[Inventarisatie] Midibusjes

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

[Inventarisatie] Midibusjes

Bericht door Hainje »

Niets is er onder bushobbyisten en chauffeurs zo gehaat als de midibusjes. Denk aan de Optare Solo's en VDL ProCity's. Toch heb ik niets te klagen over deze busjes gebaseerd op de ritjes die ik er mee gemaakt heb. Misschien komt dit ook wel doordat ik die ritjes maakte in stedelijk gebied (denk aan lijn 10 in Hengelo). Als ik zo hier mee lees waar de busjes het verschrikkelijkste zijn, dan moet dat toch wel op de grotere wegen zijn.

Nu wil ik dat zelf eens een keer ervaren (als passagier in ieder geval), maar ik heb geen idee waar en wanneer deze precies rijden. Ik weet dat ze vooral in het oosten des lands rondrijden, maar aangezien ik in het zuiden des lands woon, ga ik daar niet op de bonnefooi even heen. Daarom wil ik jullie vragen eens op te sommen welke ritten die met midibussen gereden worden. Bij voorkeur lijn en dag+tijd.
Laatst gewijzigd door Hainje op ma 08 feb 2016, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
🍉
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Midibusjes

Bericht door regenmaker »

Lijn 50 Hengelo - Borne

Lijn 51 Vriezenveen - Hengelo

Lijn 95 Goor - Borculo

Lijn 97 Goor - Haaksbergen

Lijn 104 Apeldoorn - Harderwijk, rijdt alleen maandag tot en met vrijdag overdag 1x/uur. Grote kans in de daluren.

Lijn 108 Apeldoorn - Ede rijden ze ook wel eens (gehele week afwisselend).

Dit zijn wel een aantal lijnen, waar je grote kans hebt om optare solo tegen te komen (behalve 108 minder grote kans). Ik vul aan als er me nog meer te binnen schieten. Bij mijn weten worden de 95 en 97 grotendeels met optares gereden. Vooral in daluren heb je grote kans om ze tegen te komen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Midibusjes

Bericht door Hainje »

Maar dan in alle daluren? Of alleen de doordeweekse daluren? Of juist alleen in het weekend (wat in feite ook daluren zijn)?
🍉
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Midibusjes

Bericht door Mr-W »

Hainje schreef: Nu wil ik dat zelf eens een keer ervaren (als passagier in ieder geval),
Staat ook nog op mijn to-do lijst voor deze zomer :P
Hainje schreef:maar ik heb geen idee waar en wanneer deze precies rijden. Ik weet dat ze vooral in het oosten des lands rondrijden, maar aangezien ik in het zuiden des lands woon, ga ik daar niet op de bonnefooi even heen. Daarom wil ik jullie vragen eens op te sommen welke ritten die met midibussen gereden worden. Bij voorkeur lijn en dag+tijd.
Veolia heeft er in het weekend ook een aantal rijden rond Roermond.(vraag me niet welke).
Lijn 120/121 in Brabant reden vroeger gedeeltelijk met midibusjes.
Lijn 96 Zeeland Udenseweg - Oss Station & Lijn 161 Nuland Rijksweg - Oss Station worden gereden door van Driel met mogelijk procity materieel.
Lijn 292 Wilbertoord Kerk - Venray Busstation rijdt met een grotere bus vanwege het asielzoekerscentrum in Stevensbeek.
Laatst gewijzigd door Mr-W op zo 19 jul 2015, 18:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Midibusjes

Bericht door ArrivaBas »

Lijn 10 in Dordrecht wordt gereden met Irisbusjes type GX127
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8604
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Midibusjes

Bericht door Milco »

Bij Syntus Veluwe rijdt lijn 103 (Nunspeet - Harderwijk - Ermelo - Putten - Nijkerk - Amersfoort) afwisselend met VDL Berkhof Ambassadors en Optare Solo's. Verder heb je natuurlijk de stadslijnen 1, 2 en 3 in Harderwijk die met Optare Solo's rijden.
Laatst gewijzigd door Milco op zo 19 jul 2015, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Midibusjes

Bericht door regenmaker »

Hainje schreef:Maar dan in alle daluren? Of alleen de doordeweekse daluren? Of juist alleen in het weekend (wat in feite ook daluren zijn)?
Voor zover ze in het weekend rijden. Lijnen 95 en 97 rijden alleen ma-vr (ook 's avonds tot ongeveer 21:00) en zaterdag overdag. Dus ze rijden niet op zondag, maar in de spits worden deze lijnen wel eens met VDL Berkhof/VDl Citea gereden. Op zaterdag ook grote kans om optares tegen te komen ja.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Midibusjes

Bericht door regenmaker »

Milco schreef:Bij Syntus Veluwe rijdt lijn 103 (Nunspeet - Harderwijk - Ermelo - Putten - Nijkerk - Amersfoort) afwisselend met VDL Berkhof Ambassadors en Optare Solo's. Verder heb je natuurlijk de stadslijnen 1, 2 en 3 in Harderwijk die met Optare Solo's rijden.
Ik zou niet gokken op lijn 103 of 108. Daar rijden ze met regelmaat, maar ook grote kans om VDL's tegen te komen inderdaad. Harderwijk valt dan weer onder stedelijk gebied.

Bedenk me net dat lijn 15 Apeldoorn - Twello ook grotendeels wordt gereden met Optares, verder wordt er in de stad Apeldoorn ook veel met Optares gereden op de rustige lijnen. Maar dat is dan weer in de stad zelf.

Lijn 104 Apeldoorn - Harderwijk heeft wel een erg mooie route over de Veluwe (zeker een aanrader!), maar moet je ook een beetje geluk bij hebben om een Optare tegen te komen.
Laatst gewijzigd door regenmaker op zo 19 jul 2015, 18:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Midibusjes

Bericht door Suus »

Lijn 104 heb ik idd wel eens met een Optare gedaan en is ook een hele mooie lijn om te doen, dwars over de Veluwe :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Midibusjes

Bericht door NG²7²™ »

Op lijn 107/108 rijdt doordeweeks één omloop met een Optare.

6.24 108 Apd-Ed
7.20 107 Ed-Pt
8.36 107 Pt-Ed
9.41 108 Ed-Apd
11.24 108 Apd-Ed
12.21 107 Ed-Pt
13.36 107 Pt-Ed
14.41 108 Ed-Apd
15.53 108 Apd-Ed
17.11 108 Ed-Apd

In Apeldoorn kun je gegarandeerd met een Optare mee, rijden er zat op de stadsdienst.
Groeten,
Nick
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Midibusjes

Bericht door Jef400 »

Lijn 121 Purmerend-Wormerveer op alle ritten.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
j7927
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 16 dec 2013, 22:10

Re: Midibusjes

Bericht door j7927 »

Zomaar een kort lijstje met verschillend materieel verspreid door Nederland :pos:
  1. -Lijn 44 Tiel Station - Rhenen Station
    Mercedes Sprinter City, Arriva
  • -Lijn 400 Apeldoorn, Station - Paleis het Loo
    Optare Solo, echter wel afgewisseld met VDL Ambassador, Syntus Gelderland
  • -Lijn 34 Maastricht Meutestraat - Kanne (B) Plaats
    Mercedes Sprinter, Veolia
  • -Lijn 7 Maastricht, Station NS - Korvetweg
    Mercedes Sprinter, Veolia
  • -Lijn 30 Holysloot - Amsterdam Buikslotermeerplein
    Mercedes Sprinter, GVB
  • -Lijn 31 Zunderdorp 't Nopeind - Amsterdam Buikslotermeerplein
    Mercedes Sprinter, GVB
  • -Lijn 416 De Rijp Wollandje - Purmerend Waterlandziekenhuis
    Volkswagen Kutsenits City, EBS
  • -Lijn 2 Ringlijn Utrecht, CS Centrumzijde - Museumkwartier
    Optare Solo (elektrisch), Mercedes-Benz Sprinter, U-OV
  • -Lijn 11 Arnhem, Winkelcentrum Kronenburg - Het Duifje
    Fiat Ducato Tribus Civitas, Breng
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Midibusjes

Bericht door ArrivaBas »

Lijn 3 (Nijmegen-Oosterhout(Gld)) rijdt ook met Tribus Civitasjes.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8604
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Midibusjes

Bericht door Milco »

Je kunt natuurlijk alle buurtbussen op gaan sommen, zoals lijn 416 van EBS enkele posts hierboven. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Midibusjes

Bericht door regenmaker »

Ik denk niet dat Hainje op zoek is naar buurtbusjes, dat zijn meestal 8 persoons busjes. Optare en VDL Procity zijn 18 persoons busjes dacht ik.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Midibusjes

Bericht door Daniel »

En sowieso schreef hij al niet op zoek te zijn naar stadsritjes. In het DAV-gebied kan je nog midibusjes treffen op lijn 74 Gorinchem - Schoonhovenseveer (op de ritten die geen lijntaxi zijn). Lijn 75 Gorinchem - Sliedrecht heeft ook nog één rit heen en terug in beide spitsen met een midibusje.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Midibusjes

Bericht door dennistd »

regenmaker schreef:Lijn 50 Hengelo - Borne

Lijn 51 Vriezenveen - Hengelo <<== alleen op zaterdag (en avond en zondag op Borne-Almelo)

Lijn 95 Goor - Borculo <<== is wel zo gepland, maar als er minder Optares beschikbaar zijn gewoon 12m

Lijn 97 Goor - Haaksbergen <<== Sinds de koppeling aan lijn 59 Haaksbergen-Tubbergen geen Optares meer
Daarnaast nog één van de drie omlopen op lijn 96 Rijssen-Nijverdal-Hellendoorn en de al eerdere genoemde lijn 10 Hengelo Veldwijk.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Midibusjes

Bericht door ArrivaBas »

Daniel schreef:En sowieso schreef hij al niet op zoek te zijn naar stadsritjes. In het DAV-gebied kan je nog midibusjes treffen op lijn 74 Gorinchem - Schoonhovenseveer (op de ritten die geen lijntaxi zijn). Lijn 75 Gorinchem - Sliedrecht heeft ook nog één rit heen en terug in beide spitsen met een midibusje.
Maar de Irisbus GX127 is toch een midibus, dus hij telt toch mee?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
j7927
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 16 dec 2013, 22:10

Re: Midibusjes

Bericht door j7927 »

Milco schreef:Je kunt natuurlijk alle buurtbussen op gaan sommen, zoals lijn 416 van EBS enkele posts hierboven. :)
Dat was vooral vanwege het afwijkende materieel vergeleken met de rest van het land ;) De in mijn ogen afzichtelijke omgebouwde vw's
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Midibusjes

Bericht door Daniel »

ArrivaBas schreef:Maar de Irisbus GX127 is toch een midibus, dus hij telt toch mee?
Als midibus wel ja, maar jij noemde lijn 10 in Dordrecht en da's verre van een streeklijn :wink: Wel een ideale lijn als je de vering van de bus wilt testen overigens :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Midibusjes

Bericht door Hainje »

Daniel schreef:En sowieso schreef hij al niet op zoek te zijn naar stadsritjes.
Dit en wat regenmaker zeggen. Het gaat mij echt om de ritten in het buitengebied. In de steden heb ik al een paar keer met meegereden en vind ik midibusjes fijne wagentjes. Als passagier althans.

Ik wil juist ook een oordeel kunnen vellen over deze wagens wanneer ze 80 rijden, of ik ze dan net zo onprettig vind als veel van jullie. :p
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Midibusjes

Bericht door Daniel »

Als je er 80 mee wilt rijden kan ik dan in elk geval de eerder al door mij genoemde lijn 74 Gorinchem - Schoonhovenseveer aanraden. Die rijdt 90% van de route uitsluitend rechtdoor over een provinciale weg dus daar ga je die 80 wel halen :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Midibusjes

Bericht door regenmaker »

Nou ik zou zeggen ga voor lijn 104 Apeldoorn - Harderwijk. Redelijk lange route over de provinciale weg waar best wel veel 80 km/uur wordt gereden. En ook nog eens een hele mooie route dwars over de Veluwe. Echt een aanrader! *bus*
Laatst gewijzigd door regenmaker op zo 19 jul 2015, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Zonnig
Berichten: 538
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Midibusjes

Bericht door Zonnig »

In Friesland zijn ze met het vertrek van XX verdwenen (gelukkig). Arriva heeft ze in Friesland niet rijden. Friesland mag je dus wegstrepen.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Midibusjes

Bericht door MdJ »

-Lijn 149 Amstelveen-Uithoorn met Mercedes Sprinters (ex EBS) 18 persoons; alle ritten
-Lijn 106 Gouda-IJsselstein met Mercedes Sprinters 18persoons; alle ritten
-Lijn 149 Urk-Nagele met een Mercedes sprinter 8persoons; alle ritten
-Lijn 9 Heemstede-Hillegom met VDL Procity ; zo goed als alle ritten?
-Lijn 14 Haarlem-Heemstede met dezelfde VDL Procity zo goed als alle ritten?
-Lijn 165/166 Den Bosch-Druten/Well in het weekend(!) met Mercedes sprinter
-Lijn 49 Andel-Rossum met Mercedes Sprinter volgens mij 18 persoons
-Lijn 106 Hoenderloo-Otterlo met Mercedes Sprinter 18 persoons
-Lijn 46 Nieuwegein-Tiel met Mercedes Sprinter in het weekend
-Lijn 122 Utrecht Overvecht-Nieuw Loosdrecht met Mercedes Sprinter 8 persoons; alle ritten

Diverse lijnen bij Arriva Achterhoek, maar zeker niet alle lijnen en ook niet alle ritten.
-Lijn 54 Zutphen-Laren met Optare/Irisbus GX127 (en hier en daar een verdwaalde ambassador; niet zeker welke ritten precies met midibussen rijden)
-Lijn 72 Varsseveld-Neede met Optares en ambassadors (vaak 2 omlopen Optare en 2 omlopen ambassador 10 meter. Rond het hele uur kruissen de 10-meter ambassadors in Lievelde elkaar. Om half het uur de optares.)
-Lijn 80/81/83 Zutphen-Warnsveld met optares/Irisbus en ambassadors, vaak gekoppeld aan lijn 54. Niet zeker welke ritten precies.
Bij twijfel: gebruik beton.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten