Pagina 5 van 8

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: ma 26 feb 2018, 15:16
door n-evo
Ze hebben in Utrecht gewoon het standaard frontje genomen. Zelfde wat in zoveel steden de zien is. Amsterdam en Vlaanderen krijgen een nieuwe look.

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: zo 20 mei 2018, 00:22
door Meltrain
Vanaf dit najaar worden in Antwerpen de sporen over de Londenbrug in gebruik genomen. Deze worden voorlopig bediend door lijn 70 tussen het Eilandje en P+R Luchtbal. In eerste instantie zou lijn 7 verlengd worden, maar omdat de Londenbrug een beweegbare brug is en De Lijn niet wil dat de vertragingen gaan doorwerken, is lijn 70 in het leven geroepen. Bijkomend voordeel is dat deze vanuit remise Punt aan de Lijn geëxploiteerd kan worden en er ook lagevloertrams kunnen rijden.
Daarnaast wordt wegens werkzaamheden aan de Oosterweelverbinding vanaf de zomer lijn 12 tijdelijk ingekort tot het traject Centraal Station - Schijnpoort en geëxloiteerd met Gentse PCC's en hebben de lijnen 4, 8, 9 en 24 te maken met langdurige omleidingen.
Alles staat op dit kaartje.

Wanneer medio 2019 de tramsporen op de Italiëlei in gebruik worden genomen, zal het volledige tramnet worden herzien. Hier zijn nog geen concrete plannen voor bekend, alleen vage geruchten.

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: zo 20 mei 2018, 11:17
door Ardan
Verandert het Antwerpse tramnet niet zo'n beetje elke twee maanden 'ingrijpend'? :')

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: zo 20 mei 2018, 13:09
door Meltrain
Er zijn dit jaar wel opvallend veel langdurige omleidingen. Lijn 4 is bijvoorbeeld heel 2018 ingekort en ook de werkzaamheden op de Herentalsebaan in Deurne hebben een grote invloed op het lijnennet.

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: zo 20 mei 2018, 15:00
door Suus
Niet verder vertellen he, want De Lijn ontkent dat er wat aan de hand is, maar ze hebben een tekort aan trambestuurders. Maar mondje dicht hé!

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: vr 08 jun 2018, 20:38
door trolly
Proefbedrijf op de nieuwe florentijnse tramlijn 3, die waarschijnlijk als (verlenging van) lijn 1 gaat rijden.

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: di 14 aug 2018, 14:10
door Meltrain
Tramnieuws uit Brussel:
  • Op 1 september gaat de nieuwe tramlijn 9 rijden tussen Simonis, UZ Brussel en Dikke Beuk. Dit heeft gevolgen voor de reisweg van de buslijnen 13, 14, 53 en 84, terwijl avondlijn 15 wordt opgeheven.
  • Op 29 september wordt lijn 94 verlengd vanaf het Trammuseum naar Roodebeek. Hierbij wordt de lijn tevens vernummerd naar 8. Vanwege deze verlenging zal buslijn 42 niet meer tussen Roodebeek en Trammuseum rijden, waardoor de vrijkomende bussen kunnen worden ingezet voor een verlenging van lijn 20.
Een overzicht van de wijzigingen is hier te vinden en de nieuwe lijnennetkaart staat hier.

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: di 14 aug 2018, 15:08
door Ardan
Dikke Beuk :')

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: do 22 nov 2018, 21:50
door Suus
Na vier jaar en vele tegenslagen wordt aanstaande zaterdag in Parijs eindelijk tramlijn 3b verlengd van Porte de la Chapelle naar Porte d'Asnières. Met daarbij drie nieuwe overstappen op de metro, bij Porte de Clignancourt op lijn 4, bij Porte de Saint-Ouen op de tak van lijn 13 naar Saint-Denis en bij Porte de Clichy op de tak van lijn 13 naar Asnières en RER C. Bij die laatstgenoemde halte krijgt metro 14 vanaf 2020 ook een station.

Lijn 3b is hiermee nog niet af, er zit nog een verlenging naar Porte Dauphine in de pijplijn, die in 2023 moet openen.

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: di 12 feb 2019, 19:02
door trolly
trolly schreef:Proefbedrijf op de nieuwe florentijnse tramlijn 3, die waarschijnlijk als (verlenging van) lijn 1 gaat rijden.
En een cabineritje met de na eindeloze vertragingen gisteren toch nog geopende lijn 2.

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: vr 17 mei 2019, 19:10
door Meltrain
Sinds vandaag rijdt de Kusttram niet meer door het dorp Lombardsijde, maar via de Kustlaan langs het dorp.
Onderstaande foto is daarom sinds vandaag niet meer te maken:
Afbeelding

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: ma 22 jul 2019, 07:33
door Suus
Gisterenavond kwam ik de slijptram van de BSAG tegen:

Afbeelding

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: do 01 aug 2019, 21:29
door Meltrain
Sinds afgelopen zaterdag (27 juli) is er weer een extra stad in Frankrijk met een tramnet: Caen. *O*
Of echt nieuw? :| Van 2002 t/m eind 2017 had Caen een bandentram (waar ik ook nog eens gebruik van heb gemaakt), maar deze werd op 1 januari 2018 opgeheven. In de ongeveer 19 maanden erna werd het traject omgebouwd naar een echte tram (en iets uitgebreid), waardoor er nu drie tramlijnen zijn.

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: zo 01 sep 2019, 13:54
door Anne
Afgelopen dinsdagavond is in Deurne een Hermelein ontspoord en tegen de gevel van een appartementencomplex aangereden. Woensdag is de tram gesplitst en zijn de drie achterste delen herspoyrd en naar de remise gesleept. Het verwijderen van de delen die in de gevel vastzitten zal langer duren.
Door het ongeluk waren de lijnen 4 en 9 gestremd.
info met videobeelden
info (zie 28 aug 2019)

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: zo 01 sep 2019, 15:18
door Post
Ik denk, een tram in Deurne, maar het gaat dus om Deurne in Antwerpen :@

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: za 12 okt 2019, 22:48
door Z2N
In Île de France is vandaag lijn T1 verlengd. Door de verlenging van 900 meter, van metrostation Asnières Les Courtilles naar de Carrefour des Quatre-Routes in Colombes ontstaan er betere aansluitingen op het onderliggende busnetwerk, waaronder buslijn 140 tussen Asnières en Argentuil. Dit is verder vooral een eerste stap in een verdere verlenging richting westen, richting het tracé van lijn T2, station Le Stade aan Transilien-lijn J en verder naar het hart van Colombes. Die opent naar verwachting in 2024, maar wel pas nadat de RATP nieuw materieel heeft gekregen ter exploitatie op lijn 1.

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: do 17 okt 2019, 18:59
door Meltrain
Op 8 december wordt in Antwerpen het laatste deel van de Noorderlijn in gebruik genomen: hte traject over de Italiëlei die Noord en Zuid verbindt.
Dit heeft de volgende wijzigingen tot gevolg:
  • Lijn 1 is de nieuwe lijn tussen Zuid en P+R Luchtbal via Bolivarplaats, Nationale Bank, Rooseveltplaats en Noorderplaats.
  • Lijn 8 wordt ingekort tot het traject Astrid - Wommelgem.
  • Lijn 24 rijdt niet meer naar de Melkmarkt, maar via de Noorderplaats naar Havenhuis.
  • Lijn 70 wordt opgeheven.
  • De buslijnen 730, 760 en 761 worden ingekort.
Alle wijzigingen zijn ook hier te vinden.
Het nieuwe tramschema staat hier.

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: vr 18 okt 2019, 00:31
door Suus
Lijn 24 heeft nu zoveel routes gehad de laatste jaren, was een nieuw lijnnummer niet logischer geweest?

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: vr 18 okt 2019, 07:23
door Meltrain
Ik geloof dat het idee was dat die lijn vernummerd zou worden in 14,maar toen hebben ze buslijn 1 vernummerd in 14, zodat het lijnnummer 1 vrij kwam voor de nieuwe tramlijn. :')
Het laagst beschikbare nummer is nu 16.

De wijziging van lijn 24 betekent ook dat nu alleen lijn 11 nog naar de Melkmarkt rijdt: de minst frequente lijn van het net die ook nog eens met losse PCC's rijdt! Ik snap niet dat ze lijn 12 niet gaan verlengen naar de Melkmarkt.

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: za 19 okt 2019, 22:17
door Z2N
Frankrijk heeft er een nieuwe tramstad bij: Avignon! De tram is enkele maanden later geopend dan eerder gepland door vertragingen in de bouw, maar sinds vandaag rijden er weer trams in de stad van die brug. Tram 1 verbindt nu de Université des Métiers (Hogeschool), het station Avignon Centre, en het sportpark in de wijk Saint-Chamand. Het stukje tussen Université des Métiers en het treinstation Centre is slechts tijdelijk, in 2023 wordt dit stuk opgenomen in tramlijn 2 die verder gaat lopen richting de Universiteit. Beelden van de openingsceremonie van vandaag, met de bekendste zangeres van de stad, cultheld Mireille Mathieu. :)

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: za 29 feb 2020, 00:17
door Suus
Frankrijk krijgt er de komende jaren nog een tramstad bij. Eerder deze maand is eindelijk een definitief akkoord gegeven aan de verbouwing van de TVR in Nancy tot een echte tram. In de loop van 2021 zal de nu al krakkemikkige dienst met de railgebonden trolleybussen worden opgeheven, er rijden dan weer dieselbussen. Vanaf 2023 wordt in fases het nieuwe tramnet in gebruik genomen, waarschijnlijk is het in 2028 voltooid. Dat de TVR in Nancy nog rijdt is mede te danken aan de overbodige voertuigen van Caen, dat al in 2017 afscheid nam van de TVR. De TVR van Nancy en Caen waren niet helemaal gelijk. In Caen werd altijd op spoorgebonden trajecten gereden en hadden de voertuigen een pantograaf. In Nancy zijn er enkele trajecten zonder spoor en rijden de voertuigen daarom met een dubbele trolleystand.

De TVR-technologie van Bombardier (oorspronkelijk de GLT ontwikkeld door BN) was jaren geleden al gedoemd te verdwijnen toen Bombardier de productielijn zonder vervanging sloot. De spoorgebonden trolleybus is nog niet helemaal dood, in Frankrijk en Italië zijn er nog TransLohr-lijnen, een vergelijkbare technologie, maar ook hiervan ligt de ontwikkeling zo goed als stil (mijn persoonlijke ervaring met de TransLohr op de T6 in Île-de-France zijn ook niet zo best).

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: do 25 jun 2020, 23:57
door Suus
Het einde van de 46 Tramway français standard (TFS) in Nantes nadert. Eerder deze maand is een bestelling geplaatst bij Alstom voor 76 trams van 48 meter lang met een behoorlijk futuristisch uiterlijk.

Nantes is de oudste van de nieuwe tramnetwerken in Frankrijk en daardoor de enige die bij opening in 1985 niet (gedeeltelijke) lagevloertrams had. De huidige lagevloersmiddenbak werd zeven jaar na opening, in 1992, in de trams ingebouwd. De TFS is ook het begin van Alstom als succesvolle fabrikant van trammaterieel, van de Citadis-familie zijn inmiddels meer dan 2000 exemplaren verkocht, waarvan alleen al 800 in Frankrijk, allemaal aan tramnetten die in 1984 nog niet bestonden.

http://transporturbain.canalblog.com/ar ... 86273.html

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: vr 26 jun 2020, 20:52
door ArrivaBas
Ik denk dat de kracht van de Citadis zit in de oneindige mogelijkheden om de tram naar wens van de vervoerder te personaliseren, tot de kopvorm aan toe. Er is bijna geen stedenpaar aan te wijzen met overeenkomende kopvormen, de Citadis Dualis van de SNCF uitgezonderd. De eigen identiteit van de steden lijkt in Frankrijk hoog in het vaandel te staan.

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: za 27 jun 2020, 14:42
door hauptbahnhof
Alleen het rijcomfort is bagger bij die trams.

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: do 24 dec 2020, 00:56
door Suus
Zweden heeft sinds 13 december een vierde tramnet, met de opening van een tramlijn in Lund, provincie Skåne.

Het is een relatief korte lijn, met een rijtijd van 15 minuten tussen het station via het universitair ziekenhuis naar het Europees onderzoekscentrum voor neutronen (ESS). Voorlopig blijft het daar ook bij, twee potentiële verlengingen zijn door de gemeenteraad weggestemd.

Afbeelding

Voor het tramnet zijn zeven Urbos 100 trams gekocht bij CAF. De exploitatie is ondergebracht bij het Noorse Vy.

Afbeelding

In 2021 zullen er nog twee tramnetten bijkomen in Scandinavië. In het Finse Tampere wordt in augustus een tramnet geopend en in het Deense Odense komt in het najaar een tramlijn in bedrijf.