Recordwinst voor Deutsche Bahn

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door Suus »

En vanaf waar was dat? En waren er geen goedkope tarieven meer of was het last-minute?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door Z2N »

Vanaf Ut, en een maand van tevoren geboekt. Sowiezo vind ik het naar dat daar geen standaardprijs voor is, maar ja, daar kan ik dan weer niet voor kiezen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door mijack1985 »

Er zijn goedkopere manieren om te reizen (Bahnkaarten, Ryanair of Eurolines). Zeker op de site van Bahn kan je soms je reis zo voordelig mogelijk maken. En zo gierig als ik ben af en toe :mrgreen: zoek ik dan altijd de goedkoopste oplossing. Maar alleen als ik geen haast heb en vrouw en kind niet mee gaan.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door Suus »

Ik zal het maar even hard zeggen: Je bent genaaid door de website van NS Hispeed. En heel erg hard ook. NS Hispeed heeft allerlei goedkope tarieven maar die kunnen ze alleen verkopen via telesales of de loketten op de grote stations. De website verkoopt nog steeds de oude (super)discounttarieven die alleen van toepassing zijn op rechtstreekse treinen en ze in beperktere aantallen kunnen aanbieden dan de DB zelf.

Plan ik nu een reis voor over exact een maand bij de DB van Utrecht naar Basel die ik virtueel opknip in Köln Hbf, dan kom ik uit op 19 + 39 = 58 euro uit. Dat is dan exclusief zitplaatsreserveringen. Dat zijn tarieven die in principe tot 3 dagen voor vertrek te boeken zijn (al worden ze bij grote vraag wel steeds hoger).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door Z2N »

mijack1985 schreef:Er zijn goedkopere manieren om te reizen (Bahnkaarten, Ryanair of Eurolines). Zeker op de site van Bahn kan je soms je reis zo voordelig mogelijk maken. En zo gierig als ik ben af en toe :mrgreen: zoek ik dan altijd de goedkoopste oplossing. Maar alleen als ik geen haast heb en vrouw en kind niet mee gaan.
Het is alleen jammer dat ik niet kan vliegen (oorproblemen), en dat ik dus wel per spoor moet, zelfs al is het voor vakantie in italië.

Oh, en Bee (multiquoten werkt niet op een tablet): bedankt voor de verklaring! Moet ik dan de volgende keer via de site van de DB boeken? Een verschil van bijna 100 euro is wel heel veel, en een reden om mijn eerdere aantijgingen terug te trekken!
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door Suus »

Als je reist naar of via Duitsland is het boeken via de site van de DB aan te bevelen omdat de mogelijkheden en aangeboden tarieven van die site uitgebreider zijn dan die van NS Hispeed. Voor een groot aantal landen heeft de DB zogenaamde Europa Spezials, een voordelig tarief van Duitsland naar dat andere land v.v.. Als je via Duitsland naar een ander land reist, is het verstandig om je reis "virtueel" op te knippen zodat je naar Duitsland een Europa Spezial benut en vanaf Duitsland naar dan andere land nog eentje. De prijzen van die Europa Spezials zijn meestal vanaf 39 euro maar van/naar Duitse bestemmingen in de buurt van de Nederlandse grens zoals Köln zijn ze al vanaf 19 euro te koop. Je wordt sowieso al gedwongen hiertoe als je de site van de DB gebruikt, want als je bijvoorbeeld Utrecht - Basel invult bij de DB kan er geen prijsopgave gedaan worden*

* Uitzondering: City Night Line is wel over het volledige traject te boeken via de site van de DB, ook als je vanuit Nederland naar een niet-Duitse bestemming gaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door deadlock »

mijack1985 schreef:Ik bedoel NS is een NV met de staat als aandeelhouder. Maar staatsbedrijf zeg je vrij snel. En wat bedoel je met wat is je punt.
Dat de DB zonder het infragedeelte nog steeds een prima resultaat neerzet.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door deadlock »

Emmerich-Basel kan ik goedkoopst vinden voor €107,50 nu last minute en met zoveel mogelijk IC/ICE €137,50. Dit is vanaf Emmerich want twee landsgrenzen kan de prijsplanner niet zo goed mee overweg.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door Ronald »

Bee schreef:Als je via Duitsland naar een ander land reist, is het verstandig om je reis "virtueel" op te knippen zodat je naar Duitsland een Europa Spezial benut en vanaf Duitsland naar dan andere land nog eentje. De prijzen van die Europa Spezials zijn meestal vanaf 39 euro maar van/naar Duitse bestemmingen in de buurt van de Nederlandse grens zoals Köln zijn ze al vanaf 19 euro te koop. Je wordt sowieso al gedwongen hiertoe als je de site van de DB gebruikt, want als je bijvoorbeeld Utrecht - Basel invult bij de DB kan er geen prijsopgave gedaan worden*

* Uitzondering: City Night Line is wel over het volledige traject te boeken via de site van de DB, ook als je vanuit Nederland naar een niet-Duitse bestemming gaat.
Je kunt wel Utrecht-Basel Bad Bf kopen, niet naar Basel SBB. Maar als je verder reist kun je inderdaad ook in Duitsland opknippen.
Ik heb een aantal keer naar Zwitserland het goedkoopste tarief gekregen, terwijl ik een deel van het traject dubbel betaalde: een Europaspezial Utrecht-Basel Bad Bf en vervolgens een Europaspezial Freiburg (Breisgau)-Brig. Voordeel: ik kon dus gewoon in Basel SBB overstappen en het Europaspezial Freiburg-Basel was een stuk goedkoper dan een Zwitsers binnenlands enkeltje. En in Zwitserland heb je geen treinbinding.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door mijack1985 »

deadlock schreef:
mijack1985 schreef:Ik bedoel NS is een NV met de staat als aandeelhouder. Maar staatsbedrijf zeg je vrij snel. En wat bedoel je met wat is je punt.
Dat de DB zonder het infragedeelte nog steeds een prima resultaat neerzet.
Ja die hebben dan nog steeds een aardig zakcentje :mrgreen:
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door zone5324bericht... »

bij het WDR-programma Markt was net een stukje over hoe in Duitsland het geld van de overheid oor OV verdeeld wordt.

hoe dit daar gebeurt was sowieso al leuk om eens te horen, maar een ander genoemd punt heeft meer met dit topic te maken.

DB krijgt van alle andere vervoerders een vergoeding voor het rijden over de sporen, maar ook voor elke stop bij een station.

dus ongeacht of DB er zelf nog rijdt, krijgen ze toch inkomsten uit de gebruikersvergoeding.
daarnaast krijgt ook DB nog geld van de overheid om railvervoer aan te bieden.

de eerder in dit topic genoemde subsidies zijn dus niet alleen voor onderhoud van infra en materieel, maar deels ook voor het rijden van treinen.

als DB hierop dan inderdaad kan besparen in de kosten, is het inderdaad niet zo vreemd, dat er winst gemaakt wordt...

wdr.de/tv/markt (uitzending van 18 maart, item over OV (markt-scanner: Öffentlicher Nahverkehr)).
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door Ruben »

En hoe hoog zijn die vergoedingen dan? Dat er per stop betaald moet worden lijkt me niet per definitie gedoeld op een graantje meepikken van een andere vervoerder en het zonder kosten geld verdienen aan passagiersvervoer. De situatie dat de volledige gebruiksvergoeding variabel is, d.w.z. er per kilometer en per geplande 'lange' stilstand wordt betaald is verdedigbaar; een haltering kost immers capaciteit. Het wordt anders als de kosten van een haltering gebaseerd zijn op het aantal vervoerde passagiers, pas dan verdisconteer je andermans gewin in de prijs van de spoorcapaciteit.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door zone5324bericht... »

heb het item maar met een half oor kunnen volgen.
ik zou dus zeggen, gebruik de link en bekijk het item.

het ging wel om meerdere euro's per kilometer en meerdere euro's per stop.

in Nederland moeten de vervoerders ook een gebruikersvergoeding betalen, maar die gaat in de pot van ProRail en niet in de pot van de grootste vervoerder (lees: NS).
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door Thom91 »

ProRail heft in Nederland ook geld op stops en gereden kilometers op het spoor.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door Vinny »

Verbindingen met Zwitserland kun je ook bestellen via de Zwitserse spoorwegen, de SBB. Ik ben wel te spreken over de prijs/kwaliteit van de treinverbinding Amsterdam-Zürich. Last minute een retourtje kostte mij 200 Zw Fr. Destijds ongeveer 150 euro. Vliegen is net zo duur, maar was destijds geen optie vanwege een gebrek aan mogelijkheden - EasyJet en KLM waren volgeboekt. Nederland stond in de finale van het WK en dus wilde ik - no matter what - meteen naar huis... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door Geert »

zone5324bericht... schreef:in Nederland moeten de vervoerders ook een gebruikersvergoeding betalen, maar die gaat in de pot van ProRail en niet in de pot van de grootste vervoerder (lees: NS).
In Duitsland is er ook geen aparte instantie als ProRail, dat is een onderdeel van de DB (DB Netz). Weinig nieuws dan toch dat DB (Netz) de gebruiksvergoeding krijgt?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door Suus »

Het is ook niet helemaal vreemd dat de Europese Commissie en Duitsland al enige tijd ruzie hebben over het opsplitsen van de DB, al lijkt het voorlopig in het voordeel van Duitsland beslecht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door deadlock »

zone5324bericht... schreef:DB krijgt van alle andere vervoerders een vergoeding voor het rijden over de sporen, maar ook voor elke stop bij een station.
DB Netze krijgt dat, het infrastructuurbedrijf. Subtiel maar zeer belangrijk verschil.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Het is ook niet helemaal vreemd dat de Europese Commissie en Duitsland al enige tijd ruzie hebben over het opsplitsen van de DB, al lijkt het voorlopig in het voordeel van Duitsland beslecht.
Natuurlijk. Kijk maar naar Frankrijk, daar zijn al diverse keren hoge boetes uitgedeeld aan de staatsmonopolist vanwege hinderen van de concurrentie (aanvragen treinpaden en die dan niet gebruiken o.a.). Dat lijkt me een prima systeem. Volledige loskoppeling garandeert namelijk echt niet dat het ene bedrijf niet boven het andere bevoordeeld wordt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door zone5324bericht... »

wat ik met mijn reactie van gisteren bedoelde, is het verklaren van een deel van de winst van DB.

ik weet ook wel, dat DB verschillende onderdelen heeft die in sommige andere landen al lang afgesplitst zijn.
maar het geeft wel aan, dat vanwege het niet opsplitsen, alle inkomsten in 1 potje terecht komen en dat daardoor de beelden wel scheef zijn in vergelijking met landen waar de boel wel gesplitst is...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door webguy »

De vraag is natuurlijk hoe lang het houdbaar is...
Er komt een "vierde pakket" met spoorwegmaatregelen van de EU, wat ook, strikt gezien, voor Nederland consequenties heeft. Maar ik begreep dat de rechtbank laatst de EU gelijk heeft gegeven
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door Ronald »

Gaan we dan ook eens wat zien gebeuren in bijvoorbeeld België of Frankrijk? Daar lukt het tot op heden nog aardig goed om de boel dicht te houden.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door deadlock »

zone5324bericht... schreef:wat ik met mijn reactie van gisteren bedoelde, is het verklaren van een deel van de winst van DB.

ik weet ook wel, dat DB verschillende onderdelen heeft die in sommige andere landen al lang afgesplitst zijn.
maar het geeft wel aan, dat vanwege het niet opsplitsen, alle inkomsten in 1 potje terecht komen en dat daardoor de beelden wel scheef zijn in vergelijking met landen waar de boel wel gesplitst is...
Waar haal je vandaan dat die gelden in één potje komen?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door zone5324bericht... »

DB Netz AG, de beheerder van het Duitse spoor, zag de brutowinst tot bijna 900 miljoen stijgen en droeg daarmee, aldus Reuters, het meest aan het concernresultaat bij.

---------------------------------------

Bovenstaande regel komt uit de topic start.
A.d.h.v. het woord "concernresultaat" maak ik op, dat het gaat om een winst van de algehele AG en dat is voor 1 potje.
Dus ongeacht welke onderdelen welke winst of verlies hebben gemaakt, volgens mij komt daarna alles op 1 balans te staan (die van de AG)...

maar ik kan het inderdaad helemaal verkeerd hebben, ben tenslotte geen econoom...
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Recordwinst voor Deutsche Bahn

Bericht door Karl »

Volgens mij is dat geld wel gelabeld aan Netz, gescheiden boekhouding is verplicht.
Het is een spectrum.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten