De mini aanbesteding

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
ZO6176
Donateur
Berichten: 6038
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Daarom heb je langer de tijd. Het hoeft niet in 1 avond af.
Ik ben zelf ook eerst lang gaan nadenken over hoe of wat. Nu pas begint er eindelijk iets op papier te komen. Maar ik geef toe: het is lastig en tijdrovend. Ik zelf vind dat niet erg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

@DrechtBlub: Je hoeft natuurlijk niet gebruik te maken van de trein naar Klokbekerstad he :wink:

@ZO6176: Precies, wat meer puzzelen is ook wel een keer leuk. Ik denk dat deze mini-aanbesteding juist het verschil maakt tussen de gebruikers die echt willen puzzelen en degenen die gewoon een bestaand net willen reproduceren met wat aanpassingen om aan wensen te voldoen.

Vind zelf de reizigersaantallen tussen zones juist een verbetering omdat je nu veel minder hoeft af te vragen of een aanpassing aan het net wel zinnig is, je ziet immers veel helderder waar de reizigers heen willen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 6038
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Daniel schreef:@DrechtBlub: Je hoeft natuurlijk niet gebruik te maken van de trein naar Klokbekerstad he :wink:

@ZO6176: Precies, wat meer puzzelen is ook wel een keer leuk. Ik denk dat deze mini-aanbesteding juist het verschil maakt tussen de gebruikers die echt willen puzzelen en degenen die gewoon een bestaand net willen reproduceren met wat aanpassingen om aan wensen te voldoen.

Vind zelf de reizigersaantallen tussen zones juist een verbetering omdat je nu veel minder hoeft af te vragen of een aanpassing aan het net wel zinnig is, je ziet immers veel helderder waar de reizigers heen willen.
Zo ben ik zelf ook begonnen.
Eisen, vastaande tijden, reizigersaantallen. Wensen kijken we ook naar maar later. Steeds meer optimaliseren.
DrechtBlub
Berichten: 1225
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Daniel schreef:@DrechtBlub: Je hoeft natuurlijk niet gebruik te maken van de trein naar Klokbekerstad he :wink:
Door de regels rond hoe reizigers zich verspreiden rond de snelste route, als je het station arken-dennelo ook maar bedient zul je op bepaalde relaties al reizigers hebben die het snelst zijn met de trein, en niet bedienen verlies je... aardig wat punten mee, om het zacht uit te drukken, al kan je dat technisch gezien wel doen.

In dat geval Heb je voor de reizigers Uni klokbekerstad maar één manier over om de trein te voorkomen; zorg dat de ritten naar Uni Klokbekerstad allemaal expliciet niet aansluiten op de trein. Dat lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling, en dat zou zowat ver-eisen dat ik binnen deze bieding een lijn aanleg tussen Klokbekerstad station en Uni, daar zou lijn 10 ook al rijden maar daar mag niet op afgewikkeld worden, wat deze chaos compleet maakt.
Ik blub in het Drecht.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6038
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Maar dan verliest iedereen punten en dan is dat geneutraliseerd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Was zelf nog niet begonnen, maar vanavond maar eens wat zitten puzzelen. En ik zou tegen DrechtBlub maar willen zeggen: try harder :wink:
In elk geval naar de Hogeschool Klokbekerstad kan je met gemak een schoolbus inleggen die de snelste verbinding is, zolang je in de reistijd maar niet vergeet de overstaptijd en overstappenalty mee te rekenen :idea:
DrechtBlub schreef:In dat geval Heb je voor de reizigers Uni klokbekerstad maar één manier over om de trein te voorkomen; zorg dat de ritten naar Uni Klokbekerstad allemaal expliciet niet aansluiten op de trein.
Ik zie anders meerdere mogelijkheden voor een bus naar de Universiteit waarbij dat de snelste verbinding is, juist omdat je de bussen uit andere concessies van Klokbekerstad CS naar de Universiteit mag negeren (waardoor de trein niet sneller kan zijn).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1225
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Daniel schreef:
DrechtBlub schreef:In dat geval Heb je voor de reizigers Uni klokbekerstad maar één manier over om de trein te voorkomen; zorg dat de ritten naar Uni Klokbekerstad allemaal expliciet niet aansluiten op de trein.
Ik zie anders meerdere mogelijkheden voor een bus naar de Universiteit waarbij dat de snelste verbinding is, juist omdat je de bussen uit andere concessies van Klokbekerstad CS naar de Universiteit mag negeren (waardoor de trein niet sneller kan zijn).
Leuk, maar dan is die bus dus overvol als die ook maar op één of méér belangrijke punten stopt omdat die ineens de snelste reismogelijkheid is. Er zijn manieren om hier omheen te komen maar handig is het niet.

Los daar van zou ik nogmaals willen vragen of deze vraag beantwoord kan worden, ik had 'm eerder ook al gesteld voor de regelverandering maar heb er geen antwoord op terug gezien, ik zit namelijk een beetje vast totdat ik hier antwoord op weet:
DrechtBlub schreef: Praktisch vraagje waar ik niet omheen kom
Ik kom nu toch op een vraag terug die ik al eerder had gesteld die niet duidelijk is, word met "aan het eind van de rit" alleen héén bedoeld of mag je ook héén én terug rijden voordat je buffertijd inrekent zoals meestal in het echt gebeurd? Zo niet, hoe los ik dit op met ringlijnen of lijnen die in een lus eindigen?
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

DrechtBlub schreef:Leuk, maar dan is die bus dus overvol als die ook maar op één of méér belangrijke punten stopt omdat die ineens de snelste reismogelijkheid is. Er zijn manieren om hier omheen te komen maar handig is het niet.
Volgens mij zie jij beren op de weg die er niet zijn, maar meer ga ik niet zeggen want dan verklap ik mijn denkrichting voor het lijnennet.
Los daar van zou ik nogmaals willen vragen of deze vraag beantwoord kan worden, ik had 'm eerder ook al gesteld voor de regelverandering maar heb er geen antwoord op terug gezien, ik zit namelijk een beetje vast totdat ik hier antwoord op weet:
DrechtBlub schreef: Praktisch vraagje waar ik niet omheen kom
Ik kom nu toch op een vraag terug die ik al eerder had gesteld die niet duidelijk is, word met "aan het eind van de rit" alleen héén bedoeld of mag je ook héén én terug rijden voordat je buffertijd inrekent zoals meestal in het echt gebeurd? Zo niet, hoe los ik dit op met ringlijnen of lijnen die in een lus eindigen?
Een rit rijdt per definitie maar één kant op, dus volgens mij staat dit duidelijk beschreven. Overigens had ik meermaals een opmerking erover gemaakt, maar wat Yanaike hier bedoelde te zeggen is dat er aan het einde van de rit keertijd moet zitten. Kan je ook zien aan het voorbeeld waarin je een aankomsttijd hebt en een tijd waarop de bus de volgende rit kan gaan rijden.
En bij een lus heb je dus geen keertijd nodig, zolang je maar niet alles aan elkaar blijft knopen om de buffer pas in de daluren te plannen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1225
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Daniel schreef:Een rit rijdt per definitie maar één kant op, dus volgens mij staat dit duidelijk beschreven. Overigens had ik meermaals een opmerking erover gemaakt, maar wat Yanaike hier bedoelde te zeggen is dat er aan het einde van de rit keertijd moet zitten. Kan je ook zien aan het voorbeeld waarin je een aankomsttijd hebt en een tijd waarop de bus de volgende rit kan gaan rijden. En bij een lus heb je dus geen keertijd nodig, zolang je maar niet alles aan elkaar blijft knopen om de buffer pas in de daluren te plannen.
En hier zit ik dus met een probleem, ik heb een duidelijke lijn in twee richtingen die ook nog best lang is (70 Minuten per richting) die eindigt in een lus aan één kant waar ik geen buffer in de lus wil hebben omdat ik de haltes in de lus vanaf beide kanten bereikbaar wil hebben. Ik kan hier de route niet tellen als een ring maar ook niet echt de buffer kwijt aan die kant van de route daar door.
Laatst gewijzigd door DrechtBlub op za 13 jul 2019, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik blub in het Drecht.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6038
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

DrechtBlub schreef:
Daniel schreef:Een rit rijdt per definitie maar één kant op, dus volgens mij staat dit duidelijk beschreven. Overigens had ik meermaals een opmerking erover gemaakt, maar wat Yanaike hier bedoelde te zeggen is dat er aan het einde van de rit keertijd moet zitten. Kan je ook zien aan het voorbeeld waarin je een aankomsttijd hebt en een tijd waarop de bus de volgende rit kan gaan rijden. En bij een lus heb je dus geen keertijd nodig, zolang je maar niet alles aan elkaar blijft knopen om de buffer pas in de daluren te plannen.
En hier zit ik dus met een probleem, ik heb een duidelijke lijn in twee richtingen die ook nog best lang is die eindigt in een lus aan één kant waar ik geen buffer in de lus wil hebben omdat ik de haltes in de lus vanaf beide kanten bereikbaar wil hebben. Ik kan hier de route niet tellen als een ring maar ook niet echt de buffer kwijt aan die kant van de route daar door.
Probeer het uit. Wanneer het na het inzenden niet als grove fout wordt gezien zal het wel geaccepteerd worden of gevraagd worden om het aan te passen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Je hoeft je ook niet in te schrijven op elke concessie, dat doen vervoerders in het echt ook niet. Als je denkt dit is niet mijn concessie dan wacht je gewoon op de volgende. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

@DrechtBlub: lees nog eens waar je op reageert voordat je het als probleem gaat benoemen. Zoals de tekst dus beschrijft heb je bij doorgaande ritten in een lusroute geen buffertijd in de lus (maar dan wel meer op het echte eindpunt aan de andere kant).
Dat mag gewoon, zolang je maar geen megaslingerlijn door de hele concessie gaat maken om buffertijd te omzeilen.

@regenmaker: we hebben hier natuurlijk wel te maken met zeer veel ambitieuze nieuwe vervoerders die allemaal proberen hun eerste concessie binnen te halen.
Meestal als vervoerders een keer overslaan is dat omdat hun tenderteam al druk is of ze net aan het implementeren zijn, maar die situatie hebben we hier niet gezien de aanbesteding van Zilverduinen loopt binnen de beoordelingsperiode van Sterrenburcht/Kanalendijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Nog maar twee dagen om je bieding van Sterrenburcht of Kanalendijk in te leveren!
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15353
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ODRAIL »

regenmaker schreef:Er is al een sneak preview van de concessie Klokbekerstad beschikbaar.
Die heb al bekeken. Het is jammer dat de busbaan in klokbekerstad geen trambaan is (dan zie ik wel mogelijkheden voor een aparte aanbesteding).
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Geen paniek. Voor het eind van het jaar komt er nog wel een interessante concessie voorbij.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
PHS

Re: De mini aanbesteding

Bericht door PHS »

Ik ben benieuwd. Ik vind zelf Zilverduinen wel érg groot, met 2,4x zoveel DRU's als Sterrenburcht en Kanalendijk samen. Dat kost echt veel tijd om goed uit te werken, voor mij persoonlijk te veel tijd. Ik hoop dat er ook nog kleinere concessies zullen worden aangeboden, want ik ga mij waarschijnlijk niet inschrijven op Zilverduinen en ook niet op Klokbekerstad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Ik denk dat de combi van de vrijheid van Zilverduinen met de omvang van Sterrenburcht/Kanalendijk wel een vrij mooie zou zijn.

Bij Zilverduinen is naar mijn idee niet persé de omvang het probleem merk ik nu ik er zelf op zit te puzzelen: met maar een paar hoofdlijnen heb je het meeste wel afgedekt. Vooral hoe reizigers zich verdelen over verbindingen maakt het een complexe puzzel: de verplichte lijnen moeten niet te langzaam worden (want dan zit er niemand meer in), maar ook weer niet te snel want dan kan je niet meer aan beide kanten van de lijn een aansluiting bieden.
En daarnaast zit je dan ook nog vast aan verplichte frequenties die zorgen dat je in de tegenspitsrichting eigenlijk alle reizigers in je bus wilt hebben.

Zelf vindt ik die puzzel ook wel weer leuk, maar het kost inderdaad wel veel tijd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

De inschrijvingsperiode voor de concessies Kanalendijk en Sterrenburcht is gesloten!
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6038
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Spannend!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8852
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ArrivaBas »

Ik ben ondanks mijn naderende vakantie naar Oostenrijk toch maar begonnen aan Zilverduinen. Mij is bij het plannen van de rijtijden opgevallen dat de bus in sommige gevallen meer dan drie kwartier tot een uur langer onderweg is tussen Klokbekerstad en Arken-Dennelo dan de trein. Dat lijkt me nog niet geheel realistisch en kan voor een volgende keer allicht nog wat bijgesteld worden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Ik heb de volgende biedingen binnengekregen:

Sterrenburcht: Bleubuzz, DAB, DriveGreen, JVB, NWZO, PHS Bus, Sjenglines, Travelink
Kanalendijk: Bleubuzz, DAB, DriveGreen, NWZO, Sjenglines, TraveLink

Ik heb nog niet alle biedingen op geldigheid kunnen checken, dat gaat ook nog wel even duren. Maar check even of je eigen bieding toevallig ontbreekt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6038
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

ArrivaBas schreef:Ik ben ondanks mijn naderende vakantie naar Oostenrijk toch maar begonnen aan Zilverduinen. Mij is bij het plannen van de rijtijden opgevallen dat de bus in sommige gevallen meer dan drie kwartier tot een uur langer onderweg is tussen Klokbekerstad en Arken-Dennelo dan de trein. Dat lijkt me nog niet geheel realistisch en kan voor een volgende keer allicht nog wat bijgesteld worden.
Daar kwam ik ook achter. Maar dat is in het echt vaak ook. Vergelijk Eindhoven - helmond met trein en lijn 24.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

ArrivaBas schreef:Dat lijkt me nog niet geheel realistisch en kan voor een volgende keer allicht nog wat bijgesteld worden.
Wat is daar dan niet realistisch aan? Lijn 52 is tussen Amersfoort en Utrecht ook zo ongeveer 40 minuten trager dan de trein om een praktijkvoorbeeld te noemen. En zo zijn er vast nog wel extremere voorbeelden te vinden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 6038
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

regenmaker schreef:Ik heb de volgende biedingen binnengekregen:

Sterrenburcht: Bleubuzz, DAB, DriveGreen, JVB, NWZO, PHS Bus, Sjenglines, Travelink
Kanalendijk: Bleubuzz, DAB, DriveGreen, NWZO, Sjenglines, TraveLink

Ik heb nog niet alle biedingen op geldigheid kunnen checken, dat gaat ook nog wel even duren. Maar check even of je eigen bieding toevallig ontbreekt.
JVB? Waar staat dat voor?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8852
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ArrivaBas »

Daniel schreef:
ArrivaBas schreef:Dat lijkt me nog niet geheel realistisch en kan voor een volgende keer allicht nog wat bijgesteld worden.
Wat is daar dan niet realistisch aan? Lijn 52 is tussen Amersfoort en Utrecht ook zo ongeveer 40 minuten trager dan de trein om een praktijkvoorbeeld te noemen. En zo zijn er vast nog wel extremere voorbeelden te vinden.
In jouw voorbeeld is de totale reistijd per trein ongeveer 15 minuten. In Zilverduinen kost de treinreis slechts 8 minuten.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten