Re: Goederenwagons met chemische producten ontploft in Wette
Geplaatst: za 29 jun 2013, 06:40
Een timelaps van Infrabel waar de heraanleg te zien is in 2:20: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/v ... eren%2B%2B
Het OVNL-forum
https://ovinnederland.nl/
Er is een wettelijke verplichting om minimaal Memor op een trein te hebben in België en dat komt uit 1930. De NMBS gebruikt een nieuwer systeem op haar reizigerstreinen maar dat is niet verplicht (mag niet van Europa) en niet op alle spoorlijnen aanwezig.Hainje schreef:Gebruiken ze in België nog een beveiligingssysteem uit 1930? :') Of begrijp ik het verkeerd?
Dat begrijp je uitstekend (check Wikipedia maar eens voor het vvolledige verhaal) :Y Memor werd toen ontworpen en men bouwde geen remsysteem in voor het geval een trein een stopsein zou voorbijrijden. En de voorbije 80 jaar leidde dat wel eens tot problemen, om het zacht uit te drukken.Hainje schreef:Gebruiken ze in België nog een beveiligingssysteem uit 1930? :') Of begrijp ik het verkeerd?
Ik neem aan dat je bedoeld dat het verplichten niet toegestaan is volgens Europese richtlijnen?Bee schreef:Er is een wettelijke verplichting om minimaal Memor op een trein te hebben in België en dat komt uit 1930. De NMBS gebruikt een nieuwer systeem op haar reizigerstreinen maar dat is niet verplicht (mag niet van Europa) en niet op alle spoorlijnen aanwezig.
Inderdaad rond 2022. Door de installatie van TBL1+ op de meeste sporen heeft men al een goede stap gemaakt, de eurobalises die daarvoor worden gebruikt kunnen vrij eenvoudig van ETCS-software voorzien worden. De tweede stap is dat treinen geschikt worden gemaakt en daar is men nu mee bezig. Dat zal echter wel betekenen dat sommige materieelseries voor die tijd van de sporen zullen moeten verdwijnen en dus vervangen moeten worden.Stéphane schreef:Memor was in 1930 waarschijnlijk zeer vooruitstrevend maar ondertussen zijn er toch wel een paar nieuwe technieken op de markt verschenen en dat realiseren ze zich nu pas :N
Wanneer wil men eigenlijk alle lijnen met ETCS uitgerust hebben?
Infrabel is pas in 2010 gestart met de uitrol van TBL1+. Een aantal jaar daarvoor al heeft de Europese Commissie een richtlijn uitgevaardigd dat infrastructuurbeheerders alleen nog maar op dat moment al bestaande beveiligingssystemen of ETCS als wettelijke verplichting mogen opleggen. Dat Infrabel toch is gestart met de uitrol van TBL1+ komt omdat de techniek te hergebruiken is bij ETCS en omdat iedereen van mening was dat er toch iets moest gebeuren na een serie treinrampen, met de crash bij Buizingen als absoluut dieptepunt.Hainje schreef:Ik neem aan dat je bedoeld dat het verplichten niet toegestaan is volgens Europese richtlijnen?Bee schreef:Er is een wettelijke verplichting om minimaal Memor op een trein te hebben in België en dat komt uit 1930. De NMBS gebruikt een nieuwer systeem op haar reizigerstreinen maar dat is niet verplicht (mag niet van Europa) en niet op alle spoorlijnen aanwezig.
Ja, en zolang Memor in gebruik is, zijn die problemen die je noemt blijkbaar een geaccepteerd risico.Stéphane schreef:Dat begrijp je uitstekend (check Wikipedia maar eens voor het vvolledige verhaal) :Y Memor werd toen ontworpen en men bouwde geen stemsysteem in voor het geval een trein een stopsein zou voorbijrijden. En de voorbije 80 jaar leidde dat wel eens tot problemen om het zacht uit te drukken.Hainje schreef:Gebruiken ze in België nog een beveiligingssysteem uit 1930? :') Of begrijp ik het verkeerd?