Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wetteren

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette

Berichtdoor Suus » Za 29 Jun 2013, 06:40

Een timelaps van Infrabel waar de heraanleg te zien is in 2:20: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/v ... eren%2B%2B
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette

Berichtdoor Suus » Vr 05 Dec 2014, 13:50

De oorzaken van dit tragische ongeluk zijn bekend gemaakt, zie http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2170933

De machinist van de trein had een snelheidsbeperkend sein genegeerd en reed daardoor 44 kilometer per uur te hard. Dat had tot gevolg dat de trein te hard door een wissel reed. Door het hoge zwaartepunt van de goederenwagons en de ingezette noodremming ging de trein daarbij kantelen waardoor de trein ontspoorde en crashte.

De veiligheidsraad heeft bovendien weinig goede woorden over voor Memor en ziet de uitrol van ETCS dan ook graag snel gebeuren.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette

Berichtdoor Fles » Za 06 Dec 2014, 18:46

En dat Memor een kutsysteem was had NIEMAND van tevoren kunnen bedenken :')

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette

Berichtdoor Stéphane » Za 06 Dec 2014, 19:32

Memor was in 1930 waarschijnlijk zeer vooruitstrevend maar ondertussen zijn er toch wel een paar nieuwe technieken op de markt verschenen en dat realiseren ze zich nu pas :N
Wanneer wil men eigenlijk alle lijnen met ETCS uitgerust hebben?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette

Berichtdoor Fles » Za 06 Dec 2014, 20:16

2023 hoorde ik ergens.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5590
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette

Berichtdoor Hainje » Za 06 Dec 2014, 20:38

Gebruiken ze in België nog een beveiligingssysteem uit 1930? :') Of begrijp ik het verkeerd?
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3706
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette

Berichtdoor regenmaker » Za 06 Dec 2014, 20:44

Als je naar de Belgische treinen kijkt zijn sommige ook echt wel aan vervanging toe, verbaasd me niets als ze nog een beveiligingssysteem uit 1930 gebruiken :')
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette

Berichtdoor Suus » Za 06 Dec 2014, 20:55

Hainje schreef:Gebruiken ze in België nog een beveiligingssysteem uit 1930? :') Of begrijp ik het verkeerd?

Er is een wettelijke verplichting om minimaal Memor op een trein te hebben in België en dat komt uit 1930. De NMBS gebruikt een nieuwer systeem op haar reizigerstreinen maar dat is niet verplicht (mag niet van Europa) en niet op alle spoorlijnen aanwezig.
Rame à l'approche

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette

Berichtdoor Stéphane » Za 06 Dec 2014, 20:55

Hainje schreef:Gebruiken ze in België nog een beveiligingssysteem uit 1930? :') Of begrijp ik het verkeerd?

Dat begrijp je uitstekend (check Wikipedia maar eens voor het vvolledige verhaal) :Y Memor werd toen ontworpen en men bouwde geen remsysteem in voor het geval een trein een stopsein zou voorbijrijden. En de voorbije 80 jaar leidde dat wel eens tot problemen, om het zacht uit te drukken.

EDIT: de automatische tekstaanvulling van Android vulde een paar woorden verkeerd aan.
Laatst gewijzigd door Stéphane op Za 06 Dec 2014, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5590
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette

Berichtdoor Hainje » Za 06 Dec 2014, 20:58

Bee schreef:Er is een wettelijke verplichting om minimaal Memor op een trein te hebben in België en dat komt uit 1930. De NMBS gebruikt een nieuwer systeem op haar reizigerstreinen maar dat is niet verplicht (mag niet van Europa) en niet op alle spoorlijnen aanwezig.

Ik neem aan dat je bedoeld dat het verplichten niet toegestaan is volgens Europese richtlijnen?
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette

Berichtdoor Suus » Za 06 Dec 2014, 21:00

Stéphane schreef:Memor was in 1930 waarschijnlijk zeer vooruitstrevend maar ondertussen zijn er toch wel een paar nieuwe technieken op de markt verschenen en dat realiseren ze zich nu pas :N
Wanneer wil men eigenlijk alle lijnen met ETCS uitgerust hebben?

Inderdaad rond 2022. Door de installatie van TBL1+ op de meeste sporen heeft men al een goede stap gemaakt, de eurobalises die daarvoor worden gebruikt kunnen vrij eenvoudig van ETCS-software voorzien worden. De tweede stap is dat treinen geschikt worden gemaakt en daar is men nu mee bezig. Dat zal echter wel betekenen dat sommige materieelseries voor die tijd van de sporen zullen moeten verdwijnen en dus vervangen moeten worden.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette

Berichtdoor Suus » Za 06 Dec 2014, 21:09

Hainje schreef:
Bee schreef:Er is een wettelijke verplichting om minimaal Memor op een trein te hebben in België en dat komt uit 1930. De NMBS gebruikt een nieuwer systeem op haar reizigerstreinen maar dat is niet verplicht (mag niet van Europa) en niet op alle spoorlijnen aanwezig.

Ik neem aan dat je bedoeld dat het verplichten niet toegestaan is volgens Europese richtlijnen?

Infrabel is pas in 2010 gestart met de uitrol van TBL1+. Een aantal jaar daarvoor al heeft de Europese Commissie een richtlijn uitgevaardigd dat infrastructuurbeheerders alleen nog maar op dat moment al bestaande beveiligingssystemen of ETCS als wettelijke verplichting mogen opleggen. Dat Infrabel toch is gestart met de uitrol van TBL1+ komt omdat de techniek te hergebruiken is bij ETCS en omdat iedereen van mening was dat er toch iets moest gebeuren na een serie treinrampen, met de crash bij Buizingen als absoluut dieptepunt.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette

Berichtdoor Fles » Za 06 Dec 2014, 21:46

Stéphane schreef:
Hainje schreef:Gebruiken ze in België nog een beveiligingssysteem uit 1930? :') Of begrijp ik het verkeerd?

Dat begrijp je uitstekend (check Wikipedia maar eens voor het vvolledige verhaal) :Y Memor werd toen ontworpen en men bouwde geen stemsysteem in voor het geval een trein een stopsein zou voorbijrijden. En de voorbije 80 jaar leidde dat wel eens tot problemen om het zacht uit te drukken.


Ja, en zolang Memor in gebruik is, zijn die problemen die je noemt blijkbaar een geaccepteerd risico.


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten