De mini aanbesteding

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Inmiddels stromen de documenten langzaam binnen. Ook de dienstregelingscore van Heelwoud is gepubliceerd als voorbeeld. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Ziet er prima uit, maar ik zie geen score voor brandstofkosten en zoals het nu wordt berekend krijg je meer punten als je meer geld uitgeeft aan materieel, klopt dat?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Scherp, daar moet natuurlijk een minteken voor. De brandstofscore is vervangen door de nieuwe matritscore.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Het ziet er inderdaad geweldig uit. Krijg weer super veel zin om het te bewerken.
@regenmaker: weet je wel wat je op je hals haalt want dit is wel een stuk complexer.

Ik neem aan dat de kaart nog wordt aangepast met de bestaande haltekommen?
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Ik vraag me af of het wel een goed idee is om de 2 streek-concessies aan de zuidkant van de kaart op deze manier te splitsen, immers deze met elkaar en met de andere concessies zó veel overstapraakvlak krijgen dat (icm met de omliggende aansluitingspunten) ideaal plannen voor de ene concessie de andere compleet in de weg kunnen gaan zitten en andersom.

Hier mee dan ook de vraag of het niet verstandiger is deze 2 samen te voegen tot één concessie. Dit zou nou niet direct qua lijn-aantallen een super grote concessie maken, al zou die wel een stukje groter zijn dan Heelwoud.

En ja, ik snap dat de balans tussen een kleinere concessie en een werkend systeem lastig is.

Ik ben nu circa 80% klaar met de bussenlijst, verwacht die in de komende dagen af te hebben. (muv. prijzen)
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

regenmaker schreef:Inmiddels stromen de documenten langzaam binnen. Ook de dienstregelingscore van Heelwoud is gepubliceerd als voorbeeld. ;)
Een legenda bij de symbooltjes op de kaart zou wel handig zijn. Sommige liggen voor de hand, maar andere kan ik geen chocola van maken.

Overigens snap ik helemaal niets van de dienstregelingsscores van Heelwoud: waarom heeft BleuBuzz bijvoorbeeld in de doordeweekse daluren maar 5 punten voor Centrum - Zuidwijk terwijl de dienstregeling van de lijnen die kant uit identiek is aan de spits (en beide met x5 in het overzicht staan) waarvoor nog 10 punten gegeven worden :?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Goed gezien dat was dus een foutje mijnerzijds. Je hebt voor de spitsuren 5 punten te veel gekregen. :mrgreen:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Toch klopt het model niet: je gaf in de beoordelingscriteria aan geen overkill te willen, maar de vervoerders die Centrum - Frederiksoort - Ziekenhuis (met maar 8 reizigers per uur op zondag) uurlijks met een 40-persoonsbus bedienden hebben daar meer punten voor dan de vervoerders met een 2-uursdienst die veel beter past bij de reizigersvraag. Immers is de bus dan amper halfvol.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Nee, dat gaf ik al aan dat ik daar geen rekening mee heb gehouden bij de beoordeling van de concessie Heelwoud. Ik heb de reizigersaantallen niet echt meegenomen bij deze beoordeling. Zo heeft BleuBuzz ook op zaterdag 2,5 punt gekregen voor Zuidwijk - Ziekenhuis terwijl er geen vraag was. Dat is dus een belangrijk punt voor de volgende beoordeling.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Als je er geen rekening mee houdt moet je het ook niet bij de beoordelingscriteria zetten. Anders had ik ook wel hogere frequenties kunnen bieden, maar gezien erbij stond dat je geen overkill wenste heb ik de DRU's aan andere zaken besteed.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Tja, de winnende vervoerder geeft 3x/uur en bus Centrum - Grachthout in de daluren (capaciteit 120) terwijl de vraag maar 65 is. Ik heb zelf heel nauwkeurig gekeken naar reizigersaantallen en mijn aanbod daarop aangepast (vandaar ook drie soorten materieel) en vind zelf ook dat mijn aanbod beter aansluit op de vraag.
Wordt er bij deze concessie ook beoordeeld op de bezettingsgraad van de bus? Het heeft namelijk niet veel zin als je dik scoort op frequenties en vervolgens met lege bussen rijdt. Ik betwijfel of een lage DRU-score opweegt tegen hoge frequenties.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Ja, er komt nu dus een limiet per traject op basis van reizigersaantallen/bezettingsgraad. Stel dat er tussen wijk 1 en 2 8 reizigers per uur op zondag zijn dan krijg je maximaal punten die voor een frequentie van 1x/2 uur geldt. Heb je 1x/uur geboden dan krijg je geen extra punten, want dan ben je met lege bussen aan het rondrijden.

Ik zag namelijk zo veel verschil tussen de biedingen. De ene vervoerder had gewoon hoge frequenties geboden en de andere vervoerder had een evenwichtiger bod ingediend. Nu is de beoordelingsmethode van te voren bekend en weet je beter hoe je de DRU moet besteden. De eerste concessie was sowieso een proef om te kijken of het spel aansloeg. Ik was blij verrast met 10 biedingen. Nu kan ik het spel beter maken. Ik ben blij met jullie feedback.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Wat ik opvallend vind is dat er maar vijf reizigers per uur zijn tussen het Centraal Station Klokbekerstad en de universiteitscampus.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

De reizigersaantallen ga ik sowieso nog aanpassen aan de hand van het materieeloverzicht dat ik krijg van DrechtBlub.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

bys1 schreef:Tja, de winnende vervoerder geeft 3x/uur en bus Centrum - Grachthout in de daluren (capaciteit 120) terwijl de vraag maar 65 is. Ik heb zelf heel nauwkeurig gekeken naar reizigersaantallen en mijn aanbod daarop aangepast (vandaar ook drie soorten materieel) en vind zelf ook dat mijn aanbod beter aansluit op de vraag.
Wordt er bij deze concessie ook beoordeeld op de bezettingsgraad van de bus? Het heeft namelijk niet veel zin als je dik scoort op frequenties en vervolgens met lege bussen rijdt. Ik betwijfel of een lage DRU-score opweegt tegen hoge frequenties.
Wat is voor jou een juiste bezettingsgraad van de bus? Ik heb heel bewust voor drie keer per uur gekozen om te zorgen dat ik geen overvolle bussen heb. Daarnaast houd ik op die manier rekening met reizigersgroei tijdens de concessie. Een bezettingsgraad van rond de 50% is, zeker in de daluren, heel netjes in het stadsvervoer.
Berekening van de bezettingsgraad zat overigens bij mijn bieding voor de concessie. Daarin is ook te zien dat sommige trajecten 80 reizigers per uur verwerken in de spits, dat vind ik te veel voor 2x per uur met een 40-persoonsbus (waar anderen dat wel gedaan hebben).
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Aha. Dus wat busbouwers komen met wat leuks aanzetten en dan bedenkt de zittende vervoerder dat er de afgelopen tien jaar eigenlijk stiekem veel meer mensen met de bus gingen :lol:
Laatst gewijzigd door bys1 op zo 19 mei 2019, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

DPDelft schreef:
bys1 schreef:Tja, de winnende vervoerder geeft 3x/uur en bus Centrum - Grachthout in de daluren (capaciteit 120) terwijl de vraag maar 65 is. Ik heb zelf heel nauwkeurig gekeken naar reizigersaantallen en mijn aanbod daarop aangepast (vandaar ook drie soorten materieel) en vind zelf ook dat mijn aanbod beter aansluit op de vraag.
Wordt er bij deze concessie ook beoordeeld op de bezettingsgraad van de bus? Het heeft namelijk niet veel zin als je dik scoort op frequenties en vervolgens met lege bussen rijdt. Ik betwijfel of een lage DRU-score opweegt tegen hoge frequenties.
Wat is voor jou een juiste bezettingsgraad van de bus? Ik heb heel bewust voor drie keer per uur gekozen om te zorgen dat ik geen overvolle bussen heb. Daarnaast houd ik op die manier rekening met reizigersgroei tijdens de concessie. Een bezettingsgraad van rond de 50% is, zeker in de daluren, heel netjes in het stadsvervoer.
Berekening van de bezettingsgraad zat overigens bij mijn bieding voor de concessie. Daarin is ook te zien dat sommige trajecten 80 reizigers per uur verwerken in de spits, dat vind ik te veel voor 2x per uur met een 40-persoonsbus (waar anderen dat wel gedaan hebben).
Als je weet hoe veel reizigers er zijn, is het overdreven om met de dubbele capaciteit te gaan rijden, zeker als het enkel het verschil is van elke 20 of elke 30 minuten een bus. Ook op zaterdag rij je met twee bussen rond terwijl je weet dat eentje dus helemaal leeg is in het scenario dat iedereen dezelfde bus neemt. Ik ben het wel met je eens dat het erg karig is om het materieel zo in te zetten dat elke bus stampensvol zit. Ik heb er daarom ook bewust voor gekozen om 12-meterbussen aan te schaffen voor bijvoorbeeld Grachthout op zaterdag en Busstation - Ziekenhuis in de daluren.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

Leve de ouderwetse tellijsten, daar konden ook zomaar passagiers verschijnen. *O*
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Op buurtbusjes hebben ze die nog :Y
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Hebben we ook DRU-wegingen voor het verschillende materieel?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Alle conceptdocumenten staan nu online en zijn hier te vinden: Concessies Sterrenburcht en Kanalendijk.

Er komen twee concessies op de markt, namelijk één voor Kanalendijk en één voor Sterrenburcht. De inschrijfprocedure gaat definitief van start op 1 juni wanneer de definitieve documenten worden geüpload. Je hebt vervolgens tot 15 juli 12:00 uur de tijd om een inschrijving in te dienen. Je mag jezelf op beide concessies inschrijven, op één concessie of een Joint-Venture beginnen waarbij één vervoerder op Sterrenburcht inschrijft en de ander op Kanalendijk maar wel onder één gezamenlijke naam. De keuze is aan jullie!

Vanaf nu tot aan 26 mei gaan we vragenronde 1 doen, iedereen kan vragen stellen over de conceptplannen. De plannen worden vervolgens eventueel aangepast en eventuele fouten worden gecorrigeerd. Van 26 tot 31 mei is er nog een vragenronde en die werkt precies hetzelfde. Nieuw is dat de beoordeling van te voren bekend is, zodat je de DRU wijs kan inzetten! Iedereen veel plezier en succes gewenst! :D

Om te beginnen heb ik al twee vragen binnengekregen:
bys1 schreef:Is de gemeente bereid om keerlussen aan te leggen bij bestaande haltes?
Zeker, max. 2 per concessiegebied.
bys1 schreef:Hebben we ook DRU-wegingen voor het verschillende materieel?
Als het goed is staat dat er nu in.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Ziet er goed uit. Nog wel een aantal punten:
- De "overzichten" bij reizigersaantallen kan ik geen chocola van maken. Geen idee hoe je dat hebt berekend.
- Ik snap niet helemaal hoe de puntenverdeling voor goede aansluiting werkt. Is er iets specifieks waar je op aan moet sluiten? Bijv treinen in klokbekerstad, andere buslijnen van andere vervoerders.
- Komt er nog iets online over de puntenlimieten voor frequenties? Ik ben wel benieuwd hoe je gaat kijken naar reizigersaantallen / bezettingsgraad met de verschillende aantallen zit- en staanplaatsen. Als er bijvoorbeeld honderd reizigers per uur zijn op een traject, kan een vervoerder ervoor kiezen om twee bussen per uur te laten rijden met een totale capaciteit van bijvoorbeeld 60, waarvan 35 zitplaatsen, zodat een deel van de reizigers moet staan, of drie keer per uur een bus zodat iedereen kan zitten.
- Voor het bedienen van 90% van de haltes wil ik wel graag weten welke halte precies binnen elk gebied valt. En hoe zit het net bijvoorbeeld halte 37?
- Er staat niet bij elke weg een rijtijd aangegeven en het is ook niet altijd duidelijk bij welk stuk een rijtijd precies hoort.
- Ik neem aan dat de vervoerders vrij zijn om de verplicht te bedienen relaties op te knippen in verschillende lijnen, indien reizigers dan efficiënter vervoerd kunnen worden?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
PHS

Re: De mini aanbesteding

Bericht door PHS »

@regenmaker. Ik heb een korte blik geworpen op de conceptdocumenten van de concessies, en ik moet zeggen: het ziet er behoorlijk goed uitgedacht uit :pos:

Wel vind ik het nogal verwarrend dat de concessie Heelwoud door de twee nieuwe aanbestedingen heen loopt. De plattegrond en rijtijden zijn veranderd en de dienstregeling van DriveGreen klopt daardoor ook niet meer. Het gaat behoorlijk wat gedoe en uitzoekwerk opleveren om dat goed te verwerken in de biedingen voor Sterrenburcht en Kanalendijk. Is het niet een idee om Heelwoud opnieuw aan te besteden? Dat zou makkelijk moeten lukken, je hebt de indeling in Sterrenburcht, Kanalendijk en Heelwoud namelijk al gemaakt.

Zou je op de kaart ook de plaatsnamen willen vermelden? Nu moet ik steeds op twee documenten kijken wat waar ligt, dat kan handiger :Y
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Ook van mijn kant nog wat punten:
- Je hebt het bij de reizigersaantallen over lijnen die via "de busbaan" rijden, maar er blijkt nergens uit de documenten waar die busbaan dan ligt.
- In Klokbekerstad bestaat een parallelliteit met lijn 10 die in de nieuwe concessie blijft rijden. Er wordt echter nergens vermeld met welke frequentie die lijn 10 rijdt, de route loopt via "de busbaan" waarvan niet te vinden is waar die ligt en ook de materieelinzet op die lijn is niet bekend.
Op die manier valt niet te bepalen in hoeverre een parallelle lijn nog rendabel geëxploiteerd kan worden en hoeveel reizigers daar nog voor over blijven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Slecht geheugen? (A)

Daniel: die busbaan is een andere kleur lijn op de kaart, grijs ofzo. Loopt van knooppunt universiteit naar CS.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten