Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door Yanaike »

Als tijd niet uitmaakt rijdt neem ik bij mijn Den Haag route vanaf Laan van NOI, metrolijn E terug naar Den Haag Centraal en dan sneltram 3 of 4 naar Den Haag, Spui. Dat levert 5 soorten OV op in 5,37 kilometer
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door lint41 »

Erg flauw, maar met bus 240 tussen de twee haltes 'Science Park Amsterdam' heb ik 1 vervoersmiddel per 220 meter (quotient = 220m / 1 = 220), terwijl mijn voorganger slechts een quotiënt van 1074 haalt.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door Obus »

@Lint41: dat is inderdaad flauw. Minstens vijf vormen van OV had wel gemogen. Overigens heeft iedereen nog tot morgen 0:00 de tijd - later die dag zal ik de uitslag bekend maken (want om 0:00 lig ik te slapen).
De mortuis nil nisi bene
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door Obus »

Bij deze de uitslag:

Alle locaties in Amsterdam

Tram 5 Parnassusweg > Zuid

Sprinter Zuid > RAI

Metro 50 RAI > Zuid

Sneltram 51 Zuid > De Boelelaan/VU

Bus 176 De Boelelaan/VU > Van Weldammeweg

Vijf soorten OV in 4,6 kilometer geeft quotiënt van 0,92.

Yanaike wint en is aan zet.
De mortuis nil nisi bene
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door Yanaike »

Ah, die route in Amsterdam Zuid is ook wel mooi! Ik had er helemaal niet aan gedacht dat daar ook een gedeeld tram en sneltram traject is.

Mijn volgende opdracht wordt wat langer en ingewikkelder dan jullie tot nu toe van mij gewend zijn. Maar ik zal iig elke dag een tip geven. Ik ben benieuwd!

- Ik vertrek om 8:22 met tramlijn 2 vanuit een treinstation met 'west' in zijn naam.
- Om 8:44 kom ik aan op het eindpunt van deze tram. De overstap hier is krap en 1 minuut later zit ik alweer in een trein.
- Het is 8:58 als ik in mijn volgende vervoersmiddel stap. Dit is overigens het beginpunt van deze lijn.
- 7 stations verder en 18 minuten later stap ik weer over
- Hier pak ik de metro
- Omdat ik er niet van houd om ondergronds te reizen stap ik het eerst volgende station weer uit. Ik heb in totaal maar 2 minuten in de metro gezeten maar dat is voor mij meer dan genoeg! Als ik 1 of 2 haltes langer was blijven zitten in de metro was mijn route aanzienlijk korter geweest, maar ik houd echt niet van ondergronds reizen.
- Een 10 minuten durende wandeling volgt, richting het water.
- Ik kijk even op mijn horloge. Het is 9:37 als mijn route over het water verder gaat.
- Een slingerende route volgt. Ongeduldig kijk ik op mijn horloge. De tijd begint wel te dringen!
- 9:55 stap ik af. Ik moet me echt haasten nu! Zo snel als ik kan ren ik naar mijn volgende tussenpunt.
- 9:58 ga ik met 1 van mijn 2 favoriete vervoersmiddelen van deze reis. Slechts 1 halte en maar 1 kilometer, maar ik ben nog steeds onder de indruk terwijl ik naar het dichtstbijzijnde station loop.
- Het is 10:06 als ik over de rails naar het oosten reis. De tijd begint steeds meer te dringen. En ik zit eigenlijk op de verkeerde tak van dit lightrailachtige-systeem.
- Om 10:14 pak ik buslijn 473.
- 7 minuten later kom ik aan op alweer een tussenbestemming. Ik heb hier 9 minuten overstaptijd. Theoretisch oké, maar in de praktijk zou dit een onmogelijke overstap zijn.
- Dit was waarom ik het eind van mijn route zo haastig was. 10:30 vertrekt mijn op-één-na-laatste OV-soort en aangezien het maar 1x/3 uur gaat en je van te voren moet reserveren, moest ik deze wel halen.
- Onderweg deze lange rit frutsel ik een beetje aan mijn horloge. Ik kijk ook verschillende keren naar buiten maar omdat het bewolkt is, zie ik niks.
- 12:25 kom ik aan in Rotterdam! *O* En het is wat flauw maar ik neem een taxi (het is eigenlijk ook een soort OV) naar mijn eindbestemming. Volgens Google Maps is de route tussen de 6 en 8 kilometer en tussen de 10 tot 12 minuten (afhankelijk hoe je rijdt). Ik had ook een rechtstreekse stadsbus kunnen pakken dan was ik zo'n 22 minuten onderweg geweest.
- Mijn eindbestemming is Rotterdam, Centraal Station

- Op mijn route heb ik gebruik gemaakt van 10 verschillende soorten OV. Een paar daarvan lijken op elkaar maar ze hebben alle 10 een verschillende naam. Ik heb elk vervoermiddel maar 1x gebruikt.

Wie kan achterhalen hoe mijn reis liep? Beginpunt en tussenpunten? Wie als eerst het begin- en alle tussenpunten heeft is de winnaar! Als ik een stukje loop hoef je maar één van de twee tussenpunten te noemen.

Let op! In mijn verhaaltje zitten een paar subtiele hints verstopt die behoorlijk wat extra informatie over mijn reis kunnen weggeven.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door baladid »

Bus 473, die om 10.21 aankomt, vertrekt helaas nergens 10.14. Bedoel je 10.12 of 10.16?
Edit: Scheel gekeken, bussen rijden twee kanten op...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door baladid »

Ik zit vast:
Yanaike schreef: - Ik vertrek om 8:22 met tramlijn 2 vanuit een treinstation met 'west' in zijn naam.

- Om 10:14 pak ik buslijn 473.
- 7 minuten later kom ik aan op alweer een tussenbestemming.
Het eerste kan niet op een zondag, het tweede alleen op een zondag, als ik het goed heb.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door Yanaike »

Ik geef al veel te snel een eerste hint weg, maar ik reis niet in het weekend ;)
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door baladid »

De bustijden kloppen niet, maar het wel haast dit zijn:
West Croydon
tram
Beckenham train station
Trein
Crystal Palace
Overground
Canada Water
Jubilee Line (Underground)
Canary Wharf
Thames Clipper (veer)
North Greenwich /Greenwich Peninsula
Air Link
Royal Docks/Royal Victoria
DLR
Prince regent station
Bus
London city
BA
Zestienhoven
Taxi
Rotterdam Centraal

Edit: Volgens een andere bron kloppen de bustijden toch.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door Obus »

Ik zit dus helemaal verkeerd te zoeken: ik kwam uit op Charleroi West waar ook een tramlijn 2 stopt. Bovendien heb je bij 's-Gravenbrakel een buslijn 473.
De mortuis nil nisi bene
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door baladid »

Ik zat eerst ook bij Bus 473 in Dortmund te zoeken, maar von geen aansluiting (vliegtuig of Fernbus) naar Rotterdam. Bus 473 was de tweede die ik vond. Toen ik de ferry had gevonden (die was duidelijk) heb ik eerst de weg tussen de ferry en London City gezocht (met Google Maps). Het metrostation moest dan Canary Wharf zijn. Het stukje Beckenham-Canary Wharf heb ik gewoon met HAFAS gedaan, al toont HAFAS de overground alleen maar als »Zug«. Dat nog even op wikipedia opgezocht en ik was klaar.

Een foutje zit er overigens toch nog in: De ferry komt om 9.52 aan, niet om 9.55.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door Anne »

Ik zat nog te tobben met het stuk tussen tram 2 en de Jubilee.

Alleen Zestienhoven is zo 20e eeuw.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door baladid »

Dat stuk vond ik ook het pittigste. Zestienhoven heet ondertussen inderdaad anders, maar ik hou van Jip-en-Janneketaal...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door Yanaike »

Wow :shock: En ik maar denken dat ik iets moeilijks had bedacht door stiekem in Londen te beginnen!

De route/station van Baladid is helemaal goed! Jouw beurt! ;)
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door Anne »

De hint voor London zat 'm in dat je niet op Rotterdam Centraal aankwam en je er maar 1x/3 uur kon komen.
Dan zit je al snel op het vliegveld en is het alleen maar de aankomst tijd te checken.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door Yanaike »

Ja, dat is wel waar, al dacht ik dat gebruik maken van een vliegtuig totaal niet voor de hand zou liggen :P
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door baladid »

Yanaike schreef:Wow :shock: En ik maar denken dat ik iets moeilijks had bedacht door stiekem in Londen te beginnen!

De route/station van Baladid is helemaal goed! Jouw beurt! ;)
Het lijnnummer van bus 473 deed hem - toen ik dat bij Google in Londen met »City Airport« zag had ik hem... Die horlogehint had ik dus helemaal niet gesnopen.
Ik werk aan een nieuwe opgave...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door baladid »

Ik begin ongeveer duizend kilometer in vogelvlucht van Amsterdam vandaan. Hier pak in een dubbeldekstrein naar een grote stad in de buurt, ongeveer een kwartiertje rijden. Ik beweeg me een vervoermideel door deze stad en pak dan een trein, die uit het buitenland komt. Deze pak ik tot een grensstation en wacht daar een driekwartier op een trein. Hopelijk rijdt deze vanzelf... Deze pak ik tot een station oostelijk van een stadscentrum. Met een bovengronds transportmiddel doorkruis ik deze stad. De naam die Hafas voor dit verveoersmiddel aangeeft verschilt van de naam hoe man dit in de stad zelf noemt. Op het volgende station aangekomen heb ik 101 minuten tijd - volgens googlemaps net genoeg om heen een weer naar het zomerpaleis van de voormalige heerser te lopen. De trein die ik dan pak neem ik maar negen minuten. Een kaartje kan ik niet kopen omdat ik op het station überhaupt niet mag opstappen.

Nu ben ik op een groot kopstation. Ik ontbijt met worst (het is immers nog vroeg genoeg) en pak een driekwartier later een trein die onderweg van treintyp wisselt. Als ik na meer dan vijf uur uitstap heb ik driekwartier de tijd om naar het volgende station te lopen - een kwartier was ook genoeg. Hier, op het enigste kopstation van deze stad begin ik aan mijn korste ritje - vier minuten. Als ik uitstap loop ik gewoon weer terug naar het station waar ik iets minder dan een uur geleden aankwam. Hierbij loop ik over een grote rivier waar ook een klassiek muziekstuk over is. Nu pak ik een reserverigingsplichtig vervoersmiddel wat me in minder dan vier uur een heel stuk westwaarts brengt. Na 22 minuten overstaptijd pak in een regionale trein naar een grote bouwput. Van deze bouwput vertrekt een keer per dag een directe trein naar Amsterdam - daar heb ik wel twee uur wachten voor over. 33 uur en 50 minuten nadat ik mijn reis begonnen ben ben ik in Amsterdam.

Intotaal heb ik elf transportmiddelen gebruikt, die op hafas in totaal 12 verschillende namen hebben. Dat komt de trein die van treintype wisselt. Ik heb dus geen verkeersmiddel dubbel gebruikt, al zaten er heel wat treinen tussen (die dus alle andere namen hebben) Als ik alle letters van de transportmiddelen op alfabet sorteer wordt het AABCCCEEEILLMNNORRSSSTTUUXX.

Waar ben ik geweest? Welke transportmiddelen heb ik gebruikt?

Ik ga geen hints "out of the blue" geven maar wel op vermoedens ingaan.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door Obus »

Bratislava? Wenen?
De mortuis nil nisi bene
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door baladid »

Een van die twee steden zit daadwerkelijk in de planning.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door Obus »

Is het volgende goed:
Stadje/dorpje rond Ostrava > Ostrava hln > tram Ostrava > Ostrava Svinov > Breclav > Wien-Mitte
De mortuis nil nisi bene
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door baladid »

Nee. Wenen is wel goed, maar niet daar waar jij je in het rijtje hebt. Ook door Tsjechië kom je tijdens de reis. Ik persoonlijk vind het grensstation overigens meer grensstation dann Břeclav.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door baladid »

Hint: Oftewe je geen 34 uur onderweg bent is het wel twee keer middernacht tijdens je reis. Ook blijf je de hele tijd op land, geen lucht- of watervoertuigen dus...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door Yanaike »

Is Wenen Westbahnhof een kopstation volgens jou? Wikipedia noemt het wel een kopstation omdat er vanuit daar geen treinlijn dwars door de stad meer loopt. Maar je hebt ook nog een U-Baan die wel door het station heen gaat.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #5

Bericht door baladid »

Ik heb geen flauw idee of Wenen West een kopstation is. Voor dit raadsel maakt het ook niet uit. Ik ben net bezig een geüpdate versie te maken met meer tips, die komt over een half uurtje of zo...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten