Het grote tramtopic

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11983
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Meltrain » Zo 22 Mar 2015, 18:46

De nieuwe lijn 8 in Antwerpen zal in eerste instantie geëxploiteerd worden met (grotendeels enkele PCC's).
In de premetrotunnels wordt namelijk een nieuw beveiligingssysteem ingebouwd en in deze nieuwe tunnel is dat ala gedaan.
De HermeLijnen en de meeste PCC's zijn echter nog uitgerust met het oude systeem, omdat de overige tunnels dat systeem nog hebben.
Vermoedelijk wordt het systeem in de tunnels veranderd op het moment dat de nieuwe Flexity's (die wel de nieuwe beweiliging hebben) volledig zijn ingestroomd, in de loop van dit jaar. Waarschijnlijk zullen vanaf dat moment ook pas de HermeLijnen en overige PCC's worden aangepast.
In elk mensenhart, daar vind je Rotterdam.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Thom91 » Ma 13 Apr 2015, 13:45

Via Railwaygazette kmam ik achter het volgende nieuws:
[*] Geen verlenging tram 105 om een verbinding per tram te creëren tussen de netwerken van Oberhausen en Essen
[*] Geen tramnet in de Hamburgse binnenstad

Trams start serving Toulouse airport
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11983
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Meltrain » Ma 07 Sep 2015, 20:02

Vandaag zijn in Antwerpen de eerste (van tien) Albatrossen (van 43 meter) in gebruik genomen op lijn 15.
Uit dezelfde bestelling worden ook nog 28 trams van 31 meter geleverd welke naar alle waarschijnlijkheid op de lijnen 4 en 10 ingezet zullen worden.

In de tweede helft van 2016 worden er nog tien trams van 31 meter en 14 trams van 43 meter geleverd. De lange trams zullen vanaf dan ook dienst doen op lijn 3.
In elk mensenhart, daar vind je Rotterdam.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11983
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Meltrain » Di 19 Jul 2016, 09:57

In september wordt in New Orleans een nieuwe tramlijn geopend over Rampart Street en St Claude Avenue en het vervoerbedrijf houdt vanavond een inspraakavond waarbij het publiek zich mag uitlaten over de nieuwe lijnvoering.

Er zijn twee opties:
- Een nieuwe lijn 46 die bij Cemetries begint (beginpunt van lijn 47, één van de Canal Street lijnen) en vervolgens Canal Street (en dus ook lijn 47) volgt tot Rampart Street en vervolgens het nieuwe traject berijdt.
- De bestaande lijn 49 (vanaf Loyola Avenue en het Amtrak station) gaat het nieuwe traject berijden en rijdt dan (vrijwel) niet meer over Canal Street, maar wordt een echte noord-zuid-lijn. De huidige lijnen 47 en 2 (Riverfront) krijgen een frequentieverhoging en enkele buslijnen die parallel aan lijn 2 rijden worden ingekort.

Enkele andere wijzigingen in het busnet worden sowieso uitgevoerd, ongeacht de uitkomst van het onderzoek, maar daar heb ik me verder niet in verdiept.

Bron: RTA
In elk mensenhart, daar vind je Rotterdam.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11983
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Meltrain » Vr 19 Aug 2016, 09:23

Afgelopen week is bekend geworden dat het trambedrijf van Gotha (inclusief de Thüringerwaldbahn) per 1 juli 2017 wordt overgenomen door het bedrijf Steinbrück. Helaas heeft dit bedrijf een maas in de aanbestedingsdocumenten gevonden en is van plan om de dienst met bussen uit te voeren. :cry:

Bron: http://roter-renner.de/no_cache/detail/ ... ahren.html

Er is ook al petitie opgestart om deze verbussing (of in elk geval de verbussing van de Thüringerwaldbahn) tegen te gaan:
https://www.openpetition.de/petition/on ... r-waldbahn
In elk mensenhart, daar vind je Rotterdam.

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 3415
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor ArrivaBas » Vr 19 Aug 2016, 13:47

Nou is Gotha niet echt groot, de Thüringerwaldbahn kan wel behouden blijven, voor de rest gaan ze hun grandioze gang maar. :X
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1 en Solaris Urbino III en IV, Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3 en NPZ

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34231
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Suus » Vr 19 Aug 2016, 14:04

Zonde, dat zou dan pas het tweede tramnet zijn dat sneuvelt sinds de val van de muur en het eerste tramnet (Naumburg) heeft tegenwoordig weer gewoon een tramdienst met normale dienstregeling.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 5050
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor regenmaker » Za 20 Aug 2016, 12:33

Voordeel van een bus is wel dat ze veel flexibeler zijn met omleidingen.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34231
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Suus » Za 20 Aug 2016, 12:47

Alleen rijdt de 22 kilometer lange lijn 4 in Gotha nu een route die met de bus amper te doen is.

De spoorlijn naar Friedrichsroda, waar tram 4 komt, staat ook al een tijdje op de lijst van bedreigde spoorlijnen. Gaat daar wel erg hard nu...
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 5050
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor regenmaker » Za 20 Aug 2016, 12:54

Ja als er niet de bestaande infrastructuur ligt voor een bus. Hoe gaan ze dat dan aanpakken?
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34231
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Suus » Di 13 Sep 2016, 23:08

In Antwerpen zal in 2017 het tramnet vier keer wijzigen en in 2018 ook nog een keer, voordat er in 2019 een volledig nieuw ontworpen tramnet komt.

De kaartjes van alle fases staan hier: https://www.delijn.be/nl/mobiliteitsvis ... -2018.html
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 2719
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Zugführer » Wo 14 Sep 2016, 10:13

Ben benieuwd of ze die data allemaal gaan halen. Dat ze nu al gepland hebben dat op 15 januari 2018 de nieuwe Londenbrug klaar zal zijn bijvoorbeeld. Dat lijkt me erg ver vooruit voor zulke specifieke data :p
2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km
2017 (10-sep): trein 12.055 km - bus 412 km - boot 255 km - tram 7 km - metro 5 km - ✈ 1557 km

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Ardan » Wo 21 Sep 2016, 23:48

Tramhalte Amsterdam *O*

Gaat de 10 tussen Ruggeveld en Van Riel over een tijdelijk spoor ofzo?
2017 (21-9):
Trein 5133 km · S-Bahn 317 km · Metro 349 km · Zweeftrein 6 km · (Snel)tram 563 km · Bus 308 km · Veer 0.9 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34231
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Suus » Do 22 Sep 2016, 00:30

Nee, daar ligt nu een dienstspoor voor de remise Deurne, zodat trams niet helemaal via de binnenstad hoeven om te rijden als ze in- en uitrukken.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34231
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Suus » Do 29 Sep 2016, 12:58

In Duisburg is eindelijk besloten om 47 nieuwe trams te bestellen. De huidige trams staan al enige tijd vaker in de werkplaats dan dat ze rijden en nieuwe trams waren al in 2012 beloofd. In oktober start de aanbesteding, waarschijnlijk is in de zomer van 2017 bekend wie de trams gaat leveren en vanaf 2020 komen ze in dienst.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 5050
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor regenmaker » Do 29 Sep 2016, 21:55

Duisburg is een van de enige steden in het Ruhrgebied waar ze nog oude ''zooi'' hebben. :P Nouja ook Dortmund en Düsseldorf hebben nog veel oude hogevloerstrams.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11983
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Meltrain » Vr 16 Dec 2016, 13:24

Het Landesverwaltungsamt gaat niet akkoord met de verbussing van het tramnet van Gotha, waarmee de tramexploitatie (voorlopig?) gered is. :)
http://gotha.thueringer-allgemeine.de/w ... 1471713598
In elk mensenhart, daar vind je Rotterdam.

Lange_Dre
Berichten: 179
Lid geworden op: Zo 28 Feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Lange_Dre » Za 17 Dec 2016, 00:30

Obus schreef:
Bee schreef:Hoezo wordt er in Nederland niet geinvesteerd in de tram? Den Haag krijgt nieuw materieel en er wordt aan de verlenging van lijn 19 gewerkt. In Utrecht wordt een nieuwe lijn naar de Uithof gebouwd. In Amsterdam zijn diverse uitbreidingen in onderzoek en ook daar wordt gewerkt aan nieuw materieel gewerkt. Alleen in Rotterdam is het de laatste tijd wat stiller.


Je zegt het al zelf: In Amsterdam doet men onderzoek... Tram 19 duurt nog een eeuwigheid en de Uithoflijn is ook nog niet klaar. En tot zover alle tramprojecten in Nederland.


In Den Haag verschijnen de Avenio's gelijderlijk op meet tramlijnen en ondertussen is de HTM en de gemeente Den Haag en ik dacht ook het MRDH bezig met een opvolger voor de laatste GTL's. In Utrecht worden nog extra trams bijbesteld en Amsterdam krijgt ook CAF trams tot slot is de tramlijn naar Maastricht ook ondertekend. Genoeg vooruitgang ;) Alleen nog steeds jammer dat Groningen op het laatst toch afzag van de tram en koos voor de QLink bussen welke niet echt een grote vooruitgang zijn vergeleken met een stadstram.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34231
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor Suus » Zo 23 Apr 2017, 21:58


Prachtige historische opname uit Henegouwen. De eerste veertig minuten van de opname rijdt over een route die een paar jaar na de opname is gesloten en opgebroken. De route is nog goed te volgen op Google Maps, en start vlakbij station La Louvière Centre (er liggen nog wat rare restjes weg ten zuiden van het zwembad, daar begint de rit).
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
MarkNL
Berichten: 348
Lid geworden op: Wo 24 Sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse
Contact:

Re: Het grote tramtopic #4

Berichtdoor MarkNL » Ma 24 Apr 2017, 22:55

Prachtige beelden ja 8-)! In de jaren 80 is de lijn nog opgeknapt, om volgens goed gebruik zo'n 10 jaar alsnog opgeheven te worden. Erg jammer, want die buurtsporen hadden wel zo hun charme als ik kijk naar de foto's op Flickr bijv.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 4153
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Het grote tramtopic

Berichtdoor Z2N » Za 01 Jul 2017, 14:37

Parijs heeft er sinds vandaag weer een nieuwe tramlijn bij, maar deze is anders dan de eerdere tramlijnen die in de afgelopen jaren geopend zijn in de regio Île-de-France. De nieuwe Tram 11 Express verbind namelijk met name de verschillende voorstadslijnen met elkaar, zonder Parijs zelf binnen te komen. In de plaats daarvan heeft men de goederenringlijn voorzien van twee extra sporen, waar vanaf vandaag trams van de SNCF onder 25.000 volt 100 km/h gaan rijden. Met een stadstram heeft het dus niets te maken, op de 11 kilometer lange lijn zijn er maar zeven haltes. Hierdoor is de reistijd van begin- tot eindpunt wel maar 15 minuten, met de auto kan het makkelijk drie kwartier duren. Een mooie toevoeging in het OV aan de noordkant van de Parijse agglomeratie, verdere verlengingen naar Sartrouville en Noisy-le-Sec zijn al gepland.

Afbeelding
Rèile na h-Alba a 'miannachadh thu deagh thuras!

Flickr!

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11506
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Het grote tramtopic

Berichtdoor Vinny » Zo 02 Jul 2017, 20:54

Het doet me een beetje hieraan denken:
https://en.wikipedia.org/wiki/Stadtbahn_Glattal

Goed idee voor de Amsterdamse metropoolregio trouwens (A)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 1929
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Het grote tramtopic

Berichtdoor trolly » Zo 02 Jul 2017, 22:49

Inderdaad. En raad eens? Daar hadden ze een ringdijk waar een goederenspoorlijn zou komen, en daar hebben ze nu trein- en metrosporen op gelegd. Zonde (A)
È pericoloso sporgersi.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11983
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Het grote tramtopic

Berichtdoor Meltrain » Vr 25 Aug 2017, 12:21

Vanwege een tekort aan trambestuurders in Antwerpen, zal tramlijn 24 vanaf 1 september verbust worden. Deze buslijn zal echter alleen tussen het Centraal Station en Silsburg rijden.
Tijdens de spitsuren zal er wel een tramlijn 24 blijven rijden tussen de Melkmarkt en de Stenenbrug.
De Lijn verwacht dat er vanaf begin 2018 weer voldoende trambestuurders zullen zijn en dat deze maatregel kan worden teruggedraaid.
Bron: De Lijn

Jammer, maar als er inderdaad een tekort is, is dit wel de meest logische maatregel. Het tekort schijnt vooral ontstaan te zijn omdat veel tramlijnen vanaf 1 september elke 8 i.p.v. elke 10 minuten zullen rijden.
Ik snap alleen niet goed waarom er tijdens de spitsuren wel voldoende trambestuurders zijn. Je zou juist verwachten dat dan het tekort het grootst is vanwege de verhoogde frequentie op andere lijnen. :?
In elk mensenhart, daar vind je Rotterdam.

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Het grote tramtopic

Berichtdoor Ardan » Vr 25 Aug 2017, 13:15

Misschien dat er juist genoeg was om dat nog te kunnen draaien, maar om de lijn de hele dag door te laten rijden heb je wel meer mensen nodig. Ik vind het eerder een aparte keuze om dan op de andere lijnen toch vaker te gaan rijden, zelfs als je dan een complete lijn op moet heffen.
2017 (21-9):
Trein 5133 km · S-Bahn 317 km · Metro 349 km · Zweeftrein 6 km · (Snel)tram 563 km · Bus 308 km · Veer 0.9 km


Terug naar “OV als Hobby”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten