Vroeger, nu en straks

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vroeger, nu en straks

Bericht door Vinny »

Een redeneerfout ontdekken in een ironische opmerking. Hier moet iemand zijn sarcasmemeter nakijken... (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Vroeger, nu en straks

Bericht door deadlock »

Wtf dis je Klaasje nou terwijl hij ligt te revalideren?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Vroeger, nu en straks

Bericht door Klaasje »

Dames, dames....
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Vroeger, nu en straks

Bericht door Dennenboom »

Statler Rail schreef:de auto's worden steeds milieuvriendelijker
Daar valt nog wel wat op af te dingen. Auto's worden steeds zwaarder, er zitten gemiddeld steeds minder mensen in een auto en dan hoeven we het over de grondstoffen die er nodig zijn om hybride auto's te produceren niet eens te hebben.
Daarnaast zit een groot aantal Europese autofabrikanten met miljardentekorten. Ben echt benieuwd wat hier de toekomst gaat brengen.

Verder blijkt ook de opkomst van de huidige digitale communicatie, waar je in het OV gemakkelijker gebruik van kunt maken dan in de auto voor een verschuiving. In de VS is dit al een tijdje aan de gang, geholpen door een hogere benzineprijs. Het aantal 16- en 17-jarigen met een rijbewijs is daar de afgelopen 10 jaar fors gedaald.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vroeger, nu en straks

Bericht door Suus »

Mensen die geloven in waterstofauto's kunnen net zo goed ook gaan geloven in eenhoorns. Er zitten zoveel haken en ogen aan het concept van de waterstofauto die niet door de consument zullen worden geaccepteerd dat er nog heel veel ontwikkelingen nodig zijn voor een marktrijpe waterstofauto.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vroeger, nu en straks

Bericht door Vinny »

Waterstof is een energiedrager, geen energiebron.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Vroeger, nu en straks

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Waterstof is een energiedrager, geen energiebron.
Semantisch gemekker.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Vroeger, nu en straks

Bericht door deadlock »

Wat is dan wel een energiebron?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Vroeger, nu en straks

Bericht door deadlock »

Dennenboom schreef:
Statler Rail schreef:de auto's worden steeds milieuvriendelijker
Daar valt nog wel wat op af te dingen. Auto's worden steeds zwaarder, er zitten gemiddeld steeds minder mensen in een auto en dan hoeven we het over de grondstoffen die er nodig zijn om hybride auto's te produceren niet eens te hebben.
Daarnaast zit een groot aantal Europese autofabrikanten met miljardentekorten. Ben echt benieuwd wat hier de toekomst gaat brengen.

Verder blijkt ook de opkomst van de huidige digitale communicatie, waar je in het OV gemakkelijker gebruik van kunt maken dan in de auto voor een verschuiving. In de VS is dit al een tijdje aan de gang, geholpen door een hogere benzineprijs. Het aantal 16- en 17-jarigen met een rijbewijs is daar de afgelopen 10 jaar fors gedaald.
Ik wil voor alle beweringen een bron behalve voor de laatste en dan zorg ik voor keiharde cijfers die het tegenovergestelde stellen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Vroeger, nu en straks

Bericht door Dennenboom »

Snel even wat opgezocht.
Bezetting auto: bestuurder groeit, autopassagier daalt:
http://www.compendiumvoordeleefomgeving ... ml?i=15-12

Zwaardere auto's:
http://www.swov.nl/rapport/r-2003-35.pdf
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/ver ... 021-wk.htm

Milieubelasting hybrides:
http://www.elsevier.nl/Economie/nieuws/ ... ER292494W/

Autofabrikanten in nood:
http://www.beurs.nl/nieuws/Buitenland/3 ... in-peugeot
Maar ook Opel en Ford Europa draaien volgens Duitse persberichten slecht.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Vroeger, nu en straks

Bericht door deadlock »

Dennenboom schreef:Snel even wat opgezocht.
Bezetting auto: bestuurder groeit, autopassagier daalt:
http://www.compendiumvoordeleefomgeving ... ml?i=15-12
Cijfers van voor de crisis. Volledig nutteloos.
Serieus?
http://aftersalesmagazine.nl/public/fil ... s_2011.pdf
Dat klopt maar het is wel op een andere manier belastend dan fossiele brandstofmobielen.
Autofabrikanten in nood:
http://www.beurs.nl/nieuws/Buitenland/3 ... in-peugeot
Maar ook Opel en Ford Europa draaien volgens Duitse persberichten slecht.
Een slecht jaar betekent niet direct een miljardentekort. Trouwens, Peugeot en Renault doen het toch al jaren slecht? Dacia, Lancia, Volkswagen, Volvo en Fiat doen het best aardig.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Vroeger, nu en straks

Bericht door Karl »

Het is toch wel zo dat er overcapaciteit bestaat in de autofabrikanten wereld? Daar moet dus iets aan gedaan worden: meer vraag, meer overheidssteun, et cetera.
Het is een spectrum.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Vroeger, nu en straks

Bericht door Dennenboom »

Deadlock, Bedankt voor de info.

Wat betreft verplaatsingen kon ik recente cijfers niet zo snel vinden, maar ik meen dat nu ook het aantal bestuurderskilometers aan het dalen is. Heb jij cijfers?

De gewichten (grafiek 2.5) zijn de laatste jaren inderdaad wel gedaald, maar daar hebben milieupremies hun invloed gehad. Kijk maar eens wat de meest populaire verkochte types zijn. Ben wel benieuwd welke kant dat na het verstrijken van de premies opgaat.

Voor wat betreft de autofabrikanten denk ik dat er echt structurele problemen aan het komen zijn. Diegenen die zich uitsluitend op de Europese markt richten, krijgen het moeilijk in het overleven.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Vroeger, nu en straks

Bericht door deadlock »

Karl schreef:Het is toch wel zo dat er overcapaciteit bestaat in de autofabrikanten wereld? Daar moet dus iets aan gedaan worden: meer vraag, meer overheidssteun, et cetera.
Wat dacht je van gewoon minder productie en afslanken van de bedrijven?
Laatst gewijzigd door deadlock op di 19 feb 2013, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Vroeger, nu en straks

Bericht door deadlock »

Dennenboom schreef:Wat betreft verplaatsingen kon ik recente cijfers niet zo snel vinden, maar ik meen dat nu ook het aantal bestuurderskilometers aan het dalen is. Heb jij cijfers?
http://www.nrc.nl/nieuws/2012/12/01/afg ... inds-2007/
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/ver ... 579-wm.htm
Diesels hebben in 2010 gemiddeld bijna 24 duizend kilometer gereden, ruim twee keer zoveel als benzineauto’s. Ten opzichte van 2005 reden diesels gemiddeld 6,3 procent minder, benzinewagens 4,5 procent. Bij elkaar legden de Nederlandse personenauto’s in 2010 in totaal 113,2 miljard kilometer af.
De gewichten (grafiek 2.5) zijn de laatste jaren inderdaad wel gedaald, maar daar hebben milieupremies hun invloed gehad. Kijk maar eens wat de meest populaire verkochte types zijn. Ben wel benieuwd welke kant dat na het verstrijken van de premies opgaat.
Nederlanders zijn de afgelopen jaren heel erg gewend geraakt aan de kleinere zuinigere auto's en ik denk heel eerlijk gezegd dat ze het ook qua verbruik in hun portemonnee hebben gevoeld en daarom bij de zuinige auto's blijven.
Voor wat betreft de autofabrikanten denk ik dat er echt structurele problemen aan het komen zijn. Diegenen die zich uitsluitend op de Europese markt richten, krijgen het moeilijk in het overleven.
Ja, duidelijk richting BRIC gaan maar dat is zonder partner bijna niet te doen. Er zal binnenkort wel weer een overnamegolf in autoland aankomen. De Franse bedrijven zullen een Japanse partner of overnamekandidaat moeten vinden om hun hoofd boven water te kunnen houden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Vroeger, nu en straks

Bericht door Dennenboom »

Je hebt wel een bepaalde massa nodig om een industrie te kunnen laten voortbestaan. En die massa lijkt nu enige tijd weggesmolten te zijn als het om Europa gaat. Dat red je niet met wat afslanken. Vroeger stapte de overheid er dan in, maar een land als Frankrijk krijgt dat nu niet meer voor elkaar.
Laatst gewijzigd door Dennenboom op di 19 feb 2013, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vroeger, nu en straks

Bericht door Suus »

Merk ook op dat de marketing van bijna alle autofabrikanten grandioos faalt. Wanneer heb je voor het laatst een autoreclame gezien die echt aansprak en niet aan hipperige jeugdheid deed?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Vroeger, nu en straks

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Merk ook op dat de marketing van bijna alle autofabrikanten grandioos faalt. Wanneer heb je voor het laatst een autoreclame gezien die echt aansprak en niet aan hipperige jeugdheid deed?
De nieuwste reclame van VW voor de Golf. Mijn vader en al zijn buren vinden 'm fantastisch.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Vroeger, nu en straks

Bericht door Karl »

Bee schreef:Merk ook op dat de marketing van bijna alle autofabrikanten grandioos faalt. Wanneer heb je voor het laatst een autoreclame gezien die echt aansprak en niet aan hipperige jeugdheid deed?
In Zuid Amerika doen Duitse auto's het heel goed. Opel, maar met name Volkwagen adverteren gewoon met hun bedrijfslogo en daaronder een tekst (in het Duits!) dat die auto uit Duitsland komt.
Het is een spectrum.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Vroeger, nu en straks

Bericht door Fles »

deadlock schreef:
Bee schreef:Merk ook op dat de marketing van bijna alle autofabrikanten grandioos faalt. Wanneer heb je voor het laatst een autoreclame gezien die echt aansprak en niet aan hipperige jeugdheid deed?
De nieuwste reclame van VW voor de Golf. Mijn vader en al zijn buren vinden 'm fantastisch.
Die met dat hondje _O_ O+

Die is echt geniaal. Verzin zoiets maar eens hee :idea:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vroeger, nu en straks

Bericht door Vinny »

deadlock schreef:Wat is dan wel een energiebron?
De zon.

Maar om je vraag te beantwoorden, om waterstof te maken is er best veel energie nodig. Dat vergeten veel voorstanders van de waterstofeconomie wel eens :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Vroeger, nu en straks

Bericht door Fles »

Waar brandt de zon op dan?

Waterstof *O*
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Vroeger, nu en straks

Bericht door deadlock »

Waterstof winnen door middel van elektrolyse is op dit moment nog niet erg goedkoop maar wordt steeds makkelijker. Ken het experiment met de iter bijvoorbeeld.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vroeger, nu en straks

Bericht door Suus »

@Fles: Dat klopt wel, alleen is waterstof binnen onze atmosfeer niet zuiver aanwezig maar klontert het vast aan zuurstof. Om waterstof van zuurstof (en mogelijke andere elementen) te scheiden moet het dus eerst in stukjes gebroken worden en dat vereist veel energie. Waterstof wordt gezien als een schone brandstof voor auto's, en dat klopt in feite ook wel als je het over de auto's hebt want die stoten alleen maar water uit. De werkelijke uitstoot die belastend is voor het milieu zit hem tot nu toe vooral bij de productie van waterstof en zolang het overgrote deel van de energievoorziening door middel van fossiele brandstoffen wordt geregeld is waterstof dus helemaal niet zo schoon.

Tenminste, dat is het verhaal dat ik op de middelbare school heb gehoord en tot nu toe heeft niemand dat kunnen ontkennen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Vroeger, nu en straks

Bericht door deadlock »

Bee dat klopt maar half. Elektrolyse bereik je ook met zonneenergie.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten