Pagina 2 van 5

Re: Wij worden machinist!

Geplaatst: di 08 nov 2011, 23:50
door Caspar
Ah zo'n stuur heb ik ook wel eens aangeraakt, zal ook maar niet meedoen :lol:

Maar leuke foto's! Wat een hoop schermpjes in die cabine zeg. Heb je enig idee waar die allemaal voor dienen?

Re: Wij worden machinist!

Geplaatst: di 08 nov 2011, 23:52
door Dexter
Ardan schreef:Dexter mag niet meedoen, de vraag van vandaag is: waar is het 'stuur' voor? :)
En als je op een perron staat valt het niet zo op, maar sta je op dezelfde hoogte, dan is zo'n loc toch nog behoorlijk hoog!
My lips are sealed. :X Ja, dat valt je tegen he, zo'n loc is nog aardig groot!

Re: Wij worden machinist!

Geplaatst: di 08 nov 2011, 23:52
door Ardan
De BR189 heeft vier schermpjes. Precies weet ik het niet meer, maar ze waren in ieder geval voor de metertjes, de cabineseinen, foutmeldingen, en nog iets... Een ATB-installatie hangt er trouwens los bij, beetje slecht :P

Re: Wij worden machinist!

Geplaatst: wo 09 nov 2011, 00:00
door Dexter
Die schermen in de cabine zijn voor de ECTS, ATB, ERTMS, snelheidsmeters, hoofdreservoirdruk, treinleiding en eigenlijk alle andere boordfuncties worden erop weergegeven. Bij moderne locs wordt vrijwel alles weergegeven op displays en niet meer d.m.v. manometers en meldlampen. Bij de TRAXX ziet het er hetzelfde uit.

Re: Wij worden machinist!

Geplaatst: wo 09 nov 2011, 00:09
door Suus
Zo'n moderne locomotief lijkt wel een werkplek van een nerd. Overal knipperende schermpjes vol informatie en dan ook nog een raam naar buiten. Kunnen ze geen heads-up display installeren :mrgreen:

Re: Wij worden machinist!

Geplaatst: wo 09 nov 2011, 09:35
door deadlock
Het stuur is de regelaar voor het vermogen. Ik weer alleen niet of je dat rijweerstanden moet noemen want ik geloof dat er een chopperinstallatie inzit.

Re: Wij worden machinist!

Geplaatst: wo 09 nov 2011, 11:55
door Klaasje
Dexter schreef:Die schermen in de cabine zijn voor de ECTS, ERTMS....
Jij werkt zeker bij NS :lol: Aan de treinkant zijn ETCS (de C en de T omdraaien dus) en ERTMS hetzelfde op één klein detail na: GSM-R is onderdeel van ERTMS maar niet automatisch van ETCS.

Re: Wij worden machinist!

Geplaatst: wo 09 nov 2011, 13:19
door deadlock
Klaasje schreef:
Dexter schreef:Die schermen in de cabine zijn voor de ECTS, ERTMS....
Jij werkt zeker bij NS :lol: Aan de treinkant zijn ETCS (de C en de T omdraaien dus) en ERTMS hetzelfde op één klein detail na: GSM-R is onderdeel van ERTMS maar niet automatisch van ETCS.
Als je iets te verbeteren heb maak dan zelf geen fouten. GSM-R is nóóit onderdeel van ETCS maar ETCS & GSM-R zijn saampjes ERTMS.

Re: Wij worden machinist!

Geplaatst: wo 09 nov 2011, 16:00
door Klaasje
Formeel heb je gelijk maar ETCS level 2 en 3 doen het niet zonder GSM-R dus eigenlijk kan je het wel als een onderdeel van ETCS zien.

Re: Wij worden machinist!

Geplaatst: do 10 nov 2011, 09:31
door deadlock
Dus een radiosignaal is onderdeel van een mobiele telefoon?

Door dit soort fouten is er al heel wat geld verspild. Het lijkt allemaal wel vrij eenvoudig maar het is heel belangrijk om de aparte componenten als zodanig te benoemen.

Re: Wij worden machinist!

Geplaatst: do 10 nov 2011, 09:35
door webguy
Maar ETCS heeft het toch vooral over "radio communicatie"? Dat wordt in het geval van ERTMS ingevuld door GSM-R, maar in Japan zou je theoretisch ETCS kunnen gebruiken met een niet-GSM radio netwerk? Of is ETCS geintegreegerd met GSM-R op zo'n manier dat het dieper dan "data overdracht" is? (hoger dan wat in de IT OSI laag 3 is?)

Re: Wij worden machinist!

Geplaatst: do 10 nov 2011, 15:17
door Klaasje
deadlock schreef:Dus een radiosignaal is onderdeel van een mobiele telefoon?

Door dit soort fouten is er al heel wat geld verspild. Het lijkt allemaal wel vrij eenvoudig maar het is heel belangrijk om de aparte componenten als zodanig te benoemen.
Daar ga je zelf de fout in... De movement authority gaat via GSM-R naar de trein.

Re: Wij worden machinist!

Geplaatst: do 10 nov 2011, 15:31
door deadlock
webguy schreef:Maar ETCS heeft het toch vooral over "radio communicatie"? Dat wordt in het geval van ERTMS ingevuld door GSM-R, maar in Japan zou je theoretisch ETCS kunnen gebruiken met een niet-GSM radio netwerk? Of is ETCS geintegreegerd met GSM-R op zo'n manier dat het dieper dan "data overdracht" is? (hoger dan wat in de IT OSI laag 3 is?)
Precies zoals je het zei. ETCS werkt in principe ook met wifi.

Re: Wij worden machinist!

Geplaatst: do 10 nov 2011, 15:31
door deadlock
Klaasje schreef:
deadlock schreef:Dus een radiosignaal is onderdeel van een mobiele telefoon?

Door dit soort fouten is er al heel wat geld verspild. Het lijkt allemaal wel vrij eenvoudig maar het is heel belangrijk om de aparte componenten als zodanig te benoemen.
Daar ga je zelf de fout in... De movement authority gaat via GSM-R naar de trein.
Het gebruikte protocol is onbelangrijk. Je kan in principe ook CDMA gebruiken.

Re: Wij worden machinist!

Geplaatst: do 10 nov 2011, 23:18
door Klaasje
Er wordt onder ETCS Level 2 en Level 3 gewoon altijd gebruik gemaakt van GSM-Rail of het technisch anders kan of niet. Zo is het gewoon afgesproken.

Re: Wij worden machinist!

Geplaatst: vr 11 nov 2011, 12:42
door deadlock
Klaasje schreef:Er wordt onder ETCS Level 2 en Level 3 gewoon altijd gebruik gemaakt van GSM-Rail of het technisch anders kan of niet. Zo is het gewoon afgesproken.
Ja maar dat maakt het nog geen onderdeel van. Een weg is ook geen onderdeel van een auto maar het is gewoon afgesproken dat auto's zich over wegen voortbewegen.

Re: Wij worden machinist!

Geplaatst: di 10 jan 2012, 22:01
door TheKnitter
Leuk om dit allemaal te lezen!
Ik denk dat ik mij ook aanmeld voor deze opleiding. Zit er al langer mee in de maag, en nu moet het er toch maar eens van worden *O*
Vrijdag de 20e maar even langs de open dag.

Ik had ook iets gehoord dat je testen moet ondergaan (medisch/psychisch)? Wat zijn daarbij zo ongeveer de eisen?

Re: Wij worden machinist!

Geplaatst: za 14 jan 2012, 14:50
door htm_tram
TheKnitter schreef:Leuk om dit allemaal te lezen!
Ik denk dat ik mij ook aanmeld voor deze opleiding. Zit er al langer mee in de maag, en nu moet het er toch maar eens van worden *O*
Vrijdag de 20e maar even langs de open dag.

Ik had ook iets gehoord dat je testen moet ondergaan (medisch/psychisch)? Wat zijn daarbij zo ongeveer de eisen?
Kom ik je de 20 iedegeval tegen ;) Ga ook naar de opendag, maar wel voor een andere opleiding ;)

Re: Wij worden machinist!

Geplaatst: za 14 jan 2012, 19:11
door Ardan
Je doet eerst een psychologische keuring, de dag erop de medische als je voor de psych geslaagd bent.
De eisen staan volgens mij in de openingspost. Voor specifieke dingen over de testen kun je me PB'en ;)

Re: Wij worden machinist!

Geplaatst: za 14 jan 2012, 20:26
door Daan
Ik ga de 21ste maar eens even kijken daar :-)

Re: Wij worden machinist!

Geplaatst: wo 18 jan 2012, 23:19
door stefanos
Zijn volgens mij veel oudere leerlingen op deze opleiding? Iig de klassenvertegewoordiger van A leek net een leeraar :shock:

Re: Wij worden machinist!

Geplaatst: do 19 jan 2012, 03:45
door Ardan
Klas A is de wat oudere klas, in de B-klas zitten gemiddeld jongere leerlingen.

Re: Wij worden machinist!

Geplaatst: do 19 jan 2012, 04:46
door STF
En jij zit in klas C, Ardan? :mrgreen:

(C = peuters en bejaarden)

Re: Wij worden machinist!

Geplaatst: do 19 jan 2012, 10:59
door stefanos
Ardan schreef:Klas A is de wat oudere klas, in de B-klas zitten gemiddeld jongere leerlingen.
Owh, daar zit logica in

Re: Wij worden machinist!

Geplaatst: ma 09 apr 2012, 20:55
door Wubbo
*schop*

Mijn nichtje gaat veel om met mensen met autisme, en een aantal daarvan is nogal gek op treinen. Een ervan wil heel graag machinist worden, en vraagt zich af of dat mogelijk is. Weet iemand dat?