ingekrompen-in de hele regio overigens. Jarenlang was in heel IT het tarief 1 eur/stad- en dat was al stukken hoger als in Lires toen die er nog waren.
Overigens-het is toch overheid [die je altijd n..it] en daarvoor bestaat er in ITalia een diepe traditie van zwartrijden-ook in de hand gewerkt door dat rare systeem van helemaal niet op bus/tram kunnen betalen en veel gesloten kiosken die die kaartjes in de aanbieding hebben. Automaten worden toch maar leeggeroofd-dus daar doen we niet aan.
2.LONEN maken het overgrote deel van de kosten OV uit-en die liggen voor IT bussjofeurs echt waar, stukken lager als in NL-zeker als de totaalkosten, incl. sosiejale lasten e.d. worden meegeteld. Veel materiaal is eeuwenoud en al jaren afgeschreven.
3.waar dan weer tegenover staat dat er veels te veel niksdoend personeel is. Heeft net zo'n soort functie als de werkverschaffing of WaJong banen e.d. in NL. Is maar net hoe je het inkleedt.
4.en ook is er enorm veel stilstaand materieel-omdat er al jaren geen geld is om degelijk onderhoud te plegen. Maffiasysteem: dat besteed je uit-want dat schijnt te moeten. MAAR; er wordt enkel ingetekend door lokale mafiabazen aan veels te veel lires (pardon, eurootjes) en met veel bedreiging: als je mij niet neemt dan......
Dat is nou eenmaal inherent aan hoe de ITaliaanse overheid werkt-en nog veel meer daar in het diepe donkere zuiden.

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Geplaatst: zo 03 feb 2013, 10:13
door Vinny
De verschillen in salarissen tussen de EU-landen zijn de laatste 15 jaar behoorlijk afgenomen. Ik ben in 1996, 1999, 2001 en 2003 in Napels geweest. In die tijd was de stad booming - zeg maar aan het herstellen van een enorme klap van de de-industralisatie, waar ook steden als Charleroi (en in mindere mate: Rotterdam) mee te kampen hebben gehad. Het openbaar vervoer viel te typeren als "goedkoop maar slecht". Een uurkaartje kostte in 2001 overigens 70 eurocent.

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Geplaatst: ma 04 feb 2013, 20:05
door R-Flow
Thom91 schreef:Misschien is het GVB wel onredelijk duur?
Goedkoop is het in Amsterdam zeker niet, maar goed het rijdt tenminste wel (doorgaans).

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Geplaatst: ma 04 feb 2013, 20:08
door Vinny
Met de chipkaart ben je voor een gemiddeld retourtje in Amsterdam zo'n 3 euro kwijt. Een pilsje op het Leidseplein is duurder. :|

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Geplaatst: di 05 feb 2013, 01:08
door Fles
Vinny schreef:Met de chipkaart ben je voor een gemiddeld retourtje in Amsterdam zo'n 3 euro kwijt. Een pilsje op het Leidseplein is duurder. :|
Ja, en een hoer is NOG duurder en daar word je ook niet blij van. Je punt? :?

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Geplaatst: di 05 feb 2013, 13:00
door Vinny
Dat het tijd wordt dat de prostitutiesector 50% subsidie krijgt :evil:

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Geplaatst: di 05 feb 2013, 17:32
door Stéphane
Er wordt toch bespaard op cultuur? ;-)

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Geplaatst: wo 06 feb 2013, 12:05
door R-Flow
Vinny schreef:Een pilsje op het Leidseplein is duurder. :|
En in Londen heb ik ooit €5 moeten betalen voor een zwarte koffie. Neem je dat ook graag als standaard?

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Geplaatst: wo 06 feb 2013, 13:09
door Vinny
Ja wat moet je anders als standaard nemen? Een taxirit is veel duurder. In Nederland kun je tenminste fietsen. In Napels zou ik dat afraden.

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Geplaatst: wo 06 feb 2013, 13:37
door Karl
De Bigmac index?

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Geplaatst: wo 06 feb 2013, 18:52
door Stéphane
Laten we maar het Bruto Nationaal Geluk nemen.

Maar hadden we het niet over het OV in Napels dat een beetje in de soep draaide? Hoe staat het ondertussen?

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Geplaatst: wo 06 feb 2013, 18:54
door Thom91
R-Flow schreef:
Thom91 schreef:Misschien is het GVB wel onredelijk duur?
Goedkoop is het in Amsterdam zeker niet, maar goed het rijdt tenminste wel (doorgaans).
Het ging mij meer om de vergelijking met Napels. Die €220 werd gelijk veronderstelt als supergoedkoop, terwijl het GVB €880 kost, maar dan is misschien het GVB juist wel veel te duur ten opzichte van andere vervoersbedrijven. De aanname dat iets gelijk goedkoop of duur is kan je niet zomaar maken.

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Geplaatst: wo 13 feb 2013, 01:31
door Kuba
Je kunt toch niet enkel naar de ticketprijzen kijken als je de prijzen van het OV wilt vergelijken.

De Amsterdamse GVB ontvangt €122 miljoen aan subsidie per jaar. (bron).

De Brusselse MIVB ontvangt zo'n beetje het dubbele: €223 miljoen per jaar. (bron).

In Brussel kost een jaarabonnement €500. In Amsterdam betalen we €880.

Dat is echt niet genoeg om te stellen dat België goedkoper en dus beter is. In België is de bijdrage die je via de belastingen betaalt hoger. In Nederland is de eigen bijdrage van de gebruikers hoger.

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Geplaatst: wo 13 feb 2013, 08:31
door Vinny
Het aanbod in dienstregelingsuren moet je dan meenemen in je vergelijking. Hoeveel kost een dienstregelinguur de belastingbetaler? Goedkope vervoerbedrijven die weinig subsidie nodig hebben zijn het meest efficiënt. Maar dat zijn staatsbedrijven over het algemeen niet zo... :wink:

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Geplaatst: wo 13 feb 2013, 11:13
door Caspar
En dan heb je ook nog OV bedrijven die subsidies/leningen/fondsen krijgen van de wereldbank/IMF/EU etc. Dan wordt het toch al bijna ondoenlijk om nog een simpele berekening te maken?

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Geplaatst: wo 13 feb 2013, 13:58
door Kuba
Vinny schreef:Het aanbod in dienstregelingsuren moet je dan meenemen in je vergelijking. Hoeveel kost een dienstregelinguur de belastingbetaler?

Nouja, nee. We wilden eens kijken naar de prijs en kwaliteit van het aangeboden OV. Aangeboden dienstregeling valt onder de kwaliteit - wat je terugkrijgt voor alles waarvoor je betaalt. Probleem is dat de prijs bijna niet te bepalen is - subsidies en een hoop andere factoren die Caspar opnoemt die niet zouden voorkomen op de vrije markt.

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Geplaatst: wo 13 feb 2013, 20:51
door Vinny
Jammer dat op die manier elke vorm van vergelijken onmogelijk gemaakt wordt. Hierdoor ontstaat er geen prikkel voor vervoersbedrijven om efficiënter te werken...

Re: Geld op: geen bussen in Napels

Geplaatst: wo 13 feb 2013, 21:10
door Suus
Natuurlijk is er wel een bepaalde vorm van vergelijken mogelijk. Er zijn al jaren West-Europese prijsmonitors die steden in bepaalde bevolkingsaantalcategorieën aan de hand van de vervoerstarieven van de steden die daarin vallen gemiddelde berekenen en zo per stad kunnen aangeven of de prijs voor het OV boven, gelijk of onder het gemiddelde ligt.

Daarnaast geven heel veel bedrijven informatie over welk percentage van de gemaakte kosten worden afgedekt door reizigersinkomsten. Vergeleken met andere landen doen Nederlandse steden mee in de middenmoot, in Duitsland zijn er uitschieters tot 98% te vinden. Neem dat bedrag samen met de prijzen die het vervoersbedrijf aan de klant rekent en kan een idee geven hoe het bedrijf functioneert.