Het Grote Overstap Reisspel

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Het Grote Overstap Reisspel

Bericht door Yanaike »

Gisteren kwam ik op een idee voor dit spel. Het is heel simpel, maar toch lijkt het me een leuk idee:

We gaan met zijn alleen een route maken met het openbaar vervoer. En iedereen kan zijn steentje bijdragen aan de route. Maar je mag niet dubbelposten en je mag maar 1 lijn/serie nemen, de volgende speler kan overstappen en kan weer verder reizen.
Bijvoorbeeld:
Speler 1 neemt de trein van Utrecht Centraal naar Amsterdam Centraal
Speler 2 neemt de trein van Amsterdam Centraal naar Zandvoort aan Zee
Speler 1 neemt bus 80 van Zandvoort aan Zee naar Heemstede-Aerdenhout
Speler 3 neemt de trein van Heemstede-Aerdenhout naar Leiden etc.

Paar regeltjes, die eigenlijk voor zich spreken:
- Je mag per forumpost dus maar één verbinding nemen en niet overstappen (dat is aan de volgende speler).
- Beschrijf in je forumpost in ieder geval duidelijk de halte/stationsnaam en de plaats waar die in ligt van zowel begin- als eindstation.
- Beschrijf van de verbinding in ieder geval welk vervoersmiddel je gebruikt, eventuele lijn/serienummers en de vervoerder.
- Het is niet toegestaan terug te reizen via dezelfde lijn tenzij niet anders mogelijk.
- Het is wel toegestaan om verder te reizen over dezelfde lijn.
- Je mag doorreizen over een zelfde lijn ook als het serienummer/lijnnummer veranderd, maar dan moet je dat wel duidelijk in je post melden.
- De verbinding moet op internet terug te vinden zijn. Zoiets als een 1x/maand rijdend 8-persoonsbusje dat ergens in het zuiden van Portugal rijdt is misschien wel leuk, maar als niemand er iets over kan vinden is de verbinding ongeldig.

Er is niet echt een doel. Probeer je mede-spelers gewoon te verrassen met unieke bestemmingen, verbindingen etc. (we hoeven ons niet te beperken tot Nederland). Ga niet de hele tijd in rondjes reizen, daar zit niemand op te wachten!

Sorry voor de lange uitleg, ik ben niet goed in simpele dingen uitleggen :oops:

Ik begin!

Ik neem de Intercity 800 (NS) van Amsterdam, Centraal Station naar Utrecht, Centraal Station *O*
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Het Grote Overstap Reisspel

Bericht door Zugführer »

Leuk idee *O*
Ik neem buslijn 28 (U-OV) van Utrecht, Centraal Station Centrumzijde naar Utrecht, Heidelberglaan
Kan ik meteen even kijken hoe de nieuwe situatie op het Vredenburg is geworden :mrgreen:
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het Grote Overstap Reisspel

Bericht door Milco »

Inderdaad een leuk idee! *bus*

Paar vragen:
- Je mag niet terugreizen, maar dan ook niet een halte? Dus vanaf Heidelberglaan met een andere lijn langs Rijnsweerd (waar je met lijn 28 langs bent gekomen) en dan met diezelfde lijn verder?
- Hoe zit het met dienstregelingen? Moet de lijn op de dag nu bestaan? Houden we rekening met dagen waarop de bus/tram etc. rijdt?
- Aannemelijk houden we rekening met de eventuele 'verboden lokaal vervoer'-regels van sommige buslijnen op bepaalde trajecten?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Het Grote Overstap Reisspel

Bericht door Yanaike »

- Je mag niet terugreizen, maar dan ook niet een halte? Dus vanaf Heidelberglaan met een andere lijn langs Rijnsweerd (waar je met lijn 28 langs bent gekomen) en dan met diezelfde lijn verder?
Terugreizen mag wel, maar niet met dezelfde lijn (behalve als er geen ander alternatief is). Om te voorkomen dat in dunbevolkte gebieden men weer de kortste route terug neemt naar het station. Voor een halte terugreizen met een ander lijnnummer is geen enkel probleem.
- Hoe zit het met dienstregelingen? Moet de lijn op de dag nu bestaan? Houden we rekening met dagen waarop de bus/tram etc. rijdt?
Hier heb ik ook over na gedacht. Maar dan moeten er ook regels komen wat betreft wachttijden, anders kun je theoretisch 6 dagen lang op een bushalte blijven wachten tot die ene bus komt die alleen donderdag in de avondspits rijdt.
Aannemelijk houden we rekening met de eventuele 'verboden lokaal vervoer'-regels van sommige buslijnen op bepaalde trajecten?
Zo lang dat makkelijk te achterhalen valt wel ja.

Ik neem lijn 72 van Utrecht, Heidelberglaan naar Bilthoven, Station
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Het Grote Overstap Reisspel

Bericht door Nitein-Repart »

Vanuit Beilthoven neem ik de sprinter naar Amersfoort.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het Grote Overstap Reisspel

Bericht door Milco »

Zullen we qua dienstregeling niet de dag maar de dienstregelingperiode hanteren, ongeacht de dag? Zolang een buslijn maar binnen de door de vervoerder aangegeven periode rijdt.

@Erno-BE: dat is dus de s5600 ;)

Ik ga vanaf Amersfoort met de s5800 naar Amersfoort Vathorst.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Het Grote Overstap Reisspel

Bericht door dylanwild94 »

Ik ga van Amersfoort vathorst met de s5600 naar Zwolle.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het Grote Overstap Reisspel

Bericht door Ardan »

Ik ga van Zwolle per s3600 naar Deventer. Hop, thuis, ik hoef niet meer verder doei :pos:
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Het Grote Overstap Reisspel

Bericht door Zugführer »

Doei! :mrgreen:
Ik neem IC 140 van Deventer naar Osnabrück Hbf :D
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Het Grote Overstap Reisspel

Bericht door Yanaike »

@Ardan: Woon jij op het station? :O

Oké, geen flauw idee hoe dit af gaat lopen, maar als we Duitsland in gaan, ga ik me niet beperken tot treinen. Ik neem:

Lijn 94 (aka e:bus, aka Elektrobus) van Osnabrück Hbf naar Osnabrück, Rosenburg

Bron: https://www.vos.info/fileadmin/PDF/2013 ... nie_94.pdf
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Grote Overstap Reisspel

Bericht door Suus »

Bus 11 van Osnabrück Rosenburg naar Osnabrück Nikolaizentrum.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het Grote Overstap Reisspel

Bericht door Ardan »

Yanaike schreef:@Ardan: Woon jij op het station? :O
Mocht ik willen. Nee, ik spring twee kilometer na het station uit de trein, dan ben ik thuis :')
Ik doe ook maar wat
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Het Grote Overstap Reisspel

Bericht door Yanaike »

Uhm... oké :)

Ik neem de speciale airportbus X150 van Osnabrück, Nicolaizentrum naar Greve, Flughafen ofwel Münster/Osnabrück International Airport. Ik ben benieuwd of we in Duitsland blijven :P
baladid
Berichten: 1516
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Het Grote Overstap Reisspel

Bericht door baladid »

Ik pak bus S50 en reis naar het Hoofdstation van Münster.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Het Grote Overstap Reisspel

Bericht door Obus »

Ik neem de s20180 naar Enschede de Eschmarke.
De mortuis nil nisi bene
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Het Grote Overstap Reisspel

Bericht door Wubbo »

Yanaike schreef:Er is niet echt een doel. Probeer je mede-spelers gewoon te verrassen met unieke bestemmingen, verbindingen etc. (we hoeven ons niet te beperken tot Nederland). Ga niet de hele tijd in rondjes reizen, daar zit niemand op te wachten!
Doordat er nu geen doel is wordt het een beetje een vreemd spel: waarom zou ik een verbinding gaan noemen? Ik kan hoogstens iets doen om het mijn medespelers zo lastig mogelijk te maken (of juist niet). Ik zou het leuker vinden als je je reis in een verhaaltje verpakt: ik neem de trein van Amsterdam naar Utrecht, omdat ik daar die leuke conducteur zag. Of ik neem de trein van Amsterdam naar Utrecht, waarin ik aan de praat raakte met een stel toeristen uit Mongolie, die alles vertelden over hun plaatselijke eetgewoontes. Of ik neem de trein van Amsterdam naar Utrecht, maar val daarin in slaap. Terwijl ik droom over palmbomen, hangmatten, cocktails, witte stranden en de blauwe zee reis ik per ongeluk Utrecht Centraal voorbij, ik word dus pas wakker in Weert. Zoiets. Dat maakt het wat spannender.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Het Grote Overstap Reisspel

Bericht door Yanaike »

Daar heb je wel een punt. Maar met het toevoegen van een verhaaltje is er nog steeds niet echt een doel.

Ik zat wel te denken aan de volgende additionele regels:
- De route mag zichzelf niet kruisen of op dezelfde plek komen, de laatste speler die een zet kan doen is de winnaar en mag een nieuwe ronde beginnen.
- Iets met tijd, zoals Milco ook al noemde.
- Iets met geld, de totale reis mag niet meer kosten dan... of zoiets?
Maar in alle drie de gevallen wordt het spel er niet echt overzichtelijker op. Wat vind de rest?
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Het Grote Overstap Reisspel

Bericht door dylanwild94 »

ik neem de s20230 naar dortmund hbf
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Het Grote Overstap Reisspel

Bericht door Zugführer »

Geld en tijd wordt te ingewikkeld denk ik. Je kan er wel wat achtergrondinformatie bij vertellen misschien. Ik associeer de IC Berlijn bijvoorbeeld met een lekker biertje in de BordBistro. Of je kiest een lijn bijvoorbeeld omdat je dan buiten iets bijzonders kan zien. Daar verlevendig je het verhaal een beetje mee.
Met niet mogen kruisen om een winnaar aan te kunnen wijzen gaan anderen juist hun best doen om een soort rondje te maken waar je niet meer uit komt. Hoewel het misschien ook wel interessant is om te kijken of je nog "ontsnappingsroutes" kan verzinnen vanuit een bepaalde plek.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Het Grote Overstap Reisspel

Bericht door Nitein-Repart »

Vanuit Dortmund neem ik de ICE lijn 10 naar Berlin Ostbahnhof
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Het Grote Overstap Reisspel

Bericht door Zugführer »

Of we doen wel iets met tijd en houden het aantal dagen bij dat we al op reis zijn ;)
Maar dan hadden we daar eigenlijk meteen mee moeten beginnen.

Ik zou nu de S-Bahn wel willen nemen. S1 van Dortmund Hbf naar Düsseldorf Flughafen
Kan ik onderweg mooi fantaseren over een S-Bahn in de Randstad, zonder dit forum daarmee vol te zetten :mrgreen:
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Het Grote Overstap Reisspel

Bericht door dylanwild94 »

ik neem op dusseldorf flughafen vlucht LH 3380 naar london heatrow. :mrgreen:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Het Grote Overstap Reisspel

Bericht door Zugführer »

Aah jammer, je had eerst de [wiki]H-Bahn van de luchthaven Düsseldorf[/wiki] moeten nemen om bij de terminal te komen, ben je nu af? :mrgreen:
Vinden we dat vliegtuigen onder openbaar vervoer vallen en mee mogen doen?
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Het Grote Overstap Reisspel

Bericht door dylanwild94 »

ik ben nog nooit daar geweest dus ik weet dus ook niet of vanaf het station dat de naam vliegveld krijgt dus nog een ander vervoersmodaliteit tussen zit om bij het daadwerkelijke vliegveld te komen. :wink:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Het Grote Overstap Reisspel

Bericht door Nitein-Repart »

Er gaat iets fout, Zugfuehrer had mijn post op 11:28 niet gezien.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten