Discussies over busmaterieel

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 1013
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor nvdw » Do 14 Jan 2016, 21:03

Ook een Citea LLE kost rond de 250.000 euro. Dat is in elk geval wat de BVG (Berlijn) per bus betaalt. Sowieso is 2,5 ton wel een goed gemiddelde voor een 12-meterbus. Uiteraard is ook het nodige afhankelijk van de opties die je bestelt maar elke bus heeft toch stoelen, airco en betaalmogelijkheden nodig.

Gebruikersavatar
NG²7²™
Berichten: 168
Lid geworden op: Ma 25 Jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor NG²7²™ » Do 14 Jan 2016, 22:06

OmniLezer schreef:Qbuzz en Syntus zijn een beetje de rijke vervoerders onder de anderen.

Een VDL Ambassador/Citea LLE krijg je vanaf de 120.000,- als je afgaat op de prijzen van Connexxion.
Een Citaro, welke dan ook, is gewoon super duur. Je kan al bijna richting de 200.000,- denk ik.


Zo rijk is Syntus zeker niet...
Een Ambassador begon bij 200.000,- een LLE EEV motor bij 225.000,- en een Citaro ligt niet alleen qua prijs daarboven, maar ook de kwaliteit is er naar.

Ik citeer even uit een testbericht van BUS-fahrt over een Citaro LE:
Mit Premium-Preis. Ein besonderes Schnäppchen ist der LE nicht, 270.000 verhandelbare Euro sind nicht eben wenig für einen Low-Entry-Bus. Ein vergleichbarer Ambassador ist für weniger als 200.000 Euros zu haben, doch daran möchten die Mercedes-Verantwortlichen nicht gemessen werden. Schließlich bekommt der Kunde hochwertige Technik made and developed in Germany. Klingt ein wenig arrogant, doch bei Mercedes empfiehlt man zur Einstimmung eine Probefahrt. Schon auf den ersten Metern stellt sich eine absolute Wohlfühlatmosphäre ein – hinter dem Lenkrad, aber auch auf den „billigen“ Plätzen der letzten Reihe.

http://busfahrt.com/images/stories/testberichte/mb_citaro_le_ue.pdf
Groeten,
Nick

Gebruikersavatar
OmniLezer
Berichten: 1120
Lid geworden op: Do 24 Jul 2014, 11:26

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor OmniLezer » Vr 15 Jan 2016, 16:51

Qua conform is dat wel zo. Een aantal chauffeurs zeiden ook dat de vering beter is dan een MAN en waarschijnlijk ligt de conform daarvan hoger dan een Citea. Maar ja als je grote aantallen haalt, zit je echt wel op een groot voordeel.

En zoals werd gezegd, spuwen de drie fabrieken bussen uit als of het niets is.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.

Mike
Berichten: 301
Lid geworden op: Wo 16 Apr 2014, 09:14

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor Mike » Za 16 Jan 2016, 01:25

OmniLezer schreef:Qua conform is dat wel zo. Een aantal chauffeurs zeiden ook dat de vering beter is dan een MAN en waarschijnlijk ligt de conform daarvan hoger dan een Citea. Maar ja als je grote aantallen haalt, zit je echt wel op een groot voordeel.

En zoals werd gezegd, spuwen de drie fabrieken bussen uit als of het niets is.


Ik ervaar zelf ook dat de vering van een MB bus een stuk beter is. Sowieso zijn MB bussen fijne wagens om mee te rijden. Hebben relatief een stuk minder storingen. (De bussen van schiphol lijn 197 uitgezonden)
Laatst gewijzigd door Mike op Wo 20 Jan 2016, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.

zone2000
Berichten: 236
Lid geworden op: Vr 14 Sep 2012, 18:24

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor zone2000 » Wo 20 Jan 2016, 11:21

Mike schreef:
OmniLezer schreef:Qua conform is dat wel zo. Een aantal chauffeurs zeiden ook dat de vering beter is dan een MAN en waarschijnlijk ligt de conform daarvan hoger dan een Citea. Maar ja als je grote aantallen haalt, zit je echt wel op een groot voordeel.

En zoals werd gezegd, spuwen de drie fabrieken bussen uit als of het niets is.


Ik ervaar zelf ook dat de vering van een MB bus een stuk beter is. Zoizo zijn MB bussen fijne wagens om mee te rijden. Hebben relatief een stuk minder storingen. (De bussen van schiphol lijn 197 uitgezonden)



sowieso schrijf je zo :wink:

Mike
Berichten: 301
Lid geworden op: Wo 16 Apr 2014, 09:14

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor Mike » Wo 20 Jan 2016, 13:07

Het was al laat :oops:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 32508
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor Suus » Za 23 Jan 2016, 20:03

Ik kwam in Hannover gelede hybride bussen van Solaris tegen. Het merk is helemaal onbekend in Nederland maar hybride gelede bussen lijken mij een behoorlijke noviteit. Zal wel een enorme accu in zitten.
Rame à l'approche

MdJ
Berichten: 3893
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor MdJ » Za 23 Jan 2016, 20:13

RET 401/402 (Citaro G) zijn toch ook hybride? :wink:
Bij twijfel: gebruik beton.

Hendrik
Berichten: 1660
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor Hendrik » Za 23 Jan 2016, 20:30


Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 1013
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor nvdw » Zo 24 Jan 2016, 18:42

Van Hool en Volvo leveren hun hybrides ook als gelede bus.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9561
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor Michael » Ma 25 Jan 2016, 23:56

Hierbij een gelede Volvo 7900 Hybrid:

Afbeelding
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Renebussen
Berichten: 220
Lid geworden op: Wo 02 Apr 2014, 19:42
Locatie: Nederland
Contact:

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor Renebussen » Do 28 Jan 2016, 10:43

Hess, Phileas en VDL hebben ze ook gemaakt

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 6223
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor Hainje » Do 28 Jan 2016, 17:51

Phileas = APTS = VDL :P
Ik vind het allemaal prima.
24-03-2017: Trein: 2248,2 km * Bus: 617,5 km * Tram: 4,0 km * Metro: 62,3 km.

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2574
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor Mr-W » Za 14 Jan 2017, 16:18

Syntus heeft als eerste vervoerder in Nederland Setra in gebruik genomen, de meningen over deze voertuigen zijn ronduit verdeelt dus daarom stof ik het topic af.
Afbeelding
Setra S 415 LE


Afbeelding
Afbeelding
Junijn reed er al eerder lijndiensten mee in Riverenland maar dan met de voorganger S 415 NF.

Gebruikersavatar
OmniLezer
Berichten: 1120
Lid geworden op: Do 24 Jul 2014, 11:26

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor OmniLezer » Za 14 Jan 2017, 17:35

Die van Juijn is dan een Niederflursbus(lagevloersbus), maar het grappige is dat ze alleen klagen over die Setra's van Syntus terwijl de MAN bussen van de RET ook gewoon podesten hebben op elke plaats die je maar kan verwachten. Lage- en hogevloer met podesten dus waarom ze hier een probleem van maken, is gewoon een fobie voor nieuwe materieel.

Oh shit, het is geen VDL of MAN! Werk het nu het land uit!

Ik vind dat juist mooi dat er nieuw materieel instroomt.
De Citea SLE is voor het eerst gebruikt binnen Nederland door Hermes/Bravo, wat ik vrij bijzonder vind.
Ik wacht nu op de Solaris New Urbino LE en de Van Hool newA360 binnen Nederland.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 32508
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor Suus » Za 14 Jan 2017, 17:57

Zowel de opstapjes bij bussen van MAN, Iveco en Setra bij de stoelen voorin zijn erg onprettig en zouden er niet moeten zijn. VDL en Mercedes lukt het, dus het kan wel. Scania doet een goede poging, nu zou ik alleen nog uit het raam willen kijken (A)

Van Hool's worden ingericht door bezatte Belgen, daar zit ik helemaal niet op te wachten.
Rame à l'approche

CamilleKreemers
Berichten: 2670
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor CamilleKreemers » Za 14 Jan 2017, 18:37

Mr-W schreef:FOTO'S (anders krijg ik ruzie met de moderators)

Waar is die bovenste foto geschoten?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 32508
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor Suus » Za 14 Jan 2017, 18:59

Capelsebrug Laag.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
OmniLezer
Berichten: 1120
Lid geworden op: Do 24 Jul 2014, 11:26

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor OmniLezer » Za 14 Jan 2017, 19:34

Suus schreef:Zowel de opstapjes bij bussen van MAN, Iveco en Setra bij de stoelen voorin zijn erg onprettig en zouden er niet moeten zijn. VDL en Mercedes lukt het, dus het kan wel. Scania doet een goede poging, nu zou ik alleen nog uit het raam willen kijken (A)

Van Hool's worden ingericht door bezatte Belgen, daar zit ik helemaal niet op te wachten.


Die Scania's zijn ontworpen voor lange mensen, wat ik vooral niet ben. Er zijn wel vaak stukken waar je net niet uit het raam kan kijken. Voorin achter de chauffeur kan je ook maar in een hoek van 90 graden naar links kijken of rechts. Anders niet.

Er rijden Van Hooltjes in Utrecht en dat lukt ook aardig(daar lees ik geen geklaag over).

MAN had ook dezelfde bussen (Lion's City LE A78) zonder opstapjes geleverd aan Connexxion. Dat was de 87xx/88xx serie.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 2927
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor dylanwild94 » Za 14 Jan 2017, 21:37

OmniLezer schreef:MAN had ook dezelfde bussen (Lion's City LE A78) zonder opstapjes geleverd aan Connexxion. Dat was de 87xx/88xx serie.
het type dat jij nu bedoeld is de 5132-5166 serie. De 3800/3900 en 8700/8800 serie zijn man lion's city T modellen.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 2668
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor ArrivaBas » Za 14 Jan 2017, 21:52

Suus schreef:Van Hool's worden ingericht door bezatte Belgen, daar zit ik helemaal niet op te wachten.

Je bedoelt die Nog niet eens stadsbuswaardige bankjes in de Van Hools van De Lijn? De BBA-bussen hadden een goed interieur naar mijn idee.
Elke 2 weken op vrijdag om 18:00 een combistream Train Fever en EEP 12 op Mijn twitch-account (volgende 24 maart)!
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro Gen. 1 en Solaris Urbino Gen. 3, Favoriete Treinen: FLIRT3 en NPZ

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 26133
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor Daniel » Za 14 Jan 2017, 21:57

Ligt eraan welke Van Hools van de BBA je bedoelt. Van de Bredase stadswagens (de paarse) was ik nooit zo'n fan: weinig zitplaatsen en daarvan dan ook nog heel veel achteruit of met rare opstapjes.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 2668
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor ArrivaBas » Za 14 Jan 2017, 22:15

De gelede Van Hools bedoel ik. Ik had iets specifieker moeten zijn. :oops:
Elke 2 weken op vrijdag om 18:00 een combistream Train Fever en EEP 12 op Mijn twitch-account (volgende 24 maart)!
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro Gen. 1 en Solaris Urbino Gen. 3, Favoriete Treinen: FLIRT3 en NPZ

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 3158
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor Chrysa » Za 14 Jan 2017, 22:52

Jullie hebben zeker geen beeldmateriaal om dit alles te illustreren? :p

Durashift
Berichten: 953
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor Durashift » Za 14 Jan 2017, 23:43

Afbeelding

Dit type had dan wel een (deels) gelijke vloer bij de stoelen.. maar die zaten toch niet echt prettig.. vooral ook het kozijn zat in de weg (te hoog) om je arm op te kunnen leggen, kan ik mij herinneren..
Wél fleurig blauwe bekleding. :pos:


Terug naar “OV als Hobby”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast