Grote verschillen tarieven bij Treinreiswinkel vs. loket

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Grote verschillen tarieven bij Treinreiswinkel vs. loket

Bericht door Caspar »

Grote prijsverschillen tussen verkoopkanalen internationale tickets.

Ik zat vanmiddag even wat te neuzen op websites van Europese spoorwegen en toen kwam ik het volgende opmerkelijke tegen...

Stel je wilt een Balkan Flexipass kopen, en je wilt dat in Nederland doen, dan kan je naar de Treinreiswinkel gaan.

Afbeelding
De keuze valt op een 5 dagen binnen een maand kaart à €174€ voor een volwassene. Te zien valt dat de Balkan Flexi Pass alleen in de 1e klas verkrijgbaar is.


Dan kom je op de website van de Roemeense spoorwegen ook informatie over de Balkan Flexipass tegen:

Afbeelding
Het eerste wat mij opvalt, is dat je nu ineens wel een 2e klas Balkan pass kan kopen.
Vervolgens blijkt mijn keuze die ik bij de Treinreiswinkel prefereerde in plaats van €174,- nog maar €120,- te kosten.

Vraagt de Treinreiswinkel serieus 54€ extra kosten? Als je tenslotte doorgaat bij de Treinreiswinkel komen er nog 15€ administratiekosten bovenop, waardoor het verschil al 69€ wordt. Dan is CFR 37% goedkoper!

Maargoed, je moet natuurlijk eerst nog in de Balkan komen; daarvoor biedt de Treinreiswinkel ''Aanreistickets"

Afbeelding
€ 77,60 in de 2e klas vanaf Boedapest naar Boekarest.

Wil je diezelfde reis tegen voltarief ter plekke kopen, dan kom je hierop uit:

Afbeelding
€43,- Voor een enkele reis. Dit keer is de treinreiswinkel bijna 2x zo duur, zeker als je daarbij de administratie kosten van hun meeneemt.

Maar, mocht je 7 dagen van te voren boeken, wat natuurlijk zo gek niet is als je zo'n lange reis gaat maken, dan is het verschil nog groter:

Afbeelding
29€ in de 2e klas, tenopzichte van 77,60€ (+15€ administratiekosten) bij de Treinreiswinkel.

Tot slot is bij CFR ook Bosnië- Herzegovina inbegrepen in de Balkan pass, de Treinreiswinkel noemt dit land niet als een van de landen waar het geldig is.

Nu vraag ik me af, waar komen deze extreme verschillen vandaan, en waarom verkoopt de Treinreiswinkel niet ook gewoon 2e klas passen? Als met een paar vrienden zo'n reis maakt, kost je het al snel een paar honderd euro extra bij de Treinreiswinkel...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Grote verschillen tarieven bij Treinreiswinkel vs. loket

Bericht door Geert »

Wellicht dat DB (waarvan de treinreiswinkel volgens mij voornamelijk een verkooppunt van is) deze prijzen rekent? Alhoewel ik de pas niet kan vinden op de site van de DB.
Op deze site wordt ook alleen een 1e klas-kaart aangeboden voor € 180,- (€ 6 duurder dan de de treinreiswinkel), Rail Europe maakt het helemaal bont met $ 252 (omgerekend € 190). Bij de Servische spoorwegen ook de € 72,- die Roemenië rekent. Flinke verschillen inderdaad.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Grote verschillen tarieven bij Treinreiswinkel vs. loket

Bericht door webguy »

Ik kan me wel voorstellen overigens dat de prijs voor Roemenen anders is dan Nederlanders. Voor InterRail moet je ook in een EU land wonen, anders heb je de RailPass, en daar zitten ook tarief/voorwaarden verschillen in. Toeristen willen meer betalen, dus een andere pas.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Grote verschillen tarieven bij Treinreiswinkel vs. loket

Bericht door Geert »

Uit de pdf op de site van de CFR (http://www.cfrcalatori.ro/269) maak ik niet op je de kaart alleen kan kopen als Roemeen. Er is wel een beperking, net als bij Interrail mag je de kaart in het land van aankoop alleen gebruiken om rechstreeks naar of vanaf de landsgrens te reizen. In Roemenië heb je dus niet zoveel aan een Balkan Flexi Pass die je daar koopt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grote verschillen tarieven bij Treinreiswinkel vs. loket

Bericht door Suus »

Een reden lijkt mij dan ook wel duidelijk, de prijs is proportioneel naar de grote van de landen waarmee je met die pas mag reizen. Roemenië is behoorlijk groot, dus als je de pas daar koopt krijg je veel minder waar voor je geld dan als je hem in bijvoorbeeld Macedonië koopt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Grote verschillen tarieven bij Treinreiswinkel vs. loket

Bericht door Geert »

Blijft het wel vreemd dat je 'm hier alleen als eerste-klas-variant kan kopen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten