Pagina 2 van 8

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: vr 07 mar 2014, 15:44
door Maurice Hooikammer
Kijk ik mocht illegaal op een parkeerterrein een MAN Lion's City G CNG rijden en het reed zeer fijn! Ik ben ook groot liefhebber van dit type!
Ik hoor alleen vaak dat chauffeurs van de MAN's op Ameland, in Leeuwarden, in Westland vervelend vinden! Dat zijn allemaal CNG-bussen. In Limburg hebben jullie toch alleen diesel MAN's? Misschien ligt het aan het feit dat die bussen CNG zijn?

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: vr 07 mar 2014, 16:42
door Hainje
Heeft volgens mij te maken met de fabriek waar ze vandaan komen. Zo zijn de MAN's in Eindhoven van een andere fabriek dan die in Arnhem/Nijmegen. Destijds is door de bond ook hard gestreden om te voorkomen dat de Breng bussen van een zelfde bagger kwaliteit zouden zijn als in Eindhoven.

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: di 25 mar 2014, 21:38
door Meltrain
Srananbloke schreef:Zijn er los van de Arnhemse Berkhof-trolleys eigenlijk nog bussen met filmrol in Nederland aanwezig die in reguliere dienstregeling worden ingezet?
In London hebben zowat alle bussen nog filmrollen. :')
Zelfs de nieuwste (NB4L) heeft een filmrol:
Afbeelding

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: wo 26 mar 2014, 00:15
door Hainje
Het ziet er op de een of andere manier wel netter uit dan digitale displays.

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: vr 11 apr 2014, 23:33
door NG²7²™
Hainje schreef:Heeft volgens mij te maken met de fabriek waar ze vandaan komen. Zo zijn de MAN's in Eindhoven van een andere fabriek dan die in Arnhem/Nijmegen. Destijds is door de bond ook hard gestreden om te voorkomen dat de Breng bussen van een zelfde bagger kwaliteit zouden zijn als in Eindhoven.
Tegenwoordig komen ze allemaal uit Polen, zowel die uit Eindhoven als die uit Arnhem/Nijmegen.

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: za 12 apr 2014, 01:35
door Michael 1988
Meltrain schreef:
Srananbloke schreef:Zijn er los van de Arnhemse Berkhof-trolleys eigenlijk nog bussen met filmrol in Nederland aanwezig die in reguliere dienstregeling worden ingezet?
In London hebben zowat alle bussen nog filmrollen. :')
Zelfs de nieuwste (NB4L) heeft een filmrol:
Ja maar dat is wat er werd gevraagd. Je noemt nu een voorbeeld in Groot-Brittannië, maar er werd gevraagd of er in Nederland nog filmrollen zijn. Als je dan gaat kijken naar andere landen kan ik ook landen opnoemen die filmrollen hebben, maar waar Nederlandse plaatsnamen op staan. Of de bussen rijden steeds rond zonder dienst te hebben ;). Al hoewel dat bij sommige bedrijven ook gebeurt met digitale displays.

Dit is misschien ook een discussie waard hierin. Als bussen naar een handelaar toegaan. Moeten de vorige eigenaren de software wissen of niet? In het geval van de filmrollen, moet de vorige eigenaar of de handelaar die filmrollen eruit halen of niet of moet de nieuwe eigenaar dit doen? Want op busfoto.nl ben ik de vreemdste foto's tegengekomen (buslijnen vanaf Cuba naar Zwijndrecht bijvoorbeeld).

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: za 12 apr 2014, 10:56
door Meltrain
Michael 1988 schreef:
Meltrain schreef:
Srananbloke schreef:Zijn er los van de Arnhemse Berkhof-trolleys eigenlijk nog bussen met filmrol in Nederland aanwezig die in reguliere dienstregeling worden ingezet?
In London hebben zowat alle bussen nog filmrollen. :')
Zelfs de nieuwste (NB4L) heeft een filmrol:
Ja maar dat is wat er werd gevraagd. Je noemt nu een voorbeeld in Groot-Brittannië, maar er werd gevraagd of er in Nederland nog filmrollen zijn. Als je dan gaat kijken naar andere landen kan ik ook landen opnoemen die filmrollen hebben, maar waar Nederlandse plaatsnamen op staan. Of de bussen rijden steeds rond zonder dienst te hebben ;). Al hoewel dat bij sommige bedrijven ook gebeurt met digitale displays.
Maar dat zijn dus geen gloednieuwe bussen. :P

De beste bus is een dieselbus

Geplaatst: di 14 okt 2014, 16:42
door Mr-W
*stoft dit topic af*

Wie op het punt staat nieuwe bussen aan te schaffen, is nog altijd het best uit met dieselbussen. Die bieden nog steeds de economische meest aantrekkelijk optie. En moderne dieselmotoren geven niet meer schadelijke uitstoot dan de motoren van aardgasbussen.
Dit zegt TNO, die op verzoek van EU keek welke bus een gemeente of regio het beste kan voorschrijven bij de aanbesteding.
verkeersnet.nl

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: do 16 okt 2014, 19:47
door Wubbo
Een aantal berichten verwijderd. Als je klachten over iemand hebt, spreek je daar het beheer op aan of PB je iemand en doe je dat niet rechtstreeks in een topic.

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: do 16 okt 2014, 19:50
door Maurice Hooikammer
Als de provincie Gelderland dit nu ook eens zou lezen. Hopelijk komen ze dan terug op hun besluit dat syntus geen capacity mag bestellen voor de Valleilijn.

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: do 16 okt 2014, 20:51
door MdJ
Waarom zou dat niet mogen?

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: do 16 okt 2014, 20:53
door Suus
Eigenlijk vind ik het belangrijkste aan een bus toch vooral hoe goed het onderhoud gedaan wordt. Je bus kan nog zo goed zijn als deze net uit de fabriek komt, als het onderhoud vervolgens wordt verwaarloosd heb je als reiziger uiteindelijk maar ellende.

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: do 16 okt 2014, 20:54
door Mike
Misschien vanwege de lengte, standaard is 18,75 meter toegestaan, de capacity is iets groter.

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: do 16 okt 2014, 21:00
door MdJ
Volgens mij zit het probleem eerder bij het gedeelte over de aandrijving. En dan ligt het niet aan " De Provincie wil het niet", maar meer " De Provincie heeft een bestek/PvE opgesteld, waaronder de huidige verlenging ook onder valt. En daarin staat iets over een CO2-bonus in."

Capacity is allicht -ik ga dat niet uitzoeken- niet in de aardgasvariant beschikbaar en ook niet in een elektrische / hybride variant. En dan is het economisch onvoordelig voor Syntus om toch voor de capacity's te gaan.

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: do 16 okt 2014, 21:58
door Maurice Hooikammer
De provincie wilde alleen CNG-bussen. Die zijn er helaas niet in capacity uitvoering.

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: di 06 okt 2015, 18:49
door Mr-W
*** Stoft dit topic weer af***
Afbeelding
VDL.nl
Vind het maar een raar gezicht een Low Entry 12m bus met achter de achteras nog een uitstapdeur.

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: di 06 okt 2015, 19:05
door Hendrik
Waarom vind je dat eigenlijk?

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: di 06 okt 2015, 19:17
door ArrivaBas
Ik ga helemaal mee met Hendrik. Het is alleen maar praktisch voor LE-bussen voor een stadsnet :wink:

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: di 06 okt 2015, 19:19
door Mr-W
ArrivaBas schreef:Ik ga helemaal mee met Hendrik. Het is alleen maar praktisch voor LE-bussen voor een stadsnet :wink:
Het uitstappen duurt door het trappetje langer. Misschien is het iets voor Berlijn maar in Nederland worden er voor stadsbussen Low-Floor bussen geeist.

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: di 06 okt 2015, 19:27
door ArrivaBas
Mr-W schreef:
ArrivaBas schreef:Ik ga helemaal mee met Hendrik. Het is alleen maar praktisch voor LE-bussen voor een stadsnet :wink:
Het uitstappen duurt door het trappetje langer. Misschien is het iets voor Berlijn maar in Nederland worden er voor stadsbussen Low-Entry bussen geeist.
Ik neem aan dat je Low-Floor bedoelt? Je zegt Low-Entry.

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: wo 07 okt 2015, 00:58
door Michael
Een Low-Entry bus met een derde uitstapdeur zie je heel veel in Denemarken rondrijden. En laat er nou net een hele serie van deze bussen besteld zijn door Denemarken. Deze variant wordt al 2 jaar gebouwd maar wordt nu pas officieel gepresenteerd.

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: wo 07 okt 2015, 13:30
door AppleMoose
Dat achterste trappetje zal denk ik juist voor tijdswinst zorgen bij echt drukke buslijnen in de spits. Nu zie je dat zowat alle passagiers door dezelfde achterdeur er uit moeten (voordeur is vaak ook smal en vertraagd het instapproces als er veel daar uit willen.), met zo'n extra achterdeur (al dan niet met trappetje) verdeel je de "achterste" passagiers over twee deuren, waardoor de opstoppingen kleiner worden. Mensen die slecht ter been zijn benadeel je niet met zo'n trappetje, die komen toch al niet achterin omdat ze nu sowieso al een trappetje op moeten.

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: wo 07 okt 2015, 23:28
door JWM
Leuk, maar het voordeel van Low Entry ten opzichte van Low floor is toch vooral dat er achterin wat meer zitplaatsen mogelijk zijn omdat de motor daar onder onder de stoelen zit? Met zo'n derde uitstapdeur doe je dat toch weer teniet?

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: do 08 okt 2015, 14:40
door dennistd
Het kost je twee zitplekken lijkt me. Dat is minder dan bij een volledig lage vloer volgens mij.

Re: Discussies over busmaterieel

Geplaatst: do 08 okt 2015, 15:41
door JWM
Eigenlijk wel logisch inderdaad, met low floor ben je zitplaatsen kwijt aan zowel deur als motor, low entry aan allen de deur. Daarnaast zal je je bij low entry waarschijnlijk wat meer zitplaatsen kwijt kunnen vanwege de achteras.

Ik ben overtuigd :)