De virtuele obus: Project Waterstad [TS 2009]

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Plaats reactie
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

De virtuele obus: Project Waterstad [TS 2009]

Bericht door Obus »

Project Waterstad

Een grote Nederlandse metropool met trein, metro en tram. Dat is mijn uitgangspunt bij het maken van deze nieuwe route in treinensimulator Trainz Simulator 2009.

Het hoogwaardige metronetwerk omvat negen lijnen die samen twee grote assen (noord-zuid en oost-west) vormen, verbonden door een ring. De metro verbindt de gehele agglomeratie. Het netwerk bestaat zowel uit onder- als bovengrondse trajecten.

Voor sneller transport is er de trein. Dit net is nog niet uitgewerkt. Dit geldt ook voor de tram.

Ik wens jullie veel lees- en kijkplezier.

------

Per 31 oktober 2014 geopend:

- metrolijn A tussen Hillenburg en P+R Zuid -

(circa 3 kilometer lang)

Metrostation P+R Zuid aan metrolijn A is gesitueerd tussen het gelijknamige grote parkeerterrein annex transferium en een grote golfbaan, beide gelegen aan de rand van de metropool. Het station, dat acht meter verhoogd ligt, telt twee perrons, door middel van geluidschermen afgeschermd van het treinspoor. Het stationsgebouw (naar model van station Beilen) bevindt zich aan de onderkant van de spoordijk. Hier ligt ook een tramhalte met niet-zichtbare keerlus.

Afbeelding

Bij station P+R Zuid eindigt de stad en begint het oer-Nederlandse platteland. Aan linkerzijde bevindt zich een grote polder met molens, aan de rechterzijde bevinden zich boerderijen. De spoorlijn daalt van de spoordijk langzaam af naar grondniveau. Parallel aan het spoor loopt een beek en een weg.

Afbeelding

Hillenburg. Een slaperig voorstadje van Waterstad. Het trein- annex metrostation (Sint-Katelijne-Waver) ligt middenin de stad. Hier eindigt tevens metrolijn A en voorlopig ook de trein (er is al wel ruimte gereserveerd voor uitbreiding). Aan de andere kant van het station ligt een klein emplacement voor de metro. Het stadje zelf bestaat voor het grootste deel uit oud-Hollandse jaren '30 bebouwing, aangevuld door enkele jaren '60 flats.

Afbeelding

Een Zilvermeeuw (het tijdelijke materiaal op deze lijn) met de golfbaan (drie holes!) op de achtergrond, net na station P+R Zuid. De spoorlijn bestaat uit twee centrale metrosporen met geelgeverfde derde rail en aan de zijkanten nog twee treinsporen met originele Nederlandse bovenleiding. De dijk is omheind met een hekwerk.

Afbeelding

Er gaat niets boven Groningen euhh Holland. Het prachtige landschap onderweg. Zoiets vind je in Nederland Dichtbevolktland haast nergens meer.

Afbeelding

Afbeelding

En we zijn aangekomen in Hillenburg. Aan alle attributen is gedacht - alleen de DRIS/CTA's ontbreken nog, die zijn in bestelling bij Obus Reskin BV en worden later alsnog toegevoegd. Hetzelfde geldt voor de metrostellen die ook een beurt gaan krijgen. Merk het verschil op tussen de twee stations (die ook geprogrammeerd staan als twee aparte haltes).

Afbeelding

Ter hoogte van station P+R Zuid wordt op dit moment gebouwd aan de verlenging richting de Admiraal de Ruyterlaan, gelegen in een gloednieuwe Vinex-wijk.

Wordt vervolgd.


-------


En natuurlijk ben ik zelf heel benieuwd naar jullie mening over dit project. Als je vragen en/of opmerkingen hebt, don't hesitate.
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: De virtuele obus: Project Waterstad [TS 2009]

Bericht door Zugführer »

Leuk! :pos:
Die stoeptegels op de plek waar ik een trap verwacht zien er wel bijzonder uit ;)
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: De virtuele obus: Project Waterstad [TS 2009]

Bericht door Obus »

Aan de stoeptegels kun je weinig doen: het perron is een doorgetrokken spline; de perrontrap is slechts een toevoeginkje. En omdat het perron geprogrammeerd staat op het weergeven van reizigers, kunnen ze ook op de trap spawnen. :')
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De virtuele obus: Project Waterstad [TS 2009]

Bericht door Ardan »

Ziet er erg goed uit, complimenten! :pos: Ik zie alleen dat de tweede metrowagen verkeerdom staat, en ik zou het spoor op station Hillenburg nog even rechttrekken. Maar dit ziet er al heel leuk uit!
Ik doe ook maar wat
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: De virtuele obus: Project Waterstad [TS 2009]

Bericht door Obus »

Bedankt Ardan. De metrowagen had ik niet gezien :X Maar ja, wat maakt het uit - andersom rijden?
De mortuis nil nisi bene
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: De virtuele obus: Project Waterstad [TS 2009]

Bericht door Obus »

Per 16 november geopend:

- metrolijn A tussen P+R Zuid en Coenplein -

(circa twee kilometer lang)

De snelweg plus brug bestonden al, inclusief de reskin van een fictieve afslag bij de P+R Zuid. Aan de andere kant liggen autodealers, zoals je zo vaak ziet op zichtlocaties. Aan de achterkant bevindt zich een grote volkstuin (aardappels met roet - heerlijk).

Afbeelding

Een overzicht van de Vinex-wijk die ik gebouwd heb. Helemaal op de voorgrond zie je een grote school met sporthal. Links zie je een aantal kantoren bij station Admiraal de Ruyterweg. Op de achtergrond ligt een winkelcentrum in de vorm van een halve maan. Hier ligt station Coenplein. De rest van de woonwijk bestaat uit woonhuizen en een paar appartementen.

Afbeelding

Een bekend aanzicht voor spoorliefhebbers: dit is de ongelijkvloerse aansluiting van de Hanzelijn op de spoorlijn Utrecht - Zwolle. De metro- en treinsporen worden van elkaar gescheiden; de metro blijft verhoogd, het treinspoor gaat naar grondniveau. Op de achtergrond ligt een groot sportterrein.

Afbeelding

Station Admiraal de Ruyterweg (op de bordjes staat alleen Admiraal de Ruyter - anders paste het niet op het bordje). Het station ligt op het viaduct, waardoor de perrons uitsteken. In dit wijkje liggen een aantal grote kantoren, zoals te vinden in Vlaardingen. Dit station heeft als enige onderaan nog een kioskje.

Afbeelding

Vinex-gebeuren. Doet mij heel erg denken aan de 'nieuwe' huizen in de Bijlmer, waar vroeger die fraaie flats stonden. Dodelijk saaie Nederlandse architectuur of een slimme planologische oplossing - het is maar waar je je het prettigste bij voelt.

Afbeelding

Aanzicht op de splitsing van de sporen voor de aansluiting op het metrospoor. De spoorwegovergang ziet er niet heel erg profi uit, daar moet nog wat aan gebeuren. De maximumsnelheid is hier overigens maar 100 - een beetje weinig vind ik, al ik weet niet wat de werkelijke vmax te Zwolle is. Op de achtergrond zie je de torens bij station Admiraal de Ruyterweg.

Afbeelding

Waterstad heet niet voor niets Waterstad: er is veel water. Op de achtergrond ligt een huizenblok dat, heel toepasselijk, op IJburg te vinden is. Op de achtergrond een dijk met daarop een snelweg en bomenrijen.

Afbeelding

Het befaamde Coenplein (en nee, het is geen verkeersknooppunt) met winkelcentrum in de vorm van een halve maan. Over het plein loopt een viaduct voor de metro. Links op de foto ligt het gelijknamige station, dat uit één eilandperron bestaat. Helemaal rechts op de foto kun je een glimp van de treinsporen met overgang zien.

Afbeelding

En nu op weg naar het spoorknooppunt Europaboulevard! Wordt vervolgd.

(en tot slot speciale dank aan alle bouwers van netherlandswest, aan wie ik veel content te danken heb)
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De virtuele obus: Project Waterstad [TS 2009]

Bericht door Ardan »

Sodeju, jij bent even druk geweest :P En zo te zien ook al met photoshop in de weer geweest voor de wegwijzer xD Ziet er goed uit allemaal, daar is over nagedacht :)

Even wat downloadlinkjes voor je:
Nederlandse wegen en overwegen
Nederlandse overpaden
Snelheidsborden laag
Snelheidsborden hoog
Baanvaksnelheidsborden
Afremborden

Succes verder, goed bezig :pos:
Ik doe ook maar wat
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: De virtuele obus: Project Waterstad [TS 2009]

Bericht door Obus »

Geen gephotoshop hoor - gewoon paint :D

En nog bedankt voor de downloadlinks - ik ga ze zo even downloaden.
De mortuis nil nisi bene
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: De virtuele obus: Project Waterstad [TS 2009]

Bericht door Obus »

Per 16 december geopend:

- metrolijn A tussen Coenplein en Europaboulevard -

- metrolijn C tussen het depot en Europaboulevard -


(circa drie kilometer lang)

Aan de Vinex-wijk is de laatste hand gelegd. De wijk wordt aan noordzijde begrensd door een aanzienlijke rivier met uiterwaarden en hoge dijken. Het spoor gaat hier overeen; het treinspoor (dat laag ligt) heeft een flinke aanloop nodig en stijgt nu; een overweg is verwijdert. Het metrospoor lag al verhoogd. Ook is het winkelcentrum aan het Coenplein fors uitgebreid: de halve maan is nu een volledige cirkel. Aan de dijkzijde staan verschillende soorten hoge (moderne) flats.

Afbeelding

Afbeelding

Na de bruggen en achter de dijk ligt een groot spooremplacement en depot voor zowel metro als trein. Het depot (dat een hele boel lag op mijn pc veroorzaakt) is het beginpunt van metrolijn C, die zijn passagiers oppikt op station Europaboulevard. Er is geen aansluiting met metrolijn A; het metrotraject wordt dus viersporig. Het treinspoor breidt ook uit van twee naar vier sporen. Het emplacement zelf, waar ik (nog) geen goede screenshot van kon maken, ligt verscholen in een prachtig natuurgebied met bossen, heide en een ven. Helaas wordt, zoals zo vaak in Nederland, de rust verstoord door de mens: er ligt namelijk een grote ongelijkvloerse kruising met een andere (nog niet actieve) spoorlijn. Vier takken sluiten de twee spoorlijnen op elkaar aan. Helaas is de architect de heilige symmetrie vergeten.

Afbeelding

Het metrospoor is niet te zien - mèt reden: want onder dit natuurgebied ligt namelijk de eerste (viersporige !) metrotunnel van het traject. Met dank aan de milieubeweging, want je kunt natuurlijk niet een lelijke metroverbinding dwars door de natuur aanleggen, toch? Dus dan maar een potsierlijk tunnelportaal! Links zijn de nieuwe seinen op de lijnen te zien - helemaal uit Frankfurt gekomen. Uit de tests bleek dat de negenogen niet zo goed zichtbaar waren. Op de achtergrond valt een meertje met wat bos te zien.

Afbeelding

En nog meer natuur... Heerlijk toch, die hemelse rust! En er dan lekker met 140 kpu doorheen crossen.

Afbeelding

En ik kan er geen genoeg van krijgen: natuur! Op de achtergrond ligt een ven, omgeven door een soort moeras met hoog gras. Rechts zie je de aansluitingen bij het grote spoorknooppunt. Er zijn heel wat seinen, bakens en borden nodig om alles kloppend te maken. De software en hardware werkt niet altijd even goed mee. Links begint de bewoonde wereld weer.

Afbeelding

Station Europaboulevard is een belangrijke OV-hub met aan weerszijden grote kantorencomplexen. Er stoppen hier trams, treinen en metro's. De verschillende stations zijn onderling goed verbonden door een prominente loopbrug die dwars door de wijk gaat.

Het treinstation is eigenlijk Utrecht Overvecht met een extra perron. Het station bestaat uit vijf sporen; drie sporen noordwaarts en twee sporen zuidwaarts. Dit derde spoor is handig voor goederenvervoer. Deze sporen hebben een vrij bijzondere bovenleidingsconstructie. Het station is van alle moderne bekende gemakken voorzien. De rit naar Hillenburg duurt zo'n vier à vijf minuten.

De Europaboulevardwijk is een soort van Amerikaanse edge city; hier zitten de 'backoffices' van de grote kantorencomplexen. Aan de achterkant liggen wat moderne flatwijken, jaren '80 / '90 stijl. Veel groen, weinig verlichting en groezelige flats. Hier kom je 's avonds beter niet (tenzij je oude vrouwtjes wil beroven) En o ja, een voetbalstadion van weinig betekenis. Zo'n lokaal voetbalclubpje dat altijd de grote eeuwige rivaal probeert te verslaan.... Ik zal er geen woorden meer aan vuilmaken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Europaboulevard, de grote weg met fraaie boompartijen loopt als een slagader dwars door de wijk. In de middenberm loopt de tram, links de treinen en rechts de metro's.

Afbeelding

En nu op weg naar de volgende haltes!
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De virtuele obus: Project Waterstad [TS 2009]

Bericht door Ardan »

Sodeju, je hebt er flink werk van gemaakt! Fraai hoor!
Ik doe ook maar wat
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: De virtuele obus: Project Waterstad [TS 2009]

Bericht door Obus »

Dank je wel. Ik ben wel benieuwd naar wat jij in de tussentijd gemaakt hebt, Ardan :D
De mortuis nil nisi bene
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: De virtuele obus: Project Waterstad [TS 2009]

Bericht door Obus »

En nu is er ook een filmpje beschikbaar!

[yt]watch?v=VM5H4HZ-kRE[/yt]
De mortuis nil nisi bene
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: De virtuele obus: Project Waterstad [TS 2009]

Bericht door Stefan »

Nice! Alleen de Fyra in 't begin... Die mist een loc geloof ik. :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: De virtuele obus: Project Waterstad [TS 2009]

Bericht door Obus »

Er gaat niets boven een easter egg :X
De mortuis nil nisi bene
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten