Alargules grote fantasiestad-taal-metrokaart
Geplaatst: do 04 mei 2017, 13:42
Dat ik ooit überhaupt in metrokaarten geïnteresseerd ben geraakt, vindt zijn oorsprong in een schoolreisje met 5-VWO in 1999 naar Londen. Ik weet niet hoe het tegenwoordig gaat, maar indertijd kregen we allemaal nog een papieren kaartje in onze handen gedrukt met daarop het netwerk van de Tube. Dat werd onze gids voor de week; een week waarin we veel met de Tube reisden, niet alleen omdat we redelijk ver van het centrum zaten, maar ook omdat het nu eenmaal de snelste manier is om in Londen van A naar B te reizen.
In 2000 bezocht ik als eigen beloning voor het behalen van mijn eindexamens samen met een schoolvriend New York. Ook daar maakten we gebruik van een papieren plattegrond, waarop ook het metronet van New York stond afgebeeld.
Ik raakte langzaamaan gefascineerd door de complexiteit van deze twee netwerken. Voor mij waren het toen nog lijnenbrijen die schijnbaar willekeurig door elkaar heen gevlochten waren. Maar er moest toch een gedachte achter zitten...
In diezelfde tijd deed ik ook al aan hobby's die tegenwoordig op reddit populair zijn: worldbuilding en conlanging. Of in normaal Nederlands: wereldmaken en taalmaken ( ;) ). Ik had al de contouren van een eigen fantasiestad (Maysoo) en bijbehorende taal (Maysian); de stap naar een derde hobby - mapmaking of kaartmaken was dan ook maar een kleine.
Zodoende begon ik een metronet voor Maysoo te ontwikkelen. Daar ben ik de afgelopen 16 à 17 jaar mee bezig geweest, wat met talloze iteraties uiteindelijk tot dit netwerk heeft geleid:
Er is veel meer ontwikkeld dan ik op deze plattegrond kan laten zien. Dit is een momentopname, of hoe het netwerk er 'nu' uitziet. Maar ik heb ook veel tijd gestoken in bedenken hoe het ontstaan is, hoe het gebouwd is en hoe de dienstregeling eruit zou kunnen zien.
Heerlijk tijdverdrijf, en het hielp me ook om te begrijpen hoe complexe netwerken in de echte wereld nu in elkaar zaten, en waarom. Langzaam maar zeker begon ik de gedachtegang (en soms waanzin) achter de complexe netwerken van Londen en New York te begrijpen.
Waar ik altijd een beetje tegenaan hikte was om deze geografische kaart nu eens in een diagram te stoppen, zoals de Tube Map waar het bij allemaal mee begon.
Ik had jaren geleden al eens pogingen ondernomen. De eerste kwam aardig ver, maar ik kwam nooit toe aan het labelen van alle stations:
Een paar jaar later deed ik een nieuwe poging. Ditmaal wist ik alle stations in het centrum (op een eiland gelegen - voel de inspiratie die New York bood) te labelen en een legenda met lijnnamen en -nummers op te nemen. Maar het bedenken van namen voor alle overige stations buiten het centrumgebied weerhield me ervan de kaart af te maken:
Dus nam ik mezelf begin dit jaar als Goed Voornemen voor nu wel een kaart te maken die helemaal 'af' zou zijn, met lijnen én labels. En om weer terug te keren naar de bron van mijn hobby, besloot ik de kaart in de stijl van de Londense Tube Map te maken. Ik heb designelementen en het kleurenpalet gebruikt, zoals dat allemaal keurig online beschreven staat in dit document.
En na een goede drie maanden werk (niet continu, maar tussen de bedrijven door) is dit het voorlopige eindresultaat (klik voor heel groot):
Wie goed kijkt, ziet dat ik in het netwerk elementen uit zowel Londen als New York heb gebruikt. De lijnen hebben namen en zijn gegroepeerd op kleur, zoals dat ook in Londen gebeurt. Ik heb veel lijnen als stoptrein/sneltreinlijnen ontworpen en veel vervlechting toegepast, zoals je dat ook in New York ziet. De regionale spoorlijnen op de kaart, die in tunnels onder het centrum door lopen, zijn dan weer geïnspireerd op de Parijse RER. En de schaal van het netwerk doet me een beetje denken aan die van het netwerk van metro's en voorstadstreinen in Tokyo.
De kaart is voor nu 'af genoeg'. Maar ongetwijfeld ga ik hier in de toekomst nog het nodige aan bijschaven. Ik heb de ontwikkeling van deze plattegrond op mijn blog 'The Maysoo Project' bijgehouden. Dus als je wilt zien hoe deze plattegrond is ontstaan, neem vooral een kijkje.
In 2000 bezocht ik als eigen beloning voor het behalen van mijn eindexamens samen met een schoolvriend New York. Ook daar maakten we gebruik van een papieren plattegrond, waarop ook het metronet van New York stond afgebeeld.
Ik raakte langzaamaan gefascineerd door de complexiteit van deze twee netwerken. Voor mij waren het toen nog lijnenbrijen die schijnbaar willekeurig door elkaar heen gevlochten waren. Maar er moest toch een gedachte achter zitten...
In diezelfde tijd deed ik ook al aan hobby's die tegenwoordig op reddit populair zijn: worldbuilding en conlanging. Of in normaal Nederlands: wereldmaken en taalmaken ( ;) ). Ik had al de contouren van een eigen fantasiestad (Maysoo) en bijbehorende taal (Maysian); de stap naar een derde hobby - mapmaking of kaartmaken was dan ook maar een kleine.
Zodoende begon ik een metronet voor Maysoo te ontwikkelen. Daar ben ik de afgelopen 16 à 17 jaar mee bezig geweest, wat met talloze iteraties uiteindelijk tot dit netwerk heeft geleid:
Er is veel meer ontwikkeld dan ik op deze plattegrond kan laten zien. Dit is een momentopname, of hoe het netwerk er 'nu' uitziet. Maar ik heb ook veel tijd gestoken in bedenken hoe het ontstaan is, hoe het gebouwd is en hoe de dienstregeling eruit zou kunnen zien.
Heerlijk tijdverdrijf, en het hielp me ook om te begrijpen hoe complexe netwerken in de echte wereld nu in elkaar zaten, en waarom. Langzaam maar zeker begon ik de gedachtegang (en soms waanzin) achter de complexe netwerken van Londen en New York te begrijpen.
Waar ik altijd een beetje tegenaan hikte was om deze geografische kaart nu eens in een diagram te stoppen, zoals de Tube Map waar het bij allemaal mee begon.
Ik had jaren geleden al eens pogingen ondernomen. De eerste kwam aardig ver, maar ik kwam nooit toe aan het labelen van alle stations:
Een paar jaar later deed ik een nieuwe poging. Ditmaal wist ik alle stations in het centrum (op een eiland gelegen - voel de inspiratie die New York bood) te labelen en een legenda met lijnnamen en -nummers op te nemen. Maar het bedenken van namen voor alle overige stations buiten het centrumgebied weerhield me ervan de kaart af te maken:
Dus nam ik mezelf begin dit jaar als Goed Voornemen voor nu wel een kaart te maken die helemaal 'af' zou zijn, met lijnen én labels. En om weer terug te keren naar de bron van mijn hobby, besloot ik de kaart in de stijl van de Londense Tube Map te maken. Ik heb designelementen en het kleurenpalet gebruikt, zoals dat allemaal keurig online beschreven staat in dit document.
En na een goede drie maanden werk (niet continu, maar tussen de bedrijven door) is dit het voorlopige eindresultaat (klik voor heel groot):
Wie goed kijkt, ziet dat ik in het netwerk elementen uit zowel Londen als New York heb gebruikt. De lijnen hebben namen en zijn gegroepeerd op kleur, zoals dat ook in Londen gebeurt. Ik heb veel lijnen als stoptrein/sneltreinlijnen ontworpen en veel vervlechting toegepast, zoals je dat ook in New York ziet. De regionale spoorlijnen op de kaart, die in tunnels onder het centrum door lopen, zijn dan weer geïnspireerd op de Parijse RER. En de schaal van het netwerk doet me een beetje denken aan die van het netwerk van metro's en voorstadstreinen in Tokyo.
De kaart is voor nu 'af genoeg'. Maar ongetwijfeld ga ik hier in de toekomst nog het nodige aan bijschaven. Ik heb de ontwikkeling van deze plattegrond op mijn blog 'The Maysoo Project' bijgehouden. Dus als je wilt zien hoe deze plattegrond is ontstaan, neem vooral een kijkje.