lowcost TGV

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

lowcost TGV

Berichtdoor Stéphane » Do 21 Feb 2013, 18:56

De Franse spoorwegen hebben vandaag een lowcostformule gelanceerd voor de hogesnelheidslijn naar de Franse azurenkust. Daarbij wordt het al mogelijk om al vanaf 10 euro te reizen tussen Marne-la-Vallée (bij Parijs) en Montpellier of Marseille, via Lyon.

Artikel op DeMorgen.be
artikel met foto van de buitenzijde
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: lowcost TGV

Berichtdoor Caspar » Do 21 Feb 2013, 19:48

Wie gaat dat allemaal controleren met die bagage? Verder klinken 10€ en 25€ best gunstig. Zo gezellig is die bar nou ook weer niet...

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: lowcost TGV

Berichtdoor Stéphane » Do 21 Feb 2013, 19:50

Er moet 30 minuten op voorhand ingecheckt worden las ik net op treinreizger.nl dus dan is wel even de tijd voor Ryanair achtige controles van de bagage...
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: lowcost TGV

Berichtdoor Caspar » Do 21 Feb 2013, 19:53

Maar ik bedoel meer; als diverse personeelsleden zich moeten gaan bemoeien met het controleren van de meegenomen bagage, dan worden de besparingen op personeel ten opzichte van een normale TGV toch weer teniet gedaan? Waardoor voor SNCF de exploitatie niet wezenlijk veel goedkoper zou uitvallen?

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: lowcost TGV

Berichtdoor Stéphane » Do 21 Feb 2013, 19:58

Hoe ze dat gaan doen gaan ze bij de productpresentatie natuurlijk niet vertellen.
Hiervoor zullen we moeten kijken naar gebruikerservaringen/verslagen.

De zetels lijken me trouwens in Veolia opstelling te staan zie ik zo.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: lowcost TGV

Berichtdoor Suus » Do 21 Feb 2013, 19:59

Ik denk dat het bagagebeleid erop gericht is om volksverhuizingen te voorkomen en niet allerlei stoelen bezaaid met bagage krijgt. Verder zit de grootste bezuiniging erin dat ze treinen in plaats van 8 uur per dag nu wel 12 uur per dag kunnen rijden doordat er op stations direct aan de HSL wordt gestopt en de treinen minder onderhoud aan het interieur nodig hebben in de werkplaats.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3726
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: lowcost TGV

Berichtdoor Z2N » Do 21 Feb 2013, 23:49

Stéphane schreef:De zetels lijken me trouwens in Veolia opstelling te staan zie ik zo.

Zo te zien niet helemaal.

Gedeelte is 3+1:
Afbeelding

Een ander deel is gewoon 2+2. Hier met het mormel dat de SNCF-president Guillaume Pepy is. :6
Afbeelding

----
Overigens lijken die stoelen mij uiterst onconfortabel voor een reis van 3 uur! :X
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: lowcost TGV

Berichtdoor Fles » Do 21 Feb 2013, 23:52

Z2N schreef:Overigens lijken die stoelen mij uiterst onconfortabel voor een reis van 3 uur! :X

\
Boeiend. Er wordt ook kutvirm ingezet op Rotterdam - Groningen.

250 km, duurt ook 3 uur. en kost meer dan 700 km met Ouigo.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: lowcost TGV

Berichtdoor Suus » Do 21 Feb 2013, 23:58

Wat is nu weer het nut van die 3+1-opstelling :X
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: lowcost TGV

Berichtdoor Caspar » Do 21 Feb 2013, 23:59

Ziet er een beetje zelfde comfort uit als Fyra V250 qua stoelen.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: lowcost TGV

Berichtdoor Caspar » Vr 22 Feb 2013, 00:02

@ Bee, volgens mij was dat zo te zien een EX- 1e klas bak waar die 3+1 opstelling in zit. Daar was het gangpad altijd al ietsjes lager dan de waar de stoelen staan. Als je een 2+2 opstelling zou nemen, zou er een hoogteverschil halverwege de 2e stoel aan de linker kant ontstaan op de vloer. (het wandelpad lag altijd al in een soort gootje)

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: lowcost TGV

Berichtdoor Fles » Vr 22 Feb 2013, 17:55

Caspar schreef:Ziet er een beetje zelfde comfort uit als Fyra V250 qua stoelen.

Ja of van de Space Shuttle. Daarvan weet ook niemand hoe het is :D

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3238
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: lowcost TGV

Berichtdoor Ronald » Vr 22 Feb 2013, 19:16

BIJNA niemand :mrgreen: (Fyra dan...)


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast