Pagina 3 van 8

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: zo 22 mar 2015, 18:46
door Meltrain
De nieuwe lijn 8 in Antwerpen zal in eerste instantie geëxploiteerd worden met (grotendeels enkele PCC's).
In de premetrotunnels wordt namelijk een nieuw beveiligingssysteem ingebouwd en in deze nieuwe tunnel is dat ala gedaan.
De HermeLijnen en de meeste PCC's zijn echter nog uitgerust met het oude systeem, omdat de overige tunnels dat systeem nog hebben.
Vermoedelijk wordt het systeem in de tunnels veranderd op het moment dat de nieuwe Flexity's (die wel de nieuwe beweiliging hebben) volledig zijn ingestroomd, in de loop van dit jaar. Waarschijnlijk zullen vanaf dat moment ook pas de HermeLijnen en overige PCC's worden aangepast.

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: ma 13 apr 2015, 13:45
door Thom91
Via Railwaygazette kmam ik achter het volgende nieuws:
[*] Geen verlenging tram 105 om een verbinding per tram te creëren tussen de netwerken van Oberhausen en Essen
[*] Geen tramnet in de Hamburgse binnenstad

Trams start serving Toulouse airport

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: ma 07 sep 2015, 20:02
door Meltrain
Vandaag zijn in Antwerpen de eerste (van tien) Albatrossen (van 43 meter) in gebruik genomen op lijn 15.
Uit dezelfde bestelling worden ook nog 28 trams van 31 meter geleverd welke naar alle waarschijnlijkheid op de lijnen 4 en 10 ingezet zullen worden.

In de tweede helft van 2016 worden er nog tien trams van 31 meter en 14 trams van 43 meter geleverd. De lange trams zullen vanaf dan ook dienst doen op lijn 3.

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: di 19 jul 2016, 09:57
door Meltrain
In september wordt in New Orleans een nieuwe tramlijn geopend over Rampart Street en St Claude Avenue en het vervoerbedrijf houdt vanavond een inspraakavond waarbij het publiek zich mag uitlaten over de nieuwe lijnvoering.

Er zijn twee opties:
- Een nieuwe lijn 46 die bij Cemetries begint (beginpunt van lijn 47, één van de Canal Street lijnen) en vervolgens Canal Street (en dus ook lijn 47) volgt tot Rampart Street en vervolgens het nieuwe traject berijdt.
- De bestaande lijn 49 (vanaf Loyola Avenue en het Amtrak station) gaat het nieuwe traject berijden en rijdt dan (vrijwel) niet meer over Canal Street, maar wordt een echte noord-zuid-lijn. De huidige lijnen 47 en 2 (Riverfront) krijgen een frequentieverhoging en enkele buslijnen die parallel aan lijn 2 rijden worden ingekort.

Enkele andere wijzigingen in het busnet worden sowieso uitgevoerd, ongeacht de uitkomst van het onderzoek, maar daar heb ik me verder niet in verdiept.

Bron: RTA

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: vr 19 aug 2016, 09:23
door Meltrain
Afgelopen week is bekend geworden dat het trambedrijf van Gotha (inclusief de Thüringerwaldbahn) per 1 juli 2017 wordt overgenomen door het bedrijf Steinbrück. Helaas heeft dit bedrijf een maas in de aanbestedingsdocumenten gevonden en is van plan om de dienst met bussen uit te voeren. :cry:

Bron: http://roter-renner.de/no_cache/detail/ ... ahren.html

Er is ook al petitie opgestart om deze verbussing (of in elk geval de verbussing van de Thüringerwaldbahn) tegen te gaan:
https://www.openpetition.de/petition/on ... r-waldbahn

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: vr 19 aug 2016, 13:47
door ArrivaBas
Nou is Gotha niet echt groot, de Thüringerwaldbahn kan wel behouden blijven, voor de rest gaan ze hun grandioze gang maar. :X

Het grote tramtopic #4

Geplaatst: vr 19 aug 2016, 14:04
door Suus
Zonde, dat zou dan pas het tweede tramnet zijn dat sneuvelt sinds de val van de muur en het eerste tramnet (Naumburg) heeft tegenwoordig weer gewoon een tramdienst met normale dienstregeling.

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: za 20 aug 2016, 12:33
door regenmaker
Voordeel van een bus is wel dat ze veel flexibeler zijn met omleidingen.

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: za 20 aug 2016, 12:47
door Suus
Alleen rijdt de 22 kilometer lange lijn 4 in Gotha nu een route die met de bus amper te doen is.

De spoorlijn naar Friedrichsroda, waar tram 4 komt, staat ook al een tijdje op de lijst van bedreigde spoorlijnen. Gaat daar wel erg hard nu...

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: za 20 aug 2016, 12:54
door regenmaker
Ja als er niet de bestaande infrastructuur ligt voor een bus. Hoe gaan ze dat dan aanpakken?

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: di 13 sep 2016, 23:08
door Suus
In Antwerpen zal in 2017 het tramnet vier keer wijzigen en in 2018 ook nog een keer, voordat er in 2019 een volledig nieuw ontworpen tramnet komt.

De kaartjes van alle fases staan hier: https://www.delijn.be/nl/mobiliteitsvis ... -2018.html

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: wo 14 sep 2016, 10:13
door Zugführer
Ben benieuwd of ze die data allemaal gaan halen. Dat ze nu al gepland hebben dat op 15 januari 2018 de nieuwe Londenbrug klaar zal zijn bijvoorbeeld. Dat lijkt me erg ver vooruit voor zulke specifieke data :p

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: wo 21 sep 2016, 23:48
door Ardan
Tramhalte Amsterdam *O*

Gaat de 10 tussen Ruggeveld en Van Riel over een tijdelijk spoor ofzo?

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: do 22 sep 2016, 00:30
door Suus
Nee, daar ligt nu een dienstspoor voor de remise Deurne, zodat trams niet helemaal via de binnenstad hoeven om te rijden als ze in- en uitrukken.

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: do 29 sep 2016, 12:58
door Suus
In Duisburg is eindelijk besloten om 47 nieuwe trams te bestellen. De huidige trams staan al enige tijd vaker in de werkplaats dan dat ze rijden en nieuwe trams waren al in 2012 beloofd. In oktober start de aanbesteding, waarschijnlijk is in de zomer van 2017 bekend wie de trams gaat leveren en vanaf 2020 komen ze in dienst.

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: do 29 sep 2016, 21:55
door regenmaker
Duisburg is een van de enige steden in het Ruhrgebied waar ze nog oude ''zooi'' hebben. :P Nouja ook Dortmund en Düsseldorf hebben nog veel oude hogevloerstrams.

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: vr 16 dec 2016, 13:24
door Meltrain
Het Landesverwaltungsamt gaat niet akkoord met de verbussing van het tramnet van Gotha, waarmee de tramexploitatie (voorlopig?) gered is. :)
http://gotha.thueringer-allgemeine.de/w ... 1471713598

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: za 17 dec 2016, 00:30
door Lange_Dre
Obus schreef:
Bee schreef:Hoezo wordt er in Nederland niet geinvesteerd in de tram? Den Haag krijgt nieuw materieel en er wordt aan de verlenging van lijn 19 gewerkt. In Utrecht wordt een nieuwe lijn naar de Uithof gebouwd. In Amsterdam zijn diverse uitbreidingen in onderzoek en ook daar wordt gewerkt aan nieuw materieel gewerkt. Alleen in Rotterdam is het de laatste tijd wat stiller.
Je zegt het al zelf: In Amsterdam doet men onderzoek... Tram 19 duurt nog een eeuwigheid en de Uithoflijn is ook nog niet klaar. En tot zover alle tramprojecten in Nederland.
In Den Haag verschijnen de Avenio's gelijderlijk op meet tramlijnen en ondertussen is de HTM en de gemeente Den Haag en ik dacht ook het MRDH bezig met een opvolger voor de laatste GTL's. In Utrecht worden nog extra trams bijbesteld en Amsterdam krijgt ook CAF trams tot slot is de tramlijn naar Maastricht ook ondertekend. Genoeg vooruitgang ;) Alleen nog steeds jammer dat Groningen op het laatst toch afzag van de tram en koos voor de QLink bussen welke niet echt een grote vooruitgang zijn vergeleken met een stadstram.

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: zo 23 apr 2017, 21:58
door Suus
Prachtige historische opname uit Henegouwen. De eerste veertig minuten van de opname rijdt over een route die een paar jaar na de opname is gesloten en opgebroken. De route is nog goed te volgen op Google Maps, en start vlakbij station La Louvière Centre (er liggen nog wat rare restjes weg ten zuiden van het zwembad, daar begint de rit).

Re: Het grote tramtopic #4

Geplaatst: ma 24 apr 2017, 22:55
door MarkNL
Prachtige beelden ja 8-)! In de jaren 80 is de lijn nog opgeknapt, om volgens goed gebruik zo'n 10 jaar alsnog opgeheven te worden. Erg jammer, want die buurtsporen hadden wel zo hun charme als ik kijk naar de foto's op Flickr bijv.

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: za 01 jul 2017, 14:37
door Z2N
Parijs heeft er sinds vandaag weer een nieuwe tramlijn bij, maar deze is anders dan de eerdere tramlijnen die in de afgelopen jaren geopend zijn in de regio Île-de-France. De nieuwe Tram 11 Express verbind namelijk met name de verschillende voorstadslijnen met elkaar, zonder Parijs zelf binnen te komen. In de plaats daarvan heeft men de goederenringlijn voorzien van twee extra sporen, waar vanaf vandaag trams van de SNCF onder 25.000 volt 100 km/h gaan rijden. Met een stadstram heeft het dus niets te maken, op de 11 kilometer lange lijn zijn er maar zeven haltes. Hierdoor is de reistijd van begin- tot eindpunt wel maar 15 minuten, met de auto kan het makkelijk drie kwartier duren. Een mooie toevoeging in het OV aan de noordkant van de Parijse agglomeratie, verdere verlengingen naar Sartrouville en Noisy-le-Sec zijn al gepland.

Afbeelding

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: zo 02 jul 2017, 20:54
door Vinny
Het doet me een beetje hieraan denken:
https://en.wikipedia.org/wiki/Stadtbahn_Glattal

Goed idee voor de Amsterdamse metropoolregio trouwens (A)

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: zo 02 jul 2017, 22:49
door trolly
Inderdaad. En raad eens? Daar hadden ze een ringdijk waar een goederenspoorlijn zou komen, en daar hebben ze nu trein- en metrosporen op gelegd. Zonde (A)

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: vr 25 aug 2017, 12:21
door Meltrain
Vanwege een tekort aan trambestuurders in Antwerpen, zal tramlijn 24 vanaf 1 september verbust worden. Deze buslijn zal echter alleen tussen het Centraal Station en Silsburg rijden.
Tijdens de spitsuren zal er wel een tramlijn 24 blijven rijden tussen de Melkmarkt en de Stenenbrug.
De Lijn verwacht dat er vanaf begin 2018 weer voldoende trambestuurders zullen zijn en dat deze maatregel kan worden teruggedraaid.
Bron: De Lijn

Jammer, maar als er inderdaad een tekort is, is dit wel de meest logische maatregel. Het tekort schijnt vooral ontstaan te zijn omdat veel tramlijnen vanaf 1 september elke 8 i.p.v. elke 10 minuten zullen rijden.
Ik snap alleen niet goed waarom er tijdens de spitsuren wel voldoende trambestuurders zijn. Je zou juist verwachten dat dan het tekort het grootst is vanwege de verhoogde frequentie op andere lijnen. :?

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: vr 25 aug 2017, 13:15
door Ardan
Misschien dat er juist genoeg was om dat nog te kunnen draaien, maar om de lijn de hele dag door te laten rijden heb je wel meer mensen nodig. Ik vind het eerder een aparte keuze om dan op de andere lijnen toch vaker te gaan rijden, zelfs als je dan een complete lijn op moet heffen.