Aking's Železnički muzej (veel foto's!)

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Plaats reactie
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Aking's Železnički muzej (veel foto's!)

Bericht door Aking »

Welkom in mijn eigenste Spoorwegmuseum! *O*

Nadat ik hier op het forum al regelmatig foto's van delen van mijn collectie voorbij heb laten komen (ik heb zelfs ooit lang geleden al een matig succesvolle poging ondernomen, heb ik besloten er nu maar een eigen topic voor aan te maken: Aking's Železnički muzej (hetgeen Servisch is, natuurlijk (A) )

Maar voordat ik jullie ga verblijden met foto's, foto's, nog meer foto's en tot slot foto's is dit denk ik wel de juiste plaats om aandacht te vragen voor het volgende:

The International Train Museum

Zoals sommigen misschien al hadden opgevangen ben ik van plan om daadwerkelijk een museum te gaan beginnen, in een oude trein. De Servische spoorwegen hebben op het moment ongeveer 300 rijtuigen in de verkoop, waarvan ik er, in mijn ideale scenario, 4-5 van ga bemachtigen. Te weten:

- Een slaaprijtuig
- Een couchetterijtuig
- Een (al dan niet gecombineerd) zitrijtuig 1e of 2e klas
- Een zitrijtuig van de andere klasse (dus 1e of 2e, afhankelijk van het rijtuig hierboven)
- Een Restauratierijtuig

Doordat vrijwel alle rijtuigen coupérijtuigen zijn, beschikken ze dus eigenlijk "vanzelf" al over veel expositieruimte, elke coupé kan gebruikt worden voor het tentoonstellen van een bepaald attribuut (bijvoorbeeld koersbordjes, vesten, dienstregelingen, toiletartikelen, kleding en accessoires) of juist voor het tentoonstellen van een bepaald product/merk/verbinding/land (bijvoorbeeld Trans Europ Express, Citynightline, EuroCity, Orient-Express, EuroNight, InterRail)

Natuurlijk is het mijn droom om deze compositie uiteindelijk in rijdende staat te krijgen/houden, zodat het mogelijk is om, al dan niet in samenwerking met lokale vervoerders/bedrijven, verschillende landen aan te doen en de collectie daar tentoon te stellen. Voorlopig zal het begin echter statisch zijn, daar heb ik meer dan genoeg werk aan voor nu :mrgreen:

Mocht je dit een tof idee vinden, en mij hierin willen steunen, kijk dan eens op de Website van The International Train Museum.
(sorry KM46, maar voorlopig wordt nog doorgelinkt naar een Facebookpagina. Mocht je willen doneren stuur mij even een PB, dan stuur ik je mijn rekeninggegevens *O* )

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tot zover de (niet heel subtiele (A) sluik-)reclame, on with the real stuff:

Ooit lang geleden, toen Aking nog geen baard had, besloot hij zaken van "Den Schpoorweeghen" te gaan verzamelen. Wat precies mijn eerste object was durf ik niet meer te zeggen, maar de Eurocity Lichtbak van het oude NS Internationaal op Utrecht Centraal was er vroeg bij.

In deze begintijd paste alles dan ook nog netjes in de kast van mijn kamer:
Afbeelding

Echter begon op dat zelfde moment mijn verzameling veiligheidsvesten te groeien, waardoor de kast al redelijk snel zijn limiet bereikte..
Afbeelding


Uiteraard zat ik ondertussen niet stil. Zo stuitte ik, tijdens een van mijn reisjes, in Keulen bij station Messe/Deutz op het voormalige dienstgebouw van de Autotreinen.

Door het raam spotte ik daar een oud bord...
Afbeelding

En na ergens op de eerste verdieping van Köln Hbf,
Afbeelding

De verantwoordelijke te hebben gevonden.
Afbeelding

Werd naar Köln Messe/Deutz getogen, waarna bleek dat er binnen nog meer borden verstopt lagen *O*
Afbeelding

Hierdoor was de boel mijn kast ontgroeid, en werd het elders opgeslagen. Dat zag er toen ongeveer zo uit:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zoals te zien is was ik ondertussen ook al een keer in Brussel geweest, had ik een NS'er van zijn kerstpakket beroofd, en had ik een souvenir van Zilverrail weten te bemachtigen.

Maar daar bleef het niet bij, en de collectie bleef groeien. Daarom werd het tijd voor en garagebox die

Eerst nog leeg...
Afbeelding
Toen voller...
Afbeelding
En nog voller werd.
Afbeelding

Zo waren er vertrekstaten bijgekomen,
Afbeelding
En deden de eerste "niet-spoorwegen" zaken de intrede
Afbeelding
Afbeelding

De jacht ging ondertussen onverminderd door, en zo stuitte ik op deze vergeten stationsnaamborden:
Afbeelding
Die er, na een flinke poetsbeurt...
Afbeelding
Wel weer aardig uitzagen :Y
Afbeelding


Ook mijn collectie veiligheidsvesten bleef ondertussen groeien:
Afbeelding
En groeien...
Afbeelding
En groeien... (A)
Afbeelding
En groeien... (A)
Afbeelding
En groeien... (A)
Afbeelding

Ondertussen werd de collectie uitgebreid met een groot deel van het interieur van station Breda!
Afbeelding
Hetgeen deze keer keurig opgestapeld op mij lag te wachten,
Afbeelding
En maar net in de auto paste (A)
Afbeelding

Aangezien ik echter niet altijd de luxe van een auto met chauffeur tot mijn beschikking heb, ben ik meestal aangewezen op verplaatsing per openbaar vervoer. Om beschadiging enerzijds, en een overbezorgde Mikos, zijn collega's, eventuele reizigers en eventuele daaropvolgende ontmoetingen met de heren politie te vermijden, pak ik hetgeen ik vervoer meestal zo goed en kwaad als het gaat in:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dat lukt niet altijd even goed, maar ik geloof dat ik in ieder geval een dankwoord uit moet spreken naar een bepaalde meubelboer :')

Ondertussen was ik verhuisd naar een grotere flat, waardoor ik een kamer exclusief aan mijn verzameling kon wijden, en nadat ik hiervoor kasten had bemachtigd:
Afbeelding
Konden onder andere ruim 2000 koersbordjes vanuit tassen (ook die supermarkt verdient een dankwoord geloof ik (A) )
Afbeelding
In de kast! *O*
Afbeelding
Waarna je dan dus met een berg lege tassen achterblijft :')
Afbeelding


Ondertussen was ook de garagebox ingeruild voor een iets groter exemplaar:
Afbeelding

Voorlopig kan de verzameling zich dus nog blijven uitbreiden, hopelijk snel met een of meerdere rijtuigen! 8-) :Y *O*

Ik hoop dat deze post een eerste indruk heeft gegeven van Aking's Železnički muzej, maar dit is zeker niet het einde!

Zoals misschien al wel te zien was zijn er honderden, zo niet duizenden zaken die niet of niet duidelijk in beeld zijn, en die ik nog nader toe kan lichten. Dit zal ik dan ook in latere posts hieronder doen *O*

Dank voor uw aandacht! En please come again! :Y
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Aking's Železnički muzej (veel foto's!)

Bericht door Etienne »

WOW :shock:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Aking's Železnički muzej (veel foto's!)

Bericht door Chrysa »

Ben benieuwd hoe je aan al die zooihistorisch verantwoorde bordjes komt. :p
Had verwacht dat bijvoorbeeld die Bredase bordjes wel hergebruikt werden...
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Aking's Železnički muzej (veel foto's!)

Bericht door Durashift »

Leuk, veel succes met je plannen / dromen. :pos:
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Aking's Železnički muzej (veel foto's!)

Bericht door Stefan »

Vet! Vind 't heel gaaf dat je zo enthousiast er mee bezig bent, hoop ook zeker dat het al met al gaat lukken! :Y :pos:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Aking's Železnički muzej (veel foto's!)

Bericht door isadora »

Bewondering en magnifiek. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Aking's Železnički muzej (veel foto's!)

Bericht door Zugführer »

Indrukwekkend ;) De huidige inventaris van het museum bevindt zich dus nog steeds in een Nederlandse garagebox?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aking's Železnički muzej (veel foto's!)

Bericht door Suus »

Als je nog een spotgoedkoop verhuisbedrijf nodig hebt weet ik er nog wel een, die heb ik al meerdere keren laten voorrijden :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Aking's Železnički muzej (veel foto's!)

Bericht door Aking »

Dank voor de reacties tot nu toe *O* heb ik in ieder geval niet voor niks tot half vijf achter m'n laptop gezeten :lol:

En wat betreft de succes/hoop dat het je gaat lukken berichten: Dank! En dat hoop ik ook, maar voel je vrij me daar een beetje bij te helpen (A) :mrgreen:
Chrysa schreef:Ben benieuwd hoe je aan al die zooihistorisch verantwoorde bordjes komt. :p
In het specifieke geval van Breda, je huiswerk doen, op de juiste tijd op de juiste plaats zijn, en een kistje met wijn als bedankje
Had verwacht dat bijvoorbeeld die Bredase bordjes wel hergebruikt werden...
Vaak is het goedkoper om de hele meuk te slopen en nieuwe borden te bestellen. Anders moet je deze borden (al dan niet zeer) voorzichtig verwijderen, verpakken, vervoeren, opslaan, wederom vervoeren, uitpakken, en dan maar hopen dat alles nog klopt met de situatie op de borden (de treintaxi bestaat niet meer, volgens mij is er nu één busstation waarmee de stads- en streekbussen dus niet meer apart bewegwijzerd hoeven te worden en meer van zulks) Mij hoor je er in ieder geval niet over klagen :mrgreen:


Zugführer schreef:De huidige inventaris van het museum bevindt zich dus nog steeds in een Nederlandse garagebox?
Ondertussen is er natuurlijk ook hier een begin gemaakt, vergelijkbaar met de eerste foto. Maar het overgrote deel staat inderdaad nog in Nederland.
Het is nog even kijken wat handig is qua het deze kant op krijgen, het mooiste zou zijn als ik het vervoersmiddel 2 kanten op vol kan krijgen (dus hou het marktplaatstopic in de gaten (A) )

En anders mag Suus dit:
Suus schreef:Als je nog een spotgoedkoop verhuisbedrijf nodig hebt weet ik er nog wel een, die heb ik al meerdere keren laten voorrijden :Y
Altijd nader toelichten :Y
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Aking's Železnički muzej (veel foto's!)

Bericht door Mikos »

Chrysa schreef:Had verwacht dat bijvoorbeeld die Bredase bordjes wel hergebruikt werden...
De volgende keer dat je in Breda bent, moet je op het perron eens kijken naar de borden die er nu hangen. Die zijn namelijk op de een of andere manier bijna 2x zo groot als de oude en ook de naam Breda is twee keer zo groot. Misschien voor als er ooit nog eens 'Centraal' of 'Centre of Brabant' of 'Gate to Zachte G' op moet komen te staan :wink:

Voor wat betreft het museum; Ja, indrukwekkend wat een hoop dingen je bij elkaar hebt weten te sprokkelen. De juiste contacten op de juiste plek willen daar natuurlijk wel bij helpen. De foto's schelen mij in ieder geval een keer een reis naar Servië, want ik heb nu al een deel gezien (A) Zijn er daar trouwens een beetje spoorofielen die überhaupt interesse hebben in het bezoeken van een eventueel op te zetten museum, of is het meer bedoeld voor die lui uit Nederland die er dan min of meer een soort vakantie van kunnen maken?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Aking's Železnički muzej (veel foto's!)

Bericht door Aking »

Mikos schreef:Voor wat betreft het museum; Ja, indrukwekkend wat een hoop dingen je bij elkaar hebt weten te sprokkelen. De juiste contacten op de juiste plek willen daar natuurlijk wel bij helpen.
Ik moet zeggen dat het met die contacten eigenlijk best mee (of tegen) valt. Maar je mag natuurlijk altijd een of meerdere balletjes opgooien voor me :mrgreen:
De foto's schelen mij in ieder geval een keer een reis naar Servië, want ik heb nu al een deel gezien (A)
Op dit moment staat het nog in Nederland, dus als je snel bent :P Daarnaast is Servië natuurlijk een fantastisch land ZONDER die vermaledijde jihad, dus daar moet je absoluut een keer geweest zijn :Y
Zijn er daar trouwens een beetje spoorofielen die überhaupt interesse hebben in het bezoeken van een eventueel op te zetten museum, of is het meer bedoeld voor die lui uit Nederland die er dan min of meer een soort vakantie van kunnen maken?
Treinofielen bestaan ook hier, al krijg ik er nog niet helemaal hoogte van hoeveel.

Wel weet ik dat het spoorwegmuseum hier redelijk bedroevend is (de personeelskantine op Amsterdam Centraal is groter :') ) Er zit nog iets in Požega maar dat ziet er op de foto's ook niet heel veelbelovend uit.

Er zijn plannen geweest om de oude werkplaats hier in Novi Sad om te bouwen tot museum, maar die plannen zijn toen niet doorgegaan. Mogelijk liggen daar dus nog mogelijkheden, maar daar zal flink wat meer voor nodig zijn dan wat ik nu op het oog heb. Al is dat natuurlijk altijd een mooi volgend project.

Maar wat ik voorlopig hoop te bewerkstelligen is om een rijvaardige set te creëren. Niet als museumboemel in Nederland, want dat lukt nooit natuurlijk :wink: maar wel als verplaatsbaar museum, waarmee je dus "on tour" kan langs verschillende landen, musea en museumclubs. Absoluut gezien is dat redelijk prijzig, maar relatief gezien vanuit nationale vervoerders (die vaak ook nog het vervoer zelf kunnen regelen) is het bijna te verwaarlozen. Helemaal gelet op de unieke (marketing) mogelijkheden die ze er mee hebben :Y
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Aking's Železnički muzej (veel foto's!)

Bericht door Mikos »

Die eerste link is precies wat ik me voorstel bij een museum in het oostblok; saai en grauw, geen enkele interactie. Zund.

Als ik jou was zou ik inderdaad eens mijn oor te luister leggen bij de diverse museumclubs die er zijn, want die zullen machtig geïnteresseerd zijn in een of andere mafkees die een set rijtuigen wil kopen en ombouwen. Zolang zij de tractie maar mogen leveren en hun leden voor een prikkie mee mogen.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Aking's Železnički muzej (veel foto's!)

Bericht door pedaalemmerzak »

Vind het erg leuk hoor.

Maar je zult je collectie toch vooral ook internationaal moeten uitbreiden. Want niemand gaat naar een Nederlands treinenmuseum dat in Servië ligt.

Hoe veel zou zo'n ouwe trein wel niet kosten aan schroot? En hoe krijg je die op de plek waar je hem wil hebben... etc...

Veel succes ermee in ieder geval.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Aking's Železnički muzej (veel foto's!)

Bericht door Aking »

Mikos schreef:Zolang zij de tractie maar mogen leveren en hun leden voor een prikkie mee mogen.
Ik weet niet of ik ze ook geschikt voor personenvervoer wil hebben, want dat brengt volgens mij een sloot meer eisen met zich mee. -o-

Daarnaast wil ik de rijtuigen dus als museum gebruiken, dus blijft er weinig plaats meer over voor reizigers. Ik denk er aan om alle coupés af te sluiten en die te gebruiken als vitrines/showruimte. Waarbij je dus door het gangpad loopt en elke coupe in kan kijken, waar je dan iets ziet, maar er in zitten wordt dan lastig. Wat wel zou kunnen is de museumrijtuigen "in opzending" meesturen met zitrijtuigen die wel voldoen. Maar of die dan van mij of de lokale club moeten komen is een volgend vraagstuk.

Mijn plan is dus echt om "leeg" (eventueel met mijzelf/crew) van A naar B te rijden en daar, tijdens stilstand, de deuren open te gooien. Het wordt dus een statisch museum maar wel op locatie. Ik zou dus een aantal dagen bij de STAR kunnen staan, dan een week bij de VSM, een paar dagen bij de SSN, een poos in het NSM, en dan nog een tijd bij de ZLSM.

Of NS (International) kan mij "tentoonstellen" op verschillende locatie's: Groningen, Leeuwarden, Zwolle, Enschede, Utrecht, Rotterdam, Den Helder of verzin het maar. Daarbij is het voor NS dus relatief goedkoop om de boel te vervoeren, daar zij toch al over locomotieven, personeel, en dergelijke beschikken. zolang er dus ook een belang voor hun in zit, heb ik best goede hoop dat ze aan zoiets mee willen werken :Y

En vervolgens kun je dat natuurlijk in vrijwel elk land ter wereld herhalen (A)
pedaalemmerzak schreef:Maar je zult je collectie toch vooral ook internationaal moeten uitbreiden. Want niemand gaat naar een Nederlands treinenmuseum dat in Servië ligt.
Daar ben ik dan ook al hard mee bezig, En er zijn veel Nederlandse zaken op de foto's die ik tot nu toe gepost heb (omdat ik daar tot nu toe gewoond heb, en in het buitenland een stuk minder de kans heb gehad om op jacht te gaan), maar ook qua internationale zaken kom ik toch al een aardig eind.
En dat zijn geen gigantische (al kan het altijd erger) stationsnaamborden maar dat is misschien ook niet heel praktisch in de beperkte ruimte van een trein. Qua kleine prullaria kom ik echter al een stuk verder, al heb ik nu natuurlijk een concrete vraag om eventueel verdere uitbreiding bij spoorbedrijven te bemachtigen 8-)
Hoe veel zou zo'n ouwe trein wel niet kosten aan schroot? En hoe krijg je die op de plek waar je hem wil hebben... etc...
Ze verkopen ze ongeveer voor de schrootwaarde, dus dat kost zo'n trein ongeveer aan schroot. Qua transport wil ik met de Servische spoorwegen gaan kijken wat er mogelijk is qua vervoer over het spoor, en anders wordt het transport per dieplader vrees ik
Veel succes ermee in ieder geval.
Danku! :)
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Aking's Železnički muzej (veel foto's!)

Bericht door MarkNL »

Respectable verzameling!

Zijn de rijtuigen nog min of meer in goede conditie, of heb je er nog veel werk aan om überhaupt materiaal tentoon te kunnen stellen?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Aking's Železnički muzej (veel foto's!)

Bericht door Aking »

Gewoon omdat het kan, en omdat het alweer een tijdje stil was hier. Een deel van mijn veiligheidsvesten in een hippe gif:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Aking op di 10 jan 2017, 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Aking's Železnički muzej (veel foto's!)

Bericht door Chrysa »

Aking schreef:als er een manier is om een gif te embedden hoor ik dat graag
Liever niet, die dingen kosten redelijk wat data.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Aking's Železnički muzej (veel foto's!)

Bericht door Aking »

Dit topik heeft dan ook een "veel foto's" waarschuwing :Y
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Aking's Železnički muzej (veel foto's!)

Bericht door Aking »

Het is al een tijdje stil hier maar ik vond mijn recente aanwinsten uit Transnistrië/Pridnestrovie wel een reden voor een kleine update :Y

Afbeelding
*O* *O* *O*
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Aking's Železnički muzej (veel foto's!)

Bericht door ZO6176 »

Boeiend verslag.

Ik hoop dat je het lukt. Ik weet in ieder geval wie ik moet benaderen mocht ik ooit van mijn verzameling bordjes, cta en vertrekstaten en stationsbord schwebebahn af zou willen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Aking's Železnički muzej (veel foto's!)

Bericht door Aking »

Mocht je een opruiming houden dan mag je me altijd contacten natuurlijk *O*
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Aking's Železnički muzej (veel foto's!)

Bericht door en-es »

Dit is echt een indrukwekkende verzameling! Heel mooi!
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Aking's Železnički muzej (veel foto's!)

Bericht door Ferdinand »

Mooi hoor, maar heb je dat spoorlijntje van Orban al gehad in Felcsút?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Aking's Železnički muzej (veel foto's!)

Bericht door Aking »

Nope, die was me tot nu toe onbekend. Ik heb in Hongarije wel de Gyermekvásut gehad, en in Servië de Šarganska Osmica *O*
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten