Het grote tramtopic #4

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11149
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Meltrain » Za 31 Aug 2013, 15:00

Sinds vandaag is in Brussel lijn 94 gesplitst in twee overlappende lijnen 93 (Stadion - Legrand) en 94 (Louiza - Trammuseum).
Overdag (tot 20:00) bestond die splitsing al sinds 2007, maar reden beide lijnen wel als lijn 94.
Nu zijn de lijnen dus altijd gesplitst en heeft het noordelijke deel een ander lijnnummer gekregen.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: Het grote tramtopic #3

Berichtdoor Busfoto.nl » Do 05 Sep 2013, 18:33

Een van de afwijkende tramsystemen in de wereld is de kabeltram van San Francisco. De kabeltram rijdt al sinds 1873 door de straten van deze Californische stad. Decennia werd het syteem in grote getale gebruikt door de inwoners van San Francisco. De laatste tientallen jaren wordt de kabeltram voornamelijk bevolkt door toeristen die de stad aandoen. De kabeltram is één van de belangrijkste toeristische attracties van de stad en is opgenomen in het Amerikaanse National Register of Historic Places.

De kabeltram wijkt af door de manier van aandrijving van de trams. Onder de trambaan bevindt zich een kabel die zich constant voortbeweegt met een snelheid van 15 km/h. De trambestuurder van de kabeltram kan simpelgezegd een stang aan deze kabel bevestigen, waardoor de tram zich kan verplaatsen. De trams hebben zelf geen motor. De kabels onder de straat worden aangedreven vanuit de centrale remise aan de Mason Street. Hier wordt ook het onderhoud en de restauratie van de cablecars uitgevoerd en is een museum te vinden over de cable car (vrij toegankelijk).

Tot 1890 werden in grote aantallen cablecarlijnen in de stad geopend. Op het hoogtepunt waren er 23 lijnen. De frequenties in de drukste straten konden zo hoog zijn als elke 15 seconden. Van dit dichte netwerk is weinig meer over. De electrische trambedrijven vervingen de bestaande cablecar-trams. In de jaren 40-60 werden vervolgens de nog bestaande cablecars en trambedrijven op grote schaal vervangen door bussen. Er bleven, mede door protesten van inwoners van San Francisco en onvoldoende motorvermogen van dieselbussen op de steile hellingen, drie cablecarlijnen over, die tot op de dag van vandaag nog bestaan.

Afbeelding
We beginnen onze toer bij gelijke de drukste halte van het net. Bij de drukke halte Powell & Market staan vaak veel toeristen te wachten op de kabeltram. Bij deze halte en draaipunt vertrekken twee van drie lijnen. De Powell-Masonlijn en de Powell-Hydelijn rijden tot aan het cablecarmuseum op een gezamelijk traject. Daarna hebben de lijnen een eigen route.

Afbeelding

We lopen iets verder de Powell street op. Voor wie niet erg lang wil wachten is het aan te raden één of twee haltes met de cablecar op te lopen. Zoals te zien, laten de conducteurs de trams niet geheel vollopen bij het beginpunt, om ook voor reizigers onderweg ruimte over te houden.

We zien trouwens wagen 9 van de serie trams die dienst doen op de Powell-Mason- en Powell-Hydelijnen. Er zijn voor beide lijnen net geen 30 trams beschikbaar, zowel nieuwe als oude trams. Wie denkt dat dit een oud exemplaar is, heeft het mis. De 9 werd gebouwd tussen 1997 en 2000 en is uitgedost in de kleuren van de Market Street Railway, een van de trambedrijven uit het vroegere San Francisco.

Afbeelding
Nu maar eens een foto van een van de steile hellingen waar de kabeltram bekend van is. Deze wagen met nummer 25 is een stuk ouder dan de 9 van de vorige foto.
Het frame dateert uit de periode 1888-1890 en destijds reed de tram op de Powell Street Railway. Na de grote aardbeving en de grote brand (kapotte gasleidingen vlogen in brand na de aarbeving) werd de tram naar een andere lijn overgeplaatst. De tram is grotendeels opnieuw opgebouwd in 1973.

Afbeelding
Wagen 16 uit 1990, met alleen een oud dak afkomstig van de 516 uit 1893. Gestoken in de kleuren van de MUNI tussen 1939 en 1947.

Afbeelding
We komen al weer redelijk snel bij een van de eindpunten van de Powell-lijnen, de halte Taylor & Bay. Aan de niet-toeristische zijde van beide Powell-lijnen is er een buffer gemaakt. Hier staan vaak meerdere trams met het personeel te wachten. Tram 11 komt oorspronkelijk uit 1893 en is in 1977 vrijwel compleet opnieuw opgebouwd.


Videootje bij hetzelfde eindpunt waar tram 2 gekeerd wordt. De trams van de Powell-lijnen zijn eenrichtingswagens, waarvoor een draaischijf aan elk eindpunt noodzakelijk is.

Afbeelding
In de buurt van de remise/cablecarmuseum splitsen de twee Powell-lijnen zich van elkaar. Vanwege de onder de grond gelegen kabels moet de conducteur met kracht het wissel omgelegd houden. Let op de soort van strengelspoorconstructie op de achtergrond. Na het wissel lopen beide lijnen nog een enkele honderden meters parallel aan elkaar.

Afbeelding
De lijn die hier afsplitst, de Powell-Hydelijn kent ook enkele zeer steile stukken, wat wel redelijk te zien is aan de hand van deze foto. De 21 is een nieuwe tram uit 1992. De originele 21 was in een te slechte staat en werd in 1987 gesloopt.

Afbeelding
Afbeelding
Hier een foto van een lege 15 aan het eindpunt Hyde & Beach. De 15 uit 1893 voor de Market Street Railway's Sacramento Clay cable car line. Verbouwd in 1954. Het voorste gedeelte van de tram is open, met naar buiten geplaatste langsbanken. Voor deze langsbanken zijn enkele staanplaatsen. Daarachter een gesloten gedeelte met naar binnen gelegen plaatsen. Daarachter nog een balkon met een handvol staanplaatsen. De bestuurder bevindt zich tussen beide langsbanken in het open gedeelte. De conducteur verplaatst zich over de hele tram. Op de zeer steile stukken staat hij meestal achteraan om de extra handrem te gebruiken.

Afbeelding
Naast de beide Powell-lijnen is er ook de California Street-cable car. Deze lijn heeft ander materieel dan de Powell. De voertuigen zijn net wat langer en voorzien van een "stuurstand" aan beide zijden. Aan de eindpunten van deze lijn zijn er dan ook overloopwissels en ontbreken de draaischijven. Op de foto stel 58 uit 1914.

Afbeelding
De California Street cable line heeft door de lijnvoering naar een aantal
bedrijven in het centrum van de stad en het ontbreken van ander openbaar vervoer ook nog een forensenfunctie. Toch is het grootste deel van de reizigers ook hier toerist. Stel 49 is een relatief nieuwe tram uit 1992.

Afbeelding
Vanaf het bovenste gedeelte van de California Street is er een mooi uitzicht op de rest van de straat en de o zo drukke Bay Bridge. In de verte tramstel 54 en verder nog net zichtbaar het eindpunt bij de Market Street.

Afbeelding
Stelletje 54 komt nog dichterbij, gebouwd enkele maanden na de aardbeving van 1906.

Afbeelding
Het interieur van een van de Powell-trams.

Afbeelding
Op de locatie waar de beide Powell-trams van elkaar splitsen en ook de California-lijn het dichtstbij is, bevindt zich de centrale werkplaats en aandrijflijn. Ook het gratis toegankelijke museum zit in dit gebouw.

Afbeelding
Het meest opvallende van dit pand zijn de verschillende aandrijflijnen van de kabeltramlijnen. Vanuit het museum zijn deze lijnen gewoon te bekijken.

Afbeelding
Ìn het museum is onder meer dit oude trammetje te vinden met nummer 8. Een erg oude tram en wel uit 1873.

Afbeelding
Afbeelding

Naast de aandrijflijn en de enkele museumtrammetjes is onder het museum de remise van alledrie de lijnen. Deze is niet vrij toegankelijk, maar vantevoren toestemming vragen opent deuren die normaal gesloten kunnen blijven. Er is bij de kabeltram een flinke reserve, want toen ik in de remise was, verbleven hier de 3, 13, 15, 19, 21, 22, 42, 50, 52, 53 en nog een twee tot drietal andere trams in de remise/werkplaats.

Het aantal reizigers van de cable car ligt dagelijks op meer dan 6400. Een groot deel van deze reizigers koopt voor hun rit een losse enkele reis van $6. De dagkaarten voor het gehele Muni-openbaar vervoernet zijn trouwens ook geldig op de Cable car. Ondanks de vrij hoge inkomsten, liggen de uitgaven voor het net ook vrij hoog. Het ondergrondse net van kabels is duur in onderhoud, evenals de personeelskosten (2 man op elke car). De stang die de tram met de kabel verbindt slijt snel en dient regelmatig vervangen te worden.

Tot slot 9 minuten durende video met verschillende beelden die ik tijdens mijn bezoek aan de San Francisco Cable Car heb gemaakt.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Het grote tramtopic #3

Berichtdoor Karl » Do 05 Sep 2013, 19:59

Leuk om te zien.

Had van mij best als apart reistopic geplaatst mogen worden. :pos:
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

San Francisco: F-line

Berichtdoor Busfoto.nl » Za 07 Sep 2013, 21:25

Alvast door middel van een video een flinke teaser van het volgende trambedrijf van San Francisco. Binnenkort volgt een groot aantal fotos en een beschrijving van deze lijn.


Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: Het grote tramtopic #3

Berichtdoor Busfoto.nl » Zo 08 Sep 2013, 13:32

De meesten onder ons waren waarschijnlijk wel bekend met het bestaan van de cable car in San Francisco. Wat mogelijk minder mensen weten, is dat de stad nog een ander, bijzonder interessant trambedrijf in huis heeft. Naast de reguliere (snel)tram is er namelijk ook de F-line over de Market Street naar de havenwerven.

In 1982 was de aanleg van de dubbele metrotunnel onder de drukke Market Street klaar. Vanaf dat moment gingen de nog resterende tramlijnen in de binnenstad van San Francisco onder de grond. De overgebleven rails van de ondergronds gebrachte tramlijnen bleven liggen. Een jaar later was het noodzakelijk dat de Cable Car, in mijn vorige reportage beschreven, er een jaar uitging voor een grootscheepse renovatie van de infrastructuur. Om een vervangende bewegende toeristische attractie in de stad te hebben, kwam er het idee van een Trolley Festival in de zomermaanden, waarbij gebruik gemaakt werd van de overgebleven straatsporen in de Market Street. Samen met de nog resterende PCC-trams uit San Francisco kwamen er historische trams vanuit verschillende delen van de wereld. Zo staan er op Flickr uit die periode foto's van een tram uit Porto.


Het trolleyfestival bleek een enorm succes en werd ook in de op 1983 volgende jaren gehouden.

Besloten om er een structurele lijn van te maken en de bestaande rails te vernieuwen. Intussen zorgde de grote aardbeving van 1989 ervoor dat een snelwegviaduct op de Embarcadero, de weg tussen de oude haven en de rest van de stad, instortte. Hierdoor kwam er ruimte vrij om het havengebied te herstructueren in een toeristisch verblijfsgebied en was verlenging van het tracé van de aanbouw zijnde definitieve F-lijn mogelijk.

En zo was er na enkele jaren weer permanent een tram bovengronds in de binnenstad, die ook nog eens een verlenging van een aantal kilometers had gekregen langs de verschillende pieren van de oude haven. Voor het materieel werden interessante keuzes gemaakt. De lijn zou constant geëxploiteerd worden met museumtrams. 14 tweedehands PCC-trams werden aangekocht van het trambedrijf van Philadelphia. Daarnaast werden drie nog in San Francisco aanwezige tweerichting-PCC's gerenoveerd. Tot de komst van de weinig succesvolle Boeing-trams waarover ik een volgende keer schrijf, beschikte San Francisco al over een grote vloot PCC-trams.

Uiteindelijk bleek de F-line een dusdanig succes, dat er nog meer PCC-cars werden aangekocht en gerestaureerd. Daarnaast kreeg men de beschikking over een tiental Peter Witt-trams uit Milaan.

Op dit moment beschikt men over 47 gerestaureerde historische trams, waarvan een groot deel dagelijks inzetbaar is. Daarnaast is er nog een redelijke reserve aan PCC-cars en andere trams om te gebruiken voor onderdelen of om op een later moment te restaureren.

Enfin, laten we hieronder maar eens op pad gaan. Eerst het lange stuk over de Market Street, en dan langs de verschillende pieren naar de Fishermans Wharf.

Afbeelding
De eerste afbeelding is gemaakt bij het zuidelijke eindpunt Castro, kennelijk bekend om de gayscene in deze wijk. MUNI PCC 1077 laadt passagiers uit. Had ik al ergens anders geschreven dat ter verhoging van de attractiviteit van de F-lijn de PCC-trams in de kleuren van de verschillende voormalige Amerikaanse trambedrijven zijn gestoken? Erg leuk! De 1077 is oorspronkelijk gebouwd tussen 1946 en 1948 voor Minneapolis. In 1953 ging het stel naar Newark. In 2004 werd het stel door San Francisco overgekocht en is sinds juli 2012 in dienst in de kleuren van het voormalige trambedrijf van Birmingham, Alabama.

Afbeelding
De 1079 (Detroit, Michigan).

Afbeelding
En nogmaals de 1079. De reguliere dienst gaat hier rechtsaf, maar er liggen nog sporen door de plantenbakken naar een oude tramtunnel, maar hier mogen de historische trams niet meer komen.

Afbeelding
De 1061 in de kleuren van Pacific Electric.

Afbeelding
Laten we maar eens instappen en op pad gaan met een van de PCC-trams. De normale tarieven zijn geldig, wat neerkomt op $2 voor een enkele reis. "Mobib"-apparaten zijn bij elke deur aanwezig, waarop je dagkaarten kan valideren.

Afbeelding
De 1058 in de kleuren van Chicago passeert ons. Deze tram komt van oorsprong uit Philadelphia.

Afbeelding
De behoorlijke gele 1057 in de kleuren van Cincinnati, Ohio, nadert een tramhalte op de Market Street. De eerste paar haltes vanaf Castro richting de binnenstad zijn de haltes en trams nog relatief leeg. Let op de laaghangende mist op de achtergrond.

Afbeelding
Als we vervolgens verder trammen het centrum in, wordt het druk. Niet alleen in tram, met "echte" reizigers (20%) en toeristen (80%), maar ook op straat. De Market Street is echt een van de hoofdassen van San Francisco. Dit komt niet alleen door de tram, maar ook door in dezelfde straat rijdende bus- en trolleybuslijnen. Onder de straat ligt er daarnaast nog eens een ondergrondse tramlijn, en daaronder nog eens een expressmetro (BART). Op een zeker punt bij Montgomery station passeren de lijnen F, J, K, T, L, M, N, S, 2, 5, 6, 9, 9L, 10, 12, 21, 31, 38, 38L, samen goed voor meer dan 150 vertrekken per uur per richting. Op de foto de 1078 in de kleuren van San Diego. Deze wagen rijdt pas sinds een jaar door San Francisco.

Afbeelding
Naast een flink aantal PCC-trams, beschikt de MUNI ook over een tiental Peter Witt-trams uit het Italiaanse Milaan. Deze zijn vaak op de dienst te vinden, zowel in het geel als in het groen. De 1818 in het groen/groen op de Market Street.

Afbeelding
En vervolgens de 1859.

Afbeelding
De 1063 in de kleuren van Baltimore, Maryland. let op de constructie van de bovenleiding. De F-lijn gebruikt een van de vier draden voor de plus. Retourstroom gaat via de rails. De vier kabels per richting worden gebruikt om tegelijkertijd twee trolleybussen naast elkaar te kunnen laten rijden.

Afbeelding
We gaan iets verder en komen uit bij het einde/begin van de Market Street. Met een kleine omweg langs het F-line trammuseum (wel aardig, ook gratis toegang) gaat de F-line linksaf over het Embarcadero, de weg langs de verschillende pieren. Stel 1075 in de kleuren van Cleveland, Ohio.

Afbeelding
In dezelfde bocht maken we kennis met een van de oorspronkelijk uit San Francisco afkomstige tweerichting PCC's. De uit 1948 stammende 1009 is geschilderd in de kleuren van Dallas.

Afbeelding
Even later komt de 1008 langs (links de 1818). De 1008 is in de oorspronkelijke kleuren van San Francisco gestoken. Let op de toekomstigbestendige bestemming Fort Mason.

Afbeelding
Nu we aangekomen zijn op de Embarcadero, kunnen we kennis maken met de versterkingstrams op het drukste gedeelte van de F-lijn. Terwijl over het gehele traject PCC- en Milanese trams ongeveer elke 6 minuten rijden, rijdt er in de middag ook nog eens elk kwartier een versterkingstram op het drukke gedeelte over de Embarcadero. Deze ritten worden over het algemeen uitgevoerd met het bijzondere materieel wat beschikbaar is. Een van deze diensten werd tijdens mijn bezoek gereden met de 1, een uit 1912 stammende tram van San Francisco. Pas gerestaureerd en schitterend, lieten ze deze tram alleen maar rijden op het deel van de F-lijn waar de lijn voornamelijk over een eigen baan rijdt.

Afbeelding
Interieur van de 1.

Afbeelding
Later op de dag trof ik een andere speciale tram aan, maar dan wel op het reguliere traject van de F-lijn door de Market Street. Inrukkend naar de remise rijden de bijzondere trams eenmaal per dag over de normale lijn. Zo kon ik ook deze bijzondere openluchttram uit het Engelse Blackpool (de 228) zien.

Afbeelding
Naast de trams die op straat te zien zijn, ben ik ook altijd benieuwd naar de vloot die niet wordt gebruikt. Met enige moeite is het mij gelukt om legaal te fotograferen op de remiseterreinen van de MUNI. Links de 916 uit het Australische Melbourne. Deze tram is momenteel nog in restauratie. Rechts de 1056 in de kleuren van Kansas, ook nog in restauratie.

Afbeelding
Twee Milanese trams (1811 & 1893), de linker in haar alleroudste kleuren.

Afbeelding
De 1055 in de andere remise, in de kleuren van Pennsilvania.

Afbeelding
De 1072 in de kleuren van Mexico City.

Afbeelding
De 496 uit Melbourne. Deze wagen zou wel dienstvaardig zijn, maar heb ik niet op straat gezien.

Afbeelding
Deze 952 uit New Orleans, Louisiana, is nog in restauratie.

Afbeelding
De 798 komt van oorsprong ook uit San Francisco en stamt ui 1924. Deze tram wacht nog op restauratie.

Afbeelding
De 351 komt uit Johnstown, Pennsilvania en staat ergens in een hoekje weggestopt.

Afbeelding
Ook van deze wagen moge het duidelijk zijn dat ze niet op straat verschijnt. De tram komt uit Moskou.

Afbeelding
Niet op straat gezien, wel in de remise op de foto gezet. De 1071 met de kleurstelling van Minneapolis.

Afbeelding
Werkwagen C1 uit 1916. Wordt nog steeds af en toe gebruikt bij werkzaamheden.

Afbeelding
De 578 uit Kobe, Japan.

Afbeelding
Met enig geluk geraakte ik nog in de werkplaats, met een zeer interessante vondst. Links de stokoude 578 uit 1896, die het zo lang heeft volgehouden door te zijn omgebouwd tot werkwagen. In 1956 werd de tram gerestaureerd en sindsdien sporadisch ingezet voor extra ritten op lijn F. Rechts een voor de "wereldgeschiedenis" minder belangrijke tram, maar daarentegen weer erg
interessant voor dit specifieke topic. De 737 is uit Brussel afkomstig en had daar wagenparknummer 7037. Bij de komst van de wagen in 2004 is de wagen vernummerd in 737 en gestoken in de kleuren van partnerstad Zurich. Er zijn plannen om de wagen op een later moment terug te brengen in de oude crème-kleuren van Brussel. De tram leek een hardnekkige technische storing te hebben, en was daarom al enige tijd niet meer ingezet.

Afbeelding
Bij een trambedrijf dat op een zo'n grote schaal gebruik maakt van museumtrams, uitbreidingsplannen heeft en voldoende geld, is het bijna onvermijdelijk dat er nog ergens een opslagterrein moest zijn met trams die nog niet gerenoveerd waren. De locatie hiervan was mij niet bekend, maar naar afloop van een bezoek aan één van de remise stond ik bij het wachten op de sneltram terug naar het centrum een beetje om mee heen te kijken. Toen zag ik tussen een schutting de vorm van een PCC-tram op een plek waar de remise van net niet was. Dat kon dus wel eens die opslag zijn, wat dus ook zo bleek te zijn. Een flink aantal PCC-trams stond hier. Deels als onderdelenleverancier, deels om op een later moment nog te worden gerestaureerd tot museumtram. Met de klok mee een onbekende kop, rechtsboven de 1054 in de kleuren van Pennsilvania die in 2003 na een botsing buiten dienst is gesteld. Rechtsonderin de 2147 in de SEPTA-kleuren van de jaren 90. Wordt waarschijnlijk alleen voor onderdelen gebruikt.

Afbeelding
Linksboven nog een tweerichtingcable car. Ik vermoed de 51, die momenteel gerestaureerd wordt. Rechts daarvan de 3557 uit Hamburg. Wordt mogelijk ooit nog eens opgeknapt. De 3e is mij onbekend, de 4e is nog compleet zoals zij (1168) in 1982 buiten dienst ging in San Francisco. Linksonderin de 151 uit Osaka, Japan en rechtsonder de 1128 van San Francisco, welke in 1983 voor de trolleyfestivals uit die jaren was omgeschilderd in de kleuren van St. Louis.

Afbeelding
Weer terug naar de binnenstad, waar de avond inmiddels zijn intrede heeft gedaan. Buiten is het donker, binnen in de PCC-trams is het behaaglijk en hangt er een goede sfeer. De trammetjes zijn druk tot overvol.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na zoveel foto's wordt het tijd om er maar eens af te sluiten met deze reportage van een zeer interessant trambedrijf. Het gaat hier veel verder dan hobbyisten die met trammetjes spelen. De F-line is zowel een belangrijke toeristische attractie van de stad geworden als een vervoersoplossing, die twee keer zoveel reizigers trok als de buslijn die zij jaren geleden verving. De laatst beschikbare cijfers uit 2007 geven aan dat de lijn destijds 20.000 reizigers trok, per dag! De toekomst van de F-line en de exploitatie met museumtrams ziet er vooralsnog rooskleurig uit. Vanaf de Fhisherman's Wharf wordt de lijn binnen enkele jaren met enkele kilometers doorgetrokken in westelijke richting langs de haven. Met deze verlenging wordt getracht de toeristische aantrekkelijkheid van dit gebied te vergroten en de omgeving van Fort Mason beter te ontsluiten met het openbaar vervoer. Bij deze verlenging gaat men gebruik maken van een 1200 meter lange oude spoortunnel die daar nog midden in de stad ligt. Naast deze verlenging van de F-line zijn er ook vergevorde plannen om de E-Embarcadero lijn in gebruik te nemen. Over al bestaande sporen van de de F-lijn langs de havens zou deze lijn verder moeten lopen onder de Baybridge door over de sporen van de T-sneltramlijn naar het honkbalstadium, het Caltrainstation en de nieuwbouw in de oude havens aldaar. Met deze lijn zou de ontwikkeling van dit gebied verder worden gestimuleerd.

Een geweldige stad, waarvan ik benieuwd ben hoeveel museumtrammetjes er over tien jaar wel niet op straat te vinden zijn!

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11149
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Het grote tramtopic #3

Berichtdoor Meltrain » Zo 08 Sep 2013, 20:40

Schitterende reportage. :pos:
Zelf was ik twee jaar geleden in San Francisco (verslag staat op deze site) en ik vind het een geweldige stad.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote tramtopic #3

Berichtdoor Thom91 » Zo 08 Sep 2013, 20:46

Gave repo's man! :)
Komt wel goed schatje.

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Het grote tramtopic #3

Berichtdoor Stéphane » Do 12 Sep 2013, 19:16

Bedankt voor deze reportage!
Het is altijd fijn om te zien dat er op enkele lijnen in een stad nog plaats is om historische trams te blijven gebruiken en ze niet enkel als museumtram rondritjes te laten maken of ze sporadisch van stal te halen.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9271
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Het grote tramtopic #3

Berichtdoor Ardan » Do 12 Sep 2013, 19:33

Hum, sommige Antwerpse PCC's... *duikt weg* :mrgreen:
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Het grote tramtopic #3

Berichtdoor Stéphane » Wo 18 Sep 2013, 21:12

Enkele lijnen =/= een heel netwerk :wink:
Dat hoeft nu ook weer niet, zeker niet in ondergrondse tunnels.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: Het grote tramtopic #3

Berichtdoor FLJ » Wo 06 Nov 2013, 14:33

Een nieuwtje vanuit München:

De eerste Siemens Avenio (met het nummer 2801, type T1.6) is afgeleverd en maandag gepresenteerd aan de pers. In september 2012 heeft München acht van deze 36-meter trams (bestaand uit vier delen met acht dubbele deuren) besteld, nadat het bedrijf had besloten om geen extra Variobahns van fabrikant Stadler aan te schaffen vanwege vermeende problemen (waarbij mij niet duidelijk is/was met de wagens). De 2801 heeft München ondertussen weer verlaten om uitvoerig getest te worden op de Siemenstestbaan in Wildenrath. Naar verluid zal in januari 2014 gestart worden met de inzet. Hier nog wat foto's van de presentatie.

De verkoop van de Siemens Avenio valt sinds de lancering in 2009 naar mijn mening nogal tegen, tot op heden is dit type besteld door Den Haag, Müchen en Doha. Het type is afgeleid van de Combino Plus, die op zijn beurd is gebaseerd op het type GTN6 / GTN8, dat in de jaren '90 door Adtranz is geproduceerd (en o.a. in beiden varianten aan München is geleverd).

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31507
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Het grote tramtopic #3

Berichtdoor Suus » Wo 06 Nov 2013, 16:11

Er waren problemen met rubberen gedeeltes in de wielconstructie, deze vertoonden abnormaal snelle slijtage bij alle voertuigen.
Rame à l'approche

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: Het grote tramtopic #3

Berichtdoor FLJ » Wo 06 Nov 2013, 17:40

Dank voor de verklaring, enig idee of deze problemen ondertussen tot het verleden behoren en de wagens een permanente toelating hebben?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31507
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Het grote tramtopic #3

Berichtdoor Suus » Wo 06 Nov 2013, 17:58

In München zijn ze op 30 september 2013 definitief goedgekeurd voor inzet, maar de toegelaten inzet is beperkt tot lijn 19 en 22.

Overigens had men ook in Graz en Nürnberg problemen met deze voertuigen, de Bogestra had echter nergens last van.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3733
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Het grote tramtopic #3

Berichtdoor Z2N » Za 16 Nov 2013, 18:23

Nadat ik bovenaan deze pagina kon melden dat de regio Parijs een nieuwe tramlijn erbij gekregen had, kan ik vandaag het volgende melden: Er is weer een nieuwe Parijse tramlijn bij! De nieuwe tramlijn, met lijnnummer 7, vormt de verbinding tussen het einde van metrolijn 7 en de luchthaven Orly, dat tot vandaag van railvervoer verstoken was (uitgezonderd Orlyval, maar dat is een bandenmetro..) Het is overigens al de derde nieuwe tramlijn die het licht ziet in een jaar tijd in de regio, niet zo gek dus dat het France 3-verslag erover al grapte dat de meeste streekbewoners niet meer anders worden van een nieuwe tram.. :lol:
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11149
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Het grote tramtopic #3

Berichtdoor Meltrain » Wo 29 Jan 2014, 23:16

In Brussel zal dit jaar tramlijn 62 in twee richtingen verlengd worden:
[*]Vanaf 10 maart wordt de lijn vanaf Weldoeners verlengd (via de routes van lijn 25 en 93) naar Kerkhof van Jette.
[*]Na de Paasvakantie wordt lijn 62 aan de andere kant verlengd tot Eurocontrol (Navo).

Verder zullen op lijn 7 enkel nog de 43 meter lange Flexity's uit de 4000-serie rijden en gaan de Flexity's uit de 3000-serie vanaf dit jaar ook op lijn 92 rijden.
Bron
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3733
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Het grote tramtopic #3

Berichtdoor Z2N » Do 30 Jan 2014, 01:11

Gevalletje 'foutje, bedankt' in Parijs: de nieuwe bandentram T5, die vorige zomer opende, heeft aldus de recentste tellingen 44.000 dagelijkse reizigers, 47% meer dan de oorspronkelijk geraamde 30.000 reizigers waar men vanuit was gegaan toen men koos om driedelige bandentrams te kopen. Het moge duidelijk zijn dat de reizigers 'not amused' zijn, de RATP heeft de frequentie in de daluren opgeschroeft, omdat zelfs toen mensen op de haltes achter moesten blijven. In de spits kan men nu echter niets doen aan de capaciteitsproblemen, de lijn zit dan al op zijn max, na zeven maanden wordt er nu dus al serieus gepraat over bijkomend materieel.. :')
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote tramtopic #3

Berichtdoor Thom91 » Vr 31 Jan 2014, 18:09

Komt wel goed schatje.

avl
Berichten: 1452
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: Het grote tramtopic #3

Berichtdoor avl » Di 06 Mei 2014, 10:06

Uit het topic “HTM bestelt 20 extra Avenio trams bij Siemens”:
fred1954 schreef:Inderdaad, dit is de nieuwe Flexity Swift, een 2-systemen (kan rijden op 750 V gelijkstroom of op 15 kV wisselstroom) Stadtbahn van Bombardier, waarvan er 30 gaan rijden in Karlsruhe en omgeving, via het stadstramnet en via het buiten-net (deels DB-net) Zien er mooi uit. Ik heb op Youtube wat filmpjes gevonden, maar ga ze hier niet posten, want dan gaan we wel erg off-topic. :oops:

Maar hier wel :wink:

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3733
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Het grote tramtopic #3

Berichtdoor Z2N » Di 02 Sep 2014, 13:42

*Kick*

Frankrijk heeft er sinds gister weer eens een nieuw tramnetwerk bij, maar dit nieuwe tramnetwerk is toch wel enigszins opvallend...

Het gaat om het tramnetwerk van Aubagne, een stadje van wel 45.000 inwoners in de buitenwijken van Marseille. Normaal rechtvaardigt zo'n grootte geen tram, dus waarom rijdt er dan een tram? De reden daarvoor is simpel: in Aubagne is sinds een aantal jaar al het OV gratis. De groei van het aantal reizigers die dit veroorzaakte (+67% in het eerste jaar) was voor de gemeente voldoende om een tram te rechtvaardigen. Het aantal reizigers is alleen nog niet voldoende voor een drukke tramlijn, er rijden daarom kleinere Citadis-trams, de Citadis Compact.

Wat het tramnetwerk niet zal doen is aansluiten op het tramnet van Marseille, dit was eerst wel een plan maar doordat de stad sinds een paar jaar een anders gestemde gemeenteraad heeft komt dit er dan niet. Het tramnet van Aubagne is daardoor direct het kleinste van Frankrijk, 2,8 kilometer ligt er tussen het begin- en eindpunt van de enige lijn. Veel zal er ook niet veranderen in de komende paar jaren, de stad is 'nogal' bankroet.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Het grote tramtopic #3

Berichtdoor Karl » Di 02 Sep 2014, 13:52

Hoe is dat ooit gefinancierd dan? En dan vooral niet naar een nabije grote stad aanleggen. :')

45.000 inwoners, dat is net zoveel als Ridderkerk. Stel je voor, een tram in Ridderkerk en dan niet aansluiten op het net van Rotterdam. :')
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31507
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Het grote tramtopic #3

Berichtdoor Suus » Di 02 Sep 2014, 15:14

Twee dagen eerder, op 30 augustus, opende ook het tramnet van Besançon, maar daar is het vervoer niet gratis. :)

Het ziet er naar uit dat er in 2015 geen tramnetten zullen openen in Frankrijk. De laatste keer dat er een jaar lang geen tramnetten werden geopend in Frankrijk was in 2009. Wel zullen er volgend jaar nog uitbreidingen van bestaande tramnetten openen.
Rame à l'approche

avl
Berichten: 1452
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: Het grote tramtopic #3

Berichtdoor avl » Do 18 Sep 2014, 19:06

Gisteren heeft in München de eerste Avenio in de reizigersdienst gereden op lijn 19.

BRON

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3733
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Z2N » Za 13 Dec 2014, 18:39

*Doet stoflaag af*

Het is feestweek rond Parijs! :D Vandaag opende de gloednieuwe bandentramlijn T6, tussen Châtillon-Montrouge (eindpunt van metrolijn 13) en de halte Robert Wagner in Vélizy-Villacoublay. De lijn is nog niet af, de laatste 1,4 kilometer naar Viroflay komt volgens de huidige planningen pas in 2016 in dienst. Voor dit deel moet een tunnel van anderhalve kilometer gebouwd worden, en de werkzaamheden zijn uitgelopen. In Viroflay krijgt de lijn belangrijke aansluitingen, op de RER C en de Transilien-lijnen L en N, maar zolang de tunnel niet af is heeft de lijn geen grote overstapmogelijkheden buiten die op de metro te Châtillon-Montrouge.

En de reden voor de feestweek? In de komende paar dagen krijgen we nóg een nieuwe tramlijn rond Parijs... *O*

Beelden van de opening, welke onder de regen plaatsvond:
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11149
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Meltrain » Za 13 Dec 2014, 19:06

Op iets bescheidenere schaal was het in Rotterdam ook feest vandaag, want de route via Keizerswaard is vandaag feestelijk in gebruik genomen, met daarbij ook ritten met museummaterieel. :D
Vanaf morgen wordt die route in gebruik genomen door de lijnen 2 (in één richting) en 23.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.


Terug naar “OV als Hobby”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten