Pagina 1 van 8

Discussies over busmaterieel

Geplaatst: do 27 feb 2014, 19:46
door Nitein-Repart
Wat vask op het forum naar voren komt is de mening dat men de MAN Lion City niet zo comfortabel vind ivt Berkhof Ambassadors of VDL Citea. Ik zit regelmatig in zowel MAN Lion City (Arnhem-Nijmegen) als Ambassadors en Citea (Achterhoek). Ik kan het verschil nog niet zo merken tussen een MAN Lion City of een Ambassador. Wel hebben die MAN Lion City een raar zoemend geluid, maar goed. Ik heb wel het gevoel dat de Breng-bussen wat meer beenruimte hebben dan de bussen van Arriva. En Breng-bussen hebben wifi en die van Arriva niet, wat ook prettig is. Maar wat is jullie mening over het diverse busmaterieel in Nederland?

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: vr 28 feb 2014, 09:34
door waldo79
Wat voor discussie wil je uitlokken, omdat je bijvoorbeeld al bevooroordeeld overkomt ten opzichte van Amba's

Wat is Arnwegen?

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: vr 28 feb 2014, 23:39
door dylanwild94
het rijdt :mrgreen: de ene bus fijner als de andere. :Y

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: za 01 mar 2014, 00:10
door huibe
Zo ken ik er nog 1. De ene stoel zit beter dan de andere in dezelfde bus.

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: za 01 mar 2014, 09:38
door Maurice Hooikammer
Het probleem bij een MAN is dat hij van buiten erg mooi is, maar van binnen meestal kraakt en de chauffeur moeilijk de bus kan bedwingen.

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: za 01 mar 2014, 10:24
door Meltrain
De RET schijnt ook niet erg tevreden te zijn over de MAN's en liever vandaag dan morgen de hele serie zou willen omruilen voor Citaro's. :P

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: za 01 mar 2014, 10:47
door Suus
Nu we het toch over bussen hebben, gisteren vier bussen van de TEC op de foto gezet. Voornamelijk omdat er nog bussen met een ouderwetse filmrol bijzaten. Ik heb alleen geen enkel idee wat voor bussen het zijn :lol:

Afbeelding
Voor de liefhebbers ook even de nummers van links naar rechts:
5581-18, 5581-13, 564103, 4.581.

Zo'n rolfilm leest wel prettiger dan een LED-film, maar bij de tweede bus is het toch wat slordig.

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 10:14
door Etienne
De 558118 en 558113 zijn de oude Jonckheere Transit van Autobus Latour
De 564103 is een Irisbus Crossway van Autobus Toussaint
De 4581 is de nieuwe Jonckheere Transit van de TEC (die overigens niet meer gebouwd worden).

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 10:38
door Suus
Weet je ook hoe oud die twee meest linkse bussen zijn? Ik vermoed dat ze in Nederland allang een enkeltje sloop hadden gekregen...

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 13:35
door Stefan
De 558118 is van december 1999 en de 558113 is van november 1995. :)

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 13:43
door Frans F
Dan hebben ze bij Diamond Expres nog een heel tweede leven voor zich.

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 15:43
door Frans F
In Duitsland hebben ze tegenwoordig bussen met aanhanger van Solaris, jammer genoeg nog niet in Nederland. Voordeel is dat ze 30% meer capaciteit hebben dan een gelede bus en dat de aanhangers in de daluren afgekoppeld kunnen worden. Hieronder een plaatje van de stadsbus München.

Afbeelding

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 20:10
door Fles
Dat soort dingen reden er in 2007 al in Luzern rond (en waarschijnlijk op nog wel meer plekken):


Afbeelding

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 21:54
door huibe
Mag dit gereden worden op een D rijbewijs of is een DE rijbewijs nodig?

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 22:03
door marvinkok
Dit lijkt me kwalificeren als bus met aanhanger, dus DE lijkt me.

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 01:50
door STF
In Luxemburg ook al jaren een doodnormale verschijning (op beperkte schaal).

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: wo 05 mar 2014, 21:58
door Fles
marvinkok schreef:Dit lijkt me kwalificeren als bus met aanhanger, dus DE lijkt me.

Idd. Als DIT geen aanhanger is dan weet ik het ook niet meer :')

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: wo 05 mar 2014, 23:58
door Michael 1988
Bee schreef:Nu we het toch over bussen hebben, gisteren vier bussen van de TEC op de foto gezet. Voornamelijk omdat er nog bussen met een ouderwetse filmrol bijzaten. Ik heb alleen geen enkel idee wat voor bussen het zijn :lol:

Afbeelding
Voor de liefhebbers ook even de nummers van links naar rechts:
5581-18, 5581-13, 564103, 4.581.

Zo'n rolfilm leest wel prettiger dan een LED-film, maar bij de tweede bus is het toch wat slordig.
Als je nog meer in België was wezen kijken, kwam je nog meer bussen tegen van verschillende merken, types en bouwjaren. Maar de filmrol bij de eerste vind ik zelf ook slordig ogen. Overigens, op http://zone01.be/hercules/ kun je de nummers van de bussen voor de volgende keer opzoeken ;). Ik meen dat ik ooit hier ergens een hele lijst met welk nummer, welke provincie is heb gedropt. Maar anders moet je gewoon even kijken onder contracten voor de 6-cijferige reeksen (de eerste 4 cijfers zijn de contract nummer, waarbij de eerste cijfer het regionummer is, de laatste twee cijfers zijn de busnummer binnen dat contract) en bij Reeksen voor de 4-cijferige reeksen.
Frans F schreef:In Duitsland hebben ze tegenwoordig bussen met aanhanger van Solaris, jammer genoeg nog niet in Nederland. Voordeel is dat ze 30% meer capaciteit hebben dan een gelede bus en dat de aanhangers in de daluren afgekoppeld kunnen worden. Hieronder een plaatje van de stadsbus München.

Afbeelding
Aanhanger is niet van de Poolse fabrikant Solaris. De bus (type Urbino) die de aanhanger trekt wel, maar de passagierstrailer (zoals het heet) is een Göppel go4cityT van de Duitse busfabrikant Göppel.

Overigens, om even op de topic te reageren. De stoelen bij de Volvo 7700 van Veolia Transport die achter en schuin achter de chauffeur zitten, vind ik niet comfortabel. Ik zit daar het liefst op de tweede rij net na de middelste deur van de gelede bussen en bij de standaard bussen heb ik nog geen fijn plekje gevonden. In tegenstelling tot ander materieel is de ruimte bij de eerste rij stoelen bij die bussen erg krap. Ik ben dan welliswaar niet lang (1,79m), maar zit vaak toch met mijn knieën tegen dat glas aan. Dan vind ik dat bij ander materieel veel beter.

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: do 06 mar 2014, 00:04
door Suus
Oh, ik ben vaak genoeg in België geweest, maar ook daar zijn bussen met filmrollen nu toch wel zo'n beetje uitgestorven.

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: do 06 mar 2014, 10:37
door Srananbloke
Zijn er los van de Arnhemse Berkhof-trolleys eigenlijk nog bussen met filmrol in Nederland aanwezig die in reguliere dienstregeling worden ingezet?

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: do 06 mar 2014, 11:05
door Suus
Bussen zover ik weet niet, trams nog wel.

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: do 06 mar 2014, 12:02
door Ardan
Bee schreef:Oh, ik ben vaak genoeg in België geweest, maar ook daar zijn bussen met filmrollen nu toch wel zo'n beetje uitgestorven.
Ik zag ze drie jaar terug in Charleroi nog volop, maar daar is het dus ook einde oefening voor de rollen inmiddels?

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: do 06 mar 2014, 12:14
door Suus
Er zijn in Charleroi een hoop bussen gesneuveld bij een brand toentertijd, een groot deel daarvan is vervangen door Citea's.

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: vr 07 mar 2014, 00:25
door Michael 1988
Srananbloke schreef:Zijn er los van de Arnhemse Berkhof-trolleys eigenlijk nog bussen met filmrol in Nederland aanwezig die in reguliere dienstregeling worden ingezet?
TCR volgens mij. Maar dat zijn maar enkele bussen die volgens mij in hun eigen concessie worden gebruikt. Tenminste de bussen 40, 46, 48 en 55 dragen (en gebruiken) nog een filmrol en zijn volgens mij nog in dienst bij TCR. Daarnaast als versterkingsbus volgens mij nog enkele bussen van BBA Tours (al weet ik het niet zeker, want de laatste keer dat ik daar zo'n bus van zag was in 2008).

Ooh en niet te vergeten, de bussen van de Beekse Bergen (al denk ik dat die rollen niet meer werken) ;).

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: vr 07 mar 2014, 13:15
door erjeebee
Maurice Hooikammer schreef:Het probleem bij een MAN is dat hij van buiten erg mooi is, maar van binnen meestal kraakt en de chauffeur moeilijk de bus kan bedwingen.
Moeilijk bus kan bedwingen???????
Herken ik totaal niet.
Wij hebben 3 gelede MAN's en verder Amba's en Citea's
Doe mij die MAN's maar. Rijden verreweg het lekkerst. Alles prima te bedwingen ende doseren