Het topic over OV-boeken

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Plaats reactie
Alargule

Het topic over OV-boeken

Bericht door Alargule »

Zag zo snel geen vergelijkbaar topic. Over OV-boeken dus! (wat zijn boeken, vragen degenen die na 1990 zijn geboren zich nu af? Dat zijn die dingen die je wel eens in kasten bij mensen tegenkomt die intellectueel of belezen willen overkomen. Je kunt er niet in swipen of clicken, helaas, en bewegen doen de plaatjes ook al niet.)

Eergisteren 'Sporen naar Arnhem Centraal' gekocht. Vermakelijk boekje over de geschiedenis van station Arnhem (Centraal) vanaf het prille begin tot nu. Schijnt dat het gebouw waar de Cito nu zit zelfs mijn achternaam draagt...

Verder een hele boekenkast vol spoorse boeken. De wat exotischer titels:
  • Die Breitspurbahn: lijvig boekwerk over de naziplannen voor een netwerk van breedspoor (3+ meter breed!) door Europa heen.
  • London's Lost Tube Schemes: overzicht en beschrijving van alle nooit gerealiseerde plannen voor Londense metrolijnen.
  • Berliner U-bahnlinien: een serie boeken - een per lijn - over de Berlijnse U-bahn. Zeer gedetailleerd en mooi geïllustreerd. Inmiddels zijn boeken voor de lijnen U1, U2, U5-U9 verschenen. Ben vooral benieuwd hoe dun het boekje over U4 gaat worden...
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Het topic over OV-boeken

Bericht door en-es »

Ik bezit heel wat mooie spoorboeken. De meesten zijn lang geleden aangeschaft. Het zijn vooral boeken met heel veel foto's.

Biiv. van de Zwitserse uitgeverij Orell Füssli: Simplon Lötschberg, Die Arlberg Bahn, Die Gotthard Bahn, Die Rhätische Bahn

De Duitse uitgeverij Transpress: Rheinstrecke, Westfalen Lippe, Bayern, Hessen

De Duitse uitgeverij EK Verlag: Die Schwarzwaldbahn, Die Höllentalbahn, Die baureihe 78, Die baureihe VT11.5

Nederlandse boeken: De Nederlands-Zwitserse TEE, Eindpunt DDR, Dieseltreinen in Nederland, De jaren 80 bij de NS, Langs Hollands spoor

Andere favoriete boeken: Trans Europ Express van Maurice Mertens en Weichen & Wahrzeichen Bahnlandschaft Bozen Innsbruck van Wittfrida Mitterer

Verder bezit ik de reeks Spoorwegen die al sinds 1978 elk jaar wordt uitgegeven. Die is van uitgeverij De Alk en geschreven door Richard Latten. Ik bezit alle delen vanaf het begin maar wacht nog steeds op de editie van 2018 die eigenlijk eind vorig jaar moest verschijnen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het topic over OV-boeken

Bericht door ArrivaBas »

Ik heb de 2015 en 2017-edities van Spoorwegen thuis liggen. Ik zal dit jaar ook proberen 2018 op de kop te tikken. :Y
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het topic over OV-boeken

Bericht door ODRAIL »

en-es schreef:Verder bezit ik de reeks Spoorwegen die al sinds 1978 elk jaar wordt uitgegeven. Die is van uitgeverij De Alk en geschreven door Richard Latten. Ik bezit alle delen vanaf het begin maar wacht nog steeds op de editie van 2018 die eigenlijk eind vorig jaar moest verschijnen.
Volgens de site van de uitgever moet het boek in januari 2018 verschijnen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het topic over OV-boeken

Bericht door Meltrain »

Een korte greep uit mijn verzameling:
  • Spoor en tram (materieeloverzicht uit 1982 van de NS en de Nederlandse tram- en metrobedrijven)
  • De mooiste treinreizen, van Martin Kers
  • Encyclopedie van locomotieven
  • Van Allan tot Citadis (de Rotterdamse tram in de periode 1967 - 2005)
  • Veertig jaar metro in Rotterdam 1968 - 2008
  • Twee boekjes over de Londense metro: Do not alight here (wandelingen langs verdwenen lijnen en stations) en Tube Trivia (grappige feitjes)
Alargule schreef: Berliner U-bahnlinien: een serie boeken - een per lijn - over de Berlijnse U-bahn. Zeer gedetailleerd en mooi geïllustreerd. Inmiddels zijn boeken voor de lijnen U1, U2, U5-U9 verschenen. Ben vooral benieuwd hoe dun het boekje over U4 gaat worden...
En wat te denken van het boekje over de U55? :mrgreen: Of zit dat geïntegreerd in het boek over U5?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Het topic over OV-boeken

Bericht door bys1 »

Ik wil graag het boekje over de U55 hebben :Y

Zal vast een dikke pil zijn.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Het topic over OV-boeken

Bericht door Lijn 45 »

In mijn collectie bevinden zich onder andere: locomotieven serie 1200, locomotieven serie 1300, Spoor- en trammatreieel 1982, diesellocomotieven in Nederland, dieseltreinen in Nederland, diverse jaarboeken van trams, treinen en bussen (dus bijvoorbeeld treinen 2017), spoor (en tram) diverse jaren en onze Nederlandse stoomlocomotieven.
Alargule

Re: Het topic over OV-boeken

Bericht door Alargule »

bys1 schreef:Ik wil graag het boekje over de U55 hebben :Y

Zal vast een dikke pil zijn.
:lol:

Gelukkig heeft men hier vooruitgedacht en U55 in het U5-boek meegenomen. Dat nota bene als eerste verscheen in 2010.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Het topic over OV-boeken

Bericht door bys1 »

2010... wanneer wordt de U55 dan in de U5 geïntegreerd? Ik heb hem in april 2017 nog genomen.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Het topic over OV-boeken

Bericht door OV-Hobbyist »

Verwachting is dat in 2019 de werkzaamheden klaar zijn en in 2020 de U5 wordt verlengd naar Berlin Hbf.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het topic over OV-boeken

Bericht door Suus »

Ik heb de serie Spoorwegen geloof ik vanaf 2006 in de kast liggen, maar loop een beetje tegen het dilemma aan dat ze eigenlijk onhanteerbaar zijn als je naar een specifiek stukje informatie op zoek ben. Ik mis zeg maar een CMD-F.

Ik heb als testje geprobeerd wat pagina’s in te scannen zodat ik de tekst in mijn research management programma kon opbergen, maar doordat de pagina’s wat verder in het boek te krom zijn door de dikte en binding van het boek zijn krijg ik maar driekwart van de tekst goed uit de OCR. De oplossing is de rug afsnijden alsof ik een bibliotheek ben zodat het allemaal losbladig is, maar dat vind ik ook zonde en dan moet ik ook een oplossing verzinnen voor al die foto’s.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Het topic over OV-boeken

Bericht door en-es »

Ik begrijp inmiddels dat Spoorwegen 2018 nu half februari uitkomt.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Het topic over OV-boeken

Bericht door nvdw »

De bus van Langhout van Hans van der Wereld is een mooi inkijkje in het reilen en zeilen van een particulier busbedrijf in het OV, namelijk de NAL uit Ter Aar. ISBN 9789402216196, googelen maar.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Het topic over OV-boeken

Bericht door Etienne »

In mijn boekenkast staat het volgende:
*De RET in 1940 - 1945
*De Nederlandse Spoorwegen in oorlogstijd
*De bussen van Smit Joure
*125 jaar van Winterswijk naar Zevenaar
*Historische autobussen
*Autobussen in hun tweede leven
*Haagse Trams in beeld
*Editie 20 Spoor & Tram
*Ieder reisdoel heeft z'n bushalte; 75 jaar streekvervoergeschiedenis in Midden- en Zuid-Limburg
*Bussen 2015
*Bussen 2016
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Het topic over OV-boeken

Bericht door SLToilet »

Jammer dat de dollars op waren want ik heb in Amerika best wat mooie boeken gezien over de Subway. Gelukkig heb ik nog foto's.

Qua OV-boeken in mijn kast heb ik een groot geel boek over treinen en locomotieven en nog een aantal boeken vanuit mijn opleiding die gaan over OV-netwerken in het algemeen en ruimtelijke planning. In het verleden heb ik weleens biebboeken in huis gehad, inclusief de jaarlijkse reeks Spoorwegen.
Als ik weer geld over heb wil ik weer wat meer doen met papieren boeken over met name treinen en metro's, want ik mis het soms wel, lekker dit soort informatie opdoen waarbij je ogenschijnlijk veel meer informatie in één oogopslag kan zien dan wat kan op 1920*1080 pixels.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Het topic over OV-boeken

Bericht door Lijn 45 »

Etienne schreef: *Bussen 2015
*Bussen 2016
Komt hier nog een vervolg op? In 2017 was er geen uitgave, maar ik zou graag een meer actuele versie willen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het topic over OV-boeken

Bericht door ArrivaBas »

Op de site van de uitgever (ook de Alk) staat geen aankondiging van een vervolg van de serie 'Bussen'. Hiervan heb ik alleen de 2015-editie in huis. Voor de liefhebber is Spoorwegen 2018 bij de uitgever al te bestellen. :Y
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Het topic over OV-boeken

Bericht door en-es »

en-es schreef:Ik begrijp inmiddels dat Spoorwegen 2018 nu half februari uitkomt.
Eind februari inmiddels. Het lijkt Hengelo-Bielefeld wel.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten