Discussies over busmaterieel

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
Maurice Hooikammer
Berichten: 730
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep
Contact:

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor Maurice Hooikammer » Vr 07 Mar 2014, 15:44

Kijk ik mocht illegaal op een parkeerterrein een MAN Lion's City G CNG rijden en het reed zeer fijn! Ik ben ook groot liefhebber van dit type!
Ik hoor alleen vaak dat chauffeurs van de MAN's op Ameland, in Leeuwarden, in Westland vervelend vinden! Dat zijn allemaal CNG-bussen. In Limburg hebben jullie toch alleen diesel MAN's? Misschien ligt het aan het feit dat die bussen CNG zijn?

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5587
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor Hainje » Vr 07 Mar 2014, 16:42

Heeft volgens mij te maken met de fabriek waar ze vandaan komen. Zo zijn de MAN's in Eindhoven van een andere fabriek dan die in Arnhem/Nijmegen. Destijds is door de bond ook hard gestreden om te voorkomen dat de Breng bussen van een zelfde bagger kwaliteit zouden zijn als in Eindhoven.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11146
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor Meltrain » Di 25 Mar 2014, 21:38

Srananbloke schreef:Zijn er los van de Arnhemse Berkhof-trolleys eigenlijk nog bussen met filmrol in Nederland aanwezig die in reguliere dienstregeling worden ingezet?

In London hebben zowat alle bussen nog filmrollen. :')
Zelfs de nieuwste (NB4L) heeft een filmrol:
Afbeelding
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5587
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor Hainje » Wo 26 Mar 2014, 00:15

Het ziet er op de een of andere manier wel netter uit dan digitale displays.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
NG²7²™
Berichten: 156
Lid geworden op: Ma 25 Jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor NG²7²™ » Vr 11 Apr 2014, 23:33

Hainje schreef:Heeft volgens mij te maken met de fabriek waar ze vandaan komen. Zo zijn de MAN's in Eindhoven van een andere fabriek dan die in Arnhem/Nijmegen. Destijds is door de bond ook hard gestreden om te voorkomen dat de Breng bussen van een zelfde bagger kwaliteit zouden zijn als in Eindhoven.


Tegenwoordig komen ze allemaal uit Polen, zowel die uit Eindhoven als die uit Arnhem/Nijmegen.
Groeten,
Nick

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor Michael 1988 » Za 12 Apr 2014, 01:35

Meltrain schreef:
Srananbloke schreef:Zijn er los van de Arnhemse Berkhof-trolleys eigenlijk nog bussen met filmrol in Nederland aanwezig die in reguliere dienstregeling worden ingezet?

In London hebben zowat alle bussen nog filmrollen. :')
Zelfs de nieuwste (NB4L) heeft een filmrol:


Ja maar dat is wat er werd gevraagd. Je noemt nu een voorbeeld in Groot-Brittannië, maar er werd gevraagd of er in Nederland nog filmrollen zijn. Als je dan gaat kijken naar andere landen kan ik ook landen opnoemen die filmrollen hebben, maar waar Nederlandse plaatsnamen op staan. Of de bussen rijden steeds rond zonder dienst te hebben ;). Al hoewel dat bij sommige bedrijven ook gebeurt met digitale displays.

Dit is misschien ook een discussie waard hierin. Als bussen naar een handelaar toegaan. Moeten de vorige eigenaren de software wissen of niet? In het geval van de filmrollen, moet de vorige eigenaar of de handelaar die filmrollen eruit halen of niet of moet de nieuwe eigenaar dit doen? Want op busfoto.nl ben ik de vreemdste foto's tegengekomen (buslijnen vanaf Cuba naar Zwijndrecht bijvoorbeeld).
Laatst gewijzigd door Wubbo op Za 12 Apr 2014, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foto uit quote gehaald
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11146
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor Meltrain » Za 12 Apr 2014, 10:56

Michael 1988 schreef:
Meltrain schreef:
Srananbloke schreef:Zijn er los van de Arnhemse Berkhof-trolleys eigenlijk nog bussen met filmrol in Nederland aanwezig die in reguliere dienstregeling worden ingezet?

In London hebben zowat alle bussen nog filmrollen. :')
Zelfs de nieuwste (NB4L) heeft een filmrol:


Ja maar dat is wat er werd gevraagd. Je noemt nu een voorbeeld in Groot-Brittannië, maar er werd gevraagd of er in Nederland nog filmrollen zijn. Als je dan gaat kijken naar andere landen kan ik ook landen opnoemen die filmrollen hebben, maar waar Nederlandse plaatsnamen op staan. Of de bussen rijden steeds rond zonder dienst te hebben ;). Al hoewel dat bij sommige bedrijven ook gebeurt met digitale displays.

Maar dat zijn dus geen gloednieuwe bussen. :P
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2381
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

De beste bus is een dieselbus

Berichtdoor Mr-W » Di 14 Okt 2014, 16:42

*stoft dit topic af*

Wie op het punt staat nieuwe bussen aan te schaffen, is nog altijd het best uit met dieselbussen. Die bieden nog steeds de economische meest aantrekkelijk optie. En moderne dieselmotoren geven niet meer schadelijke uitstoot dan de motoren van aardgasbussen.
Dit zegt TNO, die op verzoek van EU keek welke bus een gemeente of regio het beste kan voorschrijven bij de aanbesteding.
verkeersnet.nl

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor Wubbo » Do 16 Okt 2014, 19:47

Een aantal berichten verwijderd. Als je klachten over iemand hebt, spreek je daar het beheer op aan of PB je iemand en doe je dat niet rechtstreeks in een topic.

Gebruikersavatar
Maurice Hooikammer
Berichten: 730
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep
Contact:

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor Maurice Hooikammer » Do 16 Okt 2014, 19:50

Als de provincie Gelderland dit nu ook eens zou lezen. Hopelijk komen ze dan terug op hun besluit dat syntus geen capacity mag bestellen voor de Valleilijn.

MdJ
Berichten: 3802
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor MdJ » Do 16 Okt 2014, 20:51

Waarom zou dat niet mogen?
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor Suus » Do 16 Okt 2014, 20:53

Eigenlijk vind ik het belangrijkste aan een bus toch vooral hoe goed het onderhoud gedaan wordt. Je bus kan nog zo goed zijn als deze net uit de fabriek komt, als het onderhoud vervolgens wordt verwaarloosd heb je als reiziger uiteindelijk maar ellende.
Rame à l'approche

Mike
Berichten: 279
Lid geworden op: Wo 16 Apr 2014, 09:14

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor Mike » Do 16 Okt 2014, 20:54

Misschien vanwege de lengte, standaard is 18,75 meter toegestaan, de capacity is iets groter.

MdJ
Berichten: 3802
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor MdJ » Do 16 Okt 2014, 21:00

Volgens mij zit het probleem eerder bij het gedeelte over de aandrijving. En dan ligt het niet aan " De Provincie wil het niet", maar meer " De Provincie heeft een bestek/PvE opgesteld, waaronder de huidige verlenging ook onder valt. En daarin staat iets over een CO2-bonus in."

Capacity is allicht -ik ga dat niet uitzoeken- niet in de aardgasvariant beschikbaar en ook niet in een elektrische / hybride variant. En dan is het economisch onvoordelig voor Syntus om toch voor de capacity's te gaan.
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Maurice Hooikammer
Berichten: 730
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep
Contact:

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor Maurice Hooikammer » Do 16 Okt 2014, 21:58

De provincie wilde alleen CNG-bussen. Die zijn er helaas niet in capacity uitvoering.

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2381
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor Mr-W » Di 06 Okt 2015, 18:49

*** Stoft dit topic weer af***
Afbeelding
VDL.nl
Vind het maar een raar gezicht een Low Entry 12m bus met achter de achteras nog een uitstapdeur.

Hendrik
Berichten: 1461
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor Hendrik » Di 06 Okt 2015, 19:05

Waarom vind je dat eigenlijk?

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 2408
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor ArrivaBas » Di 06 Okt 2015, 19:17

Ik ga helemaal mee met Hendrik. Het is alleen maar praktisch voor LE-bussen voor een stadsnet :wink:
Elke 2 weken op vrijdag om 18:00 een combistream Train Fever en EEP 12 op Mijn twitch-account (volgende 2 december)!
Volg hier Mijn Flickr!
Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken!

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2381
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor Mr-W » Di 06 Okt 2015, 19:19

ArrivaBas schreef:Ik ga helemaal mee met Hendrik. Het is alleen maar praktisch voor LE-bussen voor een stadsnet :wink:

Het uitstappen duurt door het trappetje langer. Misschien is het iets voor Berlijn maar in Nederland worden er voor stadsbussen Low-Floor bussen geeist.
Laatst gewijzigd door Mr-W op Di 06 Okt 2015, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 2408
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor ArrivaBas » Di 06 Okt 2015, 19:27

Mr-W schreef:
ArrivaBas schreef:Ik ga helemaal mee met Hendrik. Het is alleen maar praktisch voor LE-bussen voor een stadsnet :wink:

Het uitstappen duurt door het trappetje langer. Misschien is het iets voor Berlijn maar in Nederland worden er voor stadsbussen Low-Entry bussen geeist.

Ik neem aan dat je Low-Floor bedoelt? Je zegt Low-Entry.
Elke 2 weken op vrijdag om 18:00 een combistream Train Fever en EEP 12 op Mijn twitch-account (volgende 2 december)!
Volg hier Mijn Flickr!
Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken!

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9091
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor Michael » Wo 07 Okt 2015, 00:58

Een Low-Entry bus met een derde uitstapdeur zie je heel veel in Denemarken rondrijden. En laat er nou net een hele serie van deze bussen besteld zijn door Denemarken. Deze variant wordt al 2 jaar gebouwd maar wordt nu pas officieel gepresenteerd.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Ronaldussen
Berichten: 3112
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor Ronaldussen » Wo 07 Okt 2015, 13:30

Dat achterste trappetje zal denk ik juist voor tijdswinst zorgen bij echt drukke buslijnen in de spits. Nu zie je dat zowat alle passagiers door dezelfde achterdeur er uit moeten (voordeur is vaak ook smal en vertraagd het instapproces als er veel daar uit willen.), met zo'n extra achterdeur (al dan niet met trappetje) verdeel je de "achterste" passagiers over twee deuren, waardoor de opstoppingen kleiner worden. Mensen die slecht ter been zijn benadeel je niet met zo'n trappetje, die komen toch al niet achterin omdat ze nu sowieso al een trappetje op moeten.
*Doorfietsen maar*

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4453
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor JWM » Wo 07 Okt 2015, 23:28

Leuk, maar het voordeel van Low Entry ten opzichte van Low floor is toch vooral dat er achterin wat meer zitplaatsen mogelijk zijn omdat de motor daar onder onder de stoelen zit? Met zo'n derde uitstapdeur doe je dat toch weer teniet?

dennistd
Berichten: 1385
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor dennistd » Do 08 Okt 2015, 14:40

Het kost je twee zitplekken lijkt me. Dat is minder dan bij een volledig lage vloer volgens mij.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4453
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Discussies over busmaterieel

Berichtdoor JWM » Do 08 Okt 2015, 15:41

Eigenlijk wel logisch inderdaad, met low floor ben je zitplaatsen kwijt aan zowel deur als motor, low entry aan allen de deur. Daarnaast zal je je bij low entry waarschijnlijk wat meer zitplaatsen kwijt kunnen vanwege de achteras.

Ik ben overtuigd :)


Terug naar “OV als Hobby”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast