Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wetteren
Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette
Een timelaps van Infrabel waar de heraanleg te zien is in 2:20: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/v ... eren%2B%2B
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette
De oorzaken van dit tragische ongeluk zijn bekend gemaakt, zie http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2170933
De machinist van de trein had een snelheidsbeperkend sein genegeerd en reed daardoor 44 kilometer per uur te hard. Dat had tot gevolg dat de trein te hard door een wissel reed. Door het hoge zwaartepunt van de goederenwagons en de ingezette noodremming ging de trein daarbij kantelen waardoor de trein ontspoorde en crashte.
De veiligheidsraad heeft bovendien weinig goede woorden over voor Memor en ziet de uitrol van ETCS dan ook graag snel gebeuren.
De machinist van de trein had een snelheidsbeperkend sein genegeerd en reed daardoor 44 kilometer per uur te hard. Dat had tot gevolg dat de trein te hard door een wissel reed. Door het hoge zwaartepunt van de goederenwagons en de ingezette noodremming ging de trein daarbij kantelen waardoor de trein ontspoorde en crashte.
De veiligheidsraad heeft bovendien weinig goede woorden over voor Memor en ziet de uitrol van ETCS dan ook graag snel gebeuren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette
En dat Memor een kutsysteem was had NIEMAND van tevoren kunnen bedenken :')
Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette
Memor was in 1930 waarschijnlijk zeer vooruitstrevend maar ondertussen zijn er toch wel een paar nieuwe technieken op de markt verschenen en dat realiseren ze zich nu pas :N
Wanneer wil men eigenlijk alle lijnen met ETCS uitgerust hebben?
Wanneer wil men eigenlijk alle lijnen met ETCS uitgerust hebben?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette
2023 hoorde ik ergens.
Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette
Gebruiken ze in België nog een beveiligingssysteem uit 1930? :') Of begrijp ik het verkeerd?
🍉
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9161
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette
Als je naar de Belgische treinen kijkt zijn sommige ook echt wel aan vervanging toe, verbaasd me niets als ze nog een beveiligingssysteem uit 1930 gebruiken :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette
Er is een wettelijke verplichting om minimaal Memor op een trein te hebben in België en dat komt uit 1930. De NMBS gebruikt een nieuwer systeem op haar reizigerstreinen maar dat is niet verplicht (mag niet van Europa) en niet op alle spoorlijnen aanwezig.Hainje schreef:Gebruiken ze in België nog een beveiligingssysteem uit 1930? :') Of begrijp ik het verkeerd?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette
Dat begrijp je uitstekend (check Wikipedia maar eens voor het vvolledige verhaal) :Y Memor werd toen ontworpen en men bouwde geen remsysteem in voor het geval een trein een stopsein zou voorbijrijden. En de voorbije 80 jaar leidde dat wel eens tot problemen, om het zacht uit te drukken.Hainje schreef:Gebruiken ze in België nog een beveiligingssysteem uit 1930? :') Of begrijp ik het verkeerd?
EDIT: de automatische tekstaanvulling van Android vulde een paar woorden verkeerd aan.
Laatst gewijzigd door Stéphane op za 06 dec 2014, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette
Ik neem aan dat je bedoeld dat het verplichten niet toegestaan is volgens Europese richtlijnen?Bee schreef:Er is een wettelijke verplichting om minimaal Memor op een trein te hebben in België en dat komt uit 1930. De NMBS gebruikt een nieuwer systeem op haar reizigerstreinen maar dat is niet verplicht (mag niet van Europa) en niet op alle spoorlijnen aanwezig.
🍉
Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette
Inderdaad rond 2022. Door de installatie van TBL1+ op de meeste sporen heeft men al een goede stap gemaakt, de eurobalises die daarvoor worden gebruikt kunnen vrij eenvoudig van ETCS-software voorzien worden. De tweede stap is dat treinen geschikt worden gemaakt en daar is men nu mee bezig. Dat zal echter wel betekenen dat sommige materieelseries voor die tijd van de sporen zullen moeten verdwijnen en dus vervangen moeten worden.Stéphane schreef:Memor was in 1930 waarschijnlijk zeer vooruitstrevend maar ondertussen zijn er toch wel een paar nieuwe technieken op de markt verschenen en dat realiseren ze zich nu pas :N
Wanneer wil men eigenlijk alle lijnen met ETCS uitgerust hebben?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette
Infrabel is pas in 2010 gestart met de uitrol van TBL1+. Een aantal jaar daarvoor al heeft de Europese Commissie een richtlijn uitgevaardigd dat infrastructuurbeheerders alleen nog maar op dat moment al bestaande beveiligingssystemen of ETCS als wettelijke verplichting mogen opleggen. Dat Infrabel toch is gestart met de uitrol van TBL1+ komt omdat de techniek te hergebruiken is bij ETCS en omdat iedereen van mening was dat er toch iets moest gebeuren na een serie treinrampen, met de crash bij Buizingen als absoluut dieptepunt.Hainje schreef:Ik neem aan dat je bedoeld dat het verplichten niet toegestaan is volgens Europese richtlijnen?Bee schreef:Er is een wettelijke verplichting om minimaal Memor op een trein te hebben in België en dat komt uit 1930. De NMBS gebruikt een nieuwer systeem op haar reizigerstreinen maar dat is niet verplicht (mag niet van Europa) en niet op alle spoorlijnen aanwezig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette
Ja, en zolang Memor in gebruik is, zijn die problemen die je noemt blijkbaar een geaccepteerd risico.Stéphane schreef:Dat begrijp je uitstekend (check Wikipedia maar eens voor het vvolledige verhaal) :Y Memor werd toen ontworpen en men bouwde geen stemsysteem in voor het geval een trein een stopsein zou voorbijrijden. En de voorbije 80 jaar leidde dat wel eens tot problemen om het zacht uit te drukken.Hainje schreef:Gebruiken ze in België nog een beveiligingssysteem uit 1930? :') Of begrijp ik het verkeerd?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten