Pagina 5 van 11

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: za 14 apr 2012, 00:53
door Suus
In Rouen is een eerste foto van een nieuwe Citadis 402 opgedoken:

Afbeelding
(Bron: http://www.casimages.com/photos/elloco)

Vanaf dit jaar zal de Citadis daar de oudere TFS-2 (Tramway Français Standard de 2de generation) vervangen. Dat is niet omdat de TFS-2 te oud zijn, maar omdat ze te klein zijn. Waar de TFS-2 trams naartoe gaan is nog altijd niet duidelijk. Parijs en Grenoble zouden interesse hebben getoond, een deal met een tramnet in Roemenië (mij niet bekend welke) ging niet door.

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: za 14 apr 2012, 21:31
door Z2N
Waarschijnlijk zullen er een aantal wel naar Parijs toe gaan, daar zijn ze echt nodig met al die verlengingen daar. *O*

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: za 14 apr 2012, 21:49
door Stéphane
Over verlengingen gesproken, in Antwerpen werd vandaag de verlenging naar Wijnegem (shoppingcenter) ingehuldigd. Zie: http://www.deredactie.be/permalink/1.1273229

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: zo 15 apr 2012, 02:44
door Suus
Z2N schreef:Waarschijnlijk zullen er een aantal wel naar Parijs toe gaan, daar zijn ze echt nodig met al die verlengingen daar. *O*
Saint-Denis wil juist heel graag van ze af want ze voelen zich achtergesteld, een probleem dat al eerder opdook toen T2 alsnog de Citadis kreeg en het "oude" materieel naar T1 werd gestuurd.

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: zo 15 apr 2012, 16:41
door Z2N
Bee schreef: Saint-Denis wil juist heel graag van ze af want ze voelen zich achtergesteld, een probleem dat al eerder opdook toen T2 alsnog de Citadis kreeg en het "oude" materieel naar T1 werd gestuurd.
Ik heb het nog even opgezocht, maar ze zullen het er echt mee moeten doen: er gaan 9 trams van Rouen naar de T1. De RATP en het STIF (vervoersautoriteit) wouden in 2015 nieuwe trams gaan kopen ivm met de verlenging naar Val de Fontenay, maar die verlenging is geschrapt, en vervangen door de Grand Paris Express.

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: zo 15 apr 2012, 22:52
door Dexter
De TFS was destijds het neusje van de zalm op het gebied van lagevloertrams en de Parijse T1 was na Grenoble het tweede Franse trambedrijf dat ermee ging rijden. Dus ze moeten niet zo zeuren daar in de Banlieue, ze hebben daar vast wel belangrijkere dingen om zich druk over te maken. :wink:

Een tram uit Grenoble heeft zelfs nog proefgereden op tramlijn 2 in Rotterdam Zuid, dus voor hetzelfde geld hadden ze nu daar nu ook gereden.

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: zo 15 apr 2012, 23:16
door Suus
De TFS-2 was niet zo geschikt voor Rotterdam bleek in 1998. Kaartverkoop bij de bestuurder was onmogelijk, dus er was een conducteur voor nodig, iets wat toen net vijftien jaar verdwenen was in Rotterdam (tegelijkertijd met het verdwijnen van de laatste vierassers in 1983) en toen niet op korte termijn terug leek te keren. Daarnaast zijn de trams werkelijk topzwaar (bijna 57 ton) en op dat moment eigenlijk al verouderd, op dat moment waren er al 100%-lagevloerstrams beschikbaar.

Overigens, Parijs koopt 9 trams van Rouen, maar Rouen heeft 28 van die dingen. Waar-o-waar gaan ze de overige 19 stuks dumpen. In Grenoble hebben ze pas eind volgend jaar weer trams nodig...

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: zo 15 apr 2012, 23:21
door Dexter
Ik was in 1997 in Parijs en maakte toen een ritje met de T2 die destijds net open was en toen begreep ik niet dat ze voor die lijn nog steeds die trams hadden uitgekozen. Het was wel een wat modernere versie, dat wel.

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: ma 16 apr 2012, 20:22
door Fles
Bee schreef:Overigens, Parijs koopt 9 trams van Rouen, maar Rouen heeft 28 van die dingen. Waar-o-waar gaan ze de overige 18 stuks dumpen.
Kijk hem kunnen tellen :N :P

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: ma 16 apr 2012, 20:33
door Suus
Fles schreef:
Bee schreef:Overigens, Parijs koopt 9 trams van Rouen, maar Rouen heeft 28 van die dingen. Waar-o-waar gaan ze de overige 18 stuks dumpen.
Kijk hem kunnen tellen :N :P
Kijk mij een typefout maken :Y

Kijk mij hem eens corrigeren :Y

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: ma 16 apr 2012, 20:53
door Dexter
Jullie moeten een komisch duo gaan vormen. Ik kom niet meer bij! _O-

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: di 17 apr 2012, 22:31
door Suus
De proefritten van lijn 2 in Orléans zijn alweer een tijdje bezig *O*

Afbeelding

Een van de oudste tramnetten in Frankrijk krijgt deze zomer eindelijk zijn eerste uitbreiding en hoort voortaan niet meer bij de steden met slechts één lijn maar bij die met een echt netwerk *O*

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: wo 18 apr 2012, 21:00
door Fles
een vorkje noem je een "echt netwerk"? :')

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: wo 18 apr 2012, 22:01
door Suus
Lijn 1 rijdt van noord naar zuid, lijn 2 rijdt van oost naar west met midden in het centrum een kruising. Daarvoor hoefde de bovenleidingsconstructie niet aangepast te worden, want lijn twee gaat met APS rijden in het stadscentrum.

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: do 19 apr 2012, 19:49
door Stéphane
Dat lijkt een beetje op de Groningse plannen zou ik zeggen.
Hoe staat het daar trouwens mee?

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: do 19 apr 2012, 19:59
door The best
Volgens mij zijn ze nu bezig met de aanbesteding. Las laatst ergens het bericht dat er zelfs meer geld voor de tram beschikbaar kwam.

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: zo 22 apr 2012, 01:03
door Karrs
The best schreef:Volgens mij zijn ze nu bezig met de aanbesteding. Las laatst ergens het bericht dat er zelfs meer geld voor de tram beschikbaar kwam.
Niet helemaal; het maximale bedrag dat door de opdrachtgever wordt uitgegeven, oftewel wat het project kost, is met 10 miljoen Euro verlaagd van 307 naar 297 miljoen Euro.

Het tramplan kabbelt hier in Groningen gemoedelijk voort. Er is voldoende politieke steun; alleen de VVD is tegen en een lokaal prutspartijtje (die wel 5 zetels heeft, dat wel). Tegenstand van betekenis is er niet, maar het project leeft ook (nog) niet. Op de groots aangekondigde protestactie afgelopen woensdag, waar iedereen op de forums en de nieuwssites het over eens was dat dat een groots gebeuren ging worden met een duidelijk signaal naar de gemeente toe, trok... 30 demonstraten. :')

Het enige dat hier nog roet in het eten kan gooien, is de voorjaarsbegroting en eventuele nieuwe bezuinigingen. Feitelijk ligt het hele bedrag al min of meer klaar om uitgegeven te worden. Het is nu aan de twee consortia om een aanbieding te doen die binnen die 297 miljoen Euro ligt.

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: ma 23 apr 2012, 22:08
door Jef400
Kom er nu pas achter dat het net van Blackpool gemoderniseerd is. Nieuwe Flexity 2 trams. Althans zo staat het op Wikipedia Engeland

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: do 26 apr 2012, 20:49
door Meltrain
De wijzigingen in het Antwerpse tramnet per september zijn definitief.
Het Tramschema staat al online, waardoor ook de namen van de nieuwe haltes bekend zijn.

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: do 26 apr 2012, 22:06
door R-Flow
De route van lijn 15 is bijna niet te volgen op die kaart, zelfde geldt in mindere mate voor lijn 11.

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: do 26 apr 2012, 22:31
door Suus
Persoonlijk had ik de eindpunten van lijn 4 en 9 omgedraaid. Lijn 4 is een ontsluitende lijn terwijl lijn 9 meer het karakter van een verbindende lijn heeft en ook bij andere eindpunten zie je dat de lijn die de premetro ingaat verder rijdt dan de lijnen die via het (langzame) stadsnet rijden.

Ook slordig of slecht uitgedacht dat de tram naar Bouchout geen halte krijgt bij station Mortsel-Liersesteenweg terwijl de tram dit station met een viaduct kruist :|

Het nieuwe eindpunt in Wijnegem zou dan wel tijdelijk moeten zijn (vanwege de voorziene verlenging naar Schilde) maar het is ontzettend krap uitgevoerd en is eigenlijk niet geschikt om als halte te functioneren. Afgelopen zondag probeerde men er twee Hermelijnen en twee koppelstellen PCC's op te proppen, wat niet goed past.

Afbeelding

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: do 26 apr 2012, 22:43
door Fles
Bee schreef:Ook slordig of slecht uitgedacht dat de tram naar Bouchout geen halte krijgt bij station Mortsel-Liersesteenweg terwijl de tram dit station met een viaduct kruist :|
Mortsel-Liersesteenweg is een noodstation wat alleen bij uitzondering gebruikt wordt. Als de normale route langs Oude God niet te berijden is. Dus doorgaans heb je daar geen fuck te zoeken, ook niet met de tram *O*

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: do 26 apr 2012, 22:44
door Suus
Mortsel-Liersesteenweg wordt op alle werkdagen bediend. Je bent waarschijnlijk in de war met Mortsel-Deurnsesteenweg dat alleen in het weekend wordt bediend :)

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: do 26 apr 2012, 22:45
door Fles
_O- Hebben ze dat recentelijk omgedraaid dan? :D

Deurne (niet "Deurnse") steenweg ligt ook aan die lijn waar Oude God ook aan ligt. Vlak daarvoor takt de lijn naar Mortsel (zonder meer) en Boechout af

Re: Het grote tramtopic #2

Geplaatst: do 26 apr 2012, 22:46
door Suus
Dienstregeling van 2008 volgens Wikipedia.