Het grote tramtopic #3
Re: Het grote tramtopic #3
Rotterdam heeft ze dus gewoon gejat Alleen duren de drie tonen in Berlijn even lang, en in Rotterdam is de laatste toon iets korter.
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 3955
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Het grote tramtopic #3
RET had het vroeger ook, en de deuren gingen bij de laatste toon al dicht. Later is het toontje verkort (zowel eerste als laatste toon volgens mij) waardoor de deuren na het toontje dichtgaan nu.
Re: Het grote tramtopic #3
Vind het wat dat betreft in de Combino's goed bedacht en aangepakt. Deuren gaan stil dicht, pas als mensen de boel blijven blokkeren gaan ze jengelen. Merk ook dat het signaal op zo'n moment véél meer impact heeft bij mensen omdat de deuren doorgaans gewoon stil sluiten. Als ze dan opeens keihard gaan piepen krijg je een soort van shockeffect. Bij deuren die altijd piepen zien mensen het sneller als normaal en wordt er minder naar geluisterd.
Altijd leuk om gedrag te observeren. :D
Altijd leuk om gedrag te observeren. :D
Re: Het grote tramtopic #3
Opmerkelijk resultaat van een volksraadpleging in Basel: De zestig nieuwe Flexity-trams van de BVB die in 2013 en 2014 geleverd zullen worden krijgen houten stoelen in plaats van gestoffeerde stoelen. Voor deze raadpleging is begin 2012 een Combino tijdelijk voorzien geweest van houten stoelen waarna de reizigers mochten aangeven of men liever de voorkeur gaf aan hout of aan stof. Zestig procent van de geraadpleegde reizigers gaf aan de voorkeur te geven aan hout en slechts 30% was tegen. De belangrijkste argumenten van de houtaanhangers waren vandalismebestendig en reinheid van het interieur.
In de wat noorderlijker gelegen Duitse stad Karlsruhe had de directeur van het trambedrijf recentelijk juist een andere mening over de houten stoelen die nog aanwezig zijn in een aantal van de oudste trams die nog rijden: kontbedriegers. Hij kon niet wachten totdat alle houten stoelen in 2014 van zijn net verdwenen zijn
In de wat noorderlijker gelegen Duitse stad Karlsruhe had de directeur van het trambedrijf recentelijk juist een andere mening over de houten stoelen die nog aanwezig zijn in een aantal van de oudste trams die nog rijden: kontbedriegers. Hij kon niet wachten totdat alle houten stoelen in 2014 van zijn net verdwenen zijn
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic #3
Wat hebben ze de pantograaf trouwens lelijk geplaatst bij die nieuwe Flexity trams. Bij oudere trams kan het nog wel, maar bij moderne trams vind ik het echt geen porum:
http://www.bvb.ch/images/trambilder-11- ... ground.jpg
PS Denk dat ik een plaatje heb gevonden van de Combino met houten stoelen:
http://www.lignum.ch/de/news/lignum_jou ... ws%5D=1014
Ziet er niet verkeerd uit moet ik zeggen.
PPS Hier nog een artist impression van de twee stoelvarianten:
http://www.tramoldtimer-basel.ch/flexit ... 8b3522584e
http://www.bvb.ch/images/trambilder-11- ... ground.jpg
PS Denk dat ik een plaatje heb gevonden van de Combino met houten stoelen:
http://www.lignum.ch/de/news/lignum_jou ... ws%5D=1014
Ziet er niet verkeerd uit moet ik zeggen.
PPS Hier nog een artist impression van de twee stoelvarianten:
http://www.tramoldtimer-basel.ch/flexit ... 8b3522584e
Re: Het grote tramtopic #3
Ik vind stroomafnemers bij trams er sowieso altijd achterlijk uit zien. Waarom moet die rijdraad 4 meter hoger hangen dan de bovenkant van de tram? :?
Re: Het grote tramtopic #3
Zodat wat hogere voertuigen zoals dubbeldeksbussen er ook nog zonder gedoe onderdoor kunnen :)
De ergernis van sommigen over de stroomdraden is de reden dat er in Frankrijk steeds meer tramnetten komen waarvan een gedeelte van het traject met een derde rail (APS) of een supercondensator wordt afgelegd. In Augsburg is een takje van het tramnet waar normaal gesproken alleen trams rijden tijdens evenementen nu tijdelijk een proeftraject voor inductievoeding.
De ergernis van sommigen over de stroomdraden is de reden dat er in Frankrijk steeds meer tramnetten komen waarvan een gedeelte van het traject met een derde rail (APS) of een supercondensator wordt afgelegd. In Augsburg is een takje van het tramnet waar normaal gesproken alleen trams rijden tijdens evenementen nu tijdelijk een proeftraject voor inductievoeding.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic #3
Pantograaf in het midden vind ik er verder niet raar uit zien. Op de voorkant krijg je de optische illusie dat de balans weg is, vooral bij zo'n lagevloertram. Verder moet te bedenken zijn waarom het wenselijk is dat bovenleidingen met 600 volt erop zo hoog mogelijk hangen... Andere weggebruikers, veiligheid en dat soort onzin.Fles schreef:Ik vind stroomafnemers bij trams er sowieso altijd achterlijk uit zien. Waarom moet die rijdraad 4 meter hoger hangen dan de bovenkant van de tram? :?
Re: Het grote tramtopic #3
Nou inderdaad, ophouden met die flauwekulR-Flow schreef:veiligheid en dat soort onzin.
Maar echt: zoiets he. Dat ziet er toch niet uit man. Dat is een huge-ass monster panto met oh ja, ook nog een bakje voor mensen eraan. :o
Re: Het grote tramtopic #3
Dan neem je ook wel een voorbeeld zeg haha, die hele tram ziet er sowieso niet uit... :D Bij de Combino of Rotterdamse Citadis vind ik het er allemaal prima in balans uitzien. Je hebt van die locaties zoals het Hoofddorpplein waar de bovenleidingen extreem hoog hangen, alleen dan oogt het een beetje typisch.
Ik las laatst een stuk waar ze bezig zijn met een nieuwe inductietechniek die ook geschikt wordt gemaakt voor trams. Bij huidige systemen ligt de stroom toevoer gewoon open en bloot op straat en worden de panelen aan/uit geschakeld op het moment dat de tram er overheen rijdt (voor zover ik begrijp). Bij de nieuwe techniek ligt de stroomtoevoer onder de straatbedekking, volledig uit het zicht. Ze willen dit ook gaan gebruiken voor elektrische auto's i.p.v. de huidige oplaadpalen waarbij je een auto fysiek moet inpluggen.Bee schreef:De ergernis van sommigen over de stroomdraden is de reden dat er in Frankrijk steeds meer tramnetten komen waarvan een gedeelte van het traject met een derde rail (APS) of een supercondensator wordt afgelegd. In Augsburg is een takje van het tramnet waar normaal gesproken alleen trams rijden tijdens evenementen nu tijdelijk een proeftraject voor inductievoeding.
Re: Het grote tramtopic #3
De Tatra T3/T4 is de meest gebouwde tram ooit en misschien ook wel een van de meest flexibele ooit :Y
Dit is toch een stoer gezicht, zo met die stroomafnemers erop Zeker vergeleken met wat tegenwoordig het alleenheerschap heeft, namelijk de Flexity Classic:
Beelden afkomstig van deze site
Dit is toch een stoer gezicht, zo met die stroomafnemers erop Zeker vergeleken met wat tegenwoordig het alleenheerschap heeft, namelijk de Flexity Classic:
Beelden afkomstig van deze site
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic #3
Tja, ik vind die afnemer voorop echt niet mooi bij moderne trams. Door m'n opleiding en grafisch werk dat ik doe ben ik er wat gevoeliger voor, I guess. Zo plaats ik nooit tekst precies in het midden van het beeld, omdat je dan de illusie krijgt dat de letters omlaag willen vallen. Zodoende zet ik alles paar pixels boven het middenpunt waardoor het wel goed oogt. Door een pantograaf voorop de tram te zetten wordt het voorste compartiment "top heavy" waarbij de voorkant de impressie krijgt naar voren te willen duiken en de rest van de tram omhoog. Heeft vooral te maken met dat die lagevloertrams veelal uit kleine delen zijn opgebouwd. Al heeft het bovenstaande voorbeeld daar minder last van, maar echt in balans oogt het nog steeds niet.
Ja, ja!
Het is een beetje een ding hè in het oosten van Europa om die pantografen voorop plaatsen? In het westen en zuiden staan ze nagenoeg altijd in het midden bij nieuwe trams.
Ja, ja!
Het is een beetje een ding hè in het oosten van Europa om die pantografen voorop plaatsen? In het westen en zuiden staan ze nagenoeg altijd in het midden bij nieuwe trams.
Laatst gewijzigd door R-Flow op za 01 dec 2012, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Het grote tramtopic #3
Niet raar die houten stoelen - met zo'n stofje zou ik ook voor hout kiezen. Gewoon kwestie van smaak denk ik.
Re: Het grote tramtopic #3
Het ziet er wel luxe uit, vraag me alleen af of je geen houten kont hebt na 20 minuten in zo'n tram te hebben gezeten.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Het grote tramtopic #3
Zal toch wel meevallen? Voor houten stoelen zien ze er niet oncomfortabel uit.
Re: Het grote tramtopic #3
Over panto's: ik vind die in Antwerpen altijd zo belachelijk groot, vooral bij de PCC's valt het me op.. hangt de bovenleiding daar nou zo vreselijk hoog, is de tram nou zo laag of is het optisch bedrog?
Ik doe ook maar wat
Re: Het grote tramtopic #3
Niet echt veel hoger of lager dan elders, alleen door het gebruik van slanke tweebeenspantograven lijkt het vanaf een afstand alsof ze heel erg ver omhoog staan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic #3
Kwam tijdens googelen een foto uit Hasselt tegen waar al een deel spoor ligt voor de mogelijk toekomstige tramverbinding met Maastricht (?). Lijkt er op alsof het normaalspoor is, en dat voor een tramlijn die door De Lijn geëxploiteerd gaat worden. Snap er nu helemaal niks meer van dat ze die streeklijnen rondom Brussel in meterspoor willen uitvoeren. :?
Foto: http://lh6.ggpht.com/_RKpKU5FtKAg/TStNr ... G_2181.jpg
Geen idee waar ie verder vandaan kwam.
Foto: http://lh6.ggpht.com/_RKpKU5FtKAg/TStNr ... G_2181.jpg
Geen idee waar ie verder vandaan kwam.
Die pantografen zien er altijd nogal disproportioneel groot uit voor zo'n kleine PCC wagen.Ardan schreef:Over panto's: ik vind die in Antwerpen altijd zo belachelijk groot, vooral bij de PCC's valt het me op.. hangt de bovenleiding daar nou zo vreselijk hoog, is de tram nou zo laag of is het optisch bedrog?
Re: Het grote tramtopic #3
Men heeft vlak voor de inspraakprocedure besloten de tramlijnen rondom Brussel toch met normaalspoor aan te leggen.
De trambaan in Hasselt ligt er al weer een jaar of vier, ruim voordat de bouw van dat afzichtelijke gerechtsgebouw naast het spoor begon.
De trambaan in Hasselt ligt er al weer een jaar of vier, ruim voordat de bouw van dat afzichtelijke gerechtsgebouw naast het spoor begon.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic #3
Bij die tram van Basel vind ik het alleen vreemd dat die pantograaf 'verkeerd om' staat.
Het kan aan mij liggen, maar ik vind dat bij eenrichtingtrams met éénbeenpantografen de knik aan de voorkant hoort te zitten.
(Of heeft Basel tweerichtingtrams?)
Het kan aan mij liggen, maar ik vind dat bij eenrichtingtrams met éénbeenpantografen de knik aan de voorkant hoort te zitten.
(Of heeft Basel tweerichtingtrams?)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 3955
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Het grote tramtopic #3
Ik weet niet waarom ze dat doen maar bijv in Düsseldorf hebben alle trams hun pantograaf omgekeerd, ook de Combino's.
Re: Het grote tramtopic #3
Mijn vriend is helemaal weg van trams. Nu had ik bedacht om hem voor de kerst mee te nemen naar de Snerttram Zijn jullie daar al eens geweest? Wat kan ik ervan verwachten? Daarnaast wil ik een mooie poster laten drukken van een foto van hem bij een mooie tram. Nou wil ik die poster hier drukken ,maar de foto is te groot. Weet iemand van jullie misschien hoe ik deze foto verkleind aan kan aanleveren? Hopelijk wat computernerds hier die me kunnen helpen ;) Alvast bedankt.
Oh ja Fijne Sinterklaas allemaal!
Oh ja Fijne Sinterklaas allemaal!
Re: Het grote tramtopic #3
Je kan deze pixelresizer gebruiken. Als je die installeert heb je niet al te veel extra software of ingewikkelde invoegtoepassingen. Wanneer je met de rechter muisknop op een foto klikt verschijnt er in het lijstje "resize pictures" en dan heb je keuze uit vier formaten waarnaar je kan resizen.
R-flow onze tram- en forumantropoloog :DR-Flow schreef:Altijd leuk om gedrag te observeren. :D
Laatst gewijzigd door Stéphane op do 06 dec 2012, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Het grote tramtopic #3
De kans dat er een tram terugkeert in Kiel wordt steeds groter. Om het begrotingsprobleem aan te pakken heeft de deelstaat Schleswig-Holstein besloten in plaats van 15% nu 25% van de kosten van het tramproject in de deelstaathoofdstad te financieren. De uiteindelijke plannen lijken op een regiotram zoals deze nu ook in Karlsruhe en Kassel dienst doen.
In Kiel reed tot 1985 een tram, met de vrij unieke spoorbreedte van 1100 millimeter. Ondanks dat de stad Braunschweig had aangeboden nieuwe trams te medefinancieren heeft men besloten de tram op te heffen, een beslissing waar men echter al in 1987 spijt van had. Braunschweig deed het aanbod overigens omdat LHB in hun stad gevestigd was (goed voor de werkgelegenheid), maar ook omdat Braunschweig ook een tramnet heeft met een spoorbreedte van 1100 millimeter. Men hoopte de kosten voor nieuwe trams te verlagen door ook andere steden in hun project te betrekken. Ook in Braunschweig zijn er nu plannen voor een RegioStadtbahn, net zoals er al langere tijd plannen zijn voor het omsporen naar normaalspoor.
In Kiel reed tot 1985 een tram, met de vrij unieke spoorbreedte van 1100 millimeter. Ondanks dat de stad Braunschweig had aangeboden nieuwe trams te medefinancieren heeft men besloten de tram op te heffen, een beslissing waar men echter al in 1987 spijt van had. Braunschweig deed het aanbod overigens omdat LHB in hun stad gevestigd was (goed voor de werkgelegenheid), maar ook omdat Braunschweig ook een tramnet heeft met een spoorbreedte van 1100 millimeter. Men hoopte de kosten voor nieuwe trams te verlagen door ook andere steden in hun project te betrekken. Ook in Braunschweig zijn er nu plannen voor een RegioStadtbahn, net zoals er al langere tijd plannen zijn voor het omsporen naar normaalspoor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic #3
@Stéphane, Bedankt!!!!!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten