NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen
Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen
Ze zouden ook treinstellen bestellen kunnen, die combineerbaar zijn met rijtuigen
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen
@ Erno-BE: ik kan enkel zeggen dat ik het een uitstekend voorstel vind, het kan alleen maar beter worden dan nu :Y
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen
Er is drie miljard voor gereserveerd, wellicht kost het geintje uiteindelijk maar 2,8 miljard naar aanbesteding. ;)
Doe maar Stadler meuk, nemen wij de Bombardier TWINDEXX.
Doe maar Stadler meuk, nemen wij de Bombardier TWINDEXX.
Komt wel goed schatje.
Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen
Nee natuurlijk niet wij zuinige Nederlanders bestellen Ansaldo Breda dubbeldekkers ;)Thom91 schreef:Er is drie miljard voor gereserveerd, wellicht kost het geintje uiteindelijk maar 2,8 miljard naar aanbesteding. ;)
Doe maar Stadler meuk, nemen wij de Bombardier TWINDEXX.
Vind Alstom Coradia Duplex (SJ X40) wel geschikt voor de NMBS
Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen
Helaas, gaat 'm niet worden: de TWINDEXX heeft een instap op 55 centimeter..Thom91 schreef:Er is drie miljard voor gereserveerd, wellicht kost het geintje uiteindelijk maar 2,8 miljard naar aanbesteding. ;)
Doe maar Stadler meuk, nemen wij de Bombardier TWINDEXX.
Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen
Dan toch een TWINDEXX-NL met belachelijk hoge instap?
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen
Dubbeldekstreinen zijn een beetje problematische dingen. Met een perronhoogte van 55 centimeter kan je nog wel af met een instap in de benedenverdieping, maar je creëert er in de trappenhuizen wel erg veel overbodige ruimte mee omdat je ook nog de hoge bakovergang kwijt moet daar. De multifunctionele ruimte zit bij een lage instap op de benedenverdieping en neemt nog weer meer ruimte in beslag. Om al die ruimte te compenseren zijn de deuren vaak smaller. Daarnaast voor Nederland geen optie, omdat instappen naar beneden in principe niet is toegestaan.
Met een perronhoogte van 76 centimeter kom je bijna automatisch uit bij de instap boven het draaistel, waardoor je bredere deuren hebt en minder loze ruimte in zijn geheel, maar ook minder ruimte voor multifunctionele afdelingen. Wel heb je de meeste ruimte op de verdiepingen voor zitplaatsen. Een probleem is echter dat de instap boven een draaistel altijd hoger is dan het perron, en de trein dus niet zonder begeleiding toegankelijk is voor mindervaliden, en ook koffers, fietsen e.d. zijn niet handig, en ook voor zitplaatsen moet men altijd een trap op of af.
Een variant van een dubbeldekker met Jacobsdraaistellen heb ik tot nu toe niet gezien, ik vermoed omdat de bakken dan wel erg kort zijn om fatsoenlijk mensen op te bergen en het gewicht van de rijtuigen een issue gaat worden.
Met een perronhoogte van 76 centimeter kom je bijna automatisch uit bij de instap boven het draaistel, waardoor je bredere deuren hebt en minder loze ruimte in zijn geheel, maar ook minder ruimte voor multifunctionele afdelingen. Wel heb je de meeste ruimte op de verdiepingen voor zitplaatsen. Een probleem is echter dat de instap boven een draaistel altijd hoger is dan het perron, en de trein dus niet zonder begeleiding toegankelijk is voor mindervaliden, en ook koffers, fietsen e.d. zijn niet handig, en ook voor zitplaatsen moet men altijd een trap op of af.
Een variant van een dubbeldekker met Jacobsdraaistellen heb ik tot nu toe niet gezien, ik vermoed omdat de bakken dan wel erg kort zijn om fatsoenlijk mensen op te bergen en het gewicht van de rijtuigen een issue gaat worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen
TGV Duplex heeft toch Jacobsdraaistellen?
Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen
Hmm, inderdaad ja, maar je ziet gelijk ook het effect: er is maar één deur per rijtuig. Voor Belgische en Nederlandse treinen dus totaal niet geschikt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen
Deze bakken zijn wel korter, dus het zou nog gaan. Maar liever niet natuurlijk als je grote massa mensen moet vervoeren rond Brussel (NZV).Bee schreef:Hmm, inderdaad ja, maar je ziet gelijk ook het effect: er is maar één deur per rijtuig. Voor Belgische en Nederlandse treinen dus totaal niet geschikt.
Een ander type dat bestaat is de Bombardier Omneo. SNCF heeft daar een lopend order van : http://www.bombardier.com/content/dam/W ... ure-en.pdf
Maar ik vind de indeling echt wel op niets trekken. De capaciteit verminderd ver ipv vermeederen bij zo'n model. Het systeem van tgv duplex vind ik daarom nog goed, je kan boven doorlopen en beneden zijn er ook nog redelijk zitplaatsen. Alleen misschien toch proberen om daar twee deuren in te steken, alleen verlies je dan weer extra zitplaatsen.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen
Grappig genoeg staat op pagina 5 een foto van een display met "Utrecht" - vast ook eens een keer gepitched aan de NS dus.
Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen
Het gerucht ging/gaat dat dit de inzending van Bombardier was voor de aanbesteding van de nieuwe sprinter die nu loopt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen
Loopt de bovenverdieping in die OMNEO dood?
Het is een spectrum.
Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen
Volgens de folder niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen
Dat kan ik mij ook niet voorstellen, maar op pag. 4 en 5 (pdf pag. 3) staat er in de bovenverdieping weliswaar twee trappen ingetekend; maar in het zijaanzicht is dit niet (?) te zien. De ruimte in lengterichting lijkt ook veel korter te zijn. Vandaar.
Het is een spectrum.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen
Dat zou wel een vreemd aanbod zijn, NS vroeg specifiek om enkeldekstreinen.Bee schreef:Het gerucht ging/gaat dat dit de inzending van Bombardier was voor de aanbesteding van de nieuwe sprinter die nu loopt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen
We gaan een beetje off topic - maar de NS wil waarschijnlijk wel meer, en als je off the shelf vraagt (SLT was de laatste...) en een korte levertijd, dan moet je keuzes maken. Sprinters had de NS gisteren al nodig, dus ja.
Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen
Volgens mij stelt de NS deze aanbestedingen gewoon uit omdat het spoornet mogelijk over x aantal jaar aanbesteed gaat worden in 4 delen volgens Europa.Dit is namelijk een bedrijfseconomisch risico voor NS.Ben overigens wel voorstander van aanbesteding mits de eisen aan ieder bedrijf strikt gehandhaaft worden en ook NS gewoon boetes krijgen/voortijdig beëindigen van de concessie, als ze zich niet aan de afspraken houden(zie HSL concessie)webguy schreef:We gaan een beetje off topic - maar de NS wil waarschijnlijk wel meer, en als je off the shelf vraagt (SLT was de laatste...) en een korte levertijd, dan moet je keuzes maken. Sprinters had de NS gisteren al nodig, dus ja.
Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen
Er zijn hoe dan ook nieuwe treinstellen nodig, ook om zo een nieuwe revisie bij Plan V te kunnen voorkomen. De revisie bij Plan V werd in 2005/2006 afgerond en rond 2016 ontstaat dan de noodzaak voor een nieuwe revisie. Tegen die tijd moeten de nieuwe sprinters instromen. Daar je met je bericht een aantal niet aan elkaar gerelateerde zaken op een onbegrijpelijke elkaar probeert te verbinden en de discussie in zijn geheel toch wel enigszins afwijkt van het onderwerp, te weten nieuwe dubbeldekstreinen voor België, stel ik voor de discussie die je probeert te voeren elders voort te zetten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen
Leesvoer : meerjareninvesteringplan 2013-2025 NMBS (50% is geschreven in het frans)
Krachtlijn 6 Voorkeur voor
dubbeldeksmaterieel
voor
maximale zitplaatscapaciteit van/naar Brussel
om zo ingrijpende infrastructuurwerken voor
verkeer van/naar Brussel tot 2025 uit te stellen.
Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen
Leuke link! Het wordt ook gelijk duidelijk over wat voor hoeveelheden er gepraat wordt: in het plan wordt gesproken over 693 bakken dubbeldeks-treinstel en 380 dubbeldeks-rijtuigen extra. Ervanuitgaande (hopende..) dat het M5 er tegen 2025 wel uit is gaat het dus om 510 nieuwe rijtuigen. Da's, fors.
Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen
Ik denk dat dat vroeger het plan was om rijtuigen en stellen te kopen, maar ik denk nu niet meer. Ofja dat concludeer ik toch uit de nieuwsartikels. Waarschijnlijk enkel stellen (vier & zesdelig).Z2N schreef:Leuke link! Het wordt ook gelijk duidelijk over wat voor hoeveelheden er gepraat wordt: in het plan wordt gesproken over 693 bakken dubbeldeks-treinstel en 380 dubbeldeks-rijtuigen extra. Ervanuitgaande (hopende..) dat het M5 er tegen 2025 wel uit is gaat het dus om 510 nieuwe rijtuigen. Da's, fors.
Of de nmbs echt zoveel nieuwe treinen nodig heeft, vraag ik mij nu ook af. België is immers zo groot toch niet, en ze plaatsen grotere orders dan andere landen 120 locomotieven, 305 desiro's , nu deze bestelling vanaf 2017 ongeveer. Dat betekent op een termijn van 10 jaar (2010-2020 ) dat het spoormaterieel enorm gemoderniseerd wordt. Ah ja, je hebt daar nog zelfs enkele nieuwe M6 rijtuigen (laatste order) in 2010-2012.
België zal straks in percentage het land zijn met het meest moderne materieel niet ?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen
Volgens de getallen uit dat meerjareninvesteringplan komen er ook nog nieuwe rijtuigen bij.
Dat lijkt me wel logisch, als de NMBS helemaal geen rijtuigen meer zou kopen wat moeten ze straks dan nog met al die locs, als de rijtuigen M4 en M5 buiten dienst gaan?
Dat lijkt me wel logisch, als de NMBS helemaal geen rijtuigen meer zou kopen wat moeten ze straks dan nog met al die locs, als de rijtuigen M4 en M5 buiten dienst gaan?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen
Ze hebben 492 M6 en 163 I11 = 655 rijtuigen, dat en 120 loks. Ja , dan heb je idd een overschotje, er worden vaak wel dubbeldekkers gekoppeld (bv knokke / blankenberge) en dan heb je per 5 rijtuigen een loc nodig. En eenmaal de nieuwe treinstellen in dienst komen lijkt het mij logisch dat treinritten waar gekoppeld moet worden, voor die treinstellen gekozen wordt. En die M6 alleen in lange formatie wordt gebruikt. Dus e 18 + 10 M6. hmm :? dan hebben ze zeker 40 locs teveel. Waarom heeft de nmbs in godsnaam zo'n grote bestelling gedaan van die locomotieven?reisthijs schreef:Volgens de getallen uit dat meerjareninvesteringplan komen er ook nog nieuwe rijtuigen bij.
Dat lijkt me wel logisch, als de NMBS helemaal geen rijtuigen meer zou kopen wat moeten ze straks dan nog met al die locs, als de rijtuigen M4 en M5 buiten dienst gaan?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen
Ik kwam nog een interessant document tegen, waarin nader omschreven is wat voor materieel men precies wil bestellen:
C73/0000190680 - Levering (en ondersteuning bij het onderhoud) van dubbeldek
bloktreinen met een totale geraamde capaciteit van 145.000 zitplaatsen.
C73/0000190680 - Levering (en ondersteuning bij het onderhoud) van dubbeldek
bloktreinen met een totale geraamde capaciteit van 145.000 zitplaatsen.
Dat betekent dus hetzelfde concept dat we kennen van DDAR/DDZ.De NMBS wenst een raamovereenkomst af te sluiten voor de levering (en het onderhoud van bepaalde
onderdelen) van dubbeldek bloktreinen met een totale geraamde capaciteit van 145.000 zitplaatsen. Hiervoor
zullen er in totaal 4 soorten dubbeldek rijtuigen gedefinieerd worden: gemotoriseerde dubbeldek stuurrijtuigen
“Bmx”, niet gemotoriseerde dubbeldek stuurrijtuigen “BDx”, dubbeldek rijtuigen met 1e en 2e klasse “AB” en dubbeldek rijtuigen 2e klasse “B”. De rijtuigen zullen hoofdzakelijk afgeroepen worden in vierledige en zesledige
treinconfiguratie, daarenboven zullen de rijtuigen compatibel en koppelbaar moeten zijn met de bestaande
dubbeldek rijtuigen in het NMBS park (type M5 en M6).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten