Pagina 6 van 8

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: di 12 jan 2016, 08:39
door ArrivaBas
Mooi! Een keer géén VDL Citea. En Setra krijgt een hele mooie kans op de Nederlandse markt. Ik ga zelf uit van de S 415 LE.

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: di 12 jan 2016, 09:49
door Mr-W
ArrivaBas schreef:Mooi! Een keer géén VDL Citea.
Mooi voor de afwisseling inderdaad en ook de reiziger heeft niet klagen. Het aantal rammels en kraakjes is waarschijnlijk minimaal
ArrivaBas schreef:ik ga zelf uit van de S 415 LE.
Ik geef de S 416 LE ook nog een kans, tegenwoordig rijden er steeds meer 13m bussen rond.
Z2N schreef:Die stoelbekleding is natuurlijk gewoon een keuze van de vervoerder, Syntus zal ongetwijfeld een patroontje van het eigen logo in de stoelbekleding verwerken. :wink:
Waarschijnlijk wel, Van Oeveren heeft ook een patroon in de CXX kleuren gekozen voor zijn Citaro's (beide Evobus producten). Gelukkig maakt het patroontje niets uit voor het comfort :wink: Zelf vind ik de stoelen beter zitten dan de Volansstoelen van Arriva of de R-Net 436 stoelen van VDL.

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: di 12 jan 2016, 10:28
door OmniLezer
Evobus-producten hebben meestal hun eigen stoelen.
De Setra streekbussen en mercedes-benz Citaro en Sprinter City reeks hebben alleen eigen stoelen. In Frankrijk en sommige andere landen als Belgie hebben ze dat niet, maar in Nederland gaan ze niet moeilijk doen. Ik denk dat (als je afgaat naar Syntus) ze de ISE stoelen kiezen. De bussen van Syntus hebben in het algemeen veel comfortabele stoelen dan die van de andere vervoerders.

Afbeelding
Dit zijn ISE stoelen. Die vind je ook alleen op internet in die Setra busjes.

Afbeelding
Zoals hier in de 415 LE.

En eerlijk gezegd 45 stoelen is niet niks voor een 12 meter streekbus. Dubbele achterdeur is daarbij inbegrepen.
Afbeelding

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: di 12 jan 2016, 12:50
door OmniLezer
De ironie in Nederland is hier goed te voelen, want streekbussen worden ingezet op speciale lijnen en stadsstreek is gewoon streek.
Zo vindt je MAN Lion's City A23 CNG op streeklijnen en Citaro's (geen LE).
En de echte streekbussen(Volvo 8900/VDL Citea SLE enz.) vindt je op HOV lijnen als Qliner/Interliner/R-net.

Multi-inzebaarheid gaat later zeker een grotere rol spelen in het OV.

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: di 12 jan 2016, 13:58
door Durashift
Mr-W schreef:Syntus gaat in de provincie Utrecht met Setra rijden, in Nederland een relatief onbekend merk, wat alleen door onderaannemers (Van Oeveren, Junijn) wordt gebruikt.
Afbeelding
Als ik vragen mag.. hoe weet je dit? Op basis van dit plaatje of andere informatie?
Ik kan er bij Syntus niet veel meer van achterhalen dat het 'Euro6' (hoe verrassend) is..

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: di 12 jan 2016, 15:42
door Z2N
Ze zullen niet voor niets een huisstijl-schets hebben gemaakt op een model van Setra denk ik. :wink:

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: di 12 jan 2016, 16:00
door ArrivaBas
Zijn er toevallig buschauffeurs van CXX Provincie Utrecht actief op dit forum?

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: di 12 jan 2016, 16:31
door Hendrik
Z2N schreef:Ze zullen niet voor niets een huisstijl-schets hebben gemaakt op een model van Setra denk ik. :wink:
Zou kunnen, maar misschien heeft men daarvoor juist bewust een bus genomen die het in elk geval NIET gaat worden.. :P

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: di 12 jan 2016, 17:55
door Mike
ArrivaBas schreef:Zijn er toevallig buschauffeurs van CXX Provincie Utrecht actief op dit forum?
Ja, maar zeer minimaal(paar keer per jaar) op lijnen 120, 126 en 130.

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: di 12 jan 2016, 18:46
door OmniLezer
Z2N schreef:Ze zullen niet voor niets een huisstijl-schets hebben gemaakt op een model van Setra denk ik. :wink:
Daar is niemand over te spreken, want Arriva maakt zijn huisstijlschetsen op een Citea/Ambassador en die bussen rijden gewoon zoals de schets voorschrijft.

Connexxion heeft zijn huisstijlschetsen op bestaande bussen of bussen die ze gingen aanschaffen.

OV IJsselmond heeft zijn huisstijlschetsen op bussen die ze niet en wel gingen aanschaffen. Die Crossway rijdt er, maar die Citaro LE niet.

Hermes heeft geen Citea's(CLF) en toch is hun huisstijl schets op een Citea CLF.

En zo ken ik geen voorbeelden meer.

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: di 12 jan 2016, 19:10
door OmniLezer
En ja aangezien de laatste tijd maar de vreemdste bustypen worden aangeschaft, wees niet geschokt als je die Setra 415/416LE toch ziet rijden.

Maar aangezien die 416LE Business te hoog/groot/kolosaal hoog is voor Veenendaal De Klomp, neigt men toch naar de Citea LLE(Als Syntus die reden er ook in houdt als Connexxion).

Qua afmetingen is die Setra wel inmens.
Setra 416LE Business vs VDL Citea LLE
Hoogte met Airco; 3,30m vs 3,07m
Stahoogte; 2,62m vs 2,49m :!:

Een stahoogte van 2,62 is wel inmens. Iedereen van 2 meter of groter hoeft zich geen zorgen te maken. :lol:

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: di 12 jan 2016, 19:23
door Z2N
Die stahoogte zal wel gaan over het lagevloerdeel, voor een low-entrybus is de stahoogte na de trap eigenlijk relevanter.

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: di 12 jan 2016, 19:59
door BrengMe
OmniLezer schreef:OV IJsselmond heeft zijn huisstijlschetsen op bussen die ze niet en wel gingen aanschaffen. Die Crossway rijdt er, maar die Citaro LE niet.
De schets van de Citaro LE was echter niet van OV regio IJsselmond, maar van DVG, die ook meegedaan heeft met de aanbesteding.

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: di 12 jan 2016, 21:23
door BrengMe
Syntus meldt via twitter dat de afbeelding slechts een impressie geeft van de nieuwe huisstijl. Het is dus nog helemaal niet zeker of er Setra's in Utrecht gaan rijden.

Bron: https://twitter.com/Syntus/status/686827200641929216

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: wo 13 jan 2016, 11:01
door Mike
Wat mij opvalt is dat bijna bij elke concessie die laatste jaren zijn gewonnen VDL bussen worden aangeschaft. Zijn deze zoveel goedkoper dan andere merken of is het puur omdat het een Nederlands bedrijf is?

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: wo 13 jan 2016, 13:31
door Durashift
Mike schreef:Wat mij opvalt is dat bijna bij elke concessie die laatste jaren zijn gewonnen VDL bussen worden aangeschaft. Zijn deze zoveel goedkoper dan andere merken of is het puur omdat het een Nederlands bedrijf is?
Nou, ruim 2 jaar geleden heeft QBuzz toch een vloot Mercedessen aangeschaft.. voor Utrecht stad concessie.. :wink:

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: wo 13 jan 2016, 13:48
door Z2N
Mike schreef:Wat mij opvalt is dat bijna bij elke concessie die laatste jaren zijn gewonnen VDL bussen worden aangeschaft. Zijn deze zoveel goedkoper dan andere merken of is het puur omdat het een Nederlands bedrijf is?
De Citea LLE is relatief licht, en daardoor zuinig in het brandstofgebruik wat hem goedkoper maakt voor de busboeren. Bovendien is de LLE een tikje goedkoper uitgevoerd, waardoor die minder onderhoud vergt en een lagere aanschafprijs heeft. Het enige wat duurder is voor VDL zijn de relatief hoge kosten voor arbeid, door de hoge Nederlandse levensstandaard.

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: wo 13 jan 2016, 17:23
door Suus
Ik zit nog wel te wachten op een andere Nederlandse vervoerder dan GVB die gelede bussen bij VDL gaat bestellen. Hermes binnenkort het elektrische model vermoed ik, en dan misschien de nieuwe vervoerder van Amstelland-Meerlanden.

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: wo 13 jan 2016, 17:27
door de_clercq
Weet iemand hoezo de Citea SLF uit 2014 een soort 'bult' op het dak heeft aan de achterzijde, terwijl die uit 2011 dat niet hebben? Ook de SLFA heeft deze bult.

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: wo 13 jan 2016, 17:28
door Suus
Dat is vanwege de extra ruimte die de Euro6-motor nodig heeft.

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: wo 13 jan 2016, 17:31
door NG²7²™
Bee schreef:Hermes binnenkort het elektrische model vermoed ik
Hoezo vermoed je dat? Die order is al bevestigd :wink:

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: wo 13 jan 2016, 17:53
door nvdw
Z2N schreef:De Citea LLE is relatief licht, en daardoor zuinig in het brandstofgebruik wat hem goedkoper maakt voor de busboeren. Bovendien is de LLE een tikje goedkoper uitgevoerd, waardoor die minder onderhoud vergt en een lagere aanschafprijs heeft. Het enige wat duurder is voor VDL zijn de relatief hoge kosten voor arbeid, door de hoge Nederlandse levensstandaard.
Voor elke vervoerder, of dat nu een bloementransporteur is of een ov-bedrijf, tellen de kosten per kilometer. Daar zitten zaken als onderhoud in, misschien zelfs een gegarandeerde minimale inruilprijs na x jaar.

VDL heeft zelf, anders dan bijvoorbeeld Mercedes-Benz of Iveco, nauwelijks eigen dealers of servicecentra. De verkoop lijkt centraal vanuit de fabrieksvestigingen te gebeuren en het onderhoud wordt gedaan door andere bedrijven, of zelfs dealers van andere merken. De serviceadressen in Nederland waar wel de naam VDL op staat zijn allemaal vestigingen van Arriva in Zuid-Holland, Brabant en Friesland. Ik denk dat daar al een hoop besparing in zit. In het geval van Arriva zal dus bij de concessiewinsten daar ook het nodige lucratiefs zijn afgesproken. Het feit dat Arriva zonder morren de boete van de provincie Friesland kopte omdat de Citea's niet allemaal op tijd klaar waren geeft in dat verband wel wat aan.

Hoge(re) personeelskosten kun je weer afzetten tegen het beperken van het aantal manuren per bus, omdat de productie van een Citea (LLE) mogelijk veel minder tijd kost. Bovendien lijkt VDL erg flexibel te zijn in de productie. Als het moet kunnen alle drie de fabrieken (Heerenveen, Valkenswaard en Roeselare) Citea's uitspugen. Om dat te kunnen moet je logistiek ook goed voor elkaar zijn. Het voordeel is dat je geen aparte touringcarfabriek hebt waar de werknemers werkloos zitten te dammen, terwijl je een order voor zestig ov-bussen moet laten schieten omdat je andere fabriek 300 km verder de vraag niet meer aan kan.

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: do 14 jan 2016, 16:38
door Post
Durashift schreef:
Mike schreef:Wat mij opvalt is dat bijna bij elke concessie die laatste jaren zijn gewonnen VDL bussen worden aangeschaft. Zijn deze zoveel goedkoper dan andere merken of is het puur omdat het een Nederlands bedrijf is?
Nou, ruim 2 jaar geleden heeft QBuzz toch een vloot Mercedessen aangeschaft.. voor Utrecht stad concessie.. :wink:
Zijn die dingen niet gewoon geleased? Want in GD zijn de bussen allemaal geleased. Wat misschien ook de keuze voor Mercedes verklaart, dat Evobus of Mercedes lease contracten aanbied voor zoveel bussen.

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: do 14 jan 2016, 17:14
door Durashift
Post schreef:
Durashift schreef:
Mike schreef:Wat mij opvalt is dat bijna bij elke concessie die laatste jaren zijn gewonnen VDL bussen worden aangeschaft. Zijn deze zoveel goedkoper dan andere merken of is het puur omdat het een Nederlands bedrijf is?
Nou, ruim 2 jaar geleden heeft QBuzz toch een vloot Mercedessen aangeschaft.. voor Utrecht stad concessie.. :wink:
Zijn die dingen niet gewoon geleased? Want in GD zijn de bussen allemaal geleased. Wat misschien ook de keuze voor Mercedes verklaart, dat Evobus of Mercedes lease contracten aanbied voor zoveel bussen.
Zou best kunnen. Mijn woordkeuze had dan ook 'ingestroomd' moeten zijn.. :wink:

In ieder geval.. de Amba's en de 11 Citaro's die overkwamen vanuit bestaande concessies.. zijn wel lease (ING), begrijp ik uit het concept PvE van destijds.
http://www.krachtvanutrecht-initiatief. ... cessie.pdf

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: do 14 jan 2016, 17:54
door OmniLezer
Qbuzz en Syntus zijn een beetje de rijke vervoerders onder de anderen.

Een VDL Ambassador/Citea LLE krijg je vanaf de 120.000,- als je afgaat op de prijzen van Connexxion. Waarschijnlijk iets meer, maar veel en veel minder dan alle andere bussen. En als je die bussen laat maken door Poolse/Russische bedrijven als AmoPlant, kosten die dingen veel minder. Dan kan je gelijk veel minder ervoor rekenen.

Een Citaro, welke dan ook, is gewoon super duur. Je kan al bijna richting de 200.000,- denk ik.

En alle voordelen die een Citea LLE biedt naast de prijs, behalve van een dijk waaien, maken van de LLE een bedrijventrekker.