Dienstregelingen app

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Plaats reactie
Skinkie
Berichten: 122
Lid geworden op: di 05 apr 2011, 17:43

Dienstregelingen app

Bericht door Skinkie »

In de afgelopen twee jaar hebben we binnen het project Multimodale Reisinformatie van de Provincie Noord-Brabant (= een van de Beter Benutten projecten) een nieuwe actuele OV-planner gemaakt voor het openbaar vervoer. Uitgangspunt was om deze software ook op een telefoon te kunnen draaien als er weer eens geen dekking was. Een van de dingen die we voor een planner nodig hadden was een compact opgeslagen dienstregelingen bestand.

Eigenlijk hebben we met dat laatste nooit wat zelfstandigs gedaan, toch is het net als ieder ander bus of treinboekje leuk om wat mee te doen, of snel wat in op te zoeken. Op vrijdag kwam ik er achter dat Berend Schotanus een app had gemaakt om dit dienstregelingen bestand in te bekijken. Top natuurlijk. Ik heb met de kerst een MacBook Air te leen, dus ik was ook eens in XCode gedoken om het project wat verder uit te breiden. Ondanks dat Core-Data leuk is, heb ik de nieuwe dienstregeling view gebaseerd op ons interne data formaat en OpenGL (waar Core Graphics mogelijk logischer was geweest) zodat ik zelf ook nog eens kan bekijken op een Linux systeempje ;)

Afbeelding

FAQ
  • Hebben!!11!! Antwoord: early bird versie nu beschikbaar voor OSX: OVDataBrowser.zip.
  • Open Source? Antwoord: uiteraard, ook nu al: github.com/bliksemlabs/ *O*
  • Waar komt die data vandaan? Antwoord: de brondata wordt opgehaald bij NDOVloket, daarna door een student van de VU omgezet in timetable.dat (deja-vu anyone :') )
  • Kun je niet XXXXX toevoegen? Antwoord: dat kan natuurlijk, maak maar een tekening wat je wilt en we gaan er naar kijken. :Y
  • Ik ben een medewerker van OCCR, kun je de bijsturing hier ook in doen? Antwoord: AR-NU zal later worden toegevoegd. (A)
  • Ik heb een andere vraag. Antwoord: dan moet je hem hieronder stellen. :@
Laatst gewijzigd door Skinkie op ma 22 dec 2014, 03:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregelingen app

Bericht door Thom91 »

OCCR gebruikt jouw data? _O-
Komt wel goed schatje.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregelingen app

Bericht door dennistd »

Van een reisadvies als deze word ik niet heel vrolijk. Waarom moet ik lopen van station Enschede naar het MST Haaksbergerstraat? Lijn 62 komt gewoon op het station, en tijdwinst is er niet. Ook het overstappen in Haaksbergen lijkt me nogal vreemd. Waarom kan ik naar Goor niet instappen bij de halte Blanckenborgh, maar moet ik lopen naar het Wiedenrbroek (wat verder is)?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregelingen app

Bericht door Zugführer »

In de eerste reis die ik probeer te plannen gebeurt hetzelfde: https://1313.nl/#fromPlace=Eindhoven&fr ... veBy=false
Lopen van Utrecht Centraal naar de Herenweg om de bus te nemen die op Utrecht Centraal vertrekt.
Op zich positief dat een reisplanner voor overstappen verder kijkt dan exact dezelfde halte/station, maar in dit geval schiet je er niets mee op.
Skinkie
Berichten: 122
Lid geworden op: di 05 apr 2011, 17:43

Re: Dienstregelingen app

Bericht door Skinkie »

Op dit moment trek 1313.nl je naar de dichtstbijzijnde halte en gaat daar vandaan pas echt plannen, of daar nu een bus komt of niet. Het nieuwe algoritme plant in een keer van alle haltes die in de buurt liggen naar alle haltes die bij de aankomst locatie liggen. Dus niet: N x M, maar N1..n -> M1..n. Dat zou bovenstaande rariteiten moeten oplossen, goed dat je het meldt overigens. Was al weer vergeten dat wat op m'n laptop draait niet productie is -o-
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregelingen app

Bericht door Zugführer »

Hij laat me nog steeds naar de Herenweg lopen voor allerlei verbindingen die ik probeer ;)
Wat wel erg positief is, is dat er verbindingen zoals deze uitkomen. 9292 zou je via Utrecht Centraal laten reizen terwijl het veel sneller kan door over te stappen van Vredenburgviaduct naar Vredenburg.
Waarbij het trouwens wel weer erg gek is dat ik bij Stadsschouwburg uit moet stappen, terwijl de bus gewoon doorrijdt naar halte Oorsprongpark waar ik naar op weg ben :o
Voor mensen die van wandelen houden is het een goede planner :mrgreen:
Skinkie
Berichten: 122
Lid geworden op: di 05 apr 2011, 17:43

Re: Dienstregelingen app

Bericht door Skinkie »

Zugführer schreef:Voor mensen die van wandelen houden is het een goede planner :mrgreen:
Ik denk dat de loopsnelheid een tandje naar beneden moet ;) Al is Utrecht ook weer typisch. Als je uit Westraven komt, zal hij je met de metro van de Graaf van Roggenweg naar station laten lopen, omdat de dienstregeling het laatste stuk zo traag uitvoert, dat lopen echt veel sneller is. Dat soort dingen zijn, zonder de dienstregelingen aan te passen, moeilijk te handlen.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregelingen app

Bericht door Zugführer »

Maar mijn laatste advies zei 10.02 uitstappen bij Stadsschouwburg en 18 minuten lopen naar Oorsprongpark, terwijl de bus waar ik uitstap om 10.05 bij Oorsprongpark is.
Wandelen naar de Herenweg maakt qua aankomsttijd niet uit, sterker nog: ik doe het zelf precies zo wel eens, ik loop dan liever even een stukje dan dat ik 20 minuten op Utrecht Centraal moet wachten, dat is zo saai ;)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Dienstregelingen app

Bericht door Aking »

Skinkie schreef:Utrecht ... metro ... Graaf van Roggenweg

Euh... Juist ja :roll:

Bedoelde je soms de sneltram op de Graadt van Roggenweg? (A) :lol:
Skinkie
Berichten: 122
Lid geworden op: di 05 apr 2011, 17:43

Re: Dienstregelingen app

Bericht door Skinkie »

Ik hoop dat de autocomplete het goed doet ;) (A)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dienstregelingen app

Bericht door deadlock »

Ik kom wel terug als er een versie is voor een echt besturingssysteem in plaats van dat play-doh OS, maar ziet er vooralsnog goed uit (y)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Skinkie
Berichten: 122
Lid geworden op: di 05 apr 2011, 17:43

Re: Dienstregelingen app

Bericht door Skinkie »

deadlock schreef:Ik kom wel terug als er een versie is voor een echt besturingssysteem in plaats van dat play-doh OS, maar ziet er vooralsnog goed uit (y)
Ah, je bent op zoek naar de Linux versie ;) Na de kerst moet ik m'n MakBoekErrrrrr weer inleveren ;)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dienstregelingen app

Bericht door deadlock »

Linux of Windows inderdaad. In ieder geval iets waar ik niet minstens duizend euro moet neerleggen en er extragratis een vendor lock-in bijkrijg.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten