ÖBB Cityjet

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2374
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

ÖBB Cityjet

Berichtdoor Mr-W » Di 03 Sep 2013, 22:13

De ÖBB koopt 100 nieuwe treinstellen voor regionaal en S-bahn verkeer en lanceert de productnaam Cityjet.
Hiermee wil de ÖBB het aanbod verbeteren. Op het eind van 2015 gaan ze rijden.
Afbeelding

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=VH1VvEVTrtg[/youtube]

Hoop dat de NS bij het bestellen van nieuwe sprinters naar de Cityjet gaat kijken,vooral het interieur ziet er prachtig uit,en is ook nog functioneel,vind het interieur mooier dan die van de NMBS Desiro's.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3721
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: ÖBB Cityjet

Berichtdoor Z2N » Di 03 Sep 2013, 23:06

Alles lijkt mooier op de tekening... Maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat NS dit soort treinen kiest, ze zijn niet drempelvrij.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: ÖBB Cityjet

Berichtdoor VIRM » Za 07 Sep 2013, 11:53

Ik denk ook dat de NS voor de vervanging van de SGMm (en vervanging van DDAR/DDZ op Sprintertrajecten) ook een meer metro-achtige trein wil. De CityJet-trein ziet er meer uit als een soort luxe, lange-afstandssprinter.

Overigens vraag ik mij af of ze nog gedoe krijgen met het merknaam 'CityJet', omdat er ook al een luchtvaartmaatschappij zo heet. ;)
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3233
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: ÖBB Cityjet

Berichtdoor Ronald » Za 07 Sep 2013, 12:48

Wat ik helaas altijd zie in nieuwe (of gereviseerde) treinen: "we maken er ramen in maar de stoelen zetten we voor de tussenstijlen". De ontwerpers reizen zelf waarschijnlijk nooit per trein, anders zullen ze wel weten dat dat behoorlijk irritant kan zijn.

Dennenboom
Berichten: 399
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: ÖBB Cityjet

Berichtdoor Dennenboom » Ma 09 Sep 2013, 09:43

Of vinden alleen treinliefhebbers dat erg? De meeste medereizigers die ik zie zitten allemaal op het scherm van hun mobieltje of van een laptop te turen. Ikzelf stel het op prijs om ook naar buiten te kijken, maar ben vaak een van de weinigen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: ÖBB Cityjet

Berichtdoor Suus » Ma 09 Sep 2013, 10:09

Z2N schreef:Alles lijkt mooier op de tekening... Maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat NS dit soort treinen kiest, ze zijn niet drempelvrij.

Heel goed gezien, ik vind dat ook het grootste nadeel van de Desiro van de NMBS. Ik vermoed dat je in Nederland eerder een Talent 2-achtige trein (met doorgaande vlakke vloer vanaf de eerste tot de laatste deur) kan verwachten.

Dennenboom schreef:Of vinden alleen treinliefhebbers dat erg? De meeste medereizigers die ik zie zitten allemaal op het scherm van hun mobieltje of van een laptop te turen. Ikzelf stel het op prijs om ook naar buiten te kijken, maar ben vaak een van de weinigen.

Ik merk toch wel dat veel mensen iets van uitzicht prettig vinden. Enige tijd geleden zat ik in een Talent 2 van de Rhein-Sieg-Express van Düren naar Aachen, waar de vierzitter in het lage gedeelte precies uitkijkt op een raamspijl. De Duitsers in deze vierzitter vonden het vreemd dat precies die vierzitter het slechtste uitzicht van de trein had.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3991
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: ÖBB Cityjet

Berichtdoor reisthijs » Ma 09 Sep 2013, 10:24

Het valt mij ook altijd op in treinen met dat soort mislukte indelingen dat de plaatsen met het slechtste uitzicht het langst leegblijven.
Veel reizigers zitten toch het liefst in een vierzitje met tafeltje in het midden bij een groot raam.

VIRM schreef:Ik denk ook dat de NS voor de vervanging van de SGMm (en vervanging van DDAR/DDZ op Sprintertrajecten) ook een meer metro-achtige trein wil. De CityJet-trein ziet er meer uit als een soort luxe, lange-afstandssprinter.
Ik heb juist het idee dat NS ook wel een lange-afstandssprinter kan gebruiken voor de wat langere trajecten.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast