Pagina 1 van 3

Recordwinst voor Deutsche Bahn

Geplaatst: do 14 mar 2013, 16:59
door mijack1985

Recordwinst voor Deutsche Bahn


Deutsche Bahn behaalde vorig jaar een bedrijfsresultaat van 2,7 miljard euro. Dat was 400 miljoen euro meer dan een jaar eerder.
De recordwinst is voor een groot deel te danken aan het passagiersvervoer en aan de subsidies die Deutsche Bahn van de staat ontvangt voor aanleg en onderhoud van het spoor.
Dit blijkt uit cijfers waarop persbureau Reuters de hand heeft weten te leggen. Het goederenvervoer bij Deutsche Bahn over de weg en over het spoor, ondergebracht bij DB Schenker, had te lijden onder de slechte conjunctuur.

Het reizigersvervoer behaalde een bedrijfsresultaat van 364 miljoen euro, ruim het dubbele van 2011. DB Netz AG, de beheerder van het Duitse spoor, zag de brutowinst tot bijna 900 miljoen stijgen en droeg daarmee, aldus Reuters, het meest aan het concernresultaat bij.

Precieze cijfers over de goederenvervoerdivisie zijn nog niet openbaar. Bekend is wel dat DB Schenker, aanbieder van landvervoer, zee- en luchtvrachtexpeditie en contractlogistiek, het spoorvervoer geleidelijk aan uit de rode cijfers ziet komen. Concerntopman RĂ¼diger Grube liet onlangs weten dat deze activiteit inmiddels weer winstgevend is. Het concern licht de jaarcijfers op 21 maart toe.

Bron:Nieuwsblad Transport

DB kan gezien de winst nog wel even doorwinkelen in Europa :mrgreen:

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Geplaatst: do 14 mar 2013, 17:30
door Fles
Laat ze die verdriethoop hier maar eens gauw overnemen! :P

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Geplaatst: do 14 mar 2013, 18:06
door Z2N
Met dat verschil dat de Duitse spoorreiziger meer betaalt dan de Nederlandse. Dus betaalt de reiziger gewoon mee aan de winst. :wink:

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Geplaatst: do 14 mar 2013, 18:17
door BR628
Hup Arriva *O*

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Geplaatst: do 14 mar 2013, 18:34
door Ronald
Z2N schreef:Met dat verschil dat de Duitse spoorreiziger meer betaalt dan de Nederlandse.
Is dat echt zo?

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Geplaatst: do 14 mar 2013, 18:50
door Suus
Ik heb toch de indruk dat de tarieven in Nederland hoger zijn dan in Duitsland, zeker bij de belangrijkste producten zoals trajectabonnementen is het prijsverschil significant.

Neem bijvoorbeeld een jaartrajectkaart voor ongeveer 40 kilometer (afstand Amsterdam C - Utrecht C). Dat kost in Duitsland ongeveer 1500 euro, in Nederland zo'n 2100 euro. En beide bieden ook additionele voordelen:

Nederlandse jaartrajectkaart is inclusief 40% op andere trajecten, Duitse jaartrajectkaart is inclusief Bahncard 25 + op zaterdag mogen 1 volwassene en 3 kinderen gratis meereizen.

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Geplaatst: do 14 mar 2013, 18:51
door mijack1985
Zo slecht doet NS het nou toch ook weer niet hier (afgezien van Fyra debacle) en in Europa. DB hoeft van mij hier echt niet te komen. Laat ze maar lekker competitie voeren met met de andere (staats)bedrijven.

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Geplaatst: do 14 mar 2013, 18:54
door deadlock
Z2N schreef:Met dat verschil dat de Duitse spoorreiziger meer betaalt dan de Nederlandse. Dus betaalt de reiziger gewoon mee aan de winst. :wink:
Een Bahncard 100 is goedkoper dan een NS-jaarkaart.

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Geplaatst: do 14 mar 2013, 19:22
door Aking
En Duitsland is volgens mij toch een stukje groter als Nederland, en het lijkt me dat er dus ook meer spoor ligt.

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Geplaatst: do 14 mar 2013, 19:45
door Fles
Z2N schreef:Met dat verschil dat de Duitse spoorreiziger meer betaalt dan de Nederlandse.
Pure onzin.

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Geplaatst: do 14 mar 2013, 20:15
door Vinny
Voor de niet-abonnementshouders geldt dat een treinkilometer in het regionale segment in Duitsland goedkoper is dan in Nederland, en in het IC segment duurder.

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Geplaatst: do 14 mar 2013, 20:22
door Suus
Je kan echter in heel veel gevallen profiteren van goedkope actietarieven in het langeafstandsverkeer, alleen last-minute reizigers betalen echt het volle pond.

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Geplaatst: do 14 mar 2013, 20:24
door Vinny
Dat kan in Nederland ook steeds meer. Kruidvat-Albert Heijn etc.

Blijft over dat Duitsland een groter land is, en dat mensen in het weekend dus ook wat verder weg reizen. :lol:

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Geplaatst: do 14 mar 2013, 20:33
door mijack1985
Heb me even verdiept in die Bahnkaarten, maar zijn leuke aanbiedingen. :mrgreen:

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Geplaatst: do 14 mar 2013, 20:56
door zone5324bericht...
appels en peren vergelijken als je van Duitsland naar Nederland kijkt.
alleen al door het feit, dat DB ook nog de Duitse ProRai is.
en als dus (zoals de tekst al meldt) een deel van de winst behaald wordt uit subsidies, is al helemaal geen correcte vergelijking meer te maken.

alleen doet die winst verkregen uit subsidies bij mij vragen oproepen.
o.a. of de winst verkregen is door goedkoop het werk uit laten voeren of is de winst behaald door het werk helemaal niet uit te laten voeren?

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Geplaatst: do 14 mar 2013, 21:20
door mijack1985
zone5324bericht... schreef:appels en peren vergelijken als je van Duitsland naar Nederland kijkt.
alleen al door het feit, dat DB ook nog de Duitse ProRai is.
ProRai :mrgreen:

Maar verder heb je daar wel helemaal gelijk in wat je allemaal opnoemde.

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Geplaatst: do 14 mar 2013, 21:27
door deadlock
zone5324bericht... schreef:appels en peren vergelijken als je van Duitsland naar Nederland kijkt.
alleen al door het feit, dat DB ook nog de Duitse ProRai is.
en als dus (zoals de tekst al meldt) een deel van de winst behaald wordt uit subsidies, is al helemaal geen correcte vergelijking meer te maken.

alleen doet die winst verkregen uit subsidies bij mij vragen oproepen.
o.a. of de winst verkregen is door goedkoop het werk uit laten voeren of is de winst behaald door het werk helemaal niet uit te laten voeren?
In Nederland wordt de winst ook behaald uit subsidies. Ik zie niet echt in hoe dat relevant is. Tevens zie ik niet in waarom je het bedrijfsresultaat van DB Netze niet gewoon van het totaal af zou kunnen halen.

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Geplaatst: do 14 mar 2013, 21:27
door deadlock
mijack1985 schreef:ProRai :mrgreen:

Maar verder heb je daar wel helemaal gelijk in wat je allemaal opnoemde.
Want?

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Geplaatst: do 14 mar 2013, 21:50
door mijack1985
Vanwege het feit dat DB ook het net beheert, terwijl hier Prorail het het beheert. Prorail is een dochter van Railinfratrust BV (met de Nederlandse staat als eigenaar, opgezocht op wikipedia). NS en Prorail zijn staatsbedrijven. Beiden maken dus afzonderlijk winst, waar DB een grote winst maakt (zeg ik als leek, ben geen kenner).

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Geplaatst: do 14 mar 2013, 21:52
door zone5324bericht...
een typefoutje.
heeft m'n vinger op m'n tablet de i geraakt, terwijl ik de l wilde hebben... ;-)

maar even wat anders.
krijgt NS nog subsidies van de overheid?

dat ProRail geldt krijgt is niet zo vreemd, maar het geld, dat ProRail krijgt wordt natuurlijk niet meegeteld bij het bedrijfsresultaat van NS.
dit gebeurt dus wel bij DB en ik bedoelde daarmee, dat je daardoor cijfers van Duitsland niet kunt vergelijken met Nederland.

Ook nog eens doordat DB een grote goederentak heeft, terwijl dit bij NS al jaren geleden verkocht is (en ja, ik weet het aan DB)...

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Geplaatst: do 14 mar 2013, 22:02
door Suus
De NS krijgt volgens mij geen subsidies puur en alleen voor de exploitatie van het HRN, maar ze krijgen wel subsidie voor bepaalde treindiensten zoals Gouda - Alphen, Rotterdam - Hoek van Holland of de kwartierdienst Utrecht - Breukelen.

Deutsche Bahn krijgt alleen subsidies voor het regionaal vervoer, DB Fernverkehr moet zichzelf bedruipen.

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Geplaatst: do 14 mar 2013, 22:55
door zone5324bericht...
ja, DB krijgt dus wel het geld, ddat in ons land aan ProRail wordt gegeven...
en blijkbaar nemen ze dat mee in de winst- en verliesrekening...

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Geplaatst: do 14 mar 2013, 22:58
door deadlock
mijack1985 schreef:Vanwege het feit dat DB ook het net beheert, terwijl hier Prorail het het beheert. Prorail is een dochter van Railinfratrust BV (met de Nederlandse staat als eigenaar, opgezocht op wikipedia). NS en Prorail zijn staatsbedrijven. Beiden maken dus afzonderlijk winst, waar DB een grote winst maakt (zeg ik als leek, ben geen kenner).
NS is geen staatsbedrijf.

Maargoed, DB Netze had een winst van 900 miljoen? Haal dat eraf. Dan hou je nog steeds een prima resultaat over. Wat is je punt?

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Geplaatst: do 14 mar 2013, 23:02
door mijack1985
Ik bedoel NS is een NV met de staat als aandeelhouder. Maar staatsbedrijf zeg je vrij snel. En wat bedoel je met wat is je punt.

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Geplaatst: vr 15 mar 2013, 00:05
door Z2N
deadlock schreef:
Z2N schreef:Met dat verschil dat de Duitse spoorreiziger meer betaalt dan de Nederlandse. Dus betaalt de reiziger gewoon mee aan de winst. :wink:
Een Bahncard 100 is goedkoper dan een NS-jaarkaart.
Ronald schreef:
Z2N schreef:Met dat verschil dat de Duitse spoorreiziger meer betaalt dan de Nederlandse.
Is dat echt zo?
Fles schreef:
Z2N schreef:Met dat verschil dat de Duitse spoorreiziger meer betaalt dan de Nederlandse.
Pure onzin.
Voordat ik de halve wereld over mij heen krijg( :evil: ): in mijn beleving is de Duitse spoorreiziger meer kwijt. Mijn laatste DB-tickets waren 150 euro voor een tweede klas-rit naar Basel, naar mijn mening toch wel bar veel.