Het grote tramtopic #4

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
avl
Berichten: 1449
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor avl » Ma 15 Dec 2014, 16:06

In Gent rijdt dezer dagen de eerste Flexity 2 voor een proefrit uit de remise. Een 43 meter lange tram die plaats biedt aan ruim 300 reizigers.
Lees hele bericht op Verkeersnet

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3719
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Z2N » Di 16 Dec 2014, 23:15

De Parijse tramfeestweek gaat vandaag door, met de opening van de gloednieuwe tramlijn T8! Deze lijn verbindt Saint-Denis (vlak ten noorden van Parijs), met Épinay-sur-Seine en met de universiteit van Villetaneuse. De lijn is vooralsnog wel af, alhoewel er wel plannen zijn om de lijn te verlengen naar de nieuwe trendy woonwijk Rosa Parks in Pantin, welke tegen Parijs aanligt (ter hoogte van het Gare de l'Est). De lijn wordt, zoals het hoort en niet zoals bij de zaterdag geopende lijn T6 gebeurt, bereden door trams op stalen rails, op de lijn worden Citadis-trams gebruikt.

Tot zover het goede nieuws, want tegelijkertijd met de opening van de nieuwe tramlijnen deze week wordt er ook een groot debat gevoerd in de regio Île-de-France. Feit is dat het openbaar vervoer momenteel zwaar overbelast is. Iedereen kent de taferelen van de RER A, die met 30 treinen per uur (voor het overgrote deel dubbeldeks) nog steeds niet voldoende capaciteit biedt, maar ook op veel andere lijnen is het (veels) te druk.
Om een goed voorbeeld te geven: van alle tramlijnen die sinds 1997 geopend is is er slechts één níet zwaar overbelast. Reizigers, reizigersorganisaties en gemeentes smeken dan ook om een grote investering in het bestaande netwerk. Maar het OV in en rond Parijs wordt gecontroleerd door het STIF, de OV-autoriteit van de regio Île-de-France, en de regio wil momenteel vooral de prijzen verder verlagen, een maandabonnement voor de complete regio Île-de-France (evengroot als de Randstad) zou volgens de recentste plannen slechts 70 euro gaan kosten! De verlaging van de abonnementsprijzen zorgen echter voor een tekort van 200 miljoen euro per jaar, absoluut niet de gewenste investering.
Waarom het plan dan alsnog doorgedrukt (de prijsverlaging zou volgend jaar zomer in moeten gaan) wordt? Officieel is het natuurlijk niet de reden, maar er zijn volgend jaar verkiezingen, en de huidige socialistische coalitie wil koste wat kost aan de macht blijven... :N

Terug ontopic: YouTuber ErebosSan heeft ook bij deze opening een mooie video gemaakt! *O*
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9236
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Ardan » Di 16 Dec 2014, 23:38

Belgische toestanden dus -o-
Maar die trams zien er wel geyl uit! Stukken beter dan die kakelbonte Circus Bongo-expressen elders in Frankrijk..
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Suus » Wo 17 Dec 2014, 09:10

Het probleem met RER A moet toch deels opgelost worden door RER E te verlengen naar Mantes-la-Jolie?
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3719
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Z2N » Wo 17 Dec 2014, 17:54

Daarmee los je een deel van het probleem van de RER A op, maar als de RER A rustiger wordt wordt de RER B de drukste lijn, met 900.000 reizigers per dag (+35% in 10 jaar), en daar moet men het nog doen met enkeldekstreinen en een tunnel die gedeeld wordt met de eveneens zwaar overbelaste RER D... :N
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Karl
Berichten: 3631
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Karl » Wo 17 Dec 2014, 22:19

Mis je in Parijs geen Ring-RER? Daardoor vindt er geen spreiding plaats tussen transit-RER-reizigers en bestemming/herkomst-RER-reizigers; wat dat betreft heeft Berlijn het nog niet zo gek voor elkaar.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Thom91 » Wo 17 Dec 2014, 22:23

Gelukkig worden beide problemen die in de twee posts hierboven staan opgelost. Het duurt nog even, maar het komt..
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11113
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Meltrain » Wo 17 Dec 2014, 22:26

Is de Grand Paris Expres daar geen oplossing voor?

En waarom komen er op RER B geen dubbeldekstreinstellen? :?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Suus » Wo 17 Dec 2014, 22:32

Op RER B heeft men besloten de toch behoorlijk oude treinstellen (de oudste zijn ondertussen 34 jaar oud) nog eens een flinke revisie te geven zodat ze nog 20 jaar meekunnen. Daar zijn enkele honderden miljoenen aan uitgegeven...
Rame à l'approche

avl
Berichten: 1449
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor avl » Wo 18 Feb 2015, 23:48

Bij wat zoeken kwam ik deze informatieve site tegen met info over de tram in Gmunden.

In december 2014 is het Seebahnhof van de lijn naar Vorchdorf vervangen door een nieuw eindpunt Klosterplatz
Voorzien is dat de verbinding tussen de Klosterplatz en het trameindpunt Franz-Josef-Platz tussen september 2015 en juni 2017 wordt uitgevoerd. Daarbij moet de brug over de Traun worden vervangen.

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Stéphane » Za 07 Mar 2015, 14:22

Op 18 april wordt in Antwerpen de nieuwe verbinding door de "Reuzenpijp" opengesteld, vanaf station Astrid zal de 'nieuwe' tramlijn 8 als sneltram naar Deurne en de nieuwe P+R in Wommelgem rijden onder de Turnhoutsebaan waar er nog gestopt wordt in het nieuwe station Zegel. Na 40 jaar zal deze tunnelkoker eindelijk gebruikt worden.
Wie wil kan in de week voor de opening een tentoonstelling bezoeken en een wandeling door de tunnel maken.
Voor meer info Zie hier.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11113
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Meltrain » Za 07 Mar 2015, 16:51

Op het Tramschema staat lijn 8 al ingetekend.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Obus » Za 07 Mar 2015, 17:15

Chapeau voor Antwerpen, hier wordt tenminste nog goed geïnvesteerd in de tram, itt Nederland.
De mortuis nil nisi bene

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4422
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor JWM » Za 07 Mar 2015, 17:20

Is er een ondergrondse keerlus bij Astrid?

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Stéphane » Za 07 Mar 2015, 17:26

JWM schreef:Is er een ondergrondse keerlus bij Astrid?

Die is er en zal vanaf nu ook (bij mijn weten) voor het eerst structureel gebruikt worden.
Het is de bedoeling dat er later nog een inrit komt op de Frankrijklei en tram 24 ook door deze tunnel gaat rijden (die rijdt momenteel nog bovengronds). Dit is voorzien in de plannen voor de heraanleg van het noordelijke deel van de Leien (stuk tussen Rooseveltplaats en Noorderlaan).
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Suus » Za 07 Mar 2015, 19:04

Hoezo wordt er in Nederland niet geinvesteerd in de tram? Den Haag krijgt nieuw materieel en er wordt aan de verlenging van lijn 19 gewerkt. In Utrecht wordt een nieuwe lijn naar de Uithof gebouwd. In Amsterdam zijn diverse uitbreidingen in onderzoek en ook daar wordt gewerkt aan nieuw materieel gewerkt. Alleen in Rotterdam is het de laatste tijd wat stiller.
Rame à l'approche

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Stéphane » Za 07 Mar 2015, 19:12

Vergeet ook Maastricht niet (als dat er ooit komt ?)
Laatst gewijzigd door Stéphane op Za 07 Mar 2015, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11113
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Meltrain » Za 07 Mar 2015, 19:13

En Nijmegen. :idea:
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9236
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Ardan » Za 07 Mar 2015, 20:08

Stéphane schreef:
JWM schreef:Is er een ondergrondse keerlus bij Astrid?

Die is er en zal vanaf nu ook (bij mijn weten) voor het eerst structureel gebruikt worden.
Het is de bedoeling dat er later nog een inrit komt op de Frankrijklei en tram 24 ook door deze tunnel gaat rijden (die rijdt momenteel nog bovengronds). Dit is voorzien in de plannen voor de heraanleg van het noordelijke deel van de Leien (stuk tussen Rooseveltplaats en Noorderlaan).

Ik neem aan dat hier de keerlus onder de Rooseveltplaats bedoeld wordt? En de doortrekking naar Opera en de inrit op de Frankrijklei, is daar al een datum voor bekend?

Blijf het trouwens belachelijk vinden dat alleen station Zegel opengaat onderweg, want er liggen nog twee of drie andere stations die dus ongebruikt zullen blijven..
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Stéphane » Za 07 Mar 2015, 20:42

Ardan schreef:
Stéphane schreef:
JWM schreef:Is er een ondergrondse keerlus bij Astrid?

Die is er en zal vanaf nu ook (bij mijn weten) voor het eerst structureel gebruikt worden.
Het is de bedoeling dat er later nog een inrit komt op de Frankrijklei en tram 24 ook door deze tunnel gaat rijden (die rijdt momenteel nog bovengronds). Dit is voorzien in de plannen voor de heraanleg van het noordelijke deel van de Leien (stuk tussen Rooseveltplaats en Noorderlaan).

Ik neem aan dat hier de keerlus onder de Rooseveltplaats bedoeld wordt? En de doortrekking naar Opera en de inrit op de Frankrijklei, is daar al een datum voor bekend?

Blijf het trouwens belachelijk vinden dat alleen station Zegel opengaat onderweg, want er liggen nog twee of drie andere stations die dus ongebruikt zullen blijven..

Ik bedoel inderdaad de keerlus onder de Rooseveltplaats.
In 2018 zouden de werken aan de Frankrijklei en het Operaplein klaar zijn (daar hoort ook de open helling bij) en zal de doortrekking in dienst gesteld worden. Of deze datum gehaald zal worden? In 2018 zijn het gemeenteraadsverkiezingen, dus nog snel even een lintje doorknippen is mooi meegenomen :wink:
Laatst gewijzigd door Stéphane op Za 07 Mar 2015, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9236
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Ardan » Za 07 Mar 2015, 20:51

Even lopen wikipedia'en, die onder de Rooseveltplaats dus :P In 2020 gaan de andere stations ook open en gaat ook tram 10 erdoorheen. Tenminste, dat staat er.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Stéphane » Za 07 Mar 2015, 21:06

Ardan schreef:Even lopen wikipedia'en, die onder de Rooseveltplaats dus :P In 2020 gaan de andere stations ook open en gaat ook tram 10 erdoorheen. Tenminste, dat staat er.

Dat klopt ja :oops:
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Obus » Za 07 Mar 2015, 21:24

Bee schreef:Hoezo wordt er in Nederland niet geinvesteerd in de tram? Den Haag krijgt nieuw materieel en er wordt aan de verlenging van lijn 19 gewerkt. In Utrecht wordt een nieuwe lijn naar de Uithof gebouwd. In Amsterdam zijn diverse uitbreidingen in onderzoek en ook daar wordt gewerkt aan nieuw materieel gewerkt. Alleen in Rotterdam is het de laatste tijd wat stiller.


Je zegt het al zelf: In Amsterdam doet men onderzoek... Tram 19 duurt nog een eeuwigheid en de Uithoflijn is ook nog niet klaar. En tot zover alle tramprojecten in Nederland.
De mortuis nil nisi bene

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Suus » Za 07 Mar 2015, 21:34

De opening van de Reuzenpijp heeft 30 jaar geduurd. Hoezo duurt het dan lang in Nederland? De bouw van de Uithoflijn is vorig jaar gestart en dat gaat niet dertig jaar duren :P
Rame à l'approche

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Obus » Za 07 Mar 2015, 21:53

In dertig jaar wordt de lijn vast gesloopt voor een tunnel ;-)
De mortuis nil nisi bene


Terug naar “OV als Hobby”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast