Discussies over busmaterieel

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door ArrivaBas »

Mooi! Een keer géén VDL Citea. En Setra krijgt een hele mooie kans op de Nederlandse markt. Ik ga zelf uit van de S 415 LE.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Mr-W »

ArrivaBas schreef:Mooi! Een keer géén VDL Citea.
Mooi voor de afwisseling inderdaad en ook de reiziger heeft niet klagen. Het aantal rammels en kraakjes is waarschijnlijk minimaal
ArrivaBas schreef:ik ga zelf uit van de S 415 LE.
Ik geef de S 416 LE ook nog een kans, tegenwoordig rijden er steeds meer 13m bussen rond.
Z2N schreef:Die stoelbekleding is natuurlijk gewoon een keuze van de vervoerder, Syntus zal ongetwijfeld een patroontje van het eigen logo in de stoelbekleding verwerken. :wink:
Waarschijnlijk wel, Van Oeveren heeft ook een patroon in de CXX kleuren gekozen voor zijn Citaro's (beide Evobus producten). Gelukkig maakt het patroontje niets uit voor het comfort :wink: Zelf vind ik de stoelen beter zitten dan de Volansstoelen van Arriva of de R-Net 436 stoelen van VDL.
Laatst gewijzigd door Mr-W op di 12 jan 2016, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door OmniLezer »

Evobus-producten hebben meestal hun eigen stoelen.
De Setra streekbussen en mercedes-benz Citaro en Sprinter City reeks hebben alleen eigen stoelen. In Frankrijk en sommige andere landen als Belgie hebben ze dat niet, maar in Nederland gaan ze niet moeilijk doen. Ik denk dat (als je afgaat naar Syntus) ze de ISE stoelen kiezen. De bussen van Syntus hebben in het algemeen veel comfortabele stoelen dan die van de andere vervoerders.

Afbeelding
Dit zijn ISE stoelen. Die vind je ook alleen op internet in die Setra busjes.

Afbeelding
Zoals hier in de 415 LE.

En eerlijk gezegd 45 stoelen is niet niks voor een 12 meter streekbus. Dubbele achterdeur is daarbij inbegrepen.
Afbeelding
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door OmniLezer »

De ironie in Nederland is hier goed te voelen, want streekbussen worden ingezet op speciale lijnen en stadsstreek is gewoon streek.
Zo vindt je MAN Lion's City A23 CNG op streeklijnen en Citaro's (geen LE).
En de echte streekbussen(Volvo 8900/VDL Citea SLE enz.) vindt je op HOV lijnen als Qliner/Interliner/R-net.

Multi-inzebaarheid gaat later zeker een grotere rol spelen in het OV.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Durashift »

Mr-W schreef:Syntus gaat in de provincie Utrecht met Setra rijden, in Nederland een relatief onbekend merk, wat alleen door onderaannemers (Van Oeveren, Junijn) wordt gebruikt.
Afbeelding
Als ik vragen mag.. hoe weet je dit? Op basis van dit plaatje of andere informatie?
Ik kan er bij Syntus niet veel meer van achterhalen dat het 'Euro6' (hoe verrassend) is..
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Z2N »

Ze zullen niet voor niets een huisstijl-schets hebben gemaakt op een model van Setra denk ik. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door ArrivaBas »

Zijn er toevallig buschauffeurs van CXX Provincie Utrecht actief op dit forum?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Hendrik »

Z2N schreef:Ze zullen niet voor niets een huisstijl-schets hebben gemaakt op een model van Setra denk ik. :wink:
Zou kunnen, maar misschien heeft men daarvoor juist bewust een bus genomen die het in elk geval NIET gaat worden.. :P
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Mike »

ArrivaBas schreef:Zijn er toevallig buschauffeurs van CXX Provincie Utrecht actief op dit forum?
Ja, maar zeer minimaal(paar keer per jaar) op lijnen 120, 126 en 130.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door OmniLezer »

Z2N schreef:Ze zullen niet voor niets een huisstijl-schets hebben gemaakt op een model van Setra denk ik. :wink:
Daar is niemand over te spreken, want Arriva maakt zijn huisstijlschetsen op een Citea/Ambassador en die bussen rijden gewoon zoals de schets voorschrijft.

Connexxion heeft zijn huisstijlschetsen op bestaande bussen of bussen die ze gingen aanschaffen.

OV IJsselmond heeft zijn huisstijlschetsen op bussen die ze niet en wel gingen aanschaffen. Die Crossway rijdt er, maar die Citaro LE niet.

Hermes heeft geen Citea's(CLF) en toch is hun huisstijl schets op een Citea CLF.

En zo ken ik geen voorbeelden meer.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door OmniLezer »

En ja aangezien de laatste tijd maar de vreemdste bustypen worden aangeschaft, wees niet geschokt als je die Setra 415/416LE toch ziet rijden.

Maar aangezien die 416LE Business te hoog/groot/kolosaal hoog is voor Veenendaal De Klomp, neigt men toch naar de Citea LLE(Als Syntus die reden er ook in houdt als Connexxion).

Qua afmetingen is die Setra wel inmens.
Setra 416LE Business vs VDL Citea LLE
Hoogte met Airco; 3,30m vs 3,07m
Stahoogte; 2,62m vs 2,49m :!:

Een stahoogte van 2,62 is wel inmens. Iedereen van 2 meter of groter hoeft zich geen zorgen te maken. :lol:
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Z2N »

Die stahoogte zal wel gaan over het lagevloerdeel, voor een low-entrybus is de stahoogte na de trap eigenlijk relevanter.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door BrengMe »

OmniLezer schreef:OV IJsselmond heeft zijn huisstijlschetsen op bussen die ze niet en wel gingen aanschaffen. Die Crossway rijdt er, maar die Citaro LE niet.
De schets van de Citaro LE was echter niet van OV regio IJsselmond, maar van DVG, die ook meegedaan heeft met de aanbesteding.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door BrengMe »

Syntus meldt via twitter dat de afbeelding slechts een impressie geeft van de nieuwe huisstijl. Het is dus nog helemaal niet zeker of er Setra's in Utrecht gaan rijden.

Bron: https://twitter.com/Syntus/status/686827200641929216
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Mike »

Wat mij opvalt is dat bijna bij elke concessie die laatste jaren zijn gewonnen VDL bussen worden aangeschaft. Zijn deze zoveel goedkoper dan andere merken of is het puur omdat het een Nederlands bedrijf is?
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Durashift »

Mike schreef:Wat mij opvalt is dat bijna bij elke concessie die laatste jaren zijn gewonnen VDL bussen worden aangeschaft. Zijn deze zoveel goedkoper dan andere merken of is het puur omdat het een Nederlands bedrijf is?
Nou, ruim 2 jaar geleden heeft QBuzz toch een vloot Mercedessen aangeschaft.. voor Utrecht stad concessie.. :wink:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Z2N »

Mike schreef:Wat mij opvalt is dat bijna bij elke concessie die laatste jaren zijn gewonnen VDL bussen worden aangeschaft. Zijn deze zoveel goedkoper dan andere merken of is het puur omdat het een Nederlands bedrijf is?
De Citea LLE is relatief licht, en daardoor zuinig in het brandstofgebruik wat hem goedkoper maakt voor de busboeren. Bovendien is de LLE een tikje goedkoper uitgevoerd, waardoor die minder onderhoud vergt en een lagere aanschafprijs heeft. Het enige wat duurder is voor VDL zijn de relatief hoge kosten voor arbeid, door de hoge Nederlandse levensstandaard.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Suus »

Ik zit nog wel te wachten op een andere Nederlandse vervoerder dan GVB die gelede bussen bij VDL gaat bestellen. Hermes binnenkort het elektrische model vermoed ik, en dan misschien de nieuwe vervoerder van Amstelland-Meerlanden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
de_clercq
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 20 jul 2015, 16:39

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door de_clercq »

Weet iemand hoezo de Citea SLF uit 2014 een soort 'bult' op het dak heeft aan de achterzijde, terwijl die uit 2011 dat niet hebben? Ook de SLFA heeft deze bult.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Suus »

Dat is vanwege de extra ruimte die de Euro6-motor nodig heeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door NG²7²™ »

Bee schreef:Hermes binnenkort het elektrische model vermoed ik
Hoezo vermoed je dat? Die order is al bevestigd :wink:
Groeten,
Nick
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door nvdw »

Z2N schreef:De Citea LLE is relatief licht, en daardoor zuinig in het brandstofgebruik wat hem goedkoper maakt voor de busboeren. Bovendien is de LLE een tikje goedkoper uitgevoerd, waardoor die minder onderhoud vergt en een lagere aanschafprijs heeft. Het enige wat duurder is voor VDL zijn de relatief hoge kosten voor arbeid, door de hoge Nederlandse levensstandaard.
Voor elke vervoerder, of dat nu een bloementransporteur is of een ov-bedrijf, tellen de kosten per kilometer. Daar zitten zaken als onderhoud in, misschien zelfs een gegarandeerde minimale inruilprijs na x jaar.

VDL heeft zelf, anders dan bijvoorbeeld Mercedes-Benz of Iveco, nauwelijks eigen dealers of servicecentra. De verkoop lijkt centraal vanuit de fabrieksvestigingen te gebeuren en het onderhoud wordt gedaan door andere bedrijven, of zelfs dealers van andere merken. De serviceadressen in Nederland waar wel de naam VDL op staat zijn allemaal vestigingen van Arriva in Zuid-Holland, Brabant en Friesland. Ik denk dat daar al een hoop besparing in zit. In het geval van Arriva zal dus bij de concessiewinsten daar ook het nodige lucratiefs zijn afgesproken. Het feit dat Arriva zonder morren de boete van de provincie Friesland kopte omdat de Citea's niet allemaal op tijd klaar waren geeft in dat verband wel wat aan.

Hoge(re) personeelskosten kun je weer afzetten tegen het beperken van het aantal manuren per bus, omdat de productie van een Citea (LLE) mogelijk veel minder tijd kost. Bovendien lijkt VDL erg flexibel te zijn in de productie. Als het moet kunnen alle drie de fabrieken (Heerenveen, Valkenswaard en Roeselare) Citea's uitspugen. Om dat te kunnen moet je logistiek ook goed voor elkaar zijn. Het voordeel is dat je geen aparte touringcarfabriek hebt waar de werknemers werkloos zitten te dammen, terwijl je een order voor zestig ov-bussen moet laten schieten omdat je andere fabriek 300 km verder de vraag niet meer aan kan.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Post »

Durashift schreef:
Mike schreef:Wat mij opvalt is dat bijna bij elke concessie die laatste jaren zijn gewonnen VDL bussen worden aangeschaft. Zijn deze zoveel goedkoper dan andere merken of is het puur omdat het een Nederlands bedrijf is?
Nou, ruim 2 jaar geleden heeft QBuzz toch een vloot Mercedessen aangeschaft.. voor Utrecht stad concessie.. :wink:
Zijn die dingen niet gewoon geleased? Want in GD zijn de bussen allemaal geleased. Wat misschien ook de keuze voor Mercedes verklaart, dat Evobus of Mercedes lease contracten aanbied voor zoveel bussen.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door Durashift »

Post schreef:
Durashift schreef:
Mike schreef:Wat mij opvalt is dat bijna bij elke concessie die laatste jaren zijn gewonnen VDL bussen worden aangeschaft. Zijn deze zoveel goedkoper dan andere merken of is het puur omdat het een Nederlands bedrijf is?
Nou, ruim 2 jaar geleden heeft QBuzz toch een vloot Mercedessen aangeschaft.. voor Utrecht stad concessie.. :wink:
Zijn die dingen niet gewoon geleased? Want in GD zijn de bussen allemaal geleased. Wat misschien ook de keuze voor Mercedes verklaart, dat Evobus of Mercedes lease contracten aanbied voor zoveel bussen.
Zou best kunnen. Mijn woordkeuze had dan ook 'ingestroomd' moeten zijn.. :wink:

In ieder geval.. de Amba's en de 11 Citaro's die overkwamen vanuit bestaande concessies.. zijn wel lease (ING), begrijp ik uit het concept PvE van destijds.
http://www.krachtvanutrecht-initiatief. ... cessie.pdf
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Discussies over busmaterieel

Bericht door OmniLezer »

Qbuzz en Syntus zijn een beetje de rijke vervoerders onder de anderen.

Een VDL Ambassador/Citea LLE krijg je vanaf de 120.000,- als je afgaat op de prijzen van Connexxion. Waarschijnlijk iets meer, maar veel en veel minder dan alle andere bussen. En als je die bussen laat maken door Poolse/Russische bedrijven als AmoPlant, kosten die dingen veel minder. Dan kan je gelijk veel minder ervoor rekenen.

Een Citaro, welke dan ook, is gewoon super duur. Je kan al bijna richting de 200.000,- denk ik.

En alle voordelen die een Citea LLE biedt naast de prijs, behalve van een dijk waaien, maken van de LLE een bedrijventrekker.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten