Pagina 2 van 2

Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette

Geplaatst: za 29 jun 2013, 06:40
door Suus
Een timelaps van Infrabel waar de heraanleg te zien is in 2:20: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/v ... eren%2B%2B

Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette

Geplaatst: vr 05 dec 2014, 13:50
door Suus
De oorzaken van dit tragische ongeluk zijn bekend gemaakt, zie http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2170933

De machinist van de trein had een snelheidsbeperkend sein genegeerd en reed daardoor 44 kilometer per uur te hard. Dat had tot gevolg dat de trein te hard door een wissel reed. Door het hoge zwaartepunt van de goederenwagons en de ingezette noodremming ging de trein daarbij kantelen waardoor de trein ontspoorde en crashte.

De veiligheidsraad heeft bovendien weinig goede woorden over voor Memor en ziet de uitrol van ETCS dan ook graag snel gebeuren.

Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette

Geplaatst: za 06 dec 2014, 18:46
door Fles
En dat Memor een kutsysteem was had NIEMAND van tevoren kunnen bedenken :')

Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette

Geplaatst: za 06 dec 2014, 19:32
door Stéphane
Memor was in 1930 waarschijnlijk zeer vooruitstrevend maar ondertussen zijn er toch wel een paar nieuwe technieken op de markt verschenen en dat realiseren ze zich nu pas :N
Wanneer wil men eigenlijk alle lijnen met ETCS uitgerust hebben?

Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette

Geplaatst: za 06 dec 2014, 20:16
door Fles
2023 hoorde ik ergens.

Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette

Geplaatst: za 06 dec 2014, 20:38
door Hainje
Gebruiken ze in België nog een beveiligingssysteem uit 1930? :') Of begrijp ik het verkeerd?

Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette

Geplaatst: za 06 dec 2014, 20:44
door regenmaker
Als je naar de Belgische treinen kijkt zijn sommige ook echt wel aan vervanging toe, verbaasd me niets als ze nog een beveiligingssysteem uit 1930 gebruiken :')

Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette

Geplaatst: za 06 dec 2014, 20:55
door Suus
Hainje schreef:Gebruiken ze in België nog een beveiligingssysteem uit 1930? :') Of begrijp ik het verkeerd?
Er is een wettelijke verplichting om minimaal Memor op een trein te hebben in België en dat komt uit 1930. De NMBS gebruikt een nieuwer systeem op haar reizigerstreinen maar dat is niet verplicht (mag niet van Europa) en niet op alle spoorlijnen aanwezig.

Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette

Geplaatst: za 06 dec 2014, 20:55
door Stéphane
Hainje schreef:Gebruiken ze in België nog een beveiligingssysteem uit 1930? :') Of begrijp ik het verkeerd?
Dat begrijp je uitstekend (check Wikipedia maar eens voor het vvolledige verhaal) :Y Memor werd toen ontworpen en men bouwde geen remsysteem in voor het geval een trein een stopsein zou voorbijrijden. En de voorbije 80 jaar leidde dat wel eens tot problemen, om het zacht uit te drukken.

EDIT: de automatische tekstaanvulling van Android vulde een paar woorden verkeerd aan.

Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette

Geplaatst: za 06 dec 2014, 20:58
door Hainje
Bee schreef:Er is een wettelijke verplichting om minimaal Memor op een trein te hebben in België en dat komt uit 1930. De NMBS gebruikt een nieuwer systeem op haar reizigerstreinen maar dat is niet verplicht (mag niet van Europa) en niet op alle spoorlijnen aanwezig.
Ik neem aan dat je bedoeld dat het verplichten niet toegestaan is volgens Europese richtlijnen?

Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette

Geplaatst: za 06 dec 2014, 21:00
door Suus
Stéphane schreef:Memor was in 1930 waarschijnlijk zeer vooruitstrevend maar ondertussen zijn er toch wel een paar nieuwe technieken op de markt verschenen en dat realiseren ze zich nu pas :N
Wanneer wil men eigenlijk alle lijnen met ETCS uitgerust hebben?
Inderdaad rond 2022. Door de installatie van TBL1+ op de meeste sporen heeft men al een goede stap gemaakt, de eurobalises die daarvoor worden gebruikt kunnen vrij eenvoudig van ETCS-software voorzien worden. De tweede stap is dat treinen geschikt worden gemaakt en daar is men nu mee bezig. Dat zal echter wel betekenen dat sommige materieelseries voor die tijd van de sporen zullen moeten verdwijnen en dus vervangen moeten worden.

Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette

Geplaatst: za 06 dec 2014, 21:09
door Suus
Hainje schreef:
Bee schreef:Er is een wettelijke verplichting om minimaal Memor op een trein te hebben in België en dat komt uit 1930. De NMBS gebruikt een nieuwer systeem op haar reizigerstreinen maar dat is niet verplicht (mag niet van Europa) en niet op alle spoorlijnen aanwezig.
Ik neem aan dat je bedoeld dat het verplichten niet toegestaan is volgens Europese richtlijnen?
Infrabel is pas in 2010 gestart met de uitrol van TBL1+. Een aantal jaar daarvoor al heeft de Europese Commissie een richtlijn uitgevaardigd dat infrastructuurbeheerders alleen nog maar op dat moment al bestaande beveiligingssystemen of ETCS als wettelijke verplichting mogen opleggen. Dat Infrabel toch is gestart met de uitrol van TBL1+ komt omdat de techniek te hergebruiken is bij ETCS en omdat iedereen van mening was dat er toch iets moest gebeuren na een serie treinrampen, met de crash bij Buizingen als absoluut dieptepunt.

Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette

Geplaatst: za 06 dec 2014, 21:46
door Fles
Stéphane schreef:
Hainje schreef:Gebruiken ze in België nog een beveiligingssysteem uit 1930? :') Of begrijp ik het verkeerd?
Dat begrijp je uitstekend (check Wikipedia maar eens voor het vvolledige verhaal) :Y Memor werd toen ontworpen en men bouwde geen stemsysteem in voor het geval een trein een stopsein zou voorbijrijden. En de voorbije 80 jaar leidde dat wel eens tot problemen om het zacht uit te drukken.
Ja, en zolang Memor in gebruik is, zijn die problemen die je noemt blijkbaar een geaccepteerd risico.