Pagina 14 van 15

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: vr 02 feb 2024, 17:13
door JothamvW
Ik mag toch hopen dat tegen die tijd de drielandentrein een keertje rijdt? -0-
Daarnaast gaat bij het eerstvolgende wijzigingsblad de 28300 al met stop te Uto rijden, dus die zal dat in 2025 waarschijnlijk ook wel doen.

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: za 03 feb 2024, 00:49
door Ardan
Weer een fraai stukje werk, maar ik vind de regionale lijnen op zo'n grote witte kaart wel heel flets overkomen. Zeker als er wat lijnen samen gaan lopen en er dunne uursdienstlijntjes zijn moet je heel goed kijken hoe het nou zit. Gelukkig zijn de bolletjes wel duidelijk genoeg dat je wel ziet dat er *iets* loopt.

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: za 03 feb 2024, 03:35
door MetroRET
TffpaA schreef: vr 02 feb 2024, 16:53 Met de kleine stukjes informatie die er al over beschikbaar zijn heb ik alvast een begin gemaakt met de spoorkaart voor 2025. Die zal natuurlijk nog niet correct en volledig zijn, maar het ging me vooral om het leggen van een basis nu de lijnenloop rond Schiphol zo op de schop gaat - of althans gepland is op de schop te gaan. Verwacht dus nog de nodige wijzigingen in de loop van het jaar.

Ook heb ik de legenda wat aangepast: onder het kaartbeeld geplaatst zodat ik ook ruimte overhield om de kleurgroepen uit te leggen, en de titel staat er nu direct boven in plaats van in de Noordzee.

Afbeelding
Mooi werkje weer zeg.

Aantal puntjes:
De Airportsprinter gaat niet 6, maar 8x/uur rijden enn van/naar Hfd.
Dat de IC uit Lw/Gn naar Asd gaat en Bd-Alm, staat nog niet officieel vast, dat is slechts een tijdelijke maatregel mocht ICNG nog niet voldoende zijn.
De IC uit Amfs/Es gaat enkel in de avonduren van/naar Rtd rijden, daarbuiten zal deze nogsteeds, zoals nu, naar Gvc rijden.
De stop van de 3100 in Klp zal, als de 3200 weer volledig in gebruik zal worden genomen, ongetwijfeld weer naar deze serie worden overgeheven.
Het skippen van Sdm door de 3200 is ook allerminst nog bevestigd, maar enkel genoemd als mogelijke optie voor kort keren Rtd.
Heel erg mooi, die lijnenbundels, maar doordat het bundels zijn, is het erg lastig te "lezen" welk lijntje, welke treinserie is, tenminste zo ervaar ik het.

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: za 03 feb 2024, 12:06
door TffpaA
Ardan schreef: za 03 feb 2024, 00:49 Weer een fraai stukje werk, maar ik vind de regionale lijnen op zo'n grote witte kaart wel heel flets overkomen. Zeker als er wat lijnen samen gaan lopen en er dunne uursdienstlijntjes zijn moet je heel goed kijken hoe het nou zit. Gelukkig zijn de bolletjes wel duidelijk genoeg dat je wel ziet dat er *iets* loopt.
Ik heb al wel gekeken of ze minder flets kunnen, maar dan worden ze al snel minder goed te onderscheiden van de NS-lijnen. En dat onderscheid wilde ik er toch wel in houden. Het lijkt verder ook wel een beetje samen te hangen met waarop je ernaar kijkt: op mijn telefoonscherm is het onderscheid ook minder goed te maken dan op mijn computermonitor.
MetroRET schreef: za 03 feb 2024, 03:35 Mooi werkje weer zeg.
Dank!
MetroRET schreef: za 03 feb 2024, 03:35 De Airportsprinter gaat niet 6, maar 8x/uur rijden enn van/naar Hfd.
Check. Wat ik me nog wel afvroeg is of ik die interpretatie van de sprinters naar Leiden en Den Haag Centraal wel correct heb. Ik heb ze nu gekoppeld weergegeven aan de sprinters uit de richting Weesp. Vind ik op zich het meest logisch, gelet op het idee dat die Airportsprinter zoveel mogelijk een 'losse' lijn moet worden. Maar het zou me ook niks verbazen als er toch een paar treinen van door gaan rijden richting Leiden/Den Haag Centraal, en de sprinters uit Weesp op Hoofddorp blijven eindigen.
MetroRET schreef: za 03 feb 2024, 03:35 Dat de IC uit Lw/Gn naar Asd gaat en Bd-Alm, staat nog niet officieel vast, dat is slechts een tijdelijke maatregel mocht ICNG nog niet voldoende zijn.
De IC uit Amfs/Es gaat enkel in de avonduren van/naar Rtd rijden, daarbuiten zal deze nogsteeds, zoals nu, naar Gvc rijden.
Klopt - maar ik heb begrepen dat dat wel de beginsituatie gaat zijn, vandaar de huidige weergave. Ik hoop ook wel dat dat heel tijdelijk is, of liever nog helemaal niet doorgaat, want het leidt tot een onontwarbare knoop bij Weesp.
MetroRET schreef: za 03 feb 2024, 03:35 Het skippen van Sdm door de 3200 is ook allerminst nog bevestigd, maar enkel genoemd als mogelijke optie voor kort keren Rtd.
Ik heb wel begrepen dat de vijfde en zesde sprinter naar Den Haag Centraal daarvan afhingen, want geld. Enfin, we moeten maar zien hoe het in de praktijk gaat uitpakken.
MetroRET schreef: za 03 feb 2024, 03:35 Heel erg mooi, die lijnenbundels, maar doordat het bundels zijn, is het erg lastig te "lezen" welk lijntje, welke treinserie is, tenminste zo ervaar ik het.
Het idee is ook minder dat individuele series te volgen zijn (daar volstaat de officiële NS-kaart eigenlijk al voor) en meer dat de onderliggende organisatie van series in bundels inzichtelijk wordt gemaakt. In eerste instantie zat ik zelfs met het idee te spelen de gebundelde lijnen gewoon als één lijn weer te geven - wel met een dikte die overeenkomt met de frequentie - waarmee individuele series helemaal niet te volgen zouden zijn geweest. Maar dat ging toch wat ver, vandaar dit compromis.

Enniewees - kaartje 2:

Afbeelding

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: za 03 feb 2024, 16:17
door Dionysusnu
MetroRET schreef: za 03 feb 2024, 03:35 Mooi werkje weer zeg.
Maakt instemmende geluiden

De 4900 is ingetekend zonder stop op Ndb. Klopt dat?

De stop van de 3300 op Sloterdijk is wel erg ver weg. Mooi symboliserend voor de loopafstand, maar ik denk dat het algemene overzicht misschien verbetert door het bolletje wat zuidelijker te leggen.

En als laatste, ProRail zegt nog steeds dat eind 2024 een extra IC Eindhoven-Breda gaat rijden. Maar ik heb geen idee of die pagina nog klopt, zeker gezien de afkeuring van de NG-seinen die o.a. rond Tilburg geplaatst zijn.

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: za 03 feb 2024, 19:08
door vries809
Over Sloterdijk gesproken, zou het niet logischer zijn de bolletjes van de Airport Sprinter "rechts om de hoek" te plaatsen, in hetzelfde rijtje als de bolletjes van de lijnen naar Haarlem en Zaandam? Aangeven dat de Airport Sprinter "boven" stopt i.p.v. "beneden" (als dat de reden is) is voor deze kaart toch niet nodig?
En het bolletje van de 3300 zou m.i. zoveel zuidelijker moeten staan dat het "los" staat van de lichtblauwe bundel.

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: zo 04 feb 2024, 09:55
door TffpaA
Dionysusnu schreef: za 03 feb 2024, 16:17 En als laatste, ProRail zegt nog steeds dat eind 2024 een extra IC Eindhoven-Breda gaat rijden.
Zou dat dan een doorkoppeling met de 900 zijn?

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: ma 05 feb 2024, 22:57
door JothamvW
Ik zie bij Asb een stop voor de 3900 en juist niet voor de 3100, lijkt me ook niet echt de bedoeling?

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: di 06 feb 2024, 07:43
door TffpaA
Aangepast - samen met nog wat andere kleine dingetjes - op iteratie 3 :Y

Afbeelding

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: di 06 feb 2024, 08:13
door Dionysusnu
TffpaA schreef: zo 04 feb 2024, 09:55
Dionysusnu schreef: za 03 feb 2024, 16:17 En als laatste, ProRail zegt nog steeds dat eind 2024 een extra IC Eindhoven-Breda gaat rijden.
Zou dat dan een doorkoppeling met de 900 zijn?
Volgens Bemined op Somda is dat pas in 2027 voorzien. Wel is er een optie om in 2025 & 2026 een aparte pendel-IC Ehv-Bd te rijden, maar de nieuwe HRN-concessie verplicht het niet. Die zou dan wel het nieuwe perron in Tilburg nodig hebben, dus met de vertraging van de NG-seinen lijkt het me een goede kans dat die pendel nog even op zich laat wachten.

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: di 06 feb 2024, 08:30
door JothamvW
En ook in deze nieuwe variant weer iets gevonden: de 8900 rijdt toch nog steeds alleen in de spits tussen Woerden en Leiden en zou dus een stippellijn moeten zijn toch?

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: di 06 feb 2024, 08:32
door TffpaA
Ik heb spitsverbindingen nog even zo min mogelijk als zodanig aangeduid. Goed kans dat daar tussen de adviesaanvraag en uiteindelijke dienstregeling toch weer van alles in gaat wijzigen - zo ging het vorig jaar immers ook.
Dionysusnu schreef: di 06 feb 2024, 08:13 Volgens Bemined op Somda is dat pas in 2027 voorzien. Wel is er een optie om in 2025 & 2026 een aparte pendel-IC Ehv-Bd te rijden, maar de nieuwe HRN-concessie verplicht het niet. Die zou dan wel het nieuwe perron in Tilburg nodig hebben, dus met de vertraging van de NG-seinen lijkt het me een goede kans dat die pendel nog even op zich laat wachten.
Ik heb de kaart er in ieder geval op voorbereid - de 900 kan probleemloos naar Eindhoven doorgetrokken worden.

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: di 06 feb 2024, 22:56
door MarkNL
Dionysusnu schreef: di 06 feb 2024, 08:13
TffpaA schreef: zo 04 feb 2024, 09:55
Dionysusnu schreef: za 03 feb 2024, 16:17 En als laatste, ProRail zegt nog steeds dat eind 2024 een extra IC Eindhoven-Breda gaat rijden.
Zou dat dan een doorkoppeling met de 900 zijn?
Volgens Bemined op Somda is dat pas in 2027 voorzien. Wel is er een optie om in 2025 & 2026 een aparte pendel-IC Ehv-Bd te rijden, maar de nieuwe HRN-concessie verplicht het niet. Die zou dan wel het nieuwe perron in Tilburg nodig hebben, dus met de vertraging van de NG-seinen lijkt het me een goede kans dat die pendel nog even op zich laat wachten.
Zolang de boog bij Meteren niet klaar is kan je de goederentreinen op Breda-Tilburg ook lastig kwijtspelen. Opening daarvan is tegen 2030 voorzien.

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: do 08 feb 2024, 16:50
door TffpaA
Nou, schiet u dan maar eens:

Afbeelding

Edit: commentaar van rooddolfijn verwerkt, nog wat zelf gespotte fouten verwijderd en de layout met name ten oosten van Amersfoort aangepast.

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: do 08 feb 2024, 17:03
door rooddolfijn
Dan bijt ik het spits wel af:

De nieuwe 700/800 gaat niet stoppen in Duivendrecht, de 1800 wel.
De stationsbolletjes op Overvecht, Bilthoven en Den Dolder voor de 5600 staan nu bij de 1700.

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: do 08 feb 2024, 17:18
door TffpaA
Aangepast - zie boven. Ook een iets ander verloop van Zutphen - Hengelo.

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: vr 09 feb 2024, 04:55
door Dionysusnu
Het stationsbolletje van Brummen staat bij de 3600.

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: vr 09 feb 2024, 10:46
door TffpaA
Check - zie wijzigingen hierboven. Ook meteen de lijn tussen Arnhem en Zutphen rechtgetrokken, zodat de bocht richting Deventer ook bij station Zutphen ingepast kon worden in plaats van ergens tussen Dieren en Brummen. Net even wat strakker.

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: vr 09 feb 2024, 15:21
door Suus
Het bolletje bij de intercitystop op Purmerend staat volgens mij op de verkeerde lijn. Spitstercity 3700 gaat er stoppen, de 3900 (en afgeleide 2900) niet.

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: vr 09 feb 2024, 19:16
door Meltrain
De "stippellijn" tussen Leiden Centraal en Utrecht Centraal mag tussen Woerden en Utrecht Centraal een vaste lijn worden.

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: zo 11 feb 2024, 10:20
door TffpaA
Check. Ook meteen maar eens de lijnenloop in Noord-Holland Noord aangepast:

Afbeelding

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: zo 11 feb 2024, 12:53
door waldo79
Chapeau _O_

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: di 20 feb 2024, 15:14
door TffpaA
Dank daarvoor, uiteraard - maar los daarvan hoor ik verder niets meer. Mag ik daaruit afleiden dat er geen (overduidelijke) fouten meer gespot zijn?

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: di 20 feb 2024, 16:25
door Daelea
Ik zie net dat in het nieuwsbericht over drgl 2025 nu ook een hoge resolutie versie van de IC-spoorkaart staat.

Directe link naar de pdf.

Re: Het lijnnetkaarten-topic

Geplaatst: di 20 feb 2024, 22:38
door JothamvW
TffpaA schreef: di 20 feb 2024, 15:14 Dank daarvoor, uiteraard - maar los daarvan hoor ik verder niets meer. Mag ik daaruit afleiden dat er geen (overduidelijke) fouten meer gespot zijn?
Volgens mij klopt Zwolle-Emmen nog niet helemaal, Gramsbergen en Dalen worden namelijk in de spitsrichting 2x per uur bediend