N-VA wil spoorwegen in zes splitsen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
mijack1985
Berichten: 964
Lid geworden op: Za 22 Jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

N-VA wil spoorwegen in zes splitsen

Berichtdoor mijack1985 » Zo 03 Nov 2013, 15:21

N-VA wil spoorwegen in zes splitsen

Als het van N-VA afhangt, worden ook de spoorwegen geregionaliseerd. En die worden dan niet opgedeeld in een tweeledige onderneming zoals volgend jaar staat te gebeuren, maar in zes verschillende bedrijven: een Vlaamse en een Waalse NMBS die de treinen doen rijden, een Vlaamse, Brusselse en Waalse Infrabel die het spoornet onderhouden en één confederale veiligheidsdienst die het verkeer monitort op het hele Belgische net. Dat schrijft Het Laatste Nieuws op gezag van de partijwoordvoerder.

Als het van N-VA afhangt, wordt ook het personenvervoer geliberaliseerd en opengesteld voor private maatschappijen.
Vandaag geeft N-VA in detail prijs hoe het confederale België er moet uitzien en wat de precieze rol van Brussel wordt.

Bron:De Morgen

Vond wel een opvallend bericht uit België, maar volgens mij zijn er binnenkort weer verkiezingen daar..
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34447
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: N-VA wil spoorwegen in zes splitsen

Berichtdoor Suus » Zo 03 Nov 2013, 15:33

Het is al niet zo goed gesteld met de NMBS, maar op deze manier kan je de spoorwegen net zo goed opheffen.
Rame à l'approche

Karl
Berichten: 3708
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: N-VA wil spoorwegen in zes splitsen

Berichtdoor Karl » Zo 03 Nov 2013, 15:40

Opzich wel goed dat er een partij is die het (dis)functioneren van NMBS aan de kaak stelt. De politiek-geografische context alsmede de relaties met de vakbonden maken het er immers niet gemakkelijker op.

Ik denk dat een combinatie van het Nederlandse en Duitse (deelstaat) model prima werkt voor een land als België. Wel scheiding tussen infrastructuur en vervoer (NL); wel samenloop trajecten tussen regionaal en nationaal vervoer (D) en een gemeenschappelijke tarifiering.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11541
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: N-VA wil spoorwegen in zes splitsen

Berichtdoor Vinny » Zo 03 Nov 2013, 16:36

Bee schreef:Het is al niet zo goed gesteld met de NMBS, maar op deze manier kan je de spoorwegen net zo goed opheffen.

Dat valt wel mee. Het sprintersegement rond Brussel (City-Rail) moet je dan onder de MIVB brengen. Of als losstaand RER-net (S-bahn is voor een Frans/Nederlandstalige stad waarschijnlijk net even te gewaagd) in de markt zetten. Het Vlaamse gedeelte van de NMBS kan je prima aan DB/Arriva verkopen en het Franse deel aan Veolia. De gewesten hebben nu sinds eind jaren '80 het wegbeheer overgenomen van de landelijke overheid, daar kan het spoorwegnet op zich ook wel bij.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34447
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: N-VA wil spoorwegen in zes splitsen

Berichtdoor Suus » Zo 03 Nov 2013, 18:11

Misschien wel gemerkt, dat als je bij Eijsden op de A2 België inrijdt, dat je dan eerst een slecht stukje snelweg tegenkomt dat in Vlaanderen ligt voordat je het Waalse biljartlaken tegenkomt. Dat soort problematiek zie ik ook ontstaan bij de spoorlijnen, er zijn meerdere lijnen die op een korte afstand de gewestgrenzen passeren en als elk infrabedrijf dan een andere planning aanhoudt. Infrabel kan perfect werken met een verdeelsleutel plus mogelijkheden om als gewest zelf extra te investeren.

Ik denk wel dat de huidige verdeelsleutel onhandig is. Het is nu 60% Vlaanderen en 40% Wallonië op basis van de lengte van het net, maar het net in Wallonië is duurder in onderhoud door de vele bruggen en tunnels die de Ardennen met zich mee brengen.
Rame à l'approche

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: N-VA wil spoorwegen in zes splitsen

Berichtdoor Thom91 » Zo 03 Nov 2013, 18:37

Het hanteren van een verdeelsleutel is sowieso al dubieus.
Komt wel goed schatje.

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 10286
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: N-VA wil spoorwegen in zes splitsen

Berichtdoor Ardan » Zo 03 Nov 2013, 18:45

@Bee: Dit dus? Dat is inderdaad wel een enorme overgang ja!
2017 (18-10):
Trein 7139 km · S-Bahn 408 km · Metro 392 km · Zweeftrein 6 km · (Snel)tram 696 km · Bus 310 km · Veer 1.1 km

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2172
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: N-VA wil spoorwegen in zes splitsen

Berichtdoor Michael 1988 » Zo 03 Nov 2013, 18:48

Vinny schreef:het Franse deel aan Veolia.


Is dat wel zo verstandig als Veolia hun vervoerstak wil afstoten ;)? Ik denk dat je eerder Transdev bedoelt dan. Overigens een ander bedrijf zoals Keolis of First Group is ook mogelijk voor beide gewesten.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 12386
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: N-VA wil spoorwegen in zes splitsen

Berichtdoor Geert » Zo 03 Nov 2013, 22:59

In Duitsland en in andere landen gebeurt ook wel dat het stukje asfalt tussen de laatste afrit voor de grens en de grensovergang van erbarmelijke kwaliteit is. Of dat hier nou typisch is omdat het laatste stukje Vlaams is?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34447
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: N-VA wil spoorwegen in zes splitsen

Berichtdoor Suus » Zo 03 Nov 2013, 23:09

Het valt iets té exact samen met de gewestgrenzen Geert :wink:
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11541
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: N-VA wil spoorwegen in zes splitsen

Berichtdoor Vinny » Ma 04 Nov 2013, 19:46

Michael 1988 schreef:
Vinny schreef:het Franse deel aan Veolia.


Is dat wel zo verstandig als Veolia hun vervoerstak wil afstoten ;)? Ik denk dat je eerder Transdev bedoelt dan. Overigens een ander bedrijf zoals Keolis of First Group is ook mogelijk voor beide gewesten.

Ach het was een voorbeeld :)

Misschien wel gemerkt, dat als je bij Eijsden op de A2 België inrijdt, dat je dan eerst een slecht stukje snelweg tegenkomt dat in Vlaanderen ligt voordat je het Waalse biljartlaken tegenkomt. Dat soort problematiek zie ik ook ontstaan bij de spoorlijnen, er zijn meerdere lijnen die op een korte afstand de gewestgrenzen passeren en als elk infrabedrijf dan een andere planning aanhoudt. Infrabel kan perfect werken met een verdeelsleutel plus mogelijkheden om als gewest zelf extra te investeren.
De Belgische snelwegen lagen er tot een aantal jaar geleden sowieso bedroevend bij. Ik heb sterk de indruk dat de decentralisatie van het wegbeheer een positieve impuls heeft gegeven aan de mate van instandhouding. Maar goed, ik ga uit van een beetje slimheid van onze zuiderburen. Op het moment dat een spoorlijn (of snelweg) een paar honderd meter in een ander gewest loopt kun je gewoon de boel beheerstechnisch ontsnipperen. Bij internationale kunstwerken zie je dat ook wel. Maasbruggen worden hetzij door de Belgische beheerder hetzij door Rijkswaterstaat beheerd, dat is per brug verdragstechnisch geregeld.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Jef400
Berichten: 4192
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: N-VA wil spoorwegen in zes splitsen

Berichtdoor Jef400 » Di 05 Nov 2013, 08:24

Geert schreef:In Duitsland en in andere landen gebeurt ook wel dat het stukje asfalt tussen de laatste afrit voor de grens en de grensovergang van erbarmelijke kwaliteit is. Of dat hier nou typisch is omdat het laatste stukje Vlaams is?

Naar mijn weten zijn er geen (snel)wegovergangen tussen Vlaanderen en Duitsland.
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 12386
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: N-VA wil spoorwegen in zes splitsen

Berichtdoor Geert » Di 05 Nov 2013, 08:39

Dat schreef ik ook niet. Maar laten we hier maar weer on-topic gaan.

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: N-VA wil spoorwegen in zes splitsen

Berichtdoor Stéphane » Wo 06 Nov 2013, 22:12

Vinny schreef:... Op het moment dat een spoorlijn (of snelweg) een paar honderd meter in een ander gewest loopt kun je gewoon de boel beheerstechnisch ontsnipperen. Bij internationale kunstwerken zie je dat ook wel. Maasbruggen worden hetzij door de Belgische beheerder hetzij door Rijkswaterstaat beheerd, dat is per brug verdragstechnisch geregeld.

Dat is nu net wat niet gebeurd is, als je op de E40 tussen Brussel en Luik rijdt, rijdt je afwisselend op vlakke asfalt en dan weer op beton met van die vervelende afwateringsgroeven.

Mij lijkt het beter om een maatschappij voor landelijk IC vervoer te behouden en regionale spoorlijnen te integreren in De Lijn of de TEC, kunnen die eindelijk eens hun parallelle buslijnen opheffen.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: N-VA wil spoorwegen in zes splitsen

Berichtdoor Fles » Za 30 Nov 2013, 01:52

Die lui zijn compleet geschift. Eigenlijk zou je heel België gewoon los moeten zagen en af moeten zinken waar het diep genoeg is. Zelfs de Fransen willen het er niet bij hebben, dat zegt wel genoeg.


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast