Pagina 3 van 3

Re: Vroeger, nu en straks

Geplaatst: di 19 feb 2013, 22:25
door Daniel
Industriële productie van waterstof gebeurd trouwens niet door elektrolyse van water, maar middels steam methane reforming waarbij uit een reactie tussen stoom en aardgas waterstof en koolstofmonoxide ontstaat. Ter energiebesparing staan dergelijke waterstoffabrieken vaak vlakbij een raffinaderij waarbij de restwarmte van de raffinaderij weer gebruikt wordt om stoom te maken, waarbij de raffinaderij ook weer de vrijkomende gassen kan gebruiken voor zijn proces.

Re: Vroeger, nu en straks

Geplaatst: di 19 feb 2013, 23:46
door Fles
Dat zal enthalpie / entropie-gewijs wel gunstiger zijn dan elektrolyse ja.

Re: Vroeger, nu en straks

Geplaatst: wo 20 feb 2013, 11:00
door Dennenboom
Maar is een aardgastank in de auto dan niet handiger? Dan hoef je helemaal niet met stoom aan de slag.

Re: Vroeger, nu en straks

Geplaatst: wo 20 feb 2013, 11:02
door Suus
Het probleem zit hem erin dat de fossiele brandstoffen eindig zijn, daarom dat er wordt nagedacht over energievormen waarvoor geen verbranding van dergelijke brandstoffen nodig is.

Re: Vroeger, nu en straks

Geplaatst: wo 20 feb 2013, 11:12
door Dennenboom
Maar waterstof gemaakt van aardgas is ook niet duurzaam.

Re: Vroeger, nu en straks

Geplaatst: wo 20 feb 2013, 11:25
door Suus
Dat klopt. Maar het idee erachter is dat er een techniek komt waarmee waterstof gemaakt kan worden zonder fossiele brandstoffen te gebruiken. Op dit moment is die techniek echter ontzettend duur en dus niet rendabel en dat zal nog wel een tijdje zo duren vrees ik. Daarom altijd mijn verbazing dat mensen nu al massaal hun geld inzetten op voertuigen die voortbewegen op waterstof, voorlopig kan je je beter richten op hybride en elektrische oplossingen.

Re: Vroeger, nu en straks

Geplaatst: wo 20 feb 2013, 15:43
door Stéphane
Al eens gecheckt hoe ver een elektrisch en hoever een waterstofvoertuig rijd?

Re: Vroeger, nu en straks

Geplaatst: wo 20 feb 2013, 15:50
door Suus
Daar zal ongetwijfeld een verschil tussenzitten, alleen de consument denkt ook aan zijn portemonnee. Wat zijn de kosten voor een volle tank waterstof en wat is mijn actieradius en wat zijn de kosten voor een volledige oplaadbeurt van mijn accu en wat is dan mijn actieradius.

Re: Vroeger, nu en straks

Geplaatst: wo 20 feb 2013, 18:33
door Geert
Actieradius van een gemiddelde elektrische auto is ongeveer 100-130 km, dat is voor de meeste forensenritjes meer dan voldoende. Een collega van mij heeft een elektrische auto en die heeft bijna nooit problemen met de actieradius, alleen als hij uit omgeving Den Haag helemaal richting Enschede rijdt: dan laadt hij in 20 minuten op halverwege de route. Maar ondertussen heeft-ie wel flink bespaard op branstofkosten :)

Re: Vroeger, nu en straks

Geplaatst: vr 22 feb 2013, 23:33
door waldo79
En dan heb je ook nog auto's met range-extenders. Daarmee wordt de actieradius vergroot naar zo'n 500 km. En daarmee kun je heel Nederland doorkruisen.

Re: Vroeger, nu en straks

Geplaatst: zo 24 feb 2013, 16:19
door RoelZ1
Een plug-in Hybride heeft voor de komende tijd inderdaad de beste papieren:
- Ritten van <100 km kunnen op de accu gereden worden, die thuis en op het werk kan worden opgeladen (80% van de autokms)
- Ritten van >100 km kunnen 100 km op de accu rijden en de rest op benzine.

Zo bespaar je >80% van je benzinebehoefte (hoe je die elektriciteit opwekt is een latere zorg omdat dat relatief eenvoudig te verduurzamen is) zonder te beknibbelen op de actieradius of een compleet nieuwe infrastructuur (netwerk van waterstofvoorziening) aan te leggen. Ook maakt dit de transitie naar 100% elektrisch (door betere accu's, snelladers etc) nog maar een kleine stap.

Re: Vroeger, nu en straks

Geplaatst: zo 24 feb 2013, 16:59
door webguy
Maar je sleurt dus voor 20% van de ritten die zware benzinemotor mee...