Pagina 4 van 8

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: vr 25 aug 2017, 13:25
door Suus
Dat komt ook omdat in januari de heraanleg van de Herentalsebaan start, waardoor ook volgend jaar lijn 24 moeilijk tot niet kan rijden.

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: di 31 okt 2017, 21:42
door Suus
Om deze foto-loze pagina op te fleuren:

Afbeelding
Een tram naast het station in Tours. De stroomafnemer is net naar beneden geklapt, vanaf hier wordt door het centrum gereden door middel van een stroomrail. Tours staat vaak op de lijstjes met mooiste stations in Frankrijk. Ik ben het er roerend mee eens, het indrukwekkende gebouw van de voormalige Paris-Orleans (PO) zit vol details en is prachtig gerenoveerd.

Afbeelding
En hier rijdt een tram van mij weg in de Rue Nationale. De straatnaam herinnert nog aan de tijd dat dit de doorgaande weg was tussen Parijs en Spanje.

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: di 31 okt 2017, 23:00
door Ardan
Over sluitseinen gesproken :')

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: di 31 okt 2017, 23:33
door Aking
Heet zoiets op een tram niet gewoon achterlichten?

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: wo 01 nov 2017, 04:38
door trolly
Ardan schreef:Over sluitseinen gesproken :')
Die zijn precies even groot als de frontseinen, hoor. Of koplampen, ja.

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: wo 01 nov 2017, 08:42
door Suus
Ardan schreef:Over sluitseinen gesproken :')
Prachtig toch *O*

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: wo 01 nov 2017, 11:00
door ODRAIL
Die sluitseinen (en ook die frontseinen) hebben wel iets ja :pos: :wink: .

Wat mijn betreft mogen deze ook wel in ons land komen.

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: di 07 nov 2017, 17:31
door Meltrain
In Antwerpen rijdt sinds gisteren op lijn 3 een setje van twee gekoppelde HermeLijnen.
De totale lengte hiervan is ruim 60 meter.


Verder maakte vanmiddag een RandstadRail RegioCitadis proefritten in Delft ten behoeve van de toekomstige verlenging van tramlijn 19 vanaf Delft Nieuwe Plantage naar station Delft:
Afbeelding

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: di 07 nov 2017, 17:42
door Ardan
Is die nou nóg niet doorgetrokken? :')

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: di 07 nov 2017, 19:03
door ODRAIL
Het schijn van niet :wink: .

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: di 07 nov 2017, 22:45
door Suus
Nee, dat wordt 2020. De Sebastiaansbrug die het probleem vormt (scheuren in de constructie) is nog steeds niet vervangen, maar dat schijnt nu volgend jaar te gaan starten en twee jaar te gaan duren.

Zou tijd worden, want in 2008 werden de defecten al gevonden en het ziet er nu met een bouwhekje waar alle bussen zo omheen rijden heel pauper uit.

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: di 07 nov 2017, 23:33
door Ardan
Dat dát nog even ging duren wist ik (in 2015 stond de planning nog op dit jaar, volgens een bouwbord dat ik toen zag). Maar dat de 19 nou nog steeds niet doorreed naar het station, dát verbaasde me. Wat was nou de oorzaak?

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: di 07 nov 2017, 23:42
door Meltrain
De tramsporen nabij de molen zijn recent nog verlegd, dus ik denk dat men daarop wilde wachten. Vervolgens moest getest worden of de RegioCitadissen niet te zwaar zijn voor het nieuwe traject.
Verder was er nog gesteggel over wie de verlenging van de tramlijn moest betalen: HTM dreigde de frequentie te verlagen, waarna de MRDH toch maar met een extra budget over de brug kwam.

Dit is overigens de nieuwe situatie nabij de molen (foto eveneens van vandaag):
AfbeeldingIMG_20171107_160622 by Melvin Koote, on Flickr

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: zo 10 dec 2017, 21:35
door Z2N
Onder al het sneeuwgeweld in west-europa van vandaag, heeft Luxemburg deze zondag zijn tram terug gekregen. De tram, er is maar één lijn, verbindt momenteel het Luxexpo-expositieterrein (en zijn P&R) met de rand van het oude centrum, waar de CFL eveneens vandaag een Funiculaire naar de oude stad in dienst genomen heeft. Een verlenging naar het station, via het centrum, volgt in 2018, verdere verlengingen zijn ook in bouw. Bijzonder is dat de tramlijn gedeeltelijk zonder bovenleiding is uitgevoerd, de voertuigen van CAF zijn voorzien van accu's voor het centrumtraject.

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: zo 10 dec 2017, 22:04
door Meltrain
Mooie trams. :pos:
Zou de omroep in die trams drietalig (of wellicht zelfs viertalig) zijn?

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: zo 10 dec 2017, 22:53
door Z2N
Tweetalig, Luxemburgs en Frans. :wink:

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: zo 10 dec 2017, 23:11
door Meltrain
Geen Duits? :|
Ik dacht dat Duits, Frans en Luxemburgs de officiële voertalen in Luxemburg waren?

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: ma 11 dec 2017, 01:47
door Z2N
De Luxemburgse taalwet schrijft voor dat het Luxemburgs de nationale taal is, het Frans de taal der wet is, en dat in overheidsgebouwen Luxemburgs, Frans en Duits gebruikt kan worden. Het OV in Luxemburg gebruikt Frans en soms Luxemburgs bij communicatie richting de klant, bij klantcontact wordt ook Duits en Engels gebruikt indien nodig. :)

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: ma 11 dec 2017, 01:59
door Durashift
Mooie, strak / clean design, van de trams inderdaad.
Zo kan een CAF er dus ook (al) uitzien. :pos:

Dan zijn de exemplaren die nu voor NL gebouwd worden toch een tikje traditioneler, naar mijn mening.

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: ma 11 dec 2017, 22:43
door PatrickM
Z2N schreef:De Luxemburgse taalwet schrijft voor dat het Luxemburgs de nationale taal is, het Frans de taal der wet is, en dat in overheidsgebouwen Luxemburgs, Frans en Duits gebruikt kan worden. Het OV in Luxemburg gebruikt Frans en soms Luxemburgs bij communicatie richting de klant, bij klantcontact wordt ook Duits en Engels gebruikt indien nodig. :)
In de trein Luxemburg-Trier e.v. zijn de omroepen in het Duits. Het CFL-personeel spreekt praktisch altijd Duits, maar bij het busvervoer is Frans meestal de voertaal.

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: di 19 dec 2017, 20:34
door n-evo
Durashift schreef:Dan zijn de exemplaren die nu voor NL gebouwd worden toch een tikje traditioneler, naar mijn mening.
Vind de Amsterdamse Urbos er erg cool uitzien en niet per se hiervoor onderdoen. De Utrechtse variant oogt wat dat betreft wel echt een generatie ouder qua design.

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: wo 20 dec 2017, 07:47
door Durashift
Mwah.. voor mij hangt dat wel samen met hoe men de neuspartij vorm gaat geven.
De mock-up is wat dat betreft niet hoopgevend, overgang tussen ruit en neus is niet in één lijn maar met een verdikking (soort 'motorkap')

Als het de voorkant wordt in GVB kleuren wordt, is dat al strakker qua neuspartij, naar mijn mening.
Spoiler: show
Afbeelding
https://www.ovmagazine.nl/2017/07/houte ... eerd-2247/


Afbeelding
https://railmagazine.nl/dit-worden-de-n ... amsterdam/

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: wo 20 dec 2017, 08:14
door Lijn 45
Een deel van de wagens krijgt de GVB kleurstelling, de rest gaat in R-NET uitvoering rijden. Beide varianten gaan dus rijden.

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: wo 20 dec 2017, 15:48
door Mdk
ik vind het mooie trams hoor, ik denk dat deze varianten ook langer mooi blijven dan de futuristische Luxemburge variant, omdat deze veel meer uitgesproken zijn, en dus vatbaarder voor veranderingen in smaak.
waarom hebben ze de cafjes op de Uithoflijn eigenlijk zo'n oud uiterlijk gegeven? is daar een goede reden voor, kost een front zoals de Amsterdamse of de Luxenburgse meer oid?

Re: Het grote tramtopic

Geplaatst: wo 20 dec 2017, 15:59
door Meltrain
Voor de Utrechtse exemplaren geldt eigenlijk nog meer dat niet een modegrill wordt gevolgd, maar dat ze een ontwerp hebben dat over 30 jaar nog steeds in trek is.
Goed, het is aan de saaie kant, maar zeker niet lelijk.