Pagina 1 van 1

Zwitsers referendum over toekomst spoor

Geplaatst: zo 19 jan 2014, 10:38
door isadora
Zoals wel vaker kreeg ik vandaag weer een uitnodiging voor deelname aan een referendum in Zwitserland.
Dat is helemaal niet apart, als je Zwitser bent, want zo ongeveer een keer of vier per jaar valt er een grote enveloppe in de bus met diverse voorstellen waarover gestemd kan worden.
Deze keer, naast immigratie en financiering van voortijdige afbreking van zwangerschappen, ook een voorstel tot verbetering van het spoor.

En dat laatste heeft altijd toch weer een beetje meer mijn interesse natuurlijk.
In het kort komt het er op neer, dat Zwitserland aan zijn landgenoten vraagt, een standpunt te bepalen vóór of tegen plannen tot uitbreiding van voorzieningen tot het jaar 2025.
In grote lijnen betreft het uitbreiding van materieel (langer en meer dubbeldeksmaterieel), uitbreiding van de railinfra (alsmede perronuitbreidingen en stationsaanpassingen), en frequentere verbindingen. Hiermee hoopt men de toename van passagiers voor de toekomst af te kunnen dekken.
De eerste trajecten die voor uitbreiding in aanmerking komen zijn:
Lausanne - Genève, Bern - Luzern, Zurich - Chur, Luzern - Giswil, Bellinzona - Tenero en Zermatt - Fiesch.

Re: Zwitsers referendum over toekomst spoor

Geplaatst: zo 19 jan 2014, 10:47
door isadora
Ach ja, voor wie meer wil weten, en een beetje met Duits uit de voeten kan:
http://www.bav.admin.ch/fabi/index.html?lang=de

Re: Zwitsers referendum over toekomst spoor

Geplaatst: zo 19 jan 2014, 11:45
door Vinny
Ik wist niet dat je Zwitserse was. Ik ben deze kerstvakantie nog in Zürich geweest.
In de folder van de spoorwegen (het Via-magazine) stond er ook wat over in: vooral in het Franssprekende deel van het land wordt een behoorlijke groei van het aantal inwoners en arbeidsplaatsen verwacht. Pakket wat ter stemming ligt bevat een behoorlijk aantal projecten: 10 miljard Zwitserse Frank als ik me goed herinner. Daar kun je aardig wat Betuweroutes van aanleggen lijkt me :wink:

Re: Zwitsers referendum over toekomst spoor

Geplaatst: zo 09 feb 2014, 22:14
door Suus
Uitslagen:
Der Kanton Aargau sagt mit 55.4% JA.

Der Kanton Basel-Landschaft sagt mit 63.0% JA.

Der Kanton Basel-Stadt sagt mit 72.3% JA.

Der Kanton Bern sagt mit 57.6% JA.

Der Kanton Fribourg sagt mit 58.6% JA.

Der Kanton Genève sagt mit 76.6% JA.

Der Kanton Glarus sagt mit 50.9% JA.

Der Kanton Graubünden sagt mit 64.6% JA.

Der Kanton Jura sagt mit 64.9% JA.

Der Kanton Luzern sagt mit 61.3% JA.

Der Kanton Neuchâtel sagt mit 68.7% JA.

Der Kanton Nidwalden sagt mit 51.6% JA.

Der Kanton Obwalden sagt mit 52.3% JA.

Der Kanton Schaffhausen sagt mit 53.4% JA.

Der Kanton Schwyz sagt mit 50.5% NEIN.

Der Kanton St. Gallen sagt mit 57.8% JA.

Der Kanton Thurgau sagt mit 54.2% JA.

Der Kanton Uri sagt mit 51.5% JA.

Der Kanton Valais sagt mit 60.0% JA.

Der Kanton Vaud sagt mit 73.9% JA.

Der Kanton Zug sagt mit 63.9% JA.

Der Kanton Zürich sagt mit 63.1% JA.

Kortom, de plannen zijn aangenomen. Dit houdt onder andere in:
- halfuursdienst voor de RE St. Gallen- Chur in de spits vanaf december 2018.
- elk half uur een IC tussen Zürich - Chur vanaf december 2022.
- Een rijtijd van slechts 59 minuten voor Bern - Lausanne vanaf december 2025.
- elk half uur een IC tussen Bern - Luzern vanaf december 2025.

Evenals de bouw van:
- Zürich - Winterthur (Brüttener Tunnel)
- Zürich - Zug (Zimmerberg-Basistunnel II)
- Zürich - Aarau (nieuwe spoorlijn Chestenberg/Honerett)
- Een ondergronds station in Luzern
- Verbouwing van de Lötschberg-Basistunnel

Re: Zwitsers referendum over toekomst spoor

Geplaatst: ma 10 feb 2014, 09:42
door groningen
Bern - Lausanne investeringen voor 7 minuten tijdwinst. Laat de trein dan maar niet in Fribourg/Freiburg stoppen.

Re: Zwitsers referendum over toekomst spoor

Geplaatst: ma 10 feb 2014, 10:35
door Dennenboom
Maar de tijdwinst is waarschijnlijk om "Taktknoten" te bewerkstelligen. Zwitserland kent namelijk wel de strategie "zo hard als nodig" i.p.v. "zo hard als kan".

Re: Zwitsers referendum over toekomst spoor

Geplaatst: ma 10 feb 2014, 10:43
door Reiziger Delft
Precies; in Lausanne wordt zo een knoop om xx:00 en xx:30 gecreëerd; in Bern is die er al. Op die manier ontstaan goede aansluitingen in alle richtingen, waardoor reistijden van reizigers zo laag mogelijk zullen zijn.

Re: Zwitsers referendum over toekomst spoor

Geplaatst: ma 10 feb 2014, 12:27
door Meltrain
Bee schreef: - Verbouwing van de Lötschberg-Basistunnel
Die is pas 6,5 jaar oud. :shock: Moet die dan nu al verbouwd worden?

Re: Zwitsers referendum over toekomst spoor

Geplaatst: ma 10 feb 2014, 12:37
door Karl
Het gaat om plannen tot en met 2025, dan is die 11+6,5=17,5 jaar oud. Dan moet er vast wel iets verbouwd worden.

In het kaartdocument* staat: "Projektierung Bahntechnik Ausrüstung Ferden–Mitholz im Lötschberg-Basistunnel", geen idee wat dat precies inhoudt.

*pdf:, http://www.bav.admin.ch/fabi/index.html ... bNoKSn6A--

Re: Zwitsers referendum over toekomst spoor

Geplaatst: ma 10 feb 2014, 13:18
door groningen
Volgens mij gaat er gestrooid worden met geld als alles doorgaat.

http://de.wikipedia.org/wiki/Schweizer_ ... .28FABI.29

Re: Zwitsers referendum over toekomst spoor

Geplaatst: ma 10 feb 2014, 14:10
door Karl
Klopt het dat het om 18 miljard euro gaat (21 miljard CHF)? Volgens mij bedraagt de Nederlandse MIRT ook 20 miljard per decennium, maar daar kan ik helaas zo 1, 2, 3 geen bron van vinden. Het is ook lastig omdat aan de MIRT per project andere partijen bijdrages dienen te leveren.

Re: Zwitsers referendum over toekomst spoor

Geplaatst: ma 10 feb 2014, 15:34
door Anne
Meltrain schreef:
Bee schreef: - Verbouwing van de Lötschberg-Basistunnel
Die is pas 6,5 jaar oud. :shock: Moet die dan nu al verbouwd worden?
Karl schreef:Het gaat om plannen tot en met 2025, dan is die 11+6,5=17,5 jaar oud. Dan moet er vast wel iets verbouwd worden.

In het kaartdocument* staat: "Projektierung Bahntechnik Ausrüstung Ferden–Mitholz im Lötschberg-Basistunnel", geen idee wat dat precies inhoudt.

*pdf:, http://www.bav.admin.ch/fabi/index.html ... bNoKSn6A--
Als ik dit kaartje bekijk en bijbehorende artikel lees kom ik er op dat de westbuis tussen Mitholz en Ferden nog niet van sporen is voorzien omdat die tunnelbuis nog gedeeltelijk moet worden aangelegd bij Mitholz.

Dit is ook zo aangegeven op sporenplan > kaart Zwitserland.

Werk zal dus bestaan uit het volledig dubbelsporig maken van de tunnel.