Discussies over busmaterieel

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Discussies over busmaterieel

Bericht door Nitein-Repart »

Wat vask op het forum naar voren komt is de mening dat men de MAN Lion City niet zo comfortabel vind ivt Berkhof Ambassadors of VDL Citea. Ik zit regelmatig in zowel MAN Lion City (Arnhem-Nijmegen) als Ambassadors en Citea (Achterhoek). Ik kan het verschil nog niet zo merken tussen een MAN Lion City of een Ambassador. Wel hebben die MAN Lion City een raar zoemend geluid, maar goed. Ik heb wel het gevoel dat de Breng-bussen wat meer beenruimte hebben dan de bussen van Arriva. En Breng-bussen hebben wifi en die van Arriva niet, wat ook prettig is. Maar wat is jullie mening over het diverse busmaterieel in Nederland?
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op vr 28 feb 2014, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door waldo79 »

Wat voor discussie wil je uitlokken, omdat je bijvoorbeeld al bevooroordeeld overkomt ten opzichte van Amba's

Wat is Arnwegen?
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door dylanwild94 »

het rijdt :mrgreen: de ene bus fijner als de andere. :Y
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door huibe »

Zo ken ik er nog 1. De ene stoel zit beter dan de andere in dezelfde bus.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Maurice Hooikammer »

Het probleem bij een MAN is dat hij van buiten erg mooi is, maar van binnen meestal kraakt en de chauffeur moeilijk de bus kan bedwingen.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Meltrain »

De RET schijnt ook niet erg tevreden te zijn over de MAN's en liever vandaag dan morgen de hele serie zou willen omruilen voor Citaro's. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Suus »

Nu we het toch over bussen hebben, gisteren vier bussen van de TEC op de foto gezet. Voornamelijk omdat er nog bussen met een ouderwetse filmrol bijzaten. Ik heb alleen geen enkel idee wat voor bussen het zijn :lol:

Afbeelding
Voor de liefhebbers ook even de nummers van links naar rechts:
5581-18, 5581-13, 564103, 4.581.

Zo'n rolfilm leest wel prettiger dan een LED-film, maar bij de tweede bus is het toch wat slordig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Etienne »

De 558118 en 558113 zijn de oude Jonckheere Transit van Autobus Latour
De 564103 is een Irisbus Crossway van Autobus Toussaint
De 4581 is de nieuwe Jonckheere Transit van de TEC (die overigens niet meer gebouwd worden).
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Suus »

Weet je ook hoe oud die twee meest linkse bussen zijn? Ik vermoed dat ze in Nederland allang een enkeltje sloop hadden gekregen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Stefan »

De 558118 is van december 1999 en de 558113 is van november 1995. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Frans F »

Dan hebben ze bij Diamond Expres nog een heel tweede leven voor zich.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Frans F »

In Duitsland hebben ze tegenwoordig bussen met aanhanger van Solaris, jammer genoeg nog niet in Nederland. Voordeel is dat ze 30% meer capaciteit hebben dan een gelede bus en dat de aanhangers in de daluren afgekoppeld kunnen worden. Hieronder een plaatje van de stadsbus München.

Afbeelding
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Fles »

Dat soort dingen reden er in 2007 al in Luzern rond (en waarschijnlijk op nog wel meer plekken):


Afbeelding
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door huibe »

Mag dit gereden worden op een D rijbewijs of is een DE rijbewijs nodig?
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door marvinkok »

Dit lijkt me kwalificeren als bus met aanhanger, dus DE lijkt me.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door STF »

In Luxemburg ook al jaren een doodnormale verschijning (op beperkte schaal).
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Fles »

marvinkok schreef:Dit lijkt me kwalificeren als bus met aanhanger, dus DE lijkt me.

Idd. Als DIT geen aanhanger is dan weet ik het ook niet meer :')
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Michael 1988 »

Bee schreef:Nu we het toch over bussen hebben, gisteren vier bussen van de TEC op de foto gezet. Voornamelijk omdat er nog bussen met een ouderwetse filmrol bijzaten. Ik heb alleen geen enkel idee wat voor bussen het zijn :lol:

Afbeelding
Voor de liefhebbers ook even de nummers van links naar rechts:
5581-18, 5581-13, 564103, 4.581.

Zo'n rolfilm leest wel prettiger dan een LED-film, maar bij de tweede bus is het toch wat slordig.
Als je nog meer in België was wezen kijken, kwam je nog meer bussen tegen van verschillende merken, types en bouwjaren. Maar de filmrol bij de eerste vind ik zelf ook slordig ogen. Overigens, op http://zone01.be/hercules/ kun je de nummers van de bussen voor de volgende keer opzoeken ;). Ik meen dat ik ooit hier ergens een hele lijst met welk nummer, welke provincie is heb gedropt. Maar anders moet je gewoon even kijken onder contracten voor de 6-cijferige reeksen (de eerste 4 cijfers zijn de contract nummer, waarbij de eerste cijfer het regionummer is, de laatste twee cijfers zijn de busnummer binnen dat contract) en bij Reeksen voor de 4-cijferige reeksen.
Frans F schreef:In Duitsland hebben ze tegenwoordig bussen met aanhanger van Solaris, jammer genoeg nog niet in Nederland. Voordeel is dat ze 30% meer capaciteit hebben dan een gelede bus en dat de aanhangers in de daluren afgekoppeld kunnen worden. Hieronder een plaatje van de stadsbus München.

Afbeelding
Aanhanger is niet van de Poolse fabrikant Solaris. De bus (type Urbino) die de aanhanger trekt wel, maar de passagierstrailer (zoals het heet) is een Göppel go4cityT van de Duitse busfabrikant Göppel.

Overigens, om even op de topic te reageren. De stoelen bij de Volvo 7700 van Veolia Transport die achter en schuin achter de chauffeur zitten, vind ik niet comfortabel. Ik zit daar het liefst op de tweede rij net na de middelste deur van de gelede bussen en bij de standaard bussen heb ik nog geen fijn plekje gevonden. In tegenstelling tot ander materieel is de ruimte bij de eerste rij stoelen bij die bussen erg krap. Ik ben dan welliswaar niet lang (1,79m), maar zit vaak toch met mijn knieën tegen dat glas aan. Dan vind ik dat bij ander materieel veel beter.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Suus »

Oh, ik ben vaak genoeg in België geweest, maar ook daar zijn bussen met filmrollen nu toch wel zo'n beetje uitgestorven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Srananbloke »

Zijn er los van de Arnhemse Berkhof-trolleys eigenlijk nog bussen met filmrol in Nederland aanwezig die in reguliere dienstregeling worden ingezet?
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Suus »

Bussen zover ik weet niet, trams nog wel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Ardan »

Bee schreef:Oh, ik ben vaak genoeg in België geweest, maar ook daar zijn bussen met filmrollen nu toch wel zo'n beetje uitgestorven.
Ik zag ze drie jaar terug in Charleroi nog volop, maar daar is het dus ook einde oefening voor de rollen inmiddels?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Suus »

Er zijn in Charleroi een hoop bussen gesneuveld bij een brand toentertijd, een groot deel daarvan is vervangen door Citea's.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Michael 1988 »

Srananbloke schreef:Zijn er los van de Arnhemse Berkhof-trolleys eigenlijk nog bussen met filmrol in Nederland aanwezig die in reguliere dienstregeling worden ingezet?
TCR volgens mij. Maar dat zijn maar enkele bussen die volgens mij in hun eigen concessie worden gebruikt. Tenminste de bussen 40, 46, 48 en 55 dragen (en gebruiken) nog een filmrol en zijn volgens mij nog in dienst bij TCR. Daarnaast als versterkingsbus volgens mij nog enkele bussen van BBA Tours (al weet ik het niet zeker, want de laatste keer dat ik daar zo'n bus van zag was in 2008).

Ooh en niet te vergeten, de bussen van de Beekse Bergen (al denk ik dat die rollen niet meer werken) ;).
erjeebee
Berichten: 1334
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door erjeebee »

Maurice Hooikammer schreef:Het probleem bij een MAN is dat hij van buiten erg mooi is, maar van binnen meestal kraakt en de chauffeur moeilijk de bus kan bedwingen.
Moeilijk bus kan bedwingen???????
Herken ik totaal niet.
Wij hebben 3 gelede MAN's en verder Amba's en Citea's
Doe mij die MAN's maar. Rijden verreweg het lekkerst. Alles prima te bedwingen ende doseren
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten