DB Dienstregeling 2014
Geplaatst: di 15 okt 2013, 15:16
Met de dienstregeling 2014 zal er het een en ander veranderen bij de DB. Ik noem niet alle wijzigingen (die kan een ieder zelf terugvinden m.b.v. Google), maar alleen de wijzigingen die interessant zijn voor Nederland
De IC-treinen tussen (Norddeich Mole - ) Emden Hbf - Leer en Bremen Hbf mogen vanaf 15 december met alle vervoersbewijzen die geldig zijn in de parallel rijdende RE-treinen gebruikt worden, dus ook met o.a. met het Niedersachsenticket, Quer-durchs-Land-ticket en het Schönes-Wochenende-Ticket. Bovendien gaan er in plaats van 3 treinen per richting per dag voortaan 7 IC-treinen per richting per dag rijden tussen Emden en Bremen. Daarmee ontstaat er een uursdienst tussen Emden en Bremen. De RE en IC stoppen beiden op dezelfde stations tussen Emden en Bremen.
En zal op werkdagen een IC-trein een retourrit Aachen - Berlin rijden via Herzogenrath, Mönchengladbach, Viersen en Krefeld. De trein 's ochtends (2222) rijdt wel erg vroeg om vanuit Nederland te halen (vertrek in Aachen om 5:45), maar de trein 's middags (2223) is wel aantrekkelijk voor mensen in Brabant en Limburg (vertrek op Berlin Hbf om 13:55, aankomst Viersen om 18:55, aankomst Herzogenrath om 19:33, aankomst Aachen om 19:50).
De EuroNight naar Warschau blijft ook in 2014 rijden na de opheffingsperikelen eerder dit jaar, maar er wordt wel bezuinigd. Op maandag tot en met zaterdag rijden de rijtuigen naar Warschau tot aan Berlin Hbf (tief) met het treindeel naar Praag, maar worden daarna afgekoppeld en weggerangeerd en aan EuroCity 41 Berlin - Warschau gehangen worden. De aankomst in Warschau zal ongeveer vijf kwartier tot anderhalf uur later liggen t.o.v. de huidige dienstregeling. De trein die zaterdag uit Nederland vertrekt en op zondag aankomt in in Warschau komt daar ongeveer een uur vroeger aan dan de rest van de week, de trein wordt dan niet aan EC 41 gekoppeld want die rijdt niet op zondag.
De IC-treinen tussen (Norddeich Mole - ) Emden Hbf - Leer en Bremen Hbf mogen vanaf 15 december met alle vervoersbewijzen die geldig zijn in de parallel rijdende RE-treinen gebruikt worden, dus ook met o.a. met het Niedersachsenticket, Quer-durchs-Land-ticket en het Schönes-Wochenende-Ticket. Bovendien gaan er in plaats van 3 treinen per richting per dag voortaan 7 IC-treinen per richting per dag rijden tussen Emden en Bremen. Daarmee ontstaat er een uursdienst tussen Emden en Bremen. De RE en IC stoppen beiden op dezelfde stations tussen Emden en Bremen.
En zal op werkdagen een IC-trein een retourrit Aachen - Berlin rijden via Herzogenrath, Mönchengladbach, Viersen en Krefeld. De trein 's ochtends (2222) rijdt wel erg vroeg om vanuit Nederland te halen (vertrek in Aachen om 5:45), maar de trein 's middags (2223) is wel aantrekkelijk voor mensen in Brabant en Limburg (vertrek op Berlin Hbf om 13:55, aankomst Viersen om 18:55, aankomst Herzogenrath om 19:33, aankomst Aachen om 19:50).
De EuroNight naar Warschau blijft ook in 2014 rijden na de opheffingsperikelen eerder dit jaar, maar er wordt wel bezuinigd. Op maandag tot en met zaterdag rijden de rijtuigen naar Warschau tot aan Berlin Hbf (tief) met het treindeel naar Praag, maar worden daarna afgekoppeld en weggerangeerd en aan EuroCity 41 Berlin - Warschau gehangen worden. De aankomst in Warschau zal ongeveer vijf kwartier tot anderhalf uur later liggen t.o.v. de huidige dienstregeling. De trein die zaterdag uit Nederland vertrekt en op zondag aankomt in in Warschau komt daar ongeveer een uur vroeger aan dan de rest van de week, de trein wordt dan niet aan EC 41 gekoppeld want die rijdt niet op zondag.