Pagina 1 van 1

Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoor

Geplaatst: vr 12 apr 2013, 23:02
door mijack1985
NS dochter Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoor

Arriva, het Zweedse spoorbedrijf SJ en NS-dochter Abellio willen samen de railmarkt in Denemarken gaan opbreken. Daartoe hebben ze deze week een gezamenlijke brancheorganisatie opgericht onder de naam Deense Trein. Dat meldt OV-Magazine vrijdag in een wekelijkse nieuwsbrief aan abonnees van het vakblad.

Arriva is in Denemarken al actief in Midden- en West-Jutland, maar de dochter van de Duitse spoorwegen hoopt op meer concessies. De afgelopen vijf jaar zijn er in Denemarken geen aanbesteding meer geweest. Deense Trein is in de eerste plaats bedoeld om weer beweging te krijgen op de Deense spoormarkt. Een vijfde deel van het Deense spoor is momenteel aanbesteed. DSB hoopt de concessie voor het hoofdrailnet volgend jaar met zeven jaar verlengd te krijgen.

Jesper Lok, algemeen directeur van de Deense spoorwegen DSB, waarschuwt voor pseudo-concurrentie op het spoor. Hij stelt dat nu Europese staatsbedrijven van verschillende grootte elkaar beconcurreren op het spoor. Daarbij zouden ze forse verliezen op de koop toenemen. Zelf heeft DSB 695 miljoen dollar verloren op de exploitatie van treindiensten in Zweden. De meeste van die activiteiten zijn al verkocht.

Bron:Treinreiziger.nl

Re: Deense railmarkt.

Geplaatst: vr 12 apr 2013, 23:40
door Michael 1988
Ik vraag me af of NS in Nederland ook meer concurrentie wil op het spoor, SJ in Zweden, Arriva en Abellio in Groot-Brittanië en DB in Duitsland? Met andere woorden, de betrokken bedrijven (incl. de moederbedrijven) in hun thuislanden.

Re: Deense railmarkt.

Geplaatst: vr 12 apr 2013, 23:47
door Vinny
Bedrijven komen nou eenmaal voor hun eigen belang op. Daar zijn het bedrijven voor. Het mooie is, dat als iedereen voor hun eigen belang op komt dat er dan een evenwicht ontstaat waarin alle belangen ongeveer zijn afgepast. Dat werkt dus - al zal niet iedereen het hier mee eens zijn vermoed ik - het best in een multi-polaire wereld waar veel verschillende bedrijven zijn die ieder voor hun eigen marktaandeel zorgen :)

Re: Deense railmarkt.

Geplaatst: vr 12 apr 2013, 23:58
door Michael 1988
Het beantwoord niet echt mijn vraag. Maar van NS denk ik het te weten, namelijk niet. Maar dat weet ik dus niet zeker.

Re: Deense railmarkt.

Geplaatst: za 13 apr 2013, 10:28
door Klaasje
Vinny schreef:Bedrijven komen nou eenmaal voor hun eigen belang op. Daar zijn het bedrijven voor. Het mooie is, dat als iedereen voor hun eigen belang op komt dat er dan een evenwicht ontstaat waarin alle belangen ongeveer zijn afgepast. Dat werkt dus - al zal niet iedereen het hier mee eens zijn vermoed ik - het best in een multi-polaire wereld waar veel verschillende bedrijven zijn die ieder voor hun eigen marktaandeel zorgen :)
Jij beheerst de neoliberale leerboekjes heel goed. Een probleem is echter dat het nastreven van eigen belangen tot inefficientie lijdt en daarnaast ook nog tot ongelijke ontwikkeling tussen hen die ontwikkeling kunnen betalen en hen die dat niet kunnen.

Re: Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoo

Geplaatst: za 13 apr 2013, 10:35
door Suus
De relatie tussen de DSB en SJ is al enige tijd bekoeld, zeker na de enorme flop van de Zweedse activiteiten van de DSB. De DSB had geld uit Denemarken overgeheveld naar Zweden om het bedrijf levensvatbaar te houden maar dit werd aangezien als oneerlijke staatssteun en als concurrentievervalsing. De treinen van de DSB voerden een harde strijd tegen de treinen van de SJ op dezelfde verbinding maar DSB werd gedwongen de concessie van de hand te doen en het Zweedse deel van de Öresundståg wordt daarom nu gereden door Veolia Transport Sverige. De SJ rijdt tussen Göteborg en Malmo nu geen concurrerende treinen meer.

Het Zweedse bedrijf van DSB bleek echter niet levensvatbaar met alleen de voorstadstreinen van Göteborg waarvan men ook de concessie had. Om die reden heeft Västtrafik begin 2012 besloten om de SJ vanaf 1 mei 2012 de voorstadstreinen te laten rijden. Sindsdien is de Zweedse tak van DSB in liquidatie.

Ook op de Deense thuismarkt heeft de DSB grote problemen omdat al sinds 2003 wordt gewacht op treinen van Ansaldo en daardoor het gehele materieelbeleid op klappen staat. Een heel interessante ontwikkeling is dat een groot deel van de IC-treinen over een paar jaar sowieso niet meer met dieseltreinen hoeft te rijden omdat ze eindelijk eens een grootschalig elektrificatieproject hebben opgezet, dus de IC4-stellen dreigen dan alweer overbodig te worden. Fijn voor je bedrijfsfinanciën ook.

Re: Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoo

Geplaatst: za 13 apr 2013, 13:56
door Meltrain
mijack1985 schreef:NS dochter Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoor

Arriva, het Zweedse spoorbedrijf SJ en NS-dochter Abellio willen samen de railmarkt in Denemarken gaan opbreken.
Gaan ze eindelijk de boel eens grootschalig elektrificeren daar, willen ze de rails weer weghalen. Toch zonde. :?
Sorry, ik kon het niet laten. :P
Michael 1988 schreef:Ik vraag me af of NS in Nederland ook meer concurrentie wil op het spoor, SJ in Zweden, Arriva en Abellio in Groot-Brittanië en DB in Duitsland? Met andere woorden, de betrokken bedrijven (incl. de moederbedrijven) in hun thuislanden.
Hoe kom je erbij dat Groot-Brittannië het thuisland van Abellio is? :? Het is een van oorsprong Duits bedrijf dat sinds 2008 in handen is van de NS.

Re: Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoo

Geplaatst: za 13 apr 2013, 14:01
door webguy
NS is in het buitenland met NedRailways begonnen - en heeft in samenwerkingsverband met Serco o.a. Northern Rail en Merseyrail. NedRailways heeft Abellio in Duitsland gekocht en toen de naam overgenomen.

Re: Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoo

Geplaatst: za 13 apr 2013, 16:10
door Meltrain
Dat weet ik. :)
Dus NedRailways heeft het Verenigd Koningrijk als 'thuisland'. Maar kun je dan ook zeggen dat Abellio het VK als 'thuisland' heeft? Het is weliswaar hetzelfde bedrijf (NedRailways heeft haar naam veranderd en Abellio bestaat niet meer), maar Abellio komt oorspronkelijk uit Duitsland.

Re: Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoo

Geplaatst: za 13 apr 2013, 17:19
door webguy
De naam komt misschien uit Duitsland, maar het bedrijf doet vooral zaken in het VK. Daarom is dus het thuisland het VK en Duitsland. In Duitsland is Abellio niet zo groot, in het VK bijna zoveel werknemers als NS Reizigers in Nederland.

Re: Deense railmarkt.

Geplaatst: za 13 apr 2013, 21:03
door Vinny
Klaasje schreef:
Vinny schreef:Bedrijven komen nou eenmaal voor hun eigen belang op. Daar zijn het bedrijven voor. Het mooie is, dat als iedereen voor hun eigen belang op komt dat er dan een evenwicht ontstaat waarin alle belangen ongeveer zijn afgepast. Dat werkt dus - al zal niet iedereen het hier mee eens zijn vermoed ik - het best in een multi-polaire wereld waar veel verschillende bedrijven zijn die ieder voor hun eigen marktaandeel zorgen :)
Jij beheerst de neoliberale leerboekjes heel goed. Een probleem is echter dat het nastreven van eigen belangen tot inefficientie lijdt en daarnaast ook nog tot ongelijke ontwikkeling tussen hen die ontwikkeling kunnen betalen en hen die dat niet kunnen.
De overheidsinterventies leiden over het algemeen tot grotere inefficiënties en meer oneerlijkheid. Dat bewijst de praktijk. Wat me echt woest maakt is dat de overheid niet de zwakken in de samenleving beschermt - de reden waarom we die jongens hebben "ingehuurd" als belastingbetaler, maar slechts de gevestigde belangen in stand houdt. Dat zie je dus bij uitstek in de railwereld waar het eigen staatsbedrijf altijd de hand boven het hoofd wordt gehouden hoe slecht het ook presteert.

Re: Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoo

Geplaatst: zo 14 apr 2013, 13:00
door mijack1985
Al bijna 5 jaar geen aanbesteding meer :shock: , dan snap ik het initiatief van "Dansk Tog" wel. Ik ken het Deense net niet, maar volgens mij zijn daar nog wel regionale spoorlijnen te vinden die gedecentraliseerd kunnen worden.

Re: Deense railmarkt.

Geplaatst: zo 14 apr 2013, 16:04
door deadlock
Vinny schreef:De overheidsinterventies leiden over het algemeen tot grotere inefficiënties en meer oneerlijkheid. Dat bewijst de praktijk. Wat me echt woest maakt is dat de overheid niet de zwakken in de samenleving beschermt - de reden waarom we die jongens hebben "ingehuurd" als belastingbetaler, maar slechts de gevestigde belangen in stand houdt. Dat zie je dus bij uitstek in de railwereld waar het eigen staatsbedrijf altijd de hand boven het hoofd wordt gehouden hoe slecht het ook presteert.
Hou alsjeblieft op zeg :')

Re: Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoo

Geplaatst: zo 14 apr 2013, 21:30
door Vinny
Ja, de provincie Limburg is inderdaad een opvallende uitzondering, daar heb je gelijk in.

Re: Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoo

Geplaatst: zo 14 apr 2013, 22:53
door Klaasje
Over een gedeelte van je post hierboven valt te twisten maar dat de ongelijkheid door actief overheidsbeleid bevorderd doordat dat vaak faalt is echt aanwijsbaar onjuist. Verzorgingsstaten kennen een kleinere ongelijkheid dan landen met een meer liberaal georiënteerde economie. Dat komt vast niet door falend overheidsbeleid. Sterker nog, ondanks falend overheidsbeleid komt dat wel van de grond. Dat is toch iets zou je zeggen.

Re: Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoo

Geplaatst: ma 15 apr 2013, 07:58
door Vinny
Overheidsinterventie om concurrentie tegen te gaan is zelden een goed idee. Zelfs in Nederland zie je dat de punctualiteit en reizigerstevredenheid toeneemt na aanbesteding.

Re: Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoo

Geplaatst: ma 15 apr 2013, 08:25
door Klaasje
Maar daar ging het imiddels toch allang niet meer over? Het was compleet off-topic geraakt waarin je een aantal stellingen bezigt die gewoon onjuist zijn. Nadat ik dat heb "aangetoond" begin je opeens weer on-topic en doe je net alsof je reageert op wat ik post terwijl je dat juist niet doet. Zo voel ik mij niet serieus genomen. Je hebt kennelijk niet voldoende moeite gedaan om dat te begrijpen wat ik opschrijf. Zo heeft discussiëren geen enkele zin.

Re: Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoo

Geplaatst: ma 15 apr 2013, 16:19
door Pallice
Zelf heb ik een half jaar in Kopenhagen gezeten en het is niet voor niets dat deze bedrijven voor meer concurrentie pleiten want zij ruiken bloed.

De DSB heeft afgelopen jaar een enorm verlies gedraaid van 1 miljard kronen(150 miljoen euro). Daarnaast (uit eigen ervaring) zijn de trein reizen in denemarken reteduur, (Retour København - Aarhus kost omgerekend zo'n 200 euro, Voordeelticket die je minimaal twee weken van te voren moet aanschaffen kost de helft). In vergelijking: In Nederland kost een retourtje op ongeveer gelijke afstand (Den Helder - Maastricht) minder dan 50 euro, mocht je geen dagkaart hebben. Daarnaast rijdt idd een aanzienlijk deel van het materieel op Dieseltreinen (vanwege lage brandstofheffingen op diesel). Voor de rest zijn de treinen van binnen behoorlijk comfortabel, alleen heb je standaard een trein later vanwege vertragingen :P

Maar iig ruiken andere bedrijven bloed, en het zou me niet verbazen als het ook nog zou lukken (deels).

Re: Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoo

Geplaatst: ma 15 apr 2013, 16:26
door Suus
Het verlies van de DSB ook ook te maken met de enorme flop van hun Zweedse activiteiten.

Re: Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoo

Geplaatst: ma 15 apr 2013, 18:33
door deadlock
Inderdaad. Ze zitten op een grote berg met geld ook nog eens.

Re: Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoo

Geplaatst: ma 15 apr 2013, 19:57
door Vinny
Klaasje schreef:Maar daar ging het imiddels toch allang niet meer over? Het was compleet off-topic geraakt waarin je een aantal stellingen bezigt die gewoon onjuist zijn. Nadat ik dat heb "aangetoond" begin je opeens weer on-topic en doe je net alsof je reageert op wat ik post terwijl je dat juist niet doet. Zo voel ik mij niet serieus genomen. Je hebt kennelijk niet voldoende moeite gedaan om dat te begrijpen wat ik opschrijf. Zo heeft discussiëren geen enkele zin.
Rustig nou maar jongen. Ik forum hier voor mijn plezier, niet om andere mensen af te zeiken of niet serieus te nemen. :Y

Re: Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoo

Geplaatst: ma 15 apr 2013, 23:07
door deadlock
Vinny schreef:
Klaasje schreef:Maar daar ging het imiddels toch allang niet meer over? Het was compleet off-topic geraakt waarin je een aantal stellingen bezigt die gewoon onjuist zijn. Nadat ik dat heb "aangetoond" begin je opeens weer on-topic en doe je net alsof je reageert op wat ik post terwijl je dat juist niet doet. Zo voel ik mij niet serieus genomen. Je hebt kennelijk niet voldoende moeite gedaan om dat te begrijpen wat ik opschrijf. Zo heeft discussiëren geen enkele zin.
Rustig nou maar jongen. Ik forum hier voor mijn plezier, niet om andere mensen af te zeiken of niet serieus te nemen. :Y
Echt? Zou je niet zeggen.

Re: Abellio en Arriva willen meer concurrentie op Deens spoo

Geplaatst: di 07 mei 2013, 23:07
door mijack1985
Item over DSB, die vreest een Duitse overname volgens Copenhagen Post.