Pagina 1 van 1

Spanje wil minder treinen

Geplaatst: do 16 mei 2013, 18:29
door mijack1985
Spanje wil minder treinen.
do 16 mei 2013, 16:24

MADRID -

De Spaanse regering wil drastisch bezuinigen op de spoorwegen. Het ministerie van Verkeer heeft een plan dat voorziet in het opheffen van 48 treinverbindingen waar jaarlijks 1,65 miljoen reizigers gebruik van maken. Dit heeft het gezaghebbende dagblad El País donderdag gemeld.

Op de trajecten die de nationale spoorwegmaatschappij Renfe blijft bedienen, zal de frequentie van het aantal treinen worden verminderd.

Lees verder: Telegraaf

Re: Spanje wil minder treinen

Geplaatst: do 16 mei 2013, 19:12
door Suus
Voor de lezers die Spaans kunnen, hier het rapport: http://ep00.epimg.net/descargables/2013 ... 8f7a43.pdf

Re: Spanje wil minder treinen

Geplaatst: do 16 mei 2013, 19:26
door Vinny
Spanje is het land van de onrendabele infrastructuur. Er liggen hele vliegvelden verlaten op klandizie te wachten...

Re: Spanje wil minder treinen

Geplaatst: do 16 mei 2013, 19:27
door WSM
Is de Spaanse spoormarkt niet geliberaliseerd?
Sorry domme vraag, Europese regels gelden niet ten Zuiden van België

Re: Spanje wil minder treinen

Geplaatst: do 16 mei 2013, 21:17
door Karl
Vinny schreef:Spanje is het land van de onrendabele infrastructuur. Er liggen hele vliegvelden verlaten op klandizie te wachten...
Dat is het gevolg van een Zuid-Europeaans ego en regionalisatie van de zeggenschap over regionale infrastructuur. Gevolg: elke regio wil een vliegveld, een academisch ziekenhuis en allerlei boven-lokale voorzieningen waar niemand behoefte aan heeft. Wat dat betreft zouden regionale bestuurders eerst een cursus Christallernodig hebben.

Re: Spanje wil minder treinen

Geplaatst: do 16 mei 2013, 21:27
door zone5324bericht...
WSM schreef:Is de Spaanse spoormarkt niet geliberaliseerd?
Sorry domme vraag, Europese regels gelden niet ten Zuiden van België
de boel is al wel gesplitst, want ADIF is al als beheerder in het leven geroepen en RENFE is de vervoerder, maar het zijn beiden nog staatsbedrijven.

Spanje is ook weer zo'n land waar vliegen en de bus veel meer gebruikt worden als het gaat om gebruik maken van ov op de middel lange en lange afstanden.
op veel treinverbindingen rijden maar een paar treinen per dag, terwijl er tussen die plaatsen wel betere busverbindingen zijn.

ook liggen veel stations helemaal niet in de bebouwde kom, zodat reizigers dan weer met ander vervoer van/naar het station moeten reizen.
ook is het een land met aan de randen de meeste inwoners en in het binnenland bijna niets (enkele grote plaatsen en de hoofdstad daargelaten).

op zo'n netwerk is het bijna onmogelijk om rendabel te rijden als je wel nog steeds overal treinen wilt laten rijden.

nu moet er in Spanje extreem bezuinigd worden en dan is ov vaak het eerst waar in gesneden wordt (als het gaat om vervoer).

Re: Spanje wil minder treinen

Geplaatst: do 16 mei 2013, 21:34
door Vinny
Karl schreef:
Vinny schreef:Spanje is het land van de onrendabele infrastructuur. Er liggen hele vliegvelden verlaten op klandizie te wachten...
Dat is het gevolg van een Zuid-Europeaans ego en regionalisatie van de zeggenschap over regionale infrastructuur. Gevolg: elke regio wil een vliegveld, een academisch ziekenhuis en allerlei boven-lokale voorzieningen waar niemand behoefte aan heeft. Wat dat betreft zouden regionale bestuurders eerst een cursus Christallernodig hebben.
Ik durf zelfs te beweren dat de Zuid-Europese spilzucht een grote factor is geweest in de crisis die we als Europa de laatste jaren doormaken. Dan pleit voor Spanje dat ze de boel tenminste wel volledig afbouwen zodat er eventueel wel nuttig gebruik van gemaakt kan worden, eens de economie weer gaat groeien. In Griekenland hebben ze spoorlijnen gebouwd en daarna gewoon weer afgebroken zonder dat er ooit een trein overheen gereden heeft... :roll:

Re: Spanje wil minder treinen

Geplaatst: do 06 jun 2013, 15:29
door iljitsch
(Spuit 11...)

Ik heb drie trips tussen Madrid en Barcelona gemaakt de afgelopen jaren, en eigenlijk was iedere keer vliegen goedkoper dan de trein. Alleen de laatste keer scheelde het maar een beetje en heb ik de AVE genomen, wat best een mooie trein is en geen gedonder met terminals waar geen metro's/treinen komen.

Pas twee jaar geleden is er een treinverbinding tussen vliegveld Barajas en Madrid geopend, terwijl hier al jaren een metro reed. Er liggen twee tunnels tussen de noordelijke en zuidelijke Madridse stations. En de nieuwe trein gebruikt nu net die die niet langs Sol gaat, het station onder het centrale plein met stapels hotels eromheen. De metro is echter ook verre van ideaal, omdat-ie net buiten het centrum termineert en je dus voor zowat alle bestemmingen moet overstappen.

Wat ik begrijp is dat Renfe en Metro Madrid elkaar niks gunnen en je zo op dubbele verbindingen en onhandige overstappen uitkomt. Ook zijn de tarieven niet geïntegreerd.

Vorig jaar hebben ze overigens de metrotarieven voor toeristen al flink verhoogd: vroeger 1 euro + 1 euro toeslag voor het vliegveld, dat werd toen 2 + 3. De trein is een stuk goedkoper, en zou ik dus nemen als je via terminal 4 reist. Bijna alle andere maatschappijen dan Iberia vliegen echter op 1/2/3, waar de trein niet stopt maar de metro wel. Er is wel een gratis pendelbus naar T4, maar zover zou ik niet gaan om een paar euro te besparen...