Arriva trekt zich terug van Malta

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25090
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Arriva trekt zich terug van Malta

Berichtdoor Daniel » Ma 03 Feb 2014, 19:35

Arriva trekt zich terug van Malta
Geplaatst op: maandag 3 februari 2014 19:25
Laatst bijgewerkt: maandag 3 februari 2014 19:35


Met ingang van 1 januari 2014 heeft het staatsbedrijf Transport Malta het openbaar vervoer op Malta overgenomen, waarmee een einde komt aan het desastreuze avontuur van Arriva op Malta. Arriva zorgde voor woedende forenzen door inefficiëntie en een onbevredigend lijnennet, terwijl de financiële situatie geen verbetering toeliet.

Met verliezen tussen de 30 en 35 miljoen euro in de twee jaar dat Arriva het vervoer op Malta verzorgde had de regering geen andere keuze dan het OV-systeem over te nemen inclusief bussen en een schuld van 50 miljoen euro. Het enige alternatief was een faillissement.

(vertaald citaat uit originele bron)
Lees verder | Dossier Arriva | Meer nieuws over Arriva
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Berichtdoor Vinny » Ma 03 Feb 2014, 21:36

en een schuld van 50 miljoen euro.
Opmerkelijk. Klinkt een beetje als cowboytje in het wilde westen. Ken Arriva als bedrijf toch anders. Wellicht hebben ze twee jaar geleden een failliete boel overgeerfd, een drastische sanering willen doorvoeren en daar weinig vrienden mee gemaakt. Doet me een beetje denken aan Veolia in Limburg.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Berichtdoor Michael 1988 » Ma 03 Feb 2014, 21:39

Had Arriva niet gewoon het bestaande lijnennet kunnen handhaven?
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Berichtdoor Vinny » Ma 03 Feb 2014, 21:55

Niet als je daarmee in no time naar een faillissement afglijdt. :wink:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Berichtdoor deadlock » Ma 03 Feb 2014, 21:57

Vinny schreef:Niet als je daarmee in no time naar een faillissement afglijdt. :wink:

Wel als dat geld door de overheid wordt bijgepast.

Maar leuk zeg, marktwerking (y)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25090
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Berichtdoor Daniel » Ma 03 Feb 2014, 22:00

Dat het goedkoop moest op Malta blijkt al wel een beetje uit dat ze daar een hele vloot Chinees materieel hadden rijden.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11927
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Berichtdoor Geert » Ma 03 Feb 2014, 22:17

Wat ik begreep was dat Arriva op Malta überhaupt moderne bussen heeft geïntroduceerd. Wel opvallend, 2,5 jaar geleden was ik op Malta toen Arriva net een maand bezig was en hoewel er aardig wat aanloopproblemen waren wees nog niets hierop. Toch iets te goedkoop ingeschreven?

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Berichtdoor deadlock » Ma 03 Feb 2014, 22:36

Bij zulke schulden niet een beetje te goedkoop, dit is gewoon concurrentievervalsing.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Berichtdoor Michael 1988 » Ma 03 Feb 2014, 23:06

Vinny schreef:Niet als je daarmee in no time naar een faillissement afglijdt. :wink:


Maar het faillisement is er nu alsnog. Alleen zijn er dus wel ontevreden reizigers en veel inefficiëntie.

Daniel schreef:Dat het goedkoop moest op Malta blijkt al wel een beetje uit dat ze daar een hele vloot Chinees materieel hadden rijden.


Chinees betekend niet altijd goedkoop.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9537
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Berichtdoor Wubbo » Ma 03 Feb 2014, 23:20

Michael 1988 schreef:Had Arriva niet gewoon het bestaande lijnennet kunnen handhaven?
Het bestaande lijnennet van Malta kenmerkte zich door bussen die reden als de chauffeur zin had, dienstregelingen die niet te vinden waren en totaal onduidelijke lijnvoering en dienstregelingen. Volgens mij heeft Justin daar nog wel wat verhalen over.

deadlock schreef:Wel als dat geld door de overheid wordt bijgepast.
Is dat hier gebeurd en zo ja, waarom heeft de overheid een dergelijk contract afgesloten?

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Berichtdoor deadlock » Ma 03 Feb 2014, 23:41

De overheid neemt het contract over inclusief de schuld, staat in de OP. Mis ik iets waaruit blijkt dat een overheid dan niet opdraait voor het verlies?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11927
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Berichtdoor Geert » Di 04 Feb 2014, 00:17

Stellen ze de moedermaatschappij van Arriva Malta niet aansprakelijk? Ik neem aan dat die garant moest staan voor het nieuwe AM.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Berichtdoor deadlock » Di 04 Feb 2014, 00:19

Dat zou kunnen. Maar het geld moet wel eerst ergens vandaan komen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1649
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Berichtdoor Erno-BE » Di 04 Feb 2014, 07:47

Wubbo schreef:
Michael 1988 schreef:Had Arriva niet gewoon het bestaande lijnennet kunnen handhaven?
Het bestaande lijnennet van Malta kenmerkte zich door bussen die reden als de chauffeur zin had, dienstregelingen die niet te vinden waren en totaal onduidelijke lijnvoering en dienstregelingen. Volgens mij heeft Justin daar nog wel wat verhalen over.

deadlock schreef:Wel als dat geld door de overheid wordt bijgepast.
Is dat hier gebeurd en zo ja, waarom heeft de overheid een dergelijk contract afgesloten?

Geen wonder dat het niet wil lukken, de reiziger wil allereerst duidelijkheid en daarnaast binnen een redelijke tijd op eindbestemming zijn. Het meest logische van een busnet is kleinere dorjes met de grote stad verbinden. Ik weet niet ofdat op Malta gebeurt.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25090
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Berichtdoor Daniel » Di 04 Feb 2014, 07:57

Ik heb thuis nog een boek over het vervoer op Malta pré-Arriva waarin als ik me niet vergis ook het een en ander over het lijnennet staat. Dat was toen ik daar jaren geleden was de handigste manier om een reis te plannen, al kon je de vertrektijden daar ook niet in zien.

Voor de komst van Arriva waren de bussen op Malta trouwens eigendom van de chauffeur zelf die er dan de routes mee reed. Alleen qua kaartjes was er nog enigzins een overkoepelend systeem. En tja... waar elders maakte je nou mee dat de bus onderweg even langs de plaatselijke garage rijdt omdat er wat stuk is, waarbij de chauffeur de gereedschapskoffer erbij pakt en even wat aan de motor gaat sleutelen. ´t was een beetje apart daar vroeger :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9537
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Berichtdoor Wubbo » Di 04 Feb 2014, 18:20

Erno-BE schreef:Geen wonder dat het niet wil lukken, de reiziger wil allereerst duidelijkheid en daarnaast binnen een redelijke tijd op eindbestemming zijn. Het meest logische van een busnet is kleinere dorjes met de grote stad verbinden. Ik weet niet ofdat op Malta gebeurt.
Dat is juist wat Arriva geprobeerd heeft: vaste lijnen en duidelijke frequenties en reisinformatie. Kennelijk is dat niet wat werkt op Malta.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Berichtdoor Vinny » Di 04 Feb 2014, 18:54

Nou ja, dat lijkt me niet haalbaar om in twee jaar te verwezenlijken. Ik vermoed ook niet dat het opgerichte staatsbedrijf het beter gaat doen, waarschijnlijk maken die - tenzij zij ook een drastische sanering doorvoeren - ook gewoon 30-35 miljoen euro per jaar verlies Op basis van het nieuwsartikel alleen kun je dat niet vaststellen. Wel dat er weer een paar amateurs aan het werk zijn gezet voor wie het woord business-case een vies woord is. Dat is nou precies één van de redenen dat ik wel voor marktwerking ben: als je dit soort dummy's hun gang laat gaan met flubbermanagement dan is het enkele reis uitgang voor zo'n bedrijf (zoals nu op Malta). Als ze hun gang kunnen gaan in een overheidsbedrijf dan kunnen ze decennialang subsidiegeld van de belastingbetaler door de plee spoelen voordat er eens iemand op het idee komt om wat te gaan veranderen...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25090
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Berichtdoor Daniel » Di 04 Feb 2014, 20:25

Zoals vanmorgen beloofd wat info over het oude net op Malta. Afkomstig uit een boek uit 1999, maar het net was toen ik in 2002 op Malta was nog redelijk hetzelfde.

Afbeelding

Afbeelding

Bron: Malta - The bus kingdom, Rakutensha Publishing (1999)

En tja, het OV op Malta was vooral een beetje chaotisch destijds. Hier een plaatje gemaakt op het centrale busstation in Valletta in 2002...
Afbeelding
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Berichtdoor Chauf21 » Di 04 Feb 2014, 20:44

Transport Malta is inmiddels op zoek naar nieuwe aanbieders van OV. Zie deze pagina voor meer informatie: http://www.transport.gov.mt/page.aspx?pid=1664

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Berichtdoor Vinny » Di 04 Feb 2014, 22:33

Echt een klusje voor Q-buzz :lol:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31469
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Berichtdoor Suus » Di 04 Feb 2014, 23:33

Dit geheel heeft nog wel meer geld gekost. In 2011 zijn meer dan chauffeurs die in het oude systeem de eigenaar van de bussen waren uitgekocht voor zo'n 52 miljoen euro en in 2013 kwam er een verbod op gelede bussen omdat ze vaak in brand vlogen (het betrof hier de beruchte Citaro G-bussen...)
Rame à l'approche

Ofyles2
Berichten: 53
Lid geworden op: Za 30 Aug 2008, 13:54

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Berichtdoor Ofyles2 » Wo 05 Feb 2014, 04:53

Bee schreef:Dit geheel heeft nog wel meer geld gekost. In 2011 zijn meer dan chauffeurs die in het oude systeem de eigenaar van de bussen waren uitgekocht voor zo'n 52 miljoen euro en in 2013 kwam er een verbod op gelede bussen omdat ze vaak in brand vlogen (het betrof hier de beruchte Citaro G-bussen...)


Die Citaro G's zijn dan ook overgekomen uit Londen, die om vage milieueisen zwakke motoren van 279 pk hebben (toentertijd konden klanten kiezen voor een motorsterktes van 299 of 354 pk).

IC140
Berichten: 174
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Berichtdoor IC140 » Wo 05 Feb 2014, 18:09

Ik heb wel een hypothese waarom Arriva Malta zo is geflopt. Ik vermoed dat ze uitgingen van de pre-Arriva bezettingscijfers en reizigersaantallen. De keer dat ik er was was bijna de helft van de bus gevuld met toeristen die alleen maar in zo'n pittoreske bus wilden reizen en die stappen natuurlijk niet in een suffe streekbus.

Dennenboom
Berichten: 399
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Arriva trekt zich terug van Malta

Berichtdoor Dennenboom » Do 06 Feb 2014, 21:23

Daarnaast speelt ook dat in de oude situatie met soms wat kleinere bussen het mogelijk was een fijnmaziger netwerk te bedienen. Daardoor sloot het systeem - ondanks de nadelen van de specifieke exploitatievorm - meer aan bij de behoefte van de bevolking.


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten